Pamatujete si, kolik stála první Škoda Fabia? A co všechno (ne)měla v základní výbavě?
Určitě vám neuniklo, že Škoda včera představila čtvrtou generaci Fabie. A že odhalila také její české ceny.
Jeden z nejdůležitějších modelů mladoboleslavské automobilky je s námi jako hatchback už od roku 1999. První generace byla na tuzemský trh uvedena v prosinci zmíněného roku, ceny však Škoda prozradila už v srpnu. Pojďme si je připomenout.
Ze současného pohledu zaujme především nabídka motorizací a poměrně velký cenový rozdíl mezi nejdostupnější a nejdražší verzí. Zatímco vůz v základní výbavě Classic se čtyřválcovým motorem 1.0 MPI o výkonu 37 kW startoval na částce 249.900 Kč, model v nejvyšší výbavě Elegance s 1,9litrovým turbodieselem a výkonem 74 kW začínal až na 479.900 Kč.
Ceny první generace Škody Fabia při uvedení na český trh | |||
Výbava | Motor | Výkon (kW) | Cena (Kč) |
Classic | 1.0 MPI | 37 | 249.900 |
1.4 MPI | 50 | 279.900 | |
1.9 SDI | 47 | 339.900 | |
Comfort | 1.4 MPI | 50 | 314.900 |
1.4 16V | 74 | 379.900 | |
1.9 SDI | 47 | 374.900 | |
1.9 TDI | 74 | 414.900 | |
Elegance | 1.4 MPI | 50 | 379.900 |
1.4 16V | 74 | 444.900 | |
1.9 SDI | 47 | 439.900 | |
1.9 TDI | 74 | 479.900 |
Nová generace sází výhradně na zážehové motory a bude u nás k dispozici od 329.900 Kč ve výbavě Ambition s motorem 1.0 MPI Evo o výkonu 59 kW, vyšší verze Style startuje na 359.900 Kč. Cenu stylově střiženého provedení Monte Carlo zatím neznáme, dorazí ostatně až příští rok.
Naprosto nesrovnatelné jsou samozřejmě - i vzhledem k časovému odstupu a technologickému vývoji - výbavy. Zatímco základní provedení nové Fabie nabídne plně diodové světlomety, bluetooth připojení, udržování jízdního pruhu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizaci či výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, první generace byla z dnešního pohledu holátko.
Fabia Classic měla například airbag řidiče, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy vpředu, posilovač řízení pro verze s motory od 47 kW, manuální stahování všech oken, výškově a podélně nastavitelný volant, vnější zpětná zrcátka v černé barvě, ocelová kola s průměrem 13 nebo 14 palců, zvukovou signalizaci nevypnutých světel, otvírání pátých dveří z místa řidiče či vyhřívané zadní sklo. Na centrální zamykání, rádio, ABS nebo snad klimatizaci se nedostalo.
Vrcholné provedení Elegance však nabídlo kupříkladu tónovaná skla s UV filtrem, přední mlhovky, 14" kola z lehkých slitin, výsuvnou schránku pod autorádiem, informační systém, multifunkční ukazatel (palubní počítač), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, s bezpečnostním systémem a sklápěcím klíčem, elektrické ovládání všech oken, vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci s automatickou regulací a chlazenými schránkami v přístrojové desce, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka nebo elektricky vyhřívané trysky ostřikovačů.
A zmínit můžeme i příplatkové prvky. Zákazníci si mohli objednat navíc záležitosti jako ESP, tempomat, alarm, ostřikovače světlometů, 15palcová kola z lehkých slitin, tažné zařízení, kožený paket (věnec volantu, manžeta, řadicí páka, madlo brzdy v kůži), navigační systém, signalizaci vzdálenosti při parkování či kožené čalounění sedadel a kožené výplně dveří. Za příplatek bylo autorádio, které Škoda nabízela v několika verzích.
Abychom si uvedené ceny také zasadili do "reality", připomeňme si rozdíl v průměrné mzdě. Podle Českého statistického úřadu průměrná hrubá měsíční mzda v roce 1999 činila 12.797 Kč, v poslední posledním loňském čtvrtletí (což je zatím nejaktuálnější údaj) dosáhla na 38.525 korun.