Qoros chystá bezvačkový motor Qamfree
Manufaktura na supersporty Christiana von Koenigsegga nesídlí v Ängelholmu sama, ale s dceřinou firmou FreeValve AB. Tu vede coby generální ředitel Urban Carlsson a zabývá se vývojem pohonné jednotky, která místo klasického vačkového hřídele používá PHEA (zkratka z Pneumatic-Hydraulic-Electric-Acutator). Právě prostřednictvím Qorosu tuto techniku chce uvést do hromadné výroby... Čtyřválcový motor se jmenuje Qamfree a jeho prototyp byl představen na autosalonu v Pekingu.
Pochopitelně tu jde hlavně o snížení spotřeby, zajisté to papírové, ale žádná čísla nejsou logicky k dispozici, vývoj pokračuje dál. Kompaktní rozměry, nízká hmotnost a vysoký výkon také nejsou druhořadou záležitostí. Proměnné časování sice dnes dosáhlo pokročilé úrovně, ale švédská technika umožňuje nezávislou kontrolu nad přesným otevíráním a zavíráním sacích i výfukových ventilů a jejich načasování v průběhu celého spalovacího cyklu. Vztahy mezi nimi a polohou vačkového hřídele odpadají, když zde žádný není... Další technické podrobnosti bohužel chybějí.
FreeValve AB vznikla v roce 2000. Je zvláštní, že se spojila zrovna s Qorosem, který v Evropě, konkrétně na Slovensku se svými vozy komerčně totálně propadl a chce to zkusit doma s elektromobily. Jenže jedná se o mladou automobilku založenou teprve v prosinci 2007, ty velké rozhodně nechtějí hazardovat se svou pověstí a byl by to pro ně příliš velký risk.
Christian von Koenigsegg, mimo jiné i předseda představenstva FreeValve AB, věří, že uvedení do sériové výroby během několika let bude znamenat minimálně takovou revoluci jako přechod na vstřikovací systémy místo karburátorů u zážehových motorů. K tomu ovšem docházelo postupně, od mechanických nepřímých systémů z 50. a 60. let minulého věku přes aplikaci elektroniky až po moderní přímý vstřik.