Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízdní dojmy: Peugeot 308 SW

Ondřej Láník
Diskuze (251)

Evropský trh vozů kombi je sice neustále oslabován zvětšujícím se počtem dostupných MPV, ale německé a francouzské značky zatím tradiční zákazníky zklamat nehodlají. Novým přírůstkem je Peugeot 308 SW, s nímž jsme absolvovali první kilometry na Sardinii.

Trh dostupných kombi je v globálním měřítku vymírající částí nižší střední třídy. Japonské automobilky momentálně klasická a v Evropě stále žádaná kombi nenabízejí, a tak zákazníci obvykle končí u některého MPV. Silnou pozici na poli dostupných kombi dnes má Ford, Opel i Volkswagen. Své k tématu mají stále co říci i francouzské automobilky.

Skupina PSA Peugeot Citroen se riziku kanibalismu modelů Peugeot a Citroen vyhnula svérázným způsobem. Zatímco z Citroenu se stává specialista na velkoprostorové modely (C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C8) a v aktuální řady C4 nezbylo místo pro dříve velmi populární kombi (ZX Break, Xsara Break), Peugeotu zůstává role výrobce klasičtějších kombi se zvýšenou stavbou karoserie, která velkoprostorové modely některými vlastnostmi alespoň připomínají.

Uvedením modelu 307 SW získal Peugeot na konci roku 2003 prostorné kombi s velkou futuristicky působící prosklenou střechou, která modelové řadě dodávala spolu s vyšší stavbou karoserie punc výjimečnosti. Ve stejném stylu pokračuje také model 308 SW.

Nový rozměr

Nové SW je podobně jako předchůdce postaveno na prodlouženém rozvoru. Jeho délka 2708 mm patří k největším ve třídě, je o 10 cm delší než u krátkého Peugeotu 308. Mezigeneračně tedy nic nového. Změny jsou ukryty v převisech karoserie! Přední s úctyhodnou délkou 926 mm je shodný s aktuálním hatchbackem (a o 38 mm delší proti 307 SW), ale zadní je delší o 124 mm proti 308 a o 33 mm proti 307 SW. Když k tomu přidáte mezigenerační snížení výšky karoserie, dostanete doutníkovitou karoserii, kterou jsme zachytili ve fotogalerii pod článkem.








Peugeot 308 SW a některá jiná kombi nižší střední třídy
Model Peugeot 308 SW Peugeot 307 SW Hyundai i30 CW Škoda Octavia Combi
Délka [mm] 4500 4419 4475 4572
Šířka [mm] 1815 1757 1775 1769
Výška [mm] 1555 1544 1520 1468
Rozvor [mm] 2708 2708 2700 2578

Samotné rozměry jsou sice vzhledem ke konkurentům velké, ale z normálu vybočuje, podobně jako u nového kombi Hyundai i30 CW, velký rozvor. Designéři Peugeotu navíc vtiskli zádi svérázný charakter, který ale může některé zákazníky odradit. Tvarové výstřelky jsou, jak uvidíme dále, podpořeny příkladnou funkčností.

SW i Break

K dispozici budou i nadále dvě verze peugeotova kombi. Luxusnější 308 SW bude mít rozměrné, ale neotvíratelné střešní okno, které patří k vůbec největším, jaké se dnes do sériových automobilů dodávají, dále tři samostatná sedadla ve druhé řadě (každé široké 414 mm) a možnost mít za nimi i třetí řadu. Prosklená střecha končí až nad hlavami cestujících na zadních sedadlech, kteří si nebe nad hlavou užijí do sytosti. Nechtěné sluneční paprsky může zastínit elektricky ovládaná roleta.

Break bude vybaven pouze konvenční druhou řadou sedadel (nesymetricky dělená lavice) a plechovou střechou.

Prostor a pohodlí

K silným stránkám předchozího SW patřila prostorná karoserie a to se nezměnilo. Standardně pětimístná konfigurace interiéru může být opět doplněna dvěma nouzovými sedadly ve třetí řadě. Jejich konstrukce pochopitelně počítá pouze s příležitostným obsazením dětmi, a tak pokud se na jejich přítomnost díváte stejně jako my, lze je považovat za plus, které konkurence v této třídě obvykle nenabízí.

Peugeot vyniká nadprůměrnou vnější i vnitřní šířkou, což je dobrý základ pro stavbu vzdušného interiéru. Vpředu je vše stejné jako u hatchbacku, ale ve druhé řadě je k dispozici více užitečné šířky v ramenou (1427 mm) i slušná šířka 1471 mm ve výši loktů. Obojí oceníte když pojedete vzadu ve třech. Pozice dospělého sedícího člověka ve druhé řadě je příjemnější než u většiny MPV, sedáky by ale přesto mohly podpírat stehna účinněji a opěradla yb zasloužila větší výšku. Místa v podélném i svislém směru je ve druhé řadě nadbytek, o tom, zda bude vyhovovat šířka rozhodují rozměry dalších dvou osob se kterými sdílíte druhou řadu. Při daném půdorysu ale asi nešlo vytěžit více. Kdo chce plnohodnotnější třímístnou lavici, nechť vyzkouší nového Partnera.

Jako v MPV

Peugeot sice nemá v nabídce přímého konkurenta Citroenu C4 Picasso, ovšem variabilitou uspořádání vnitřního prostoru je 308 SW srovnatelný. Pětice sedadel v zadních dvou řadách je demontovatelná, sedadla druhé řady jsou individuálně posuvná v podélném směru v rozsahu 90 mm, opěradla lze naklápět pod různými úhly a až do vodorovné pozice lze sklopit i opěradlo řidičova spolujezdce. To pak můžete uvnitř přepravovat až 3,1 m dlouhé předměty. Netradičně pojatá záď má jednu z nejnižších nakládacích hran (548 mm nad vozovkou) na současném trhu, ale pokud potřebujete vložit jen pár drobností nebo není kolem auta dost místa, lze otevřít pouze široké sklo v zadní výklopné stěně.

Jízda…

...s dlouhou třistaosmičkou byla nová ze dvou příčin. Tou první je zcela nová koncernová převodovka se šesti stupni. Standardně ji začnou dostávat turbodiesely 1,6 HDI FAP (80 kW) a přeplňované zážehové motory 1,6 THP (110 a 128 kW).

Peugeot novou skříní udělal důležitý krok kupředu. Velkým plus je šest stupňů hlavně v dieselové motorizaci, protože je stále mnoho konkurentů, kteří musí v tomto výkonovém pásmu vystačit s pětistupňovou převodovkou. Co se radosti z řazení týká, jde také o generační skok kupředu, který Peugeot posunuje nad průměr třídy, i když na nejlepší přece jen ještě cosi v disciplíně přesnosti, vymezení vůlí v kulise, délce drah a tuhosti mechanismu řazení schází.












Peugeot 308 SW - vznětové motory
Motor 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi
Zdvihový obj. [cm3] 1560 1560 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Převodovka 5M 6M 6M (6A)
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 66/4000 80/4000 100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 215/1750 240-260/1750 320-340/2000
Max. rychlost [km/h] 174 185 202 (197)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,0 12,5 11,1 (11,7)
Komb. spotř. [l/100 km] 4,9 5,1 5,9 (7,1)

Druhou novinkou je dlouhá karoserie, která ale naštěstí postrádá obvyklé nešvary prodloužených verzí. Během našich prvních kilometrů za volantem nezatížených vozů jsme problémy s tuhostí nosné struktury nezaznamenali. Naopak nové nastavení posilovače řízení dodává řidiči na jistotě a iluze zpětné vazby od kol se o kus přiblížila optimu. Relativně tuhý podvozek zůstává na většině povrchu také komfortní, z míry je jednoduchá zadní náprava vyvedena až na sérii nerovností v zatáčkách, kterých na Sardinii pravda mnoho není.

Pravděpodobně nejprodávanější motorizace 1,6 HDI FAP (80 kW) je precizně odhlučněná, po vibracích není ani při volnoběhu ani památky a pro řidiče, který předtím nejel zážehovým modelem, může být obtížné odhalit nutnost tankování nafty. Využitelné otáčkové pásmo začíná hluboko pod 2000 ot./min a končí u 4000 ot./min. I při rychlejší jízdě nebude problém ukotvit spotřebu mezi šesti a sedmi litry, klidná jízda může snadno skončit v pětilitrovém pásmu.












Peugeot 308 SW - zážehové motory
Motor 1.4 VTi 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 THP 1.6 THP
Zdvihový obj. [cm3] 1398 1598 1698 1698 1698
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Převodovka 5M 5M (4A) 4A 6M 6M
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 70/6000 88/6000 103/5800 110/5800 110/5800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 136/4000 160/4250 240/1400 240/1400 240 (260)/1600
Max. rychlost [km/h] 178 189 (182) (199) 209 215
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,4 12,0 (14,0) (12,6) 10,9 9,9
Komb. spotř. [l/100 km] 6,7 7,1 (7,7) (8,2) 7,5 7,8

Zážehová řada čtyřválců vyvinutých spolu s BMW patří dnes ke špičce ve třídě. Točivý motor 1,6 THP (110 kW, 240 Nm) s plynulým nástupem točivého momentu už kolem 2600 ot./min nabízí vytrvalou akceleraci až za 6000 ot./min. Příležitostný výlet ručky otáčkoměru daleko za šestitisícovou hranici je u přeplňovaného agregátu malým překvapením. Na rozdíl od stejně objemného turbodieselu odpouští turbobenzin chyby v řazení, protože se dokáže snáze vyhrabat z momentově slabších oblastí charakteristiky motoru. Tichý provoz je i v případě motoru 1,6 THP jedním z hlavních poznatků, které si odnášíme. V praxi budete jezdit asi se spotřebou minimálně o dva litry vyšší než u dieselu, tzn. dostat se pod sedm litrů bude problém, naopak při rychlejší dynamické jízdě se průměr snadno přehoupne přes deset.

Závěr

Peugeot má v nabídce model, který může dobře sloužit jako firemní kombi a rodinné MPV současně. Samozřejmostí je mnoho místa pro posádku a přiměřeně velký zavazadelník, bonusem pak variabilita a možnost až sedmimístné konfigurace, i když se dvěma neplnohodnotnými místy.

Důležitou novinkou je nová šestistupňová převodovka, která odstranila jednu ze slabých stránek loni uvedené třistaosmičky. Dojem, že SW je trochu lepší zboží než nabízí konkurence, podporuje obrovská prosklená plocha (střecha 1,68 m2, celkem 5,58 m2) u verze SW, ale i dokonalé odhlučnění interiéru (mohou za to mj. příplatková vrstvená (!) boční skla).

Paletu pěti zážehových motorů, jakou se dnes Peugeot 308 může chlubit, závidí mladému modelu asi hodně konkurentů. Přesto je všem jasné, že drtivá většina evropských zákazníků (85 % - odhad výrobce) sáhne po osvědčených, ale velmi dobrých motorech HDi.

Prodej na českém trhu začne 25.června 2008, ceny zatím nejsou k dispozici.

Ondřej Láník
Diskuze (251)
Avatar - CountachSV
23. 5. 2008 16:13
diskuse jak noha
takhle... pochybuju teda, že po téhle diskusi, kdy jsem párkrát opravdu od srdce zařval smíchy.. asi není na názor nikdyo zvědavej, ale nakonec i já sem se podíval na fotky, ačkoli sem na ně opravdu nebyl zvědav.
407SW je jedinej novodobej pažout kterej se mi líbí, díky svojí pohřebácký pr.deli.
308 má zadek hroznej a jestli tady někdo kritizoval zadek Golfu Variant nebo jak tomu teď říkají, tak tohle je na tom podstatně hůř. Předky pažoutů posledních let se mi nikdy nelíbily a tohle je překonává. Takovej nosál... no nevim, jak je to možný ale nosál asi bude oblíbenej.
Interiér se mi líbí.
Toť vše k designu. Hádka nebude, muj názor je nudnej, ale s tim Golfem o myslim vážně... tohle je mnohem mnohem divnější... a navíc ani ne hezký.
Avatar - Ondore
23. 5. 2008 16:09
Re: A MÁM TO ZADARMO!
A trochu dupni na plyn, pri sedemdesiatke získaš 2 dni k dobru :-)
Avatar - Perun
23. 5. 2008 15:50
Re: A MÁM TO ZADARMO!
Vrstvená skla jsou velmi příjemná věc. Sníží akustickou hladinu, zabrání dementům s dlažební kostkou ušpinit sedačku svým mastným zadkem... Zabrání i horším následkům při bočním nárazu. A navíc, moc to nestojí :yes:
No.. ehm.. TDI bývalo (!) kdysi bez diskuze označení motorů s bezkonkurenčně nejnižším apetitem.. Ale ty doby rotačních čerpadel a prvních generací litinových HDI jsou už nenávratně pryč.. Emise, Euro IV a V.. Dnes je to velmi vyrovnané. Víc, než kdykoliv předtím. Prim samozřejmě hrají menší kubatury, především 1,6 HDI a 1,5 DCi :-!
Avatar - Ricardo
23. 5. 2008 15:15
Re: MF DNES příloha Auto Seat Ibiza - první jízdní dojmy
To v uvozovkách byla citace cizího textu ne vlastní názor - jasný? snad víš co to znamená ;-)
Avatar - radhro
23. 5. 2008 14:48
Re: MF DNES příloha Auto Seat Ibiza - první jízdní dojmy
S HTP nejezdím ale jezdí s ním manželka , a dle mých zkušeností (zatím jsem s tím jel jen párkrát) to není taková hrůza jak pan redaktor popisuje. Netvrdím že to je závoďák ale průměrnou dynamiku ten motor má. A jetli ten pan redaktor chtěl předjíždět s tímto motorem nějakou motorku tak je to u mně b.l.b a né motoristickej novinář. A skalním fandou rozhodně nejsem to že mám škodu služební a jednu doma ( fakt docela dobrá koupě) neznamená že učurávám před každým autosalonem z koncernu VW ;-)