PWC předpovídá budoucnost automobilové Evropě: Hyundai půjde nahoru
Poradenská firma PriceWaterhouseCoopers zveřejnila prognózu evropského trhu automobilů do roku 2013.
Extrémně konkurenční trh automobilů v Evropě bude i v následujících letech místem nelehkých bitev. Automobilové značky, které dříve chrlily výhradně levná auta malých a střední velikostí, dnes nabízejí nebo připravují velké a luxusní vozy. Když se tak neděje pod původním jménem, vznikají značky nové, v některých případech se stejná situace řeší strategickým partnerstvím.
Také opačný postup jsme v minulých letech několikrát zaznamenali, když prestižní trio Audi/BMW/Mercedes-Benz uvedlo své nové nejmenší modely do vysoce konkurenční nižší střední třídy.
Podle studie PriceWaterhouseCoopers, která analyzuje situaci na starém kontinentě, bude v následujících letech automobilově nejvíce růst východní část Evropy. Korejský koncern Hyundai/Kia již několikrát potvrdil svůj záměr být do roku 2010 v první pětce automobilových koncernů podle počtu vyrobených vozů.
PriceWaterhouseCoopers nyní hovoří dokonce o záměru Hyundaie prodávat v roce 2010 jen v Evropě 1,3 milionu vozů, což je proti současnému stavu nárůst více než 500 tisíc vozů, resp. o 486 %. Koncern Hyundai do roku 2004 vyráběl asi jen 15 % produkce mimo Koreu, ale v posledních letech se situace mění. Hyundai má závod v USA, evropské aktivity se rozbíhají naplno od roku 2004. Po vytvoření nového vývojového centra v Rüsselsheimu se letos značka bude prezentovat jako sponzor mistrovství světa ve fotbale v Německu a brzy na to bude spuštěna výroba v novém závodě Kia na Slovensku. Příští týden by mělo být jasno, jak to dopadne s továrnou na automobily v severomoravských Nošovicích. Kia staví nové sídlo a designérské centrum nedaleko Frankfurtu nad Mohanem...
Za vysoce nadprůměrné a nadějné je možno označit růsty značek Kia (+77 % mezi roky 2003 a 2005) i Hyundai (+19 %), za které Korejci vděčí mj. boomu v segmentech SUV a MPV. Veledůležitý je pro Hyundai ruský trh, kde je značka nejprodávanějším dováženým brandem.
Studie PriceWaterhouseCoopers upozorňuje také na to, že v Evropě chtějí růst i ostatní automobilky. Volkswagen plánuje do roku 2013 zvýšení evropské kapacity o více než 400 tisíc vozů (+12 %), PSA o více než 300 tisíc (+12 %) podobně jako Fiat (+24 %). Toyota plánuje v Evropě vytvoření nových kapacit v řádu 300 tisíc vozů (+45 %).
Proti ambicióznímu plánu korejské automobilové skupiny bude stát překrývání modelových řad jak svým zaměřením tak i cenou. Vstup mezi dražší vozy nebude pravděpodobně tak hladký, jako v segmentech SUV, MPV a mezi malé vozy.