Prodeje elektromobilů v Dánsku výrazně klesají. Stačilo je zdanit...
Spolu s tím, jak ceny elektromobilů klesají a jejich dojezd roste, narůstají i jejich prodeje. Velkým lákadlem jsou ale stále jejich různá zvýhodnění, ať už nižší sazby daní nebo třeba bezplatné mýtné. Jak důležité tyto pobídky jsou, ukazuje příklad z Dánska. Tamější vláda se výhody rozhodla zrušit, výsledkem čehož je velký pád prodejů tohoto druhu aut.
Jestliže tak třeba ve Švédsku v prvním čtvrtletí roku prodeje elektřinou poháněných aut rostou o bezmála 80 % a v Maďarsku dokonce o 159 %, v Dánsku je situace přesně opačná. Dánské prodeje elektrovozů od ledna do března meziročně klesly o 60,5 %, a to z 215 aut na 85. Pryč jsou tak doby, kdy se v této severské zemi v roce 2015 prodalo dvakrát více elektromobilů než v Itálii, tedy v zemi s více než desetinásobnou populací. Na Apeninském poloostrově se mimochodem během prvního letošního čtvrtletí prodalo 1.048 elektrovozů.
Pád prodejů je důsledkem rozhodnutí dánské vlády z podzimu 2015. Vláda v čele s premiérem Larsem Løkkem Rasmussenem se rozhodla postupně zrušit daňové úlevy na elektromobily, čímž chtěla vyrovnat podmínky na automobilovém trhu a především získat více financí do rozpočtu. Dánsko tak bylo první vlaštovkou, konce zvýhodnění pro elektromobily se nepochybně dočkáme i v dalších zemích. A to až jejich vlády uvidí velký výpadek financí ze spotřební daně na konvenční paliva. S rostoucím podílem elektrovozů na trhu k něčemu takovému totiž musí dojit.
Postupný konec zvýhodnění elektromobilů v Dánsku vypadal následovně: Od roku 2016 byla zavedena 20% daň na nákup automobilu s elektrickým pohonem, letos daň vzrostla na 40 %. Do roku 2020 se pak daň uvalená na elektromobily měla vyrovnat vozům poháněným spalovacím motorem. Na dovážená auta na fosilní paliva se přitom v domovské zemi Lega aktuálně vztahuje závratná, až 180% daň, a to podle výchozí ceny auta! Není tak divu, že zákazníci viděli v elektromobilech tak velké lákadlo.
Zavedení zdanění na sebe nenechalo dlouho čekat a už loni dánské prodeje elektrovozů klesly, a to o 70 % na 1.373 aut. Letos jejich pád pokračuje, a to přestože se na ně stále vztahuje nižší spotřební daň než na konvenční vozy. Není tak divu, že milovníci elektromobilů hovoří o „kompletním zabitím trhu.“ Proti zavedení zdanění elektrovozů samozřejmě hodně lobbovala Tesla, pro níž Dánsko bylo hodně zajímavý trh.
Pádu prodejů elektromobilů se ale nakonec dánská vláda zřejmě zalekla a nyní se rozhodla své plány zmírnit. S postupným navyšováním zdanění se nadále počítá, bude však probíhat pomaleji, než se dosud zamýšlelo. Místo 40% zdanění se Dánsko vrátí k 20% dani. Ta však bude platit jen pro maximálně 5.000 registrovaných vozidel s elektrickým pohonem, a to nejpozději do roku 2019. Poté bude bez ohledu na dosavadní prodeje zavedena 40% daň, zrušena bude i pobídka až ve výši 10.000 dánských korun (asi 35.500 korun). Následně mezi lety 2020 a 2022 daň na elektromobily vzroste z 65 % na 100 %.
Nechme se tak překvapit, jak to s tou elektromobilitou ještě bude. Přestože s elektrifikací své modelové palety aktuálně počítají vlastně všechny velké automobilky, případně zdanění elektromobilů může jejich velkolepé plány výrazně omezit. Dánský příklad může být následován...