Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda v novém Audi A3. Koncernové bratry v jednom zásadním detailu překonává

David Bureš David Bureš 19. 6. 2020 • 02:30
63
22
Zobrazit náhledy (63)
Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback Audi A3 Sportback

Audi A3 byla poslední z letošních koncernových novinek, kterou jsme si ještě nevyzkoušeli. První jízdy však už máme konečně za sebou a říkáme, A3 v jedním zásadním aspektu své sourozence překonává.

Volkswagen Group v minulých měsících postupně obměnil své zástupce mezi kompaktními modely. Začalo to osmou generací Volkswagenu Golf, pokračovalo Škodou Octavia a následně i Seatem Leon. Nejluxusnějšího zástupce segmentu si VW Group nechával až na konec, Audi A3 Sportback čtvrté generace jsme si však už mohli též vyzkoušet přímo v českém prostředí.

Audi A3 se proti svým sourozencům totiž v lecčems odlišuje. Golf, Leon a Octavia se sice v některých aspektech liší (Španěl otevřené cílí na mladé zákazníky, Češka zase jako jediná nabízí karosářskou verzi liftback), pořád jde ale svým způsobem o přímou konkurenci, všechno to jsou zástupci mainstreamu. Oproti tomu A3 jakožto člen luxusní značky samozřejmě míří výše, jeho konkurencí jsou modely jako BMW řady 1 a Mercedes-Benz třídy A. Ingolstadtská novinka přitom dokazuje, že model luxusního výrobce umí i v takto „obyčejném“ segmentu přinést i něco navíc, ne jen svoji značku.

video

Konečně tlačítka!

Ne vždy to přitom platí, čehož důkazem je právě i Audi, jehož nejmenší modely mně osobně v současné generaci trochu zklamaly. A1 podle mě zkrátka nezapře, že je ve svém základu vlastně Volkswagen Polo, podobně i Q3 je v některých detailech až příliš podobná mainstreamu.

Pro novou A3 to však rozhodně neplatí. Jestliže v A1 a Q3 vám může leckdy chybět ten „pocit z Audi,“ v A3 se vám nic takového nestane. Hravost díky kulatým výdechům ventilace jako u minulé generace možná zmizela, okamžitě po usednutí se tu ale cítíte jak v pravověrném zástupci luxusní značky. Obklopují vás luxusní materiály, navíc skvěle zpracované. Třeba Leon sice udělal v aktuální generaci z hlediska kabiny velký skok dopředu, v případě A3 ale zkrátka víte, že sedíte ještě v něčem lepším. A tak by to mělo být! Navodit se atmosféru větších modelů se přitom Audi snaží třeba i klíčkem – ten totiž není sdílen s Octavií, Golfem a Leonem, ale většími modely ingolstadtské značky.

Audi A3 navíc přidává i jednu zásadní výhodu proti svým koncernovým bratrům. Skvělý posaz za volantem, slušný prostor nebo pěkně zpracovaný interiér dostanete i v Golfu, Leonu nebo Octavii, v A3 ale na rozdíl od nich dostanete konvenční ovládání.

Jestliže Golf, Leon i Octavia vsadily na nové generace multimediálních systémů s větší či menší sázkou na dotykové ovládání, A3 zůstává věrná tradičnímu ovládání. Jasně, dotyková obrazovka infotainmentu nechybí ani v tomto případě (bez ní to dnes už ani prakticky nejde), doplňují ji však i konvenční ovladače. Klimatizaci tak nemusíte ovládat nějakým dotykovým páskem. Má vlastní tlačítkové ovládání (i pro nastavení teploty), stejně tak tu nechybí samostatná tlačítka pro zapnutí parkovacích čidel nebo třeba přepínání jízdních režimů. Přestože jsem si třeba na infotainment nového Leonu zvyknul rychle, ovládání v A3 mně přišlo přece jen příjemnější a přehlednější.

A3 pak sice nepoužívá dvě obrazovky na středovém panelu jako větší modely značky, použitý multimediální systém však z větších Audi známe. I to má výhodu – už je osvědčený, a tak v Ingolstadtu nemuseli řešit trable se softwarem jako Leon, Golf a Octavia. Při simulacích se ukázalo, že chybu jako sesterské modely A3 nehlásí. Infotainment přitom rychle reaguje, je přehledný a potěší i vysokým rozlišením použité obrazovky.

S novinkou jsme se zatím svezli výhradně ve variantě hatchback, tradičně nazvané Sportback. Ten je s délkou 4.343 mm o 33 mm delší než předchůdce, rozvor zůstal zachován na 2.636 mm. To je mimochodem stejně jako v případě Golfu, zatímco u Leonu a Octavie je prodloužen o 50 mm.

Audi A3 Sportback – srovnání rozměrů s koncernovými sourozenci
Model Audi A3 Sportback Seat Leon Škoda Octavia liftback Volkswagen Golf
Délka (mm) 4343 4368 4689 4284
Šířka (mm) 1816 1800 1829 1789
Výška (mm) 1449 1456 1470 1456
Rozvor (mm) 2636 2686 2686 2636
Objem zavazadelníku (l) 380 380 600 380

Místo pro kolena je tak vzadu ve srovnání s Leonem omezené, i kvůli poměrně masivním sportovním sedadlům s integrovanou opěrkou hlavy ve zkoušeném exempláři mám před koleny se svojí výškou 185 cm jen minimální rezervu. Nad hlavou je ale prostoru dostatek. A špatné to není ani se zavazadelníkem, udávaných 380 litrů odpovídá Leonu i Golfu. Kufr potěší pravidelnými tvary, k dispozici máte i třeba elektricky ovládané víko. To mimochodem Golf i Leon postrádají.

S mírným zpožděním pak pětidveřový hatchback doplní také sedan, kterému Audi podobně jako konkurence říká A3 Limuzína. Tříprostorová verze s hatchbackem sdílí rozvor, je však 4.495 mm dlouhá. Zavazadelník sedanu pak díky jinak tvarované zádi pojme až 425 litrů zavazadel.

Povedená patnáctistovka

Motorová paleta bude do budoucna shodná se sourozenci, v tuto chvíli je nová A3 dostupná se dvěma benzinovými a dvěma naftovými motory. Zážehové zastupuje litrový tříválec s 81 kW s obchodním označením 30 TFSI a čtyřválcová patnáctistovka se 110 kW (35 TFSI), na straně turbodieselů je to dvoulitr ve dvou výkonových verzích s 85 kW (30 TDI) a 110 kW (35 TDI).

Pro první seznámení s novým A3 Sportback jsme zvolili motor 30 TFSI v kombinaci s šestistupňovým manuálem, který v základu přijde na 705.900 korun. Pořídíte ho však také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic, s níž se díky 48V elektrickému ústrojí stává mildhybridem. Příplatek činí 57.000 korun.

Nehybridní patnáctistovku už dobře známe, konkrétně v koncernových novinkách jsme motor s výkonem 110 kW a točivým momentem 250 N.m už zkoušeli v nové Octavii. Na rozdíl od ní je však v Audi parádně odhlučněn, o jeho práci v hatchbacku čtyř kruhů prakticky nevíte. Platí však fakt, že nejvíce si motor užijete kolem 1500 otáček do nějakých 5000 otáček, v nižších, těsně nad volnoběhem je prakticky bez dechu. Když se však budete držet nad tímto pásmem, dočkáte se slušného elánu. Zároveň však přiznám, že mildhybrid se v dříve zkoušeném Leonu jevil pocitově živější – nejen kvůli automatu, ale hlavně kvůli elektřině pomáhající spalovacímu motoru při akceleraci.

Naprosto však kvituji práci s manuální převodovkou. Má přesné a pěkně krátké dráhy, libí se mně i tužší chod. A chválím „svalnatou“ hlavici řadicí páky, která jde parádně do ruky.

Co se pak týče spotřeby, potvrzují se dřívější dojmy, že patnáctistovka umí být hezky úsporná. I navzdory svižnějšímu tempu na okreskách kolem Karlštejna jsem se s Audinou nedostali přes devět litrů, zatímco na krátkém dálničním úseku si auto řeklo o sedm litrů na sto. Na podrobnější hodnocení bude ještě čas, jen zmiňme, že „tovární“ dlouhodobá spotřeba zkoušeného auta činila 7,5 l/100 km, což je u auta s ani ne 2.000 km na svém kontě pěkné číslo.

Jistý i komfortní

Audi A3 Sportback jsem si přebíral k prvním jízdám na pražských Nových Butovicích, a tak jsem neváhal s ním zamířit na nedaleké silnice v okolí Karlštejna, kde jsem před pár týdny jezdil také s novým Seatem Leon. Ten se na nich projevil jako skvělé vyvážené auto, které řidiči poskytuje dostatek jistoty, zároveň má však komfortní podvozek, skvěle tlumící nerovnosti. Audi A3 tak mělo náročný úkol, potvrdit při jízdě, že si cenu navíc (Leon s tím samým motorem v základu stojí 619.900 korun, o 86.000 Kč méně než Audi) zaslouží.

A musím říct, že si Sportback svoji cenovku umí obhájit. Tam, kde se Leon ukázal jako jistý a zároveň pohodlný, se Audi projevilo jako ještě jistější a ještě pohodlnější, přesně podle jasně definované hierarchie jednotlivých značek koncernu VW Group.

Nové Audi A3 Sportback – srovnání s koncernovými sourozenci
Model Audi A3 Sportback Seat Leon Škoda Octavia VW Golf
Motor 35 TFSI 1.5 TSI 1.5 TSI 1.5 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1498 1498 1498 1498
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW] 110/5000-6000 110/5000-6000 110/5000-6000 110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min]  250/1500-3500 250/1500-3500 250/1500-3500 250/1500-3500
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 224 216 230 224
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,4 8,4 8,2 8,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 4,8 4,7 4,8
Základní cena [Kč] 705.900 619.900 596.900 572.900

Nadchnul mě podvozek. I na rozbitých silnicích nedaleko Karlštejna skvěle tlumil nerovnosti, aniž by se od kol ozývaly nějaké rány. Stejně komfortně přitom působil i při pomalejší jízdě, při průjezdu Prahou. Jezdil jsem přitom v autě na osmnáctipalcových kolech, se standardním podvozkem. Jeho práce mně přitom natolik zaujala, že bych se zcela obešel přes adaptivních tlumičů. Jestliže u Leonu jednoduchá zadní náprava u motoru 1.5 TSI vlastně ničemu zásadně nevadí, A3 používající u stejného motoru víceprvek přece jen dokazuje, že konstrukčně vyspělejší řešení má své výhody.

Audi ale potěšilo i svojí jistotou za volantu. Během mé jízdy kvůli lehkému dešti byly okresky všechno, jen ne suché, přesto si s kluzkou vozovkou A3 poradila s neochvějnou jistotou, bez zaváhání. Výtku bych měl jen jednu – na dálnici mně auto přišlo od podvozku hlučnější, slyšet poměrně byla valící se kola, na druhou stranu dálnice D5 před Prahou není zrovna vzorem hladkého asfaltu, a tak si na definitivní verdikt v tomto směru ještě počkám. Jinak je totiž odhlučnění skvělé.

Závěr

Audi A3 Sportback má ve své čtvrté generaci velice těžký úkol. Obhájit svoji pozici a ukázat, že si zaslouží vyšší cenovku než nadmíru povedení koncernoví bratři se shodnou technikou – Seat Leon, Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Po prvních jízdách mám však jasno, A3 své sourozence v lecčems překonává, ve všech ohledech je zkrátka o chlup lepší než rovněž povedené koncernové novinky.

Mně osobně lehce vadila jen hlučnost na dálnici, na druhou stranu na ni mohl mít vliv hrubý povrch na projetém úseku. Uvidíme, jaká bude dlouhodobá zkušenost. Naopak chválím infotainment, respektive zachování klasicích ovladačů, což je mnohem přehlednější než řešení v Leonu, Octavii nebo Golfu.

Závěrem tedy musím prohlásit, že se A3 velice povedla a už se jen těším, až jí pečlivě vyzkoušíme a porovnáme třeba s konkurenčním BMW řady 1.

Související články

Témata
Avatar - iudex
22. 6. 2020 16:06
Re: Za ty nový označení motorizací u Audin
Jasné, ani BMW 330i už dávno nie trojliter, ale dvojliter, ale jednak už to tak dlhšiu dobu je a to značenie nejakú logiku aspoň má a aspoň niekde orientačne ten motor udáva, napr. 320d je dvojliter, 330d je trojliter (slabší) a M340d je ten silnejší. Proste nie je to určite ideál, ale aspoň sa tam človek, čo sa trochu zaujíma, zorientuje. Pri údaji 40TFSI alebo 45TFSI sa nezorientuje nikto, ani objem, ani výkon, nič, len fakt, že 45 bude výkonnejšie ako 40.
Avatar - fOE
22. 6. 2020 15:19
Re: Aha, takže normální nedotykové...
No, zabavne je jak se ti autor snazi prodat jako neco extra to, co relevantni konkurence umi jeste lip. Ta se totiz nezbavila svych iDrive nebo MMI ovladacu a narozdil od audi nabizi dobu patlaci jen coby dalsi featuru, nevnucuje. Takze zadne "Audi nabizi vic nez", ale spravne "Audi nabizi min nez"...
... nez relevantni konkurence, nez zvyklo nabizet v minulosti.
Avatar - white label
22. 6. 2020 13:46
Re: Za ty nový označení motorizací u Audin
Audi je na tom aktuálně v rámci D3 (v tomto ohledu) nejhůř, ale v principu se laik dnes dozví kulové i z označení motorizací u MB a BMW.
Avatar - iudex
22. 6. 2020 10:17
Re: Za ty nový označení motorizací u Audin
Súhlas. Do očí bijúca snaha zamlčať objem a konfiguráciu motora a zmiasť zákazníka, aby moc nepátral, čo vlastne je pod kapotou. A ono sa im to aj darí, ja sa o autá zaujímam, ale som prd múdry z toho, čo je pod kapotou 40TFSI či 45TDI. A ich "prevodovú tabuľku" asi nebude nikto nosiť so sebou: https://www.audi.sk/…acovanie-motorov
Inak ako pozerám tú tabuľku výkonov, ani to nemá moc veľkú logiku. Napr. označenie 35 zahŕňa motory s výkonovým rozmedzím len 10 kW, ale 40 už zahŕňa 25 kW. 45 zase len 15.
A čo ak Audi predstaví motor s výkonom 162 kW? Do súčasnej tabuľky nezapadne, lebo 40 je len do 150 kW a 45 je až od 169 kW. Potom budú musieť niektorú kategóriu "predĺžiť", aby pojala aj nový motor. Teda tie kategórie ani nie sú fixné, ale sa budú v čase meniť. Ďalší zmätok a nemožnosť po pamäti zistiť motor. Ale ako som písal, to je zjavne cieľom. :no:
21. 6. 2020 23:37
Aha, takže normální nedotykové...
...a tedy bezpečné ovládací prvky jsou nyní v koncernu "luxusní zboží"! Tak tomu říkám "pokrok"! :-O Zatímco nová A3 má normální tlačítka, masový "řidičský pleps" se musí chtě nechtě nebezpečně prodotykovávat přes trapný tablet, protože je toto řešení pro výrobce levnější. Bravo! Ale já osobně si právě kvůli této ***ině další nové koncernové auto nekoupím.... Pokud tedy nesjednají nápravu! ;-\ ;-\ ;-\

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku