Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

RALLY OF TURKEY - preview

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Turecko je letos zařazeno poprvé do světového kalendáře MS Rally. Nahradila již tolikrát zmiňovanou Rally Safari.

K dosažení mety pořádání MS Rally stačilo organizátorům v podstatě tříleté období. Hvězda Turecké rally začala stoupat, když nahradila v seriálu Evropského šampionátu Kyperskou rally. Dějiny rally nejsou příliš zajímavé soutěž, která se do loňského roku jela v Evropském seriálu s koeficientem 20 neměla v podstatě ani zajímavé startovní pole. Rally se účastnili především jezdci, kteří potřebovali body do průběžného pořadí, nebo pro technické problémy neuspěli na jiné rally šampionátu. Na předních místech se často prosazovala domácí špička pro nevalný zájem ostatních jezdců. Velkým problémem soutěže by měl být termín konání soutěže, která se jede na konci zimy. Doposud se soutěž konala okolo dubnového a květnového termínu.

Ani o profilu trati, či jeho povrchu není tolik toho známo. Rally by měla svým profilem měla připomínat kombinaci několika soutěží. Svým způsobem by částí trati měla připomínat rally Monte Carlo (tratě by se měly vést okolo skal) a zmiňovanou Kyperskou rally. Šotolinový povrch je podobný Rally Akropolis je ale jemnější, při špatném počasí se některé úseky mohou změnit na blátivé. Podobně jako u rally Akropolis, Nový Zéland a Austrálie si budou muset jezdi po celou dobu RZ udržet koncentraci a drobná zaváhání můžou ukončit jejich snažení. Jednou z výhod rally je že se nepojede v horku a dokonce jezdce může na RZ zaskočit i sníh. Na jezdce však čekají poměrně velké přejezdy. Pořadatelům se podařilo sice RZ namačkat do poměrně malého prostoru, ale přejezdy k servisní zóně jsou poměrně velké (cca 60 km). To je v rozporu s prohlášením M. Mosleyho o zkrácení přejezdů, ale v poslední době si nějak musíme zvykat na jeho rozhodnutí! Celkem tedy na soutěžící čeká trať o celkové délce 1.251,57 km. Trať se skládá z 18 RZ o celkové délce 380 Km a na přejezdech čeká soutěžící 871,57 km.

Na druhou stranu je třeba pochválit pořadatele, kteří dokonce jednali s místními podnikateli, o cenách za ubytování i stravu a ceny by se měli pohybovat na standardní úrovní. Jaká soutěž bude po organizační stránce se dozvíme až po jejím skončení v neděli po šestnácté hodině.

RALLY OF TURKEY 2000

V letošním roce nahradila Turecká Rally, Rally Cyprus, v úvodu soutěže musel odstoupit B. Thiry, vedení v soutěži se ujal H. Lundgaard, kde vydržel až do konce soutěže. Jediným jezdcem, který sekundoval Lundgaardovi byl domácí jezdec Yazici. Úřadující balkánský mistr E. Kazaz se držel na třetí pozici na které soutěž také dokončil. Bez zajímavosti nebyl ani pravidelný start německé jezdkyně Isolde Holderiedové, která dokončila soutěž na pátém místě s vozem Toyota Corolla WRC.


1. Lundgaard – Anker (DK) Toyota Corolla WRC
2. Yazici – Bodur (T) Toyota Corolla WRC
3. Kazaz – Bakancocuklari (T) Subaru Impreza WRC

RALLY OF TURKEY 2001

Na start letošního ročníku nepřijela italská špička, a tak se jelo o poznání lépe. V čele soutěže se držel A. Kremer, ale během závodu měl potíže s proraženou pneumatikou. Útok tureckého jezdce Yazika na první místo se však nekonal, postihl ho stejně tak jako Kremera defekt. Potapov si po skvělé jízdě udržel třetí místo. Horké chvilky si zažil Holanďan Theunissen, kterému na RZ zkoušce začal hořet vůz a totálně shořel. Příčinou byl unikající olej ze zadního diferenciálu.

 

1. Kremer – Berssen (D) Toyota Corolla WRC
2. Yazici – Bodur (TR) Toyota Corolla WRC
3. Potapov – Pushkin (RUS) Subaru Impreza WRC

RALLY OF TURKEY 2002

Do Evropského šampionátu skvěle vstoupili polští jezdci J. Kulig s vozem Ford Focus WRC a L. Kuzaj s vozem Toyota Corolla WRC. Od první etapy se do vedení dostal J. Kulig, L. Kuzaj ztratil defektem pneumatiky. V sedmé RZ havaroval L. Kuzaj a musel ze soutěže odstoupit. Na druhé místo se tak dostal Warmbold, ale vedoucího J. Kuliga nemohl již ohrozit. Na třetím místě dojel turecký veterán rally soutěží H. Dinc s vozem Subaru Impreza WRX, zároveň vyhrál skupinu N.


1. Kulig – Baran (PL) Ford Focus WRC
2. Warmbold – Price (D/GB) Toyota Corolla WRC
3. Dinc – Baydae (T) Subaru Impreza WRX

01 ROČNÍK RALLY OF TURKEY 2003

Turecká rally měří celkem 1.251,57 Km, nejdelší RZ Perge měří 32,85 km nejkratší Arykanda měří 12 km. (není tu uvedena 1. RZ Efes Pilsen, která se jede v rámci slavnostního startu a měří 1,55 km). Centrem soutěže bude Antalya a hlavní servisní zóna ve městě Kremer.

Drobnou výhodu by čistě teoreticky mohl mít Sébastien Loeb, který tu vloni startoval s vozem Citroen Saxo ale do cíle nedojel, za Peugeot tu startoval Juuso Pykälistö, který soutěž taky nedokončil. Jistotou je i neúčast tovární týmu Mitsubishi Ralliart i když na začátku roku svoji účast v Turecku zvažoval. Nicméně poslal tam svého "špióna" Fina Kristiana Sohlberga, který na trať vyrazí s vozem Mitsubishi Lancer WRC, připravovaný týmem Mitsubishi Ralliart. Na startu se kategorii S1600 s největší pravděpodobností neobjeví český jezdec Viktor Wagner a Jan Tománek s vozem Renault Clio S1600 se startovním číslem 111.

Teplický mladík : "Přihlášku jsme sice poslali, ale během dnešního dne odesíláme na FIA omluvenku, že se do Turecka nakonec nechystáme," prohlásil Wagner. "Přiznáváme se otevřeně, že máme strach z hrozícího válečného konfliktu s Irákem. Raději ušetřené peníze vložíme do dvou až tří testů a není ani vyloučeno, že se za tyto finance zúčastníme některého z podniků českého mistrovství - nejspíše Rally Český Krumlov,"

Mezi největší favority podle expertů patří M. Grönholm, H. Rovanpera, R. Burns s vozem Peugeot, T. Mäkinen a P. Solberg na Subaru. Překvapit mohou i jezdci Citroënu S. Loeb, C. McRae a C. Sainz. Do souboje o čelní umístění promluví i mladíci týmu Ford M. Martin a F. Duval.

Tým Peugeot nasadil do závodu čtyři vozy z nichž nemůže bodovat pro tým G. Panizzi, ale Peugeot by mohl obsadit první tři místa. Mezi favority bezesporu patří M. Grönholm, který v průběžném pořadí MS na třetím místě a ztrácí pouze dva body na první místo. Na šotolinivých tratích se M. Grönholmovi daří a bude aspirovat na vítězství v soutěži. Jeho nevýhodou je, že na nových neznámých tratích dělá chyby. R. Burns by se mohl dočkat svého první vítězství, tento typ tratě mu vyhovuje, nevýhodu by mohl mít v souboji s H. Rovanperou, většinu soubojů totiž prohrál. H. Rovanpera nasazen jako třetí jezdec, by mohl jezdit časy okolo třetího místa, pokud by se nedařilo M. Grönholmovi, mohl by rovněž aspirovat na nejvyšší příčky. Uvidíme jestli po havárii ve Švédsku „nebude pomalejší“. Citroën v letošním ročníku jede kompletní šampionát, jeho hvězdné obsazení může v Turecku překvapit. Hlavním strůjcem prozatímního úspěchu týmu je S. Loeb, který vyhrál Monte Carlo a uspěl i ve Švédsku. Na šotolině sice nemá oslnivé výsledky, ale mohl by bodovat okolo šestého místa. Jeho nevýhodou bude pravděpodobně start z prvního místa v roli zametače. Divoch C. McRae bude usilovat o své první vítězství v továrním týmu Citroën, stejně tak i jemu tento povrch vyhovuje, ikdyž na něm dělá často chyby a končí. Výhodou je, že Citroën má velký potenciál a po ztrátě (zaviněné jezdeckou chybou) ještě může bojovat o bodovaná místa. Veterán s velkou zkušeností C. Sainz, který umí zajet na všech površích by mohl zajet na předních místech, a mohl by dokonce bojovat o čelní umístění. Mezi širší favority patří bezesporu tým Subaru a T. Mäkinen, na Švédské rally po jezdecké chybě nemohl již atakovat přední místo, ale na šotolině jemného typu je jako doma. Mohl by se umístit okolo pátého místa. Spolujezdec P. Solberg, má naději na přední umístění, ale nemyslím že by měl šanci na nejvyšší příčku. Mohl by se umístit do čtvrtého místa. Jezdci Fordu prokázali již svoji kvalitu. M. Martin si zatím vede skvěle, v přímém souboji dokáže porazit i C. McRaeho a mohl by se umístit do pátého místa. Pokud bude mít svůj den, bude bojovat i o čelní umístění. Divoch 2 F. Duval podle mého názoru má doma ve vitríně mnoho kazet s jízdou C.McRaeho. Je však dravý, rychlý ale bohužel „bourá“. Na šotolině sice předvádí rychlou jízdu, ale často ztrácí jezdeckou chybou mohl by se umístit okolo osmého místa, pokud dojede do cíle. Třetí jezdec M. Hirvonen, kterému se podařilo sehnat soukromé sponzory, by se mohl umístit do třináctého místa konečného pořadí. Jak to vypadá, tak se týmu Hyundai podařilo zažehnat provozní problémy a na startu se tedy objeví oba tovární jezdci. A. Schwarz a F. Loix budou bojovat o body do hodnocení týmů s továrním týmem Škoda. Větší naděje do bodované osmičky má F. Loix, A Schwarz by se mol umístit na čelních místech v druhé desítce. Nevýhodou týmu bude „malé“ testování. Tým nasadil do soutěže i třetího jezdce Jussi Välimäkiho, který neměl ve Švédsku příliš štěstí, ze soutěže odstoupil kvůli technické závadě. Není však přihlášen a neměl by bodovat v soutěži týmů (pokud se na poslední chvíli nic nezmění). Soutěž by měl dokončit do třináctého místa. Tým Škoda, který konečně připustil vývoj továrního vozu Škoda Fabia WRC, by mohl promluvit do konečného pořadí Turecké rally a oba dva nasazené vozy by mohli získat body do hodnocení značek. Jezdec T. Gardemeister by mohl získat i body do hodnocení jezdců, a D. Auriol pokud se mu vyhnou technické potíže by rovněž mohl bojovat o svůj první bod do hodnocení jezdců. Výhodou „robusních“ vozů Škoda by mohla být jejich vcelku spolehlivost. Pokud povrch soutěže bude příliš rychlý, mohl by těžit z vypadnutí favoritů.

Jak dopadne první ročník Turecké rally se dozvíme v neděli okolo šestnácté hodiny. Každopádně nás čekají zajímavé souboje na téměř neznámém povrchu. Měla by se tedy projevit zkušenost jezdců s bleskovým nastavením vozu.

Představení týmů v letošní sezóně

Peugeot Sport

Týmová adresa: Equipe Peugeot 3 rue Latecoere BP 68, F-78143 Velizy, Cedex FRANCE

Team Manager: Xavier Carlotti

Ředitel: Corrado Provera

Sportovní ředitel: Jean-Pierre Nicolas

Rally Engineer: Michel Nandan

Testovací jezdec: Juuso Pykälistö

Vůz: Peugeot 206 WRC

Sponzor: TOTAL, CLARION, DARK DOG

Pneu: MICHELIN

Jezdci:

Marcus Grönholm / Timo Rautiainen

Startovní číslo: 1

Narozen: 5.2.1968 Finsko

Stav: ženatý 3 děti

Hobby: autokros, farmaření

Rally debut: 1987 Ford Escort 1300

Starty MS : 72, vítězství 13 (první vítězství Švédská rally 2000, poslední vítězství Švédská rally 2003)

Mistr Světa : 2000, 2002

Spolujezdec: Timo Rautiainen *13.11. 1964 jezdí spolu od roku 1990 -1991 a od roku 1995

Na svém kontě má celkem 13 vítězství jako spolujezdec.

Richard Burns / Robert Reid

Startovní číslo: 2

Narozen: 17. 01. 1971 Anglie

Stav: svobodný

Hobby: horská kola, vodní sporty

Rally debut: 1988 Talbot Sunbeam

Starty MS : 77, vítězství 10 (první vítězství Rally Safari 1998, poslední vítězství Rally Nový Zéland 2001)

Mistr Světa : 2001

Spolujezdec: Robert Reid *17.02. 1966 jezdí spolu od roku 1991

Na svém kontě má celkem 10 vítězství jako spolujezdec.

Harri Rovanperä / Risto Pietiläinen

Startovat by měl na rally: S,TR,NZ,RA,GR,CY,FIN,AUS,GB

Startovní číslo: 3 při nasazení za tovární tým

Narozen: 08. 04. 1966 Finsko

Stav: ženatý, syn

Hobby: lyžování

Rally debut: 1989 Sumbeam Avenger

Starty MS : 69, vítězství 1 (první vítězství Švédská Rally 2001)

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Risto Pietiläinen *25.07. 1963 jezdí spolu od roku 1998

Na svém kontě má celkem 1 vítězství jako spolujezdec.

Gilles Panizzi / Herve Panizzi

Startovat by měl na rally: MC,TR,GR,CY,D,I,F,E,GB

Startovní číslo: 3 při nasazení za tovární tým

Narozen: 19.09. 1965 Francie

Stav: ženatý 2 děti

Hobby: sportovní aktivita

Rally debut: 1998 Opel Manta GT/E

Starty MS : 44, vítězství 6 (první vítězství Tour de Corse 2000, poslední vítězství San Remo 2002)

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Herve Panizzi *13.07. 1967 jezdí spolu od roku 1988

Na svém kontě má celkem 6 vítězství jako spolujezdec.


FORD MOTOR COMPANY LTD

Týmová adresa: M-Sport, Threlkeld Leys, Brandlingill, Cockermouth, Cumbria,

Team Manager: Malcolm Wilson

Sportovní ředitel: Martin Whitaker

Rally Engineer: Christian Loriaux

Testovací jezdec: Mark Higgins

Vůz: Ford Focus RS WRC 03

Pneu: Michelin

Jezdci:

Markko Märtin / Michael Park

Startovní číslo: 4

Narozen: 11.11. 1975 Estonsko

Stav: svobodný

Hobby: horská kola, basketbal

Rally debut: 1994 Lada Samara

Starty MS : 29 vítězství 0

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Michael Park *22.06. 1966 jezdí spolu od roku 2000

Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec.

Francois Duval / Stéphane Prévot

Startovní číslo: 5

Narozen: 18.11. 1980 Belgie

Stav: svobodný

Hobby: motorsport, vodní sporty

Rally debut: 1999 Citroen Saxo VTS

Starty MS : 20 vítězství 0

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Stéphane Prévot první společný start Turecké Rally 2003

Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen

Startovní číslo: 6

Narozen: 31. 07. 1980 Finsko

Stav: svobodný

Hobby: fotbal, badminton

Rally debut: 1998 Opel Kadett

Starty MS: 3 vítězství 0

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Jarmo Lehtinen *03.01 1969 jezdí spolu od roku 2001

Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec


555 Subaru World Rally Team

Týmová adresa: Prodrive Ltd, Acorn Way, Banbury, Oxon. OX16 7XS ENGLAND

Team Manager: Paul Howarth

Ředitel: David Lapworth

Sportovní ředitel: Hugh Chambers

Rally Engineer: Steve Farrell

Testovací jezdec: Pasi Hagström

Vůz: Subaru Impreza WRC 2003

Sponzor: 555, Motul, Sammy

Pneu: Pirelli

Jezdci:

Petter Solberg / Philip Mills

Startovní číslo: 7

Narozen: 18.11. 1974 Norsko

Stav: svobodný, žije na hromádce, syn

Hobby: kinematografie

Rally debut: 1996 Toyota Celica

Starty MS: 43, vítězství 1 (první vítězství Anglická rally 2002)

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Philip Mills *30.08. 1963 jezdí spolu od roku 1999

Na svém kontě má celkem 1 vítězství jako spolujezdec

Tommi Mäkinen / Kaj Lindström

Startovní číslo: 8

Narozen: 26.06. 1964 Finsko

Stav: ženatý, syn

Hobby: terénní skútry, enduro

Rally debut: 1985 Ford Escort RS

Starty MS: 125, vítězství 24 (první vítězství v roce 1994 Finská rally, poslední rally Monte Carlo 2002)

Mistr Světa : 1996,1997,1998,1999

Spolujezdec: Kaj Lindström *31.07. 1969 jezdí spolu od roku 2001

Na svém kontě má celkem 1 vítězství jako spolujezdec


HYUNDAI WORLD RALLY TEAM

Týmová adresa: MSD Ltd,12 Maryland Road, Tongwell, Milton Keynes, Bucks, MK 15 8HF, ENGLAND

Team Manager: Mark Busfield

Ředitel: David Whitehead

Rally Engineer: Graham Moore

Vůz: Hyundai Accent WRC3

Pneu: Michelin

Jezdci:

Armin Schwarz / Manfred Hiemer

Startovní číslo: 10

Narozen: 16. 07. 1963 Německo

Stav: ženatý, 1 dítě

Hobby: sport

Rally debut: 1983 Fiat 131

Starty MS: 87, vítězství 1 (první vítězství v roce 1991 Španělsko)

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Manfred Hiemer *23.06. 1961 jezdí spolu od roku 1998

Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec

Freddy Loix / Sven Smeets

Startovní číslo: 11

Narozen: 10.11. 1970 Belgie

Stav: svobodný

Hobby: horská kola

Rally debut: 1989 Lancia Delta Integrale

Starty MS: 73, vítězství 0

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Sven Smeets *12.05. 1972 jezdí spolu od roku 1995

Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec

Jussi Välimäki / Tero Gardemeister

Startovat by měl na rally: S,TR,GR,CY,FIN,I,F,E,GB

Startovní číslo: 12

Narozen: 10. 09. 1974 Finsko

Stav: svobodný

Hobby: neuvedeno

Rally debut: 1998 Opel Astra

Starty MS: 2002 S1600

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Tero Gardemeister *21.05. 1965 jezdí spolu od roku 2002

Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec


ŠKODA MOTORSPORT CZ

Týmová adresa: Škoda Auto a.s. Václava Klementa 869, 293 60 Mlada Boleslav, CZECH REPUBLIC

Team Manager: Zdenek Janata

Sportovní ředitel: Pavel Janeba

Ředitel: Petr Kohoutek

Rally Engineer: Václav Trkola

Testovací jezdec: K. Eriksson, M Kahle, J. Kopecký

Vůz: Skoda Octavia WRC Evo 3

Sponzor: Bosch, Castrol

Pneu: Michelin

Jezdci:

DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Startovní číslo: 14

Narozen: 18.08. 1958 Francie

Stav: ženatý, 2 děti

Hobby: automobilový sport

Rally debut: 1979 Simca Rallye 2

Starty MS: 137, vítězství 20 (první vítězství v roce 1988Tour de Corse poslední 2001 Španělsko) Mistr Světa : 1994

Spolujezdec: Denis Giraudet *16.12. 1955 jezdí spolu od roku 1995

Na svém kontě má celkem 5 vítězství jako spolujezdec

TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

Startovní číslo: 15

Narozen: 31.03. 1975 Finsko

Stav: svobodný

Hobby: fitness

Rally debut: 1993 Opel Ascona

Starty MS: 49, vítězství 0

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Paavo Lukander *26.03. 1961 jezdí spolu od roku 1996

Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec


AUTOMOBILES CITROËN TOTAL

Týmová adresa: 3 rue Latecoere BP68, 78143 Velizy, FRANCE

Team Manager: Michel Perin

Sportovní ředitel: Guy Frequelin

Rally Engineer: Jean-Claude Vaucard

Vůz: Citroën Xsara WRC

Sponzor: Total, Telefonica, OZ, AIS

Pneu: Michelin

Jezdci:

Colin McRae / Derek Ringer

Startovní číslo: 17

Narozen: 05.08. 1968 Skotsko

Stav: ženatý, dcera

Hobby: vodní sporty motocykly

Rally debut: Talbot Sumbeam

Starty MS: 129, 25 vítězství (první vítězství v roce 1993 Rally Nový Zéland, poslední Rally Safari 2002)

Mistr Světa : 1995

Spolujezdec: Derek Ringer *11.10. 1956 jezdí spolu od roku 1987-96 a opět od roku 2002

Na svém kontě má celkem 8 vítězství jako spolujezdec

Sebastien Loeb / Daniel Elena

Startovní číslo: 18

Narozen: 26.02. 1974 Francie

Stav: svobodný

Hobby: motorismus

Rally debut: Peugeot 106

Starty MS: 24, 2 vítězství (první vítězství Německá rally 2002, poslední rally Monte Carlo 2003)

Mistr Světa : 0

Spolujezdec: Daniel Elena *26.10. 1972 jezdí spolu od roku 1999

Na svém kontě má celkem 2 vítězství jako spolujezdec

Carlos Sainz / Marc Marti

Startovní číslo: 19

Narozen: 12.04. 1962 Španělsko

Stav: ženatý, 3 děti

Hobby: fotbal

Rally debut: 1980 Renault 5 TS

Starty MS: 165, 24 vítězství (první vítězství v roce 1990 Řecká rally, poslední vítězství Argentinská rally 2002)

Mistr Světa : 1990, 1992,

Spolujezdec: Marc Marti *01.10. 1966 jezdí spolu od roku 2003

Na svém kontě má celkem 1 vítězství jako spolujezdec

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)