Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje elektromobilů v Dánsku výrazně klesají. Stačilo je zdanit...

David Bureš
Diskuze (70)
Dánský příklad dokazuje, že zákazníci mají o elektromobily zájem jen v případě nějaké pobídky. Bez zvýhodnění jejich prodeje najednou mohutně klesají.

Spolu s tím, jak ceny elektromobilů klesají a jejich dojezd roste, narůstají i jejich prodeje. Velkým lákadlem jsou ale stále jejich různá zvýhodnění, ať už nižší sazby daní nebo třeba bezplatné mýtné. Jak důležité tyto pobídky jsou, ukazuje příklad z Dánska. Tamější vláda se výhody rozhodla zrušit, výsledkem čehož je velký pád prodejů tohoto druhu aut.

Jestliže tak třeba ve Švédsku v prvním čtvrtletí roku prodeje elektřinou poháněných aut rostou o bezmála 80 % a v Maďarsku dokonce o 159 %, v Dánsku je situace přesně opačná. Dánské prodeje elektrovozů od ledna do března meziročně klesly o 60,5 %, a to z 215 aut na 85. Pryč jsou tak doby, kdy se v této severské zemi v roce 2015 prodalo dvakrát více elektromobilů než v Itálii, tedy v zemi s více než desetinásobnou populací. Na Apeninském poloostrově se mimochodem během prvního letošního čtvrtletí prodalo 1.048 elektrovozů.

Pád prodejů je důsledkem rozhodnutí dánské vlády z podzimu 2015. Vláda v čele s premiérem Larsem Løkkem Rasmussenem se rozhodla postupně zrušit daňové úlevy na elektromobily, čímž chtěla vyrovnat podmínky na automobilovém trhu a především získat více financí do rozpočtu. Dánsko tak bylo první vlaštovkou, konce zvýhodnění pro elektromobily se nepochybně dočkáme i v dalších zemích. A to až jejich vlády uvidí velký výpadek financí ze spotřební daně na konvenční paliva. S rostoucím podílem elektrovozů na trhu k něčemu takovému totiž musí dojit.

Postupný konec zvýhodnění elektromobilů v Dánsku vypadal následovně: Od roku 2016 byla zavedena 20% daň na nákup automobilu s elektrickým pohonem, letos daň vzrostla na 40 %. Do roku 2020 se pak daň uvalená na elektromobily měla vyrovnat vozům poháněným spalovacím motorem. Na dovážená auta na fosilní paliva se přitom v domovské zemi Lega aktuálně vztahuje závratná, až 180% daň, a to podle výchozí ceny auta! Není tak divu, že zákazníci viděli v elektromobilech tak velké lákadlo.

Zavedení zdanění na sebe nenechalo dlouho čekat a už loni dánské prodeje elektrovozů klesly, a to o 70 % na 1.373 aut. Letos jejich pád pokračuje, a to přestože se na ně stále vztahuje nižší spotřební daň než na konvenční vozy. Není tak divu, že milovníci elektromobilů hovoří o „kompletním zabitím trhu.“ Proti zavedení zdanění elektrovozů samozřejmě hodně lobbovala Tesla, pro níž Dánsko bylo hodně zajímavý trh.

Pádu prodejů elektromobilů se ale nakonec dánská vláda zřejmě zalekla a nyní se rozhodla své plány zmírnit. S postupným navyšováním zdanění se nadále počítá, bude však probíhat pomaleji, než se dosud zamýšlelo. Místo 40% zdanění se Dánsko vrátí k 20% dani. Ta však bude platit jen pro maximálně 5.000 registrovaných vozidel s elektrickým pohonem, a to nejpozději do roku 2019. Poté bude bez ohledu na dosavadní prodeje zavedena 40% daň, zrušena bude i pobídka až ve výši 10.000 dánských korun (asi 35.500 korun). Následně mezi lety 2020 a 2022 daň na elektromobily vzroste z 65 % na 100 %.

Nechme se tak překvapit, jak to s tou elektromobilitou ještě bude. Přestože s elektrifikací své modelové palety aktuálně počítají vlastně všechny velké automobilky, případně zdanění elektromobilů může jejich velkolepé plány výrazně omezit. Dánský příklad může být následován...

David Bureš
Diskuze (70)
4. 6. 2017 12:30
Re: Když jsme u tý ekologie
100 % účinnost není reálně dosažitelná. A průměrná účinnost dnešních aut ani náhodou nebude špičková. Hybrid určitě pomůže, ale hybridy jsou dnes v nižší střední někde u 3,5 v nenáročném NEDC a v praxi to je spíš 4,5 (odhadem). Plug-iny jsou na papíře lhaní si do kapsy, protože se spotřebovaná elektřina naprosto ignoruje (bavíme se tu o účinnosti), a v provozu dosahují mnohem vyšších spotřeb, protože je lidé nenabíjí tak často, jak v metodice předpokládají, plus bude "základní" spotřeba také vyšší, jak je dnes naprosto běžné, protože je cyklus nenáročný. U hybridů pak ani tolik nejde o zvyšování účinnosti motoru jako spíš o lepší hospodaření s tím, co jsme již získali.

Máme ještě nějaké triky v rukávu, ale překročit 60 % bude pořádná výzva. Bude to vyžadovat značné změny. A kdo ví, jestli to kdy vůbec bude dávat ekonomický smysl.

Snadný způsob, jak snížit spotřebu, je prostě změnit styl jízdy. To se jen tak nestane. I kdyby palivo výrazně zdražilo, lidi by to spíš nahnalo k elektromobilům a plýtvalo by se stejně. Tohle však není zvyšování účinnosti.
Avatar - Hammunasakra
4. 6. 2017 09:09
Re: Když jsme u tý ekologie
No a co lepšího bys navrhoval?
Avatar - O5kar
4. 6. 2017 08:56
Re: Když jsme u tý ekologie
To jsou přesně ty podmínky, se kterými se argumentuje u těch plug-in hybridů. Prostě se vybere laboratorní model kombinované trasy, zpravidla 100 km, kde se dané parametry prověří a zjistí spotřeba. Já přitom na baterky ujedu 50 - 60 km. No a potom jsou tu ty režimy výběru podle tras z GPS a podobně. Takže auto pozná, že jsem přijel do města, přepne na elektrický pohon, já budu ve městě čistý provozovatel a smrad budu nechávat ve volné přírodě. Auto bude pochopitelně schopno mi ty baterky před městem natlouct na plnou kapacitu, kdy si generátor bude brát své ze spalovacího motoru.
Avatar - Hammunasakra
4. 6. 2017 08:34
Re: Když jsme u tý ekologie
Jasně že je nutná elektrika = závod novinářskejch posádek na 115 km z Budapešti do Visegrádu s plug-in Priusama skončil vítěznou spotřebou 1,3 l = nejhorší byli naši s 2,1 l

Vítězové nejefektivnějš rekupelovali = 84% trasy jeli na elekriku
4. 6. 2017 07:42
Re: Když jsme u tý ekologie
1-2 litry u jakeho auta? Nezapominej, ze tu mas fyzikalni limity a u beznych aut to pri beznem provozu pod 2 litry nepujde. Dnesni benzinove motory maji efektivitu pres 30%, nektere se blizi ke 40%. Pokud teda motor v beznem cca 80kW kompaktu, zere neco kolem sesti az sedmi litru, pri 100% efektivite bys byl na dvou litrech, ale niz ne. Neco malo bys srazil jeste snizenim hmotnosti, aerodynamikou a podobne. Ty dva litry jsou takova hranice, pod kterou to bez elektriky nepujde. U nafty asi jeste jo. Nicmene si priznejme, ze 100% tam proste nedostanes.