Naftová Škoda Fabia RS slaví 20 let. Terčem vtipů nebyla dlouho
Už 20 let je na světě sportovní hatchback, který už ve své době zaujal netradičním srdcem. Naftová Škoda Fabia RS je v Česku populární ojetinou, jejíž kvality kdysi ocenil i britský časopis Top Gear.
Byla to jediná jedničková Škoda Fabia, se kterou jste mohli překonat rychlost 200 kilometrů v hodině. Mladoboleslavská Škoda Auto se do světa sportovních vozů odvážila už krátce po začátku nového milénia s vlajkovou Octavií RS a později na ni navázala i vrcholnou sportovnější Fabií. Vůbec první Škoda Fabia RS se odhalila v roce 2003 na Ženevském autosalonu, letos oslavuje 20. výročí a debutovala s koncepcí, jaká je dodnes unikátní.
Škoda Fabia RS se představila přibližně tři a půl roku po výchozím standardním modelu a už tehdy zaujala netradiční technikou, minimálně pro sportovní hatchbacky. Mladoboleslavská automobilka vsadila na osvědčený čtyřválcový turbodiesel 1.9 TDI-PD, díky němuž menší „ereso“ mělo maximální výkon 96 kW (131 koní) od 4.000 ot./min. a nejvyšší točivý moment 310 Nm už od 1.900 ot./min.
V kombinaci s výhradní šestistupňovou manuální převodovkou to znamenalo nejvyšší rychlost 206 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy. Škoda Fabia RS tak byla nejrychlejší verzí původního modelu a jako jediná tehdejší Fabia zvládla překonat dvoustovku. Se vzkvétající popularitou tuningu se navíc stala oblíbenou volbou garážistů i profesionálních úpravců, kteří v jejím motoru hledali další potenciál.
Dnes stojí až 175 tisíc Kč
Právě díky častým zásahům méně či více zkušených tunerů jsou dnes zcela originální první Fabie RS v továrním stavu ceněnou raritou. Nejlevnější vozy na českém trhu koupíte už za nižší desítky tisíc, zatímco cena udržovaných kousků může daleko přesáhnout i 100 tisíc korun. Na německém inzertním serveru mobile.de jsme našli exemplář s pouhými 117.200 kilometry nájezdu za zhruba 175 tisíc korun.
Požadovaná cena je sice vysoká, ale vůz má překvapivě nízký nájezd. Většina původních Fabií RS má totiž najeto více než 200 tisíc kilometrů a vzácností nejsou ani vozy s počítadlem přesahujícím 400 tisíc kilometrů. Zejména v Česku tak mohou být zachovalá auta nadějnou potenciální investicí, za jakou vám správný nadšenec vždy dobře zaplatí.
Naftová Škoda Fabia RS tak ve světě sportovních vozů působí jako podivný kočkopes, ale právě nezvyklá technika podporuje její unikátnost. Britský časopis Top Gear o ní kdysi dokonce napsal, že na svou dobu spojovala zajímavou dynamiku s bezkonkurenční spotřebou paliva.