Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Půlrok krize: Přehled hospodářských výsledků automobilek

5. 8. 2009
88
Propad počtu prodaných aut přivádí automobilky do nelehké situace, a tak není bez zajímavosti podívat se, jak se tento trend dotýká jejich hospodaření. Proto jsme pro vás připravili přehled ekonomických výsledků většiny evropských a asijských výrobců.

Ne všechny automobilky své hospodářské výsledky v průběhu roku zveřejňují a ne všechny koncerny uvádějí data jednotlivě pro své značky. Přesto jsme shromáždili údaje pro většinu významných evropských a asijských výrobců.

Mladoboleslavská Škoda Auto prodala za prvních šest letošních měsíců o 10 % méně aut, konkrétně 329.641 vozů. Podstatnou část tohoto čísla tvoří skladové zásoby dříve vyrobených aut – výroba totiž poklesla o 30 % na 247.064 kusů. Tržby meziročně poklesly o 20 % na 89,7 miliardy Kč, provozní zisk klesl o více než polovinu na 4,2 miliardy Kč, tedy 135 milionů Euro.

Německo

Celý Volkswagen Group, největší automobilový výrobce v Evropě, se i přes pokles prodejů udržel v zisku. Skupina za první pololetí vykázala zisk 1,2 miliardy Euro (-65 %), z toho 928 milionů připadá na druhé čtvrtletí. Za stejné období klesly tržby o 9 % na 51,2 miliardy Euro. Koncern Volkswagen je tak krizí automobilových trhů postižen relativně málo, celkový vývoj trhu je méně příznivý.

Jednotlivé značky se na výsledku skupiny podílí následujícím způsobem: Audi zisk 823 milionů Euro (-33 %, pokles prodejů o 13,6 %), Volkswagen zisk 216 milionů Euro (-83 %), Škoda Auto již zmíněný zisk 135 milionů Euro (-65 %), SEAT je ve ztrátě 159 milionů Euro (loni zisk 2 miliony), Bentley se propadl ze zisku 85 milionů do ztráty 114 milionů Euro. Lamborghini, jehož výsledek je součástí bilance Audi, se i přes 37% pokles prodejů udržel v zisku 157 milionů Euro (-43 %).

Na Porsche tvrdě dolehly následky nezdařeného pokusu o převzetí Volkswagenu. Z loňského pololetního zisku 8,6 miliardy Euro se tak dostal do ztráty 5 miliard Euro, většinu ztráty přitom tvoří právě dluhy spojené s deriváty na akcie Volkswagenu. Automobilka předpokládá, že jejich odstoupení ji vynese alespoň miliardu Euro, která by vylepšila hospodářský výsledek za celý rok.

Koncern Daimler AG, který sdružuje především značky Mercedes-Benz, Smart a Maybach vykázal ve druhé čtvrtletí ztrátu 1 miliardu Euro. Přesto finanční trh na tuto zprávu zareagoval růstem cen akcií Daimleru, protože experty odhadovaný výsledek byl o půl miliardy horší. Na rozdíl od ostatních německých značek nemá šrotovné na prodeje Daimler AG výrazný vliv, produkce automobilky proto meziročně klesla o 34 %. Druhé čtvrtletí ale přineslo po propadu v zimních měsících obrat, když byla na trh uvedena nová třída E.

Zlepšily se další ekonomické ukazatele Daimler AG – koncernu vzrostla likvidita a zlepšil se cash flow, automobilka dále díky úsporným opatřením ušetřila 4 miliardy Euro. Prezident Daimleru Dieter Zetsche předpokládá, že nejtěžší období má již Mercedes za sebou, přesto si od dalších měsíců neslibuje rychlý návrat na prodeje před krizí.

Zisk BMW Group v pololetí meziročně klesl o 76 % na 121 milionů Euro, tržby za stejné období klesly o 11 % na 12,9 miliardy Euro. Odbyt celé skupiny klesl o 18 % na 338 tisíc aut. Proti krizi bojuje BMW radikálními úspornými opatřeními – už v prvním pololetí automobilka propustila 7 % zaměstnanců a příští rok skončí s angažmá ve Formuli 1.

Francie a Itálie

Hospodaření skupiny PSA Peugeot Citroën skončilo se ztrátou 962 milionů Euro, když před rokem dosáhla zisku 733 milionů Euro. Problémy ale francouzský koncern dolehly už v loňském druhém pololetí, kdy prodělal 1076 milionů Euro. Důvodem ztráty v období leden až červen je pokles prodejů o 18 % na 1,386 milionu aut a s tím související 22% pokles tržeb na 23,5 miliardy Euro. Situace se podle firemní analýzy nemá výrazněji zlepšit až do konce příštího roku.

Polostátní Renault má ztráty v podobné výši – za první pololetí 946 milionů Euro, tržby ve stejném období klesly o 24 % na 16 miliard Euro. I Renault očekává podobnou situaci na trhu i v dalším průběhu letošního roku a také v roce 2010. Ke ztrátám také přispívají rozsáhlé investice do budoucích produktů – slovy Carlose Ghosna se „připravuje na období po krizi“. To znamená více úsporných modelů, uvedení elektromobilů a větší propojení s Nissanem.

Fiat Group se může po prvním pololetí pochlubit obchodním ziskem 262 milionů Euro, což ale znamená pokles o 86 %. Kvůli výdajům na restrukturalizaci je provozní zisk nižší – 29 milionů Euro místo loňských 1635 milionů (-98 %). Tržby klesly o 24 % na 24,5 miliardy Euro.

Divize Fiat Group Automobiles (tzn. Fiat, Alfa Romeo, Lancia a Fiat Professional) se, navzdory poklesu prodeje osobních i lehkých užitkových aut dohromady o 13 % a nepříznivému vývoji kurzů měn, může pochlubit ziskem 125 milionů Euro (-71 %). Propad prodejů Maserati o 48 % vyústil v pokles zisku z 22 na 5 milionů Euro (-77 %), prodeje Ferrari se téměř nezměnily (-8 %), zisk klesl o 24 % na 124 milionů Euro. Iveco vykázal zisk 6 milionů Euro (-99 %), FPT Powertrain Technologies ztrátu 84 milionů Euro (loni zisk 134 milionů).

Japonsko, Korea a Indie

Východoasijské automobilky počítají fiskální rok od dubna, proto zveřejnily souhrnné výsledky jen za druhé čtvrtletí tohoto kalendářního roku. Toyota Motor v prvním finančním čtvrtletí hospodařila s čistou ztrátou 77,8 miliardy jenů (571 milionů Euro) po zisku 353,7 miliardy jenů (2,6 miliardy Euro) před rokem, vedení automobilky ale očekává, že v dalších obdobích se bude ztráta snižovat. Prodeje Toyoty za celé pololetí klesly o 26 % na 3,56 milionu kusů, prvenství před GM si tak momentálně největší světová automobilka udržela zhruba o 10 tisíc aut. Tak jako v případě ostatních japonských automobilek je hospodářský výsledek Toyoty také ovlivněn silným jenem, který znehodnocuje příjmy ze zahraničí.

Provozní zisk Hondy se v druhém čtvrtletí propadl o 88 % na 25,2 miliardy jenů (185 milionů Euro) a tržby klesly o 30 %. Přesto je tento výsledek úspěchem, analytici předpokládali u druhé největší japonské automobilky ztrátu. Důvodem, proč je realita lepší než původní odhady, je především úspěch modelu Insight, který se stal dokonce celkově nejprodávanějším autem v Japonsku. Pro celý fiskální rok automobilka očekává zisk 70 miliard jenů (514 milionů Euro).

Nissan se také udržel v zisku, 11,6 miliardy jenů (85 milionů Euro) je o 86 % méně než před rokem, tržby klesly o 36 % na 1,51 bilionu jenů. Pro celý fiskální rok předpokládá Nissan ztrátu kolem 100 miliard jenů. U Suzuki si se čtvrtletním ziskem 2,14 milirady jenů (16 milionů Euro) pohoršili o 80 %, tržby klesly o 37 % a počet prodaných aut klesl o 12,4 % na 541 tisíc kusů. Mitsubishi je ve ztrátě 29,6 miliardy jenů (216 milionů Euro) po loňském zisku 9,9 miliardy jenů (72 milionů Euro). Za tímto propadem stojí pokles tržeb o 58 % vyvolaný snížením prodejů o 32 %.

Hyundai je jednou z nemnoha automobilek, kterým se navzdory krizi ekonomicky daří. Automobilka, která od letošního roku vyrábí také v ČR, zvýšila ve druhém čtvrtletí svůj zisk o 48 % na rekordních 811,9 miliardy wonů (463 milionů Euro). Zisk Korejců tak výrazně překonal očekávání analytiků, a to přesto, že tržby automobilky klesly o 11 %! Hyundai také patří k těm několika výrobcům, kteří letos dokáží prodávat více aut než před rokem. Předpoklad pro letošní kalendářní rok je +8 %, Hyundai by tak měl letos poprvé překonat hranici 3 milionů prodaných aut.

Indický tygr Tata Motors zvýšil ve druhé čtvrtletí svůj zisk o 58 % na 5,14 miliard rupií (75 milionů Euro), tržby klesly o 8 %. Jednom z největších indických průmyslových koncernů pomohly k vyššímu zisku také výnosy z prodeje akcií a nárůst objemů prodeje oceli.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Krize? U nás si to asi neuvědomují.
| 10. 8. 2009
:yes:
Plavci a neplavci
| 10. 8. 2009
Tak tohle jsou dost kvalitní úvahy, díky :yes:
Avatar - Pierro
Krize? U nás si to asi neuvědomují.
| 7. 8. 2009
karlitto odkdy ty máš slabost pro Golfy?? >:D
Hyundai..let´s go!!!!
| 6. 8. 2009
Souhlas.Hlavně Hyundai zaslouží obdiv za rychlý vzestup kvality i technologické úrovně během posledních 15let.Dnes patří mezi špičku,před zmíněnými 15lety vyráběli auta sice s prověřenou ale licenční technologií.Jednoznačně :yes:
Hyundai..let´s go!!!!
| 6. 8. 2009
preco sa tesim???? lebo fandim tejto znacke a rad by som si pozrel vyrazy niektorych neprajnikov, ktori Hyundai nemusia....no jo..ziadny VW, ziadny Peugeot.......Hyundai, ten, je po svete ziadany aj napriek krize... :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku