Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia (1999)
Škoda Fabia (1999)
Škoda Fabia (1999)
Škoda Fabia (1999)
133
Fotogalerie

Pamatujete si, kolik stála první Škoda Fabia? A co všechno (ne)měla v základní výbavě?

Určitě vám neuniklo, že Škoda včera představila čtvrtou generaci Fabie. A že odhalila také její české ceny.

Jeden z nejdůležitějších modelů mladoboleslavské automobilky je s námi jako hatchback už od roku 1999. První generace byla na tuzemský trh uvedena v prosinci zmíněného roku, ceny však Škoda prozradila už v srpnu. Pojďme si je připomenout.

Video placeholder
Nová Škoda Fabia: Zákulisí focení v ateliéru • Auto.cz

Ze současného pohledu zaujme především nabídka motorizací a poměrně velký cenový rozdíl mezi nejdostupnější a nejdražší verzí. Zatímco vůz v základní výbavě Classic se čtyřválcovým motorem 1.0 MPI o výkonu 37 kW startoval na částce 249.900 Kč, model v nejvyšší výbavě Elegance s 1,9litrovým turbodieselem a výkonem 74 kW začínal až na 479.900 Kč.

Ceny první generace Škody Fabia při uvedení na český trh
VýbavaMotorVýkon (kW)Cena (Kč)
Classic1.0 MPI37249.900
 1.4 MPI50279.900
 1.9 SDI47339.900
Comfort1.4 MPI50314.900
 1.4 16V74379.900
 1.9 SDI47374.900
 1.9 TDI74414.900
Elegance1.4 MPI50379.900
 1.4 16V74444.900
 1.9 SDI47439.900
 1.9 TDI74479.900

Nová generace sází výhradně na zážehové motory a bude u nás k dispozici od 329.900 Kč ve výbavě Ambition s motorem 1.0 MPI Evo o výkonu 59 kW, vyšší verze Style startuje na 359.900 Kč. Cenu stylově střiženého provedení Monte Carlo zatím neznáme, dorazí ostatně až příští rok.

Naprosto nesrovnatelné jsou samozřejmě - i vzhledem k časovému odstupu a technologickému vývoji - výbavy. Zatímco základní provedení nové Fabie nabídne plně diodové světlomety, bluetooth připojení, udržování jízdního pruhu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizaci či výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, první generace byla z dnešního pohledu holátko.

Fabia Classic měla například airbag řidiče, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy vpředu, posilovač řízení pro verze s motory od 47 kW, manuální stahování všech oken, výškově a podélně nastavitelný volant, vnější zpětná zrcátka v černé barvě, ocelová kola s průměrem 13 nebo 14 palců, zvukovou signalizaci nevypnutých světel, otvírání pátých dveří z místa řidiče či vyhřívané zadní sklo. Na centrální zamykání, rádio, ABS nebo snad klimatizaci se nedostalo.

Vrcholné provedení Elegance však nabídlo kupříkladu tónovaná skla s UV filtrem, přední mlhovky, 14" kola z lehkých slitin, výsuvnou schránku pod autorádiem, informační systém, multifunkční ukazatel (palubní počítač), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, s bezpečnostním systémem a sklápěcím klíčem, elektrické ovládání všech oken, vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci s automatickou regulací a chlazenými schránkami v přístrojové desce, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka nebo elektricky vyhřívané trysky ostřikovačů.

A zmínit můžeme i příplatkové prvky. Zákazníci si mohli objednat navíc záležitosti jako ESP, tempomat, alarm, ostřikovače světlometů, 15palcová kola z lehkých slitin, tažné zařízení, kožený paket (věnec volantu, manžeta, řadicí páka, madlo brzdy v kůži), navigační systém, signalizaci vzdálenosti při parkování či kožené čalounění sedadel a kožené výplně dveří. Za příplatek bylo autorádio, které Škoda nabízela v několika verzích.

Abychom si uvedené ceny také zasadili do "reality", připomeňme si rozdíl v průměrné mzdě. Podle Českého statistického úřadu průměrná hrubá měsíční mzda v roce 1999 činila 12.797 Kč, v poslední posledním loňském čtvrtletí (což je zatím nejaktuálnější údaj) dosáhla na 38.525 korun.