Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proton Satria Neo R3 Lotus Racing: Oslava návratu do formule 1

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Malajský Proton přichystal limitovanou sérii nabroušeného hatchbacku Satria Neo s přídomkem R3 Lotus Racing.

Kapitálové propojení malajského Protonu s britským Lotusem je všeobecně známé, stejně jako to, že se letos Lotus vrátil do nejprestižnější kategorie motoristického sportu. Ten současný ovšem nemá s prapůvodním týmem Colina Chapmana mnoho společného, sídlí totiž právě v mateřské zemi Protonu – Malajsii. A výrobce z jihovýchodní Asie hodlá tento fakt marketingově využít.

Automobil s poněkud komplikovaným označením Satria Neo R3 Lotus Racing vychází z hatchbacku Satria Neo, není však určen pro automobilové soutěže třídy R3, jak by se mohlo zdát, ale pro běžné smrtelníky. R3 je název ladičské firmy, která se na úpravách podílela. Barevné provedení odpovídá novému Lotusu T127 F1 a ten zase převzal tradiční schéma monopostů této značky z padesátých a šedesátých let: britskou závodní zelenou se žlutým pruhem.

Řadový šestnáctiventilový čtyřválec CamPro CPS objemu 1597 cm3 má výkon 108 kW (147 k) v 7000 min-1 a točivý moment 168 Nm v 5000 min-1, jeho maximální otáčky jsou 7500 min-1, je spřažen s pětistupňovou manuální převodovkou. Pohonná jednotka, která se spouští tlačítkem, i výfukový systém prošly revizí u R3. Nové jsou vačkové hřídele, titanové sací potrubí i karbonový přívod vzduchu s filtrem K&N.

Podvozek má rozvor 2440 mm. Tlumiče DFV (Dual Flow Valve) dodal švédský Öhlins a jsou nastavitelné, kotoučové čtyřpístkové brzdy s vnitřním chlazením pocházejí od AP Racing a disponují ABS a EBD. Aerodynamika byla oproti výchozí Satrii Neo CPS M/T řádně upravena, jiné jsou nárazníky, na střeše našel místo spoiler, kapota motoru je z karbonu a všechny tyto prvky nesou logo R3. V interiéru nechybí dvojice airbagů a bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, ani kožené čalounění v kombinaci s uhlíkovými vlákny. Hlavice řadicí páky je hliníková, jak se sluší a patří.

Satria Neo R3 Lotus Racing měří na délku 3905 mm, je 1710 mm široká a 1410 mm vysoká. Jezdí na šestnáctipalcových litých kolech Advanti s pneumatikami Bridgestone Adrenalin rozměru 205/45, a to poměrně ostře. Dokáže uhánět rychlostí 205 km/h, na poloviční sprintuje z klidu za 9,2 s. Na malý hatchback nepříliš zavedené značky vcelku slušné výkony.

Vznikne ovšem jen v pětadvaceti exemplářích, jeden bude stát v přepočtu 26.000 eur. Proton již před lety z evropského (i českého) trhu zmizel, svoje automobily dováží pouze do Velké Británie. Nemusí procházet úpravou řízení, i v Malajsii se totiž jezdí vlevo. Po popisované speciální sérii se však jen zapráší a všechny vozy zůstanou doma, jedenáct z nich je totiž již rezervováno.

Představení ostré Satrie Neo se v Kuala Lumpuru 30. března zúčastnili i jezdci týmu Lotus Racing F1 Jarno Trulli, Heikki Kovalainen a Fairuz Fauzy.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Avatar - twistedTSD
7. 4. 2010 13:12
Re: farba
nevypada zrovna nejmoderneji ale...docela hezky
Avatar - mustafa
5. 4. 2010 20:41
Re: farba
>:D dobrej příklad toho, jak říct ostatním, že o autech víš * a o tom, že máš v hlavě na*ráno...
Avatar - gld
3. 4. 2010 22:55
Re: farba
Úpravy nespochybňujem, to skôr koncepčnú "starobu" vozidla
3. 4. 2010 12:16
Re: farba
Ve verzi S2000 jsem ho viděl loni na Barum rally. Vypadá dobře, ale nebylo moc spolehlivé. Kdybych tam nebyl už na shakedownu, tak bych ho ani neviděl v akci ;-\
Snad motor téhle verze vydrží trošku déle, než 50 kilometrů ostré jízdy.
3. 4. 2010 11:55
Re: farba
Vytuněný paskvil, zbocháme pár kusů a pár idiotů se najde co to koupí, a jak koukám ty mezi ně patříš.