Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První dojmy: Toyota Aygo (Ženeva živě)

Ladislav Čermák Ladislav Čermák 2. 3. 2005
60
30
Zobrazit náhledy (60)
Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo Toyota Aygo
Třetí člen kolínské minirodiny má značku Toyota a přináší několik rekordů. K oficiálním informacím přidáváme i první dojmy přímo z výstaviště.

S délkou 3405 mm je Aygo nejkratší z trojčat, ale i nejmenší Toyotou, jaká kdy byla prodávána v Evropě. Zajímavá je též geneze pojmenování Aygo - jedná se o fonetický přepis sentence "I go", vyjadřující svobodu. Nejstarší japonská automobilka očekává, že minivůz se stane hitem v přeplněných evropských městech a také přivede ke značce nové zákazníky, kteří by měli podle marketingové strategie tvořit 80 - 90% z kupců. Stejně jako druhých dvou členů minirodiny, i malých Toyot vyjede z bran kolínské továrny 100 tisíc ročně.

Zatímco v případě obou zástupců PSA se jedná o přirozené pokračování jejich stylu, pro Toyotu znamená odvážný a hravý design jistý průlom a odhození části dosavadního konzervatismu. Totéž platí i pro invenční křivky a detaily v interiéru. Stejně neobvyklé je u vozu této velikosti primární zaměření na dostatek prostoru pro posádku, které se vyplatilo v podobě rekordních hodnot mezi konkurencí. Nechybí ani dlouhý seznam odkládacích prostor, vyplňujících každé volné místo.

Nové standardy mezi nejmenší vozy přináší i neobvykle vysoká míra standardní bezpečnostní výbavy, ve které nechybí ABS s EBD, čtvero airbagů s vypínačem spolujezdcova, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu, ISOFIX, bezpečnostní sloupek řízení, protiponořovací sedačky či akustická signalizace nezapnutých pásů. Mezi komofortní prvky se zařadí dva různé CD-přehrávače s linkovým vstupem.

O motorizaci se stejně, jako v případě "francouzských" sourozenců, postará dvojice zcela nových motorů. Ten první bude čtyřventilový tříválec 1 L (50 kW a 93 Nm) a čtyřválec common rail zatím nezveřejněného objemu (40 kW), vzniklý z agregátu 1,4 D-4D (HDI). Oba budou dosahovat rekordní hospodárnosti a zážehový motor se navíc zapíše do kronik jako nejlehčí automobilový motor světové produkce (69 kg). Námahu v městských aglomeracích pak řidičům ulehčí dvourežimová robotizovaná převodovka M-MT, známá již z Yarisu.

První dojmy z výstaviště

Kdo chce potkat v Ženevě českého novináře, zamíří na stánek Škody Auto. To platilo ještě minulý rok. Letos kromě stánku škodovky kroužili čeští žurnalisté kolem stánku Peugeotu, Toyoty a Citroënu, kde se v světové premiéře ukázala malá vozítka z Kolína (právě v těchto dnech se rozběhla sériová produkce). U vozů novináři dlouze diskutovali a vozítka náležitě zkoumali.

Z našich poznatků vyplynulo, že automobil odpovídá kvalitou zpracování a charakterem zvolenému segmentu i ceně. Vizuálně se trojčata dramaticky neliší, rozdílná je pouze přední maska, světlomety a zadní světlomety s blatníkem. Například Aygo nese značku nad nárazníkem, zatímco Peugeot 107 na plastovém výběžku nárazníku.

Po otevření zadního skla zarazí vysoko položená nakládací hrana a nemožnost otevřít spodní část. Narozdíl např. od C2 se zpřístupňuje zavazadlový prostor pouze otevřené zadní sklo a nikoliv i vyklápěcí spodní část.

Vzhledem k velikosti zavazadelníku 135 litrů se můžeme domnívat, že nakládací předmětů nebude zrovna pohodlné. Při otevření zadního skla nás překvapila instalace zámku přímo na skleněné ploše, s překvapeními ovšem nebyl konec. Zadní dveře zakončené ostrou hranou blatníku postrádaly i v pětidveřovém provedení stahovací okénko a využívaly jednoduchý princip vyklápění okna, který známe z třídveřových modelů.

Na cenové poměry vypadá palubní deska hodnotně, plasty samozřejmě pochází z kategorie tvrdých, ale slušně zpracovaných i slícovaných. Na palubní desce se designérům podařilo úspěšně spojit extravaganci s relativní praktičností, jen nastavení teploty a intenzity větrání se trochu zadrhává. Každopádně přehlednost patří k silným stránkám Ayga, 107 a C1.

Přestože vnější rozměry neukazují na prostorný interiér, poskládají se uvnitř čtyři dospělé osoby. Sezení na zadních sedadlech není za 185 cm vysokým řidičem utrpením, u kolen dokonce zbývá malá rezerva, v oblasti hlavy se naopak jedná o limitní situaci. Pasažér vyšší už bude mít s nalezením optimální cestovní pozice problémy.

Je potěšitelné, že se nezapomnělo na odkládací plochy, kterých jsme v interiéru objevili víc než dost. Další postřehy, tentokrát už z provozu, přineseme v redakčním testu.

Libor Zezulka a Ladislav Čermák




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Odkazy na minulé autosalony:

Paříž 2004

Ženeva 2004

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

otrasné
GTI
| 2. 3. 2005
Já na to potřeboval minut 6 Fakt.
BLECHY
GTI
| 2. 3. 2005
To jsem si ani neuvědomil. I když, my budem psát asi i u autojeřábů
GTI GTI GTI
GTI
| 2. 3. 2005
Nechtěl jsem tě poškorpit. Opravdu jsem se na toho Espace tak nějak podíval jinak, pod vlivem tvejch zpráv, a ve vteřině mi blesklo hlavou, že je to vlastně krásný auto. Zajímavé. Hory miluju. Nesurfuju. Jak to myslíš s tím pátráním?