Qoros v Evropě prodal přes 50 aut, s expanzí se počítá napřesrok
Na čínská auta koukají Evropané většinou skrze prsty. Jak by také ne, když Číňané pouze kopírují auta, vyráběná v Evropě či Japonsku.
Firma Qoros je ale odlišná a představuje tak onu výjimku, potvrzující výše napsané pravidlo. Na rozdíl od jiných totiž nikoho nekopíruje, nýbrž se spoléhá výhradně na vlastní vývoj. Aby uspokojila náročné Evropany, zařadila do týmu celou řadu expertů z mnoha evropských zemí, kteří pracovali v minulých dekádách pro renomované evropské automobilky, či jejich významné subdodavatele.
Od roku 2013
Qoros se prodává na Slovensku od září 2013, kdy v Bratislavě otevřeli první autosalon. Od té doby se podařilo prodat 51 vozů Qoros 3, a to v karosářských verzích sedan a hatchback. Nezdá se to mnoho, nicméně Qorosu údajně nejde o nějak závratná prodejní čísla. Spíše si tím firma testuje náročný evropský trh, přičemž se připravuje na další expanzi.
Předpoklady jsou více než dobré. Třeba v tvrdých nárazových testech Euro NCAP získal Qoros 3 jako první čínské auto plných 5 hvězd. A nejen to: za ochranu dospělých obdržel skvělých 95 procent, za ochranu dětí 87 procent. Chodce ochránil na 77 procent a konečně za asistenční systémy získal 81 procent. Jde tedy o jeden z nejlepších výsledků za celou historii těchto testů.
Když si vzpomeneme, jak dopadla jiná čínská auta, třeba takový Landwind, či Brilliance, jež se v testu doslova rozpadla, tak je zmíněný výsledek až neuvěřitelný.
Zatím jenom s automatem
Z pohledu evropského trhu je asi největší slabinou vozu absence vznětového motoru a také manuální převodovky. Qoros 3 je zatím poháněn jediným agregátem, jímž je přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu 115 kW. Spojený je s dvouspojkovou šestistupňovou samočinnou převodovkou původem od firmy Getrag. Jde tedy v principu o stejné ústrojí, jaké známe z fordů jako Powershift, či renaultů coby EDC.
Qoros 3 - vybrané technické údaje | ||
Parametry | Hatchback Elegance | Sedan |
Motor | 1.6 Turbo | 1.6 Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4.4 | 4.4 |
Největší výkon [kW/min] | 115/5500 | 115/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 210/1750-5000 | 210/1750-5000 |
Převodovka | 6 DCT | 6 DCT |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 215 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,7 | 9,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 | 6,3 |
Cena od [euro] | 19.960 | 20.960 |
Na Slovensku se vůz prodává za částku od 19.960 eur (cca 546.000 korun) za hatchback, respektive 20.960 eur (cca 874.000 korun) za sedan. V ceně je bohatá výbava, včetně koženého čalounění či elektricky stavitelného sedadla řidiče s pamětí. Nechybí ani vyhřívání předních sedadel a samozřejmě dvouzónová klimatizace. To jsou prvky, jinde vídané za příplatek, případně v některé z vyšších specifikací.
Co přijde
Do budoucna počítá Qoros s rozšiřováním palety motorů. Turbodiesel údajně dodá některá z evropských firem, neboť jeho vývoj by byl pro čínskou značku finančně nerentabilní. V plánu je také nepřeplňovaná verze stávajícího motoru a rovněž manuální převodovka.
Rozměry a hmotnost | ||
Parametry | Hatchback Elegance | Sedan |
Délka [mm] | 4438 | 4614 |
Šířka [mm] | 1841 | 1839 |
Výška [mm] | 1445 | 1445 |
Rozvor náprav [mm] | 2689 | 2689 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1495 | 1485 |
S expanzí na evropské trhy se počítá v roce 2016. Jak to nakonec bude, ale ukáže nejbližší budoucnost. My v každém případě držíme Qorosu palce.