Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si neskutečně vypiplané modýlky z papíru!

Petr Slováček
Diskuze (1)
Funkční bagr se dá vyrobit i z šikovně poskládaného papíru. Vyžaduje to ale pevné nervy a dobré oči. Pro Jiřího Zelenku je to nejlepší relax.

Věděli jste, že Češi jsou společně se sousedními Poláky velmocí papírových modelářů? Nebo že si aspoň nějakou vystřihovánku z ABC složil skoro každý muž, který vyrůstal už od 60. let? To vše díky úžasným pracím legendárního Richarda Vyškovského a dalších šikovných autorů.

Stejně jako další rukodělné koníčky i papírové modelářství upadá, a jak říká vicemistr ČR v kategorii malé dopravní techniky Jiří Zelenka, pravidelně se na soutěžích potkává jen se stále stejnou hrstkou nadšenců. Mladé následovníky to nebaví a nemají dostatečnou trpělivost dobrat se k výsledku. Princip je totiž stále stejný – vybarvené listy papíru s rozloženou stavebnicí, kterou je nutno vystřihnout, šikovně natvarovat a slepit.

Odpočinek

S Jiřím Zelenkou jsme se potkali už na podzimní výstavě Model Hobby. Účastní se jí každý rok, letos to bude už poosmé. Stejně tak každý rok objíždí soutěže papírových modelářů napříč republikou v rámci Papírové ligy a se svými modely techniky sbírá ocenění.

Některé jeho kousky jsou koupeny jako sériové stavebnice, většinou je ale dál upravuje. Další staví úplně od nuly svépomocí. „Neskutečně si u lepení odpočinu, domečky ale dělám jen výjimečně,“ říká inženýr Zelenka, který se jinak živí jako technik stavař.

Právě představivost a orientace v prostoru se mu hodí při navrhování vlastních modelů – některé z jím vyhlédnutých se totiž vůbec nevyrábějí, nebo jsou v nevyhovujícím měřítku. „Stačí sehnat plánek a rozkreslit ho v grafickém programu na jednotlivé díly. Dnes už existují 3D programy, díky nimž to dokáže skoro každý, kdo umí s počítačem. Já ale používám stále ruční metodu jako kdysi třeba Richard Vyškovský. Je to sice pracnější, ale dělám to tak odnepaměti,“ krčí rameny Jiří Zelenka a vysvětluje, že to znamená i dost matematiky a dopočítávání. Například při malování rádiů stočených dílů musí vypočítat jejich rozměry v rozloženém stavu. I tak se prý pravidelně stává, že napoprvé model nejde složit. To pak letí do koše a musí se začít znovu. Když už autora nebaví, odloží ho a vrátí se k němu třeba až po letech. Nebo taky nikdy…

Minigaráž

Zálibu v motorové technice v sobě Jiří Zelenka nezapře. Však by si rád jednou pořídil nějakého skutečného veterána. Zatím si musí vystačit s papírovými zmenšeninami. Má to hned několik výhod – zaberou minimum místa, zejména v jím oblíbeném stodvacetinásobném zmenšení, kromě toho ani moc nestojí. I nejlepší koupená vystřihovánka techniky vyjde na tři stovky, běžně jen polovinu. A když se nespokojíte s kupovanými, nic vám nebrání zkusit štěstí svépomocně. Dokonce ani nemusíte řešit barevnou tiskárnu, modely se beztak vybarvují ručně modelářskými barvičkami.

Trpělivost je ale potřeba. Vystřihovánky se dnes běžně dělají s průhledy do interiérů či pod kapotu a s funkčními celky – příkladem je třeba Tatra 138

na fotografiích nahoře s rypadlem, která je tvořena z 1600 dílků! Aspoň s drobnými součástkami dnes modelářům pomáhají technologie – na dezény pneumatik se tak běžně používají laserem vypalované kartonové detaily, které jsou k nerozeznání od skutečné gumy.

Pokud byste to ale dotáhli až do nějaké soutěže, obrňte se trpělivostí – návštěvníci se nerozpakují do složitých vystřihovánek dloubat prstem, jestli jsou opravdu z papíru. „Často se něco poškodí, beru to jako nutné ztráty,“ říká Jiří Zelenka s tím, že nemá smysl pokoušet se vyčíslit vzniklou škodu. Čas a nervy, které nad modelem strávil, jsou beztak k nezaplacení. Jeho to ale baví.

Víte, že…

… v časopisu ABC vycházejí vystřihovánky dodnes? První byla kosmická loď Vostok v roce 1962.

Petr Slováček
Diskuze (1)
12. 6. 2017 15:26
ach ta zelenina
zacala okurkova sezona co >:D