Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Půl roku od bankrotu se situace automobilky GM zlepšuje

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Půl roku po vyhlášení bankrotu se situace kdysi největší světové automobilky General Motors zlepšuje, firma se ale přesto dál potýká se ztrátovým hospodařením.

Pád General Motors byl jedním z největších bankrotů v historii Spojených států. Automobilce značně pomohla americká vláda, takže podniku se daří zvýšit odbyt, vyřešit ale ještě musí, jak naloží s evropskou součástí Opel.

General Motors 1. června požádal o soudní ochranu před věřiteli, což byl krok, s nímž se kvůli špatné finanční situaci automobilky počítalo už dlouho předtím.

Hlavní slovo má v General Motors americká vláda. Ta v době největších problémů automobilce poskytla nejvíce peněz, za což získala asi dvoutřetinový podíl na firmě. General Motors je nyní připraven, že americké vládě začne půjčky splácet už v prosinci, i když původně počítal s pozdějším termínem.

General Motors se z režimu soudní ochrany před věřiteli dostal za rekordních 39 dnů. Mnohamiliardová pomoc, kterou automobilce poskytla vláda, je dodnes předmětem kritiky, vláda ale od začátku říkala, že nemá zájem automobilku vlastnit a zmíněnou pomoc je nutné chápat pouze jako půjčku strategicky důležitému podniku.

"Se zdravější bilancí a konkurenční nákladovou strukturou se naše pozornost zaměřuje na zvyšování tržeb," řekl šéf automobilky Fritz Henderson, když oznamoval výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí. Firma je nyní celkově štíhlejší, efektivnější a hlavně není vázána původními povinnostmi vůči bývalým zaměstnancům.

General Motors hospodařil ve třetím čtvrtletí se ztrátou asi 1,2 miliardy dolarů (zhruba 21 miliard Kč), což je mnohem lepší výsledek, než v předchozích čtvrtletích. Přesné srovnání ale není možné, protože firma nyní funguje jinak a hlavně úplně jinak vypadá a zcela odlišná je proti minulosti i její vnitřní struktura a výrobní náplň.

Akcie nové General Motors už se neobchodují na burze, takže nelze dobře zjistit reakci trhu na vývoj ve firmě. Existují ale dluhopisy s výnosem 8,375 procenta a splatností v roce 2033. Výnos z těchto dluhopisů po zveřejnění výsledků hospodaření za třetí čtvrtletí výrazně klesl, což je známka příznivé reakce investorů.

Firma chce nyní urychlit splátky půjček v objemu 6,7 miliardy dolarů od americké vlády, stejně jako splátky úvěrů za 1,4 miliardy dolarů, které poskytla vláda Kanady. Všechny tyto půjčky chce firma splatit před rokem 2015, což je původně dohodnutý termín splatnosti. Na konci září měla celkový dluh 17 miliard dolarů.

Na čtvrté čtvrtletí management počítá s mírným poklesem odbytu automobilů, protože skončil efekt šrotovného, který prodej vozů na podzim podpořil. Automobilce se po vystoupení z režimu bankrotové ochrany podařilo proti prvnímu pololetí zvýšit podíl na celosvětovém trhu o 0,3 procentního bodu na 11,9 procenta, podíl na americkém trhu zůstal bez větších změn téměř pětinový.

Hlavním úkolem je nyní reorganizace evropské součásti Opel. General Motors nejprve v září rozhodl, že Opel prodá konsorciu pod vedením kanadské společnosti Magna a ruské banky Sberbank, začátkem listopadu ale vzal management původní rozhodnutí zpět a oznámil, že si Opel ponechá.

Ze zhruba 45.000 lidí, které Opel v Evropě zaměstnává, chce firma propustit asi 9000, z toho víc než polovina zřejmě připadne ke značné nevoli německé vlády na Německo. Němečtí politici se snažili podpořit prodej Opelu Magně a vláda v Berlíně ve snaze zabránit masivnímu propouštění v Opelu automobilce poskytla pomoc. Jakmile se General Motors rozhodl, že si Opel ponechá, Němci chtěli, aby peníze vládě vrátil. To už automobilka učinila.

Výběr hlavních událostí v GM k půlročnímu výročí vyhlášení jejího bankrotu

1. června - Automobilka General Motors požádala soud o bankrotovou ochranu před věřiteli. Vyhlášen byl tak čtvrtý největší bankrot v historii Spojených států a největší bankrot ve zpracovatelském sektoru USA.

2. června - GM uzavřela předběžnou dohodu o prodeji značky Hummer s čínskou společností Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery. Smlouva byla podepsána 9. října.

5. června - Předběžnou nabídku na značku Saturn z GM podala americká síť automobilových prodejen Penske Automotive Group Inc. Penske se s GM nakonec nedohodl a začátkem října Saturn zastavil výrobu a nyní se jen doprodávají již vyrobené vozy.

16. června - GM podepsala předběžnou dohodu o prodeji automobilky Saab švédskému producentovi luxusních vozů Koenigsegg. Koenigsegg se v září dohodl, že mu s financováním transakce pomůže čínská společnost Beijing Automotive Industry Holding (BAIC), v listopadu ale Koenigsegg oznámil, že se vzdal plánů na převzetí automobilky Saab od GM.

10. července - GM opustila po 39 dnech bankrotový režim. Nová firma bude menší a v první fázi bude jejím hlavním majitelem americká vláda. Ta poskytla nejvíce peněz na záchranu firmy, za což teď získá asi dvoutřetinový podíl. Hlavními značkami budou Chevrolet, Cadillac, GMC a Buick.

3. srpna - Zhruba 6000 zaměstnanců GM využilo nabídku na dobrovolné opuštění podniku výměnou za odstupné či na předčasný odchod do důchodu.

10. září - GM oznámil, že prodá svou německou divizi Opel kanadsko-rakouskému výrobci autodílů Magna International a ruské bance Sberban. Správní rada GM ale 3. listopadu rozhodla, že Opel těmto subjektům neprodá. Rada své rozhodnutí zdůvodnila zlepšením obchodních podmínek a významným strategickým postavením Opelu ve svém portfoliu. Místo prodeje plánuje restrukturalizaci Opelu v hodnotě zhruba tří miliard eur. Jejím cílem je snížit náklady Opelu o 30 procent, a to mimo jiné prostřednictvím redukce počtu zaměstnanců. Rozhodnutí kritizovalo hlavně Německo.

22. září - Automobilka oznámila, že v příštím roce rozšíří výrobu ve třech domácích továrnách. Tento krok povede k obnovení celkem 3000 pracovních míst.

27. října - Výrobce luxusních aut Fisker Automotive oznámil, že koupí uzavřenou továrnu GM ve Wilmingtonu. Plánuje zde vyrábět hybridní vozy na elektrický pohon.

5. listopadu - Téměř 10.000 zaměstnanců Opelu se sešlo v Rüsselsheimu na protest proti setrvání podniku pod GM.

6. listopadu - Kvůli krachu prodeje Opelu odešel ze své funkce šéf evropské části GM General Motors Carl-Peter Forster (55).

16. listopadu - GM oznámila, že prodělala ve třetím čtvrtletí 1,2 miliardy dolarů (zhruba 20 miliard Kč) a výrazně tak zlepšila hospodaření proti předchozím čtvrtletím.

24. listopadu - GM splatila překlenovací úvěr 1,5 miliardy eur (38,8 miliardy Kč), který získala od německé vlády pro Opel. Berlín byl připraven poskytnout konsorciu v čele s Magnou záruky za úvěry 4,5 miliardy eur. Nyní se však změnil v odpůrce státní podpory a varoval ostatní členské země EU, aby Opelu nepomáhaly.

Nový Šéf evropských aktivit GM Nick Reilly potvrdil, že plánuje v Opelu zrušení 9000 až 9500 pracovních míst. Ještě nedávno přitom hovořil o zániku až 10.000 míst. Později Reilly upřesnil, že 50 až 60 procent propuštěných by měli tvořit lidé, které firma zaměstnává v Německu.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
30. 11. 2009 08:54
:)
Jen tak dal ;-)