Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Rally Monte Carlo 2010 – SHRNUTÍ

Michal Otruba
Diskuze (19)
Na legendární soutěži v Monte Carlu kraloval Mikko Hirvonen s novinkovou Fiestou S2000, výborně se dařilo také Škodovkám, Peugeoty přišly tak trošku zkrátka. Jak tedy první soutěž IRC 2010 probíhala?

Rallye Automobile Monte-Carlo patří k legendám mezi soutěžemi – to je neoddiskutovatelný fakt. Mezi jeho vítěze patří takové veličiny jako Sebastien Loeb (5x), Tommi Mäkinen (4x) nebo Valter Röhl (4x). Letos se jel již 78. ročník a tvůrci soutěže našli a naplánovali 405 ostrých soutěžních kilometrů. Prvních 8,83 km se do celkové klasifikace sice nepočítalo – byl to úvodní prolog – ale podle jeho výsledků pak posádky startovaly do samotné soutěže (první desítka v obráceném pořadí, vyhrál Gardemeister na Puntu Abarth).

Ještě před startem však bylo v týmu M-Sport, který nové Fiesty S2000 nasadil, pořádně horko. Fordům totiž hrozilo, že neprojdou technickou přejímkou před soutěží. Plocha předního nárazníku totiž neodpovídala homologaci a tak museli mechanici některé otvory zaslepit – na start se tak Fiesty S2000 postavily.

První etapa – Fiesta poprvé v ostré akci

Nejlépe do náročné soutěže vstoupili Hirvonen a Hänninen – po RZ1 je dělilo pouze 0,4 sekundy. Třetí Meeke již ztrácel téměř 10 sekund. Neuvěřitelnou smůlu měl na první erzetě Kopecký, píchnul gumu a měnil kolo na trati (loni mu zase v prvním testu odešel posilovač řízení). Výsledkem byla ztráta 3:49,9 a konec nadějí na vítězství.

„Byl to hrozný začátek, téměř ihned jsem si všimnul problému. Neměli jsme na výběr, museli jsme zastavit a vyměnit kolo na trati. Po zbytek testu jsem si nedůvěřoval. Ale stále nás čeká dlouhá cesta,“ okomentoval svůj vstup do soutěže Kopecký.

Druhou erzetou byla nejdelší zkouška – 45,17 kilometru dlouhá St. Pierreville – Antraigues. Zvítězil Ogier a při druhém průjezdu svůj triumf zopakoval. Na třetí zkoušce bohužel vyjel Sebastien z trati (údajně kvůli sněhu naházenému diváky) a ztratil přes dvě minuty.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/rE3Of3jI8As&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Po prvním dnu soubojů tak výsledkové listině vévodil Hirvonen, druhý byl Sarrazin na Peugeotu (+ 35,4), třetí místo držel “škodovkář“ Hänninen (+ 45,2). Kopecký se stačil vyškrabat na dvacátou pozici (+ 5:40,6).

Druhá etapa – Ogierův útok

Ve druhé etapě na posádky čekalo 145 ostrých kilometrů a hned v prvním testu soutěž skončila pro úřadujícího šampióna IRC Krise Meeka. Stejně jako loni tedy soutěž nedokončil, tentokráte tomu bylo na vině nedobrzdění do zatáčky před mostem a následný výlet směrem do potoka, to vše z průběžné druhé pozice.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/7Wg_aKk8Zyk&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Hezký pohled byl na výsledkovou listinu RZ5, na prvních třech místech byly seřazeny Fabie S2000 v pořadí Vouilloz – Hänninen – Kopecký. V následujícím testu postihnul defekt vedoucího Hirvonena, který lehce ztratil, ale v další erzetě si to dílčím vítězstvím vynahradil. Poslední dva testy opanoval francouzský mladík Sebastien Ogier, který se posunul na třetí místo, na druhého Hänninena ztrácel pouze 22,6 sekundy, na vedoucího Hirvonena to byla již minuta a deset sekund.

„Byl to další podařený den. Vyzkoušeli jsme různé komponenty a odpoledne jsme byli schopni nastavit setup více do sucha. I přesto, že na trati bylo více náledí než jsem čekal tak jsme neměli problémy. Měli jsme sice defekt, ten ale nezpůsobil nic závažnějšího. Je toho před námi ještě moc,“ zhodnotil druhou etapu vedoucí Mikko Hirvonen.

Třetí etapa – Smůla pro Francouze, štěstí do Finska

Na poslední den si organizátoři přichystali pět rychlostních zkoušek (pouze první test se jel za denního světla) včetně legendárního Col de Turini. První dva testy ovládnul opět Ogier, který díky své výborné jízdě předstihnul Hänninena a posunul se na druhou příčku – na vedení v tu chvíli ztrácel 38,3 sekundy. Třináctá vložka se stala nešťastnou pro Wittmanna juniora, který v levotočivé zatáčce se svým Peugeotem 207 nevybíravě atakoval zídku a soutěž pro něj končí – odstupuje z osmého místa.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/np8m_bTBtMw&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

13. erzeta se bohužel stala osudnou i výbornému Ogierovi, kterému začal zlobit alternátor a do předposlední (čtrnácté) rychlostní zkoušky již neodstartoval. Odstoupení po výborném výkonu ze druhého místa kvůli technické závadě opravdu naštve.

„Nefungoval alternátor, takže pokračovat bylo nemožné. Je to zklamání, ale jisté je, že to byla dobrá rally a ukázali jsme, že Peugeot 207 je stále dobré náčiní. Postihla nás smůla, ale také si odvážíme spoustu pozitivního,“ řekl ke svému odstoupení Ogier.

Mikko Hirvonen si druhými, třetím a čtvrtým místem z poslední etapy pohlídal své vítězství a při premiéře Fordu Fiesta S2000 světu ukázal, že ne náhodou se stal loni o jediný bodík vicemistrem světa šampionátu WRC. Dobře se také vyrovnal s volbou pneumatik, která hraje na této soutěži klíčovou volbu.

„Vyhrát Monte Carlo byl vždycky můj sen. Musím říct, že vůz byl perfektní od startu až do cíle, takže děkuji mechanikům, kteří tvrdě pracovali. Nebylo to jednoduché, ale díky excelentnímu týmovému výkonu jsme byli schopni vést již od startu. Tuto zkušenost jsem si opravdu užíval a rád se sem opět vrátím. Škoda, že Sebastien Ogier skončil kvůli technickým problémům, protože to byla skvělá bitva. S jeho odstoupením však přišla i úleva. Od Pirelli jsme měli skvělé pneumatiky, jsem velmi spokojen,“ řekl v cíli spokojený vítěz Mikko Hirvonen.

„Monte Carlo je jedna z legendárních soutěží s dlouhou historií. Není to jednoduchá soutěž, podmínky jsou hrozně těžké a bylo tomu tak i letos. Jsem velmi šťastný, že se nám podařilo vyhrát. Všichni jsme několik posledních týdnů tvrdě pracovali a i proto jsme dosáhli dobrých výsledků.“

„Auto je nové, ale všechno fungovalo dokonale od prvního kilometru. Celý tým může být pyšný a obzvláště lidé, kteří posledních 14 dnů tvrdě pracovali. Hned na startu sezóny vyhrát znamená obrovskou podporu. Vítězný pocit jsem si užíval a rád bych ve stejném duchu pokračoval i příští měsíc ve Švédsku.“

Velkou radostí v cíli přímo zářil Malcolm Wilson – šéf a majitel M-Sportu, který novou Fiestu S2000 vyvinul.

„Pro naši Fiestu S2000 je to debut z říše snů. Vedli jsme od první zkoušky až do cíle a nezaznamenali jsme jediný problém, což je u nového vozu nesmírně povzbuzující. Mikko jel přesně tak rychle jak potřeboval k vítězství a jeho “feedback“ bude rozhodující pro další vývoj.“

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/GFT1sfnIzic&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/GyKCktjWVk0&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

Celkové výsledky Rally Monte Carlo 2010:

1. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 4:32:58,5 hod

2. Juho Hanninen (Škoda Fabia S2000) + 1:51,4 min

3. Nicolas Vouilloz (Škoda Fabia S2000) + 3:19,1 min

4. Stéphane Sarrazin (Peugeot 207 S2000) + 7:25,5 min

5. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) + 8:48,7 min

6. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) + 9:24,5 min

7. Bruno Magalhaes (Peugeot 207 S2000) + 9:45,4 min

8. Jean-Sébastien Vigion (Peugeot 207 S2000) + 13:33,5 min

9. Jarek Orsák (Škoda Fabia S2000) + 21:16,6 min

10. Andrej Jereb (Peugeot 207 S2000) + 25:26,1 min

11. Kris Princen (Renault Clio R3) + 26:56,5 min

12. Pierre Campana (Renault Clio R3) + 28:19,2 min

13. Olivier Burri (Subaru Impreza STi) + 28:43,1 min

14. Vojtěch Štajf (Subaru Impreza STi) + 29:00,3 min

15. Cinotto Michele (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 29:50,9 min

16. Barral Thomas (Renault Clio R3) + 30:25,8 min

17. Frau Richard (Mitsubishi Lancer Evo X) + 32:00,2 min

18. Campedelli Simone (Renault Clio R3) + 34:5445,4 min

19. Boland Eamonn (Mitsubishi Lancer Evo X) + 35:50,4 min

20. Oliveira Daniel (Peugeot 207 S2000) + 40:54,0 min

21. Barry Daniel (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 41:10,4 min

22. Raoux Jean-Michel (Renault Clio R3) + 42:14,8 min

23. Noberasco Gabriele (Mitsubishi Lancer Evo IX) + 42:54,4 min

24. Monet Arnaud (Peugeot 206 RC) + 50:05,8 min

25. Farnaud Michel (Citroën Saxo Kit Car) + 50:24,8 min

Michal Otruba
Diskuze (19)
25. 1. 2010 23:12
Re: Loeb?
Ta C3 S2000 asi vůbec nebude. ;-)
25. 1. 2010 19:31
Re: Loeb?
to reaguji na jiný příspěvek kde to že Hirvonen jel je trochu kritizováno. získal body které nakonec nevyužije k získání šampiona IRC, protože pojede už jen zbytek ve WRC což je jeho hlavní soutěž. toto bylo bráno na rozježdění. Až se to plete kdo bude stálým jezdcem v IRC za ford. Martin Prokop jede za ford czech team s fiestou S2000 v WRC šampionátu ve třídě S-WRC 7 soutěží tak uvidíme kde nakonec skončí.
25. 1. 2010 19:23
Re: Loeb?
citroen chystá S2000 s C3 ale kdy bude nikdo neví
25. 1. 2010 19:10
Re: Loeb?
jestli to nebude tím že IRC není WRC šampionát WRC se jedou až v únoru. tam jsou jsou auta S2000 pod PWRC a je to jiná soutěž jiný majitel to že si Hirvonen a Ogier odskočili do IRC nevidím nic špatného. Alespoň se rozjezdí před tou kalbou
25. 1. 2010 18:24
Re: Loeb?
WRC není to samé jako IRC, jako F1 není Champ Car nebo ALMS není to samé jako Le Mans Series (LMS). Ok?

Proč tam nebyl? Citroën nemá S2000 auto.