RALLY OF TURKEY - preview
K dosažení mety pořádání MS Rally stačilo organizátorům v podstatě tříleté období. Hvězda Turecké rally začala stoupat, když nahradila v seriálu Evropského šampionátu Kyperskou rally. Dějiny rally nejsou příliš zajímavé soutěž, která se do loňského roku jela v Evropském seriálu s koeficientem 20 neměla v podstatě ani zajímavé startovní pole. Rally se účastnili především jezdci, kteří potřebovali body do průběžného pořadí, nebo pro technické problémy neuspěli na jiné rally šampionátu. Na předních místech se často prosazovala domácí špička pro nevalný zájem ostatních jezdců. Velkým problémem soutěže by měl být termín konání soutěže, která se jede na konci zimy. Doposud se soutěž konala okolo dubnového a květnového termínu.
Ani o profilu trati, či jeho povrchu není tolik toho známo. Rally by měla svým profilem měla připomínat kombinaci několika soutěží. Svým způsobem by částí trati měla připomínat rally Monte Carlo (tratě by se měly vést okolo skal) a zmiňovanou Kyperskou rally. Šotolinový povrch je podobný Rally Akropolis je ale jemnější, při špatném počasí se některé úseky mohou změnit na blátivé. Podobně jako u rally Akropolis, Nový Zéland a Austrálie si budou muset jezdi po celou dobu RZ udržet koncentraci a drobná zaváhání můžou ukončit jejich snažení. Jednou z výhod rally je že se nepojede v horku a dokonce jezdce může na RZ zaskočit i sníh. Na jezdce však čekají poměrně velké přejezdy. Pořadatelům se podařilo sice RZ namačkat do poměrně malého prostoru, ale přejezdy k servisní zóně jsou poměrně velké (cca 60 km). To je v rozporu s prohlášením M. Mosleyho o zkrácení přejezdů, ale v poslední době si nějak musíme zvykat na jeho rozhodnutí! Celkem tedy na soutěžící čeká trať o celkové délce 1.251,57 km. Trať se skládá z 18 RZ o celkové délce 380 Km a na přejezdech čeká soutěžící 871,57 km.
Na druhou stranu je třeba pochválit pořadatele, kteří dokonce jednali s místními podnikateli, o cenách za ubytování i stravu a ceny by se měli pohybovat na standardní úrovní. Jaká soutěž bude po organizační stránce se dozvíme až po jejím skončení v neděli po šestnácté hodině.
RALLY OF TURKEY 2000
V letošním roce nahradila Turecká Rally, Rally Cyprus, v úvodu soutěže musel odstoupit B. Thiry, vedení v soutěži se ujal H. Lundgaard, kde vydržel až do konce soutěže. Jediným jezdcem, který sekundoval Lundgaardovi byl domácí jezdec Yazici. Úřadující balkánský mistr E. Kazaz se držel na třetí pozici na které soutěž také dokončil. Bez zajímavosti nebyl ani pravidelný start německé jezdkyně Isolde Holderiedové, která dokončila soutěž na pátém místě s vozem Toyota Corolla WRC.
1. Lundgaard – Anker (DK) Toyota Corolla WRC
2. Yazici – Bodur (T) Toyota Corolla WRC
3. Kazaz – Bakancocuklari (T) Subaru Impreza WRC
RALLY OF TURKEY 2001
Na start letošního ročníku nepřijela italská špička, a tak se jelo o poznání lépe. V čele soutěže se držel A. Kremer, ale během závodu měl potíže s proraženou pneumatikou. Útok tureckého jezdce Yazika na první místo se však nekonal, postihl ho stejně tak jako Kremera defekt. Potapov si po skvělé jízdě udržel třetí místo. Horké chvilky si zažil Holanďan Theunissen, kterému na RZ zkoušce začal hořet vůz a totálně shořel. Příčinou byl unikající olej ze zadního diferenciálu.
1. Kremer – Berssen (D) Toyota Corolla WRC
2. Yazici – Bodur (TR) Toyota Corolla WRC
3. Potapov – Pushkin (RUS) Subaru Impreza WRC
RALLY OF TURKEY 2002
Do Evropského šampionátu skvěle vstoupili polští jezdci J. Kulig s vozem Ford Focus WRC a L. Kuzaj s vozem Toyota Corolla WRC. Od první etapy se do vedení dostal J. Kulig, L. Kuzaj ztratil defektem pneumatiky. V sedmé RZ havaroval L. Kuzaj a musel ze soutěže odstoupit. Na druhé místo se tak dostal Warmbold, ale vedoucího J. Kuliga nemohl již ohrozit. Na třetím místě dojel turecký veterán rally soutěží H. Dinc s vozem Subaru Impreza WRX, zároveň vyhrál skupinu N.
1. Kulig – Baran (PL) Ford Focus WRC
2. Warmbold – Price (D/GB) Toyota Corolla WRC
3. Dinc – Baydae (T) Subaru Impreza WRX
01 ROČNÍK RALLY OF TURKEY 2003
Turecká rally měří celkem 1.251,57 Km, nejdelší RZ Perge měří 32,85 km nejkratší Arykanda měří 12 km. (není tu uvedena 1. RZ Efes Pilsen, která se jede v rámci slavnostního startu a měří 1,55 km). Centrem soutěže bude Antalya a hlavní servisní zóna ve městě Kremer.
Drobnou výhodu by čistě teoreticky mohl mít Sébastien Loeb, který tu vloni startoval s vozem Citroen Saxo ale do cíle nedojel, za Peugeot tu startoval Juuso Pykälistö, který soutěž taky nedokončil. Jistotou je i neúčast tovární týmu Mitsubishi Ralliart i když na začátku roku svoji účast v Turecku zvažoval. Nicméně poslal tam svého "špióna" Fina Kristiana Sohlberga, který na trať vyrazí s vozem Mitsubishi Lancer WRC, připravovaný týmem Mitsubishi Ralliart. Na startu se kategorii S1600 s největší pravděpodobností neobjeví český jezdec Viktor Wagner a Jan Tománek s vozem Renault Clio S1600 se startovním číslem 111.
Teplický mladík : "Přihlášku jsme sice poslali, ale během dnešního dne odesíláme na FIA omluvenku, že se do Turecka nakonec nechystáme," prohlásil Wagner. "Přiznáváme se otevřeně, že máme strach z hrozícího válečného konfliktu s Irákem. Raději ušetřené peníze vložíme do dvou až tří testů a není ani vyloučeno, že se za tyto finance zúčastníme některého z podniků českého mistrovství - nejspíše Rally Český Krumlov,"
Mezi největší favority podle expertů patří M. Grönholm, H. Rovanpera, R. Burns s vozem Peugeot, T. Mäkinen a P. Solberg na Subaru. Překvapit mohou i jezdci Citroënu S. Loeb, C. McRae a C. Sainz. Do souboje o čelní umístění promluví i mladíci týmu Ford M. Martin a F. Duval.
Tým Peugeot nasadil do závodu čtyři vozy z nichž nemůže bodovat pro tým G. Panizzi, ale Peugeot by mohl obsadit první tři místa. Mezi favority bezesporu patří M. Grönholm, který v průběžném pořadí MS na třetím místě a ztrácí pouze dva body na první místo. Na šotolinivých tratích se M. Grönholmovi daří a bude aspirovat na vítězství v soutěži. Jeho nevýhodou je, že na nových neznámých tratích dělá chyby. R. Burns by se mohl dočkat svého první vítězství, tento typ tratě mu vyhovuje, nevýhodu by mohl mít v souboji s H. Rovanperou, většinu soubojů totiž prohrál. H. Rovanpera nasazen jako třetí jezdec, by mohl jezdit časy okolo třetího místa, pokud by se nedařilo M. Grönholmovi, mohl by rovněž aspirovat na nejvyšší příčky. Uvidíme jestli po havárii ve Švédsku „nebude pomalejší“. Citroën v letošním ročníku jede kompletní šampionát, jeho hvězdné obsazení může v Turecku překvapit. Hlavním strůjcem prozatímního úspěchu týmu je S. Loeb, který vyhrál Monte Carlo a uspěl i ve Švédsku. Na šotolině sice nemá oslnivé výsledky, ale mohl by bodovat okolo šestého místa. Jeho nevýhodou bude pravděpodobně start z prvního místa v roli zametače. Divoch C. McRae bude usilovat o své první vítězství v továrním týmu Citroën, stejně tak i jemu tento povrch vyhovuje, ikdyž na něm dělá často chyby a končí. Výhodou je, že Citroën má velký potenciál a po ztrátě (zaviněné jezdeckou chybou) ještě může bojovat o bodovaná místa. Veterán s velkou zkušeností C. Sainz, který umí zajet na všech površích by mohl zajet na předních místech, a mohl by dokonce bojovat o čelní umístění. Mezi širší favority patří bezesporu tým Subaru a T. Mäkinen, na Švédské rally po jezdecké chybě nemohl již atakovat přední místo, ale na šotolině jemného typu je jako doma. Mohl by se umístit okolo pátého místa. Spolujezdec P. Solberg, má naději na přední umístění, ale nemyslím že by měl šanci na nejvyšší příčku. Mohl by se umístit do čtvrtého místa. Jezdci Fordu prokázali již svoji kvalitu. M. Martin si zatím vede skvěle, v přímém souboji dokáže porazit i C. McRaeho a mohl by se umístit do pátého místa. Pokud bude mít svůj den, bude bojovat i o čelní umístění. Divoch 2 F. Duval podle mého názoru má doma ve vitríně mnoho kazet s jízdou C.McRaeho. Je však dravý, rychlý ale bohužel „bourá“. Na šotolině sice předvádí rychlou jízdu, ale často ztrácí jezdeckou chybou mohl by se umístit okolo osmého místa, pokud dojede do cíle. Třetí jezdec M. Hirvonen, kterému se podařilo sehnat soukromé sponzory, by se mohl umístit do třináctého místa konečného pořadí. Jak to vypadá, tak se týmu Hyundai podařilo zažehnat provozní problémy a na startu se tedy objeví oba tovární jezdci. A. Schwarz a F. Loix budou bojovat o body do hodnocení týmů s továrním týmem Škoda. Větší naděje do bodované osmičky má F. Loix, A Schwarz by se mol umístit na čelních místech v druhé desítce. Nevýhodou týmu bude „malé“ testování. Tým nasadil do soutěže i třetího jezdce Jussi Välimäkiho, který neměl ve Švédsku příliš štěstí, ze soutěže odstoupil kvůli technické závadě. Není však přihlášen a neměl by bodovat v soutěži týmů (pokud se na poslední chvíli nic nezmění). Soutěž by měl dokončit do třináctého místa. Tým Škoda, který konečně připustil vývoj továrního vozu Škoda Fabia WRC, by mohl promluvit do konečného pořadí Turecké rally a oba dva nasazené vozy by mohli získat body do hodnocení značek. Jezdec T. Gardemeister by mohl získat i body do hodnocení jezdců, a D. Auriol pokud se mu vyhnou technické potíže by rovněž mohl bojovat o svůj první bod do hodnocení jezdců. Výhodou „robusních“ vozů Škoda by mohla být jejich vcelku spolehlivost. Pokud povrch soutěže bude příliš rychlý, mohl by těžit z vypadnutí favoritů.
Jak dopadne první ročník Turecké rally se dozvíme v neděli okolo šestnácté hodiny. Každopádně nás čekají zajímavé souboje na téměř neznámém povrchu. Měla by se tedy projevit zkušenost jezdců s bleskovým nastavením vozu.
Představení týmů v letošní sezóně
Peugeot Sport
Týmová adresa: Equipe Peugeot 3 rue Latecoere BP 68, F-78143 Velizy, Cedex FRANCE
Team Manager: Xavier Carlotti
Ředitel: Corrado Provera
Sportovní ředitel: Jean-Pierre Nicolas
Rally Engineer: Michel Nandan
Testovací jezdec: Juuso Pykälistö
Vůz: Peugeot 206 WRC
Sponzor: TOTAL, CLARION, DARK DOG
Pneu: MICHELIN
Jezdci:
Marcus Grönholm / Timo Rautiainen
Startovní číslo: 1
Narozen: 5.2.1968 Finsko
Stav: ženatý 3 děti
Hobby: autokros, farmaření
Rally debut: 1987 Ford Escort 1300
Starty MS : 72, vítězství 13 (první vítězství Švédská rally 2000, poslední vítězství Švédská rally 2003)
Mistr Světa : 2000, 2002
Spolujezdec: Timo Rautiainen *13.11. 1964 jezdí spolu od roku 1990 -1991 a od roku 1995
Na svém kontě má celkem 13 vítězství jako spolujezdec.
Richard Burns / Robert Reid
Startovní číslo: 2
Narozen: 17. 01. 1971 Anglie
Stav: svobodný
Hobby: horská kola, vodní sporty
Rally debut: 1988 Talbot Sunbeam
Starty MS : 77, vítězství 10 (první vítězství Rally Safari 1998, poslední vítězství Rally Nový Zéland 2001)
Mistr Světa : 2001
Spolujezdec: Robert Reid *17.02. 1966 jezdí spolu od roku 1991
Na svém kontě má celkem 10 vítězství jako spolujezdec.
Harri Rovanperä / Risto Pietiläinen
Startovat by měl na rally: S,TR,NZ,RA,GR,CY,FIN,AUS,GB
Startovní číslo: 3 při nasazení za tovární tým
Narozen: 08. 04. 1966 Finsko
Stav: ženatý, syn
Hobby: lyžování
Rally debut: 1989 Sumbeam Avenger
Starty MS : 69, vítězství 1 (první vítězství Švédská Rally 2001)
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Risto Pietiläinen *25.07. 1963 jezdí spolu od roku 1998
Na svém kontě má celkem 1 vítězství jako spolujezdec.
Gilles Panizzi / Herve Panizzi
Startovat by měl na rally: MC,TR,GR,CY,D,I,F,E,GB
Startovní číslo: 3 při nasazení za tovární tým
Narozen: 19.09. 1965 Francie
Stav: ženatý 2 děti
Hobby: sportovní aktivita
Rally debut: 1998 Opel Manta GT/E
Starty MS : 44, vítězství 6 (první vítězství Tour de Corse 2000, poslední vítězství San Remo 2002)
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Herve Panizzi *13.07. 1967 jezdí spolu od roku 1988
Na svém kontě má celkem 6 vítězství jako spolujezdec.
FORD MOTOR COMPANY LTD
Týmová adresa: M-Sport, Threlkeld Leys, Brandlingill, Cockermouth, Cumbria,
Team Manager: Malcolm Wilson
Sportovní ředitel: Martin Whitaker
Rally Engineer: Christian Loriaux
Testovací jezdec: Mark Higgins
Vůz: Ford Focus RS WRC 03
Pneu: Michelin
Jezdci:
Markko Märtin / Michael Park
Startovní číslo: 4
Narozen: 11.11. 1975 Estonsko
Stav: svobodný
Hobby: horská kola, basketbal
Rally debut: 1994 Lada Samara
Starty MS : 29 vítězství 0
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Michael Park *22.06. 1966 jezdí spolu od roku 2000
Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec.
Francois Duval / Stéphane Prévot
Startovní číslo: 5
Narozen: 18.11. 1980 Belgie
Stav: svobodný
Hobby: motorsport, vodní sporty
Rally debut: 1999 Citroen Saxo VTS
Starty MS : 20 vítězství 0
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Stéphane Prévot první společný start Turecké Rally 2003
Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen
Startovní číslo: 6
Narozen: 31. 07. 1980 Finsko
Stav: svobodný
Hobby: fotbal, badminton
Rally debut: 1998 Opel Kadett
Starty MS: 3 vítězství 0
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Jarmo Lehtinen *03.01 1969 jezdí spolu od roku 2001
Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec
555 Subaru World Rally Team
Týmová adresa: Prodrive Ltd, Acorn Way, Banbury, Oxon. OX16 7XS ENGLAND
Team Manager: Paul Howarth
Ředitel: David Lapworth
Sportovní ředitel: Hugh Chambers
Rally Engineer: Steve Farrell
Testovací jezdec: Pasi Hagström
Vůz: Subaru Impreza WRC 2003
Sponzor: 555, Motul, Sammy
Pneu: Pirelli
Jezdci:
Petter Solberg / Philip Mills
Startovní číslo: 7
Narozen: 18.11. 1974 Norsko
Stav: svobodný, žije na hromádce, syn
Hobby: kinematografie
Rally debut: 1996 Toyota Celica
Starty MS: 43, vítězství 1 (první vítězství Anglická rally 2002)
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Philip Mills *30.08. 1963 jezdí spolu od roku 1999
Na svém kontě má celkem 1 vítězství jako spolujezdec
Tommi Mäkinen / Kaj Lindström
Startovní číslo: 8
Narozen: 26.06. 1964 Finsko
Stav: ženatý, syn
Hobby: terénní skútry, enduro
Rally debut: 1985 Ford Escort RS
Starty MS: 125, vítězství 24 (první vítězství v roce 1994 Finská rally, poslední rally Monte Carlo 2002)
Mistr Světa : 1996,1997,1998,1999
Spolujezdec: Kaj Lindström *31.07. 1969 jezdí spolu od roku 2001
Na svém kontě má celkem 1 vítězství jako spolujezdec
HYUNDAI WORLD RALLY TEAM
Týmová adresa: MSD Ltd,12 Maryland Road, Tongwell, Milton Keynes, Bucks, MK 15 8HF, ENGLAND
Team Manager: Mark Busfield
Ředitel: David Whitehead
Rally Engineer: Graham Moore
Vůz: Hyundai Accent WRC3
Pneu: Michelin
Jezdci:
Armin Schwarz / Manfred Hiemer
Startovní číslo: 10
Narozen: 16. 07. 1963 Německo
Stav: ženatý, 1 dítě
Hobby: sport
Rally debut: 1983 Fiat 131
Starty MS: 87, vítězství 1 (první vítězství v roce 1991 Španělsko)
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Manfred Hiemer *23.06. 1961 jezdí spolu od roku 1998
Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec
Freddy Loix / Sven Smeets
Startovní číslo: 11
Narozen: 10.11. 1970 Belgie
Stav: svobodný
Hobby: horská kola
Rally debut: 1989 Lancia Delta Integrale
Starty MS: 73, vítězství 0
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Sven Smeets *12.05. 1972 jezdí spolu od roku 1995
Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec
Jussi Välimäki / Tero Gardemeister
Startovat by měl na rally: S,TR,GR,CY,FIN,I,F,E,GB
Startovní číslo: 12
Narozen: 10. 09. 1974 Finsko
Stav: svobodný
Hobby: neuvedeno
Rally debut: 1998 Opel Astra
Starty MS: 2002 S1600
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Tero Gardemeister *21.05. 1965 jezdí spolu od roku 2002
Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec
ŠKODA MOTORSPORT CZ
Týmová adresa: Škoda Auto a.s. Václava Klementa 869, 293 60 Mlada Boleslav, CZECH REPUBLIC
Team Manager: Zdenek Janata
Sportovní ředitel: Pavel Janeba
Ředitel: Petr Kohoutek
Rally Engineer: Václav Trkola
Testovací jezdec: K. Eriksson, M Kahle, J. Kopecký
Vůz: Skoda Octavia WRC Evo 3
Sponzor: Bosch, Castrol
Pneu: Michelin
Jezdci:
DIDIER AURIOL / Denis Giraudet
Startovní číslo: 14
Narozen: 18.08. 1958 Francie
Stav: ženatý, 2 děti
Hobby: automobilový sport
Rally debut: 1979 Simca Rallye 2
Starty MS: 137, vítězství 20 (první vítězství v roce 1988Tour de Corse poslední 2001 Španělsko) Mistr Světa : 1994
Spolujezdec: Denis Giraudet *16.12. 1955 jezdí spolu od roku 1995
Na svém kontě má celkem 5 vítězství jako spolujezdec
TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander
Startovní číslo: 15
Narozen: 31.03. 1975 Finsko
Stav: svobodný
Hobby: fitness
Rally debut: 1993 Opel Ascona
Starty MS: 49, vítězství 0
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Paavo Lukander *26.03. 1961 jezdí spolu od roku 1996
Na svém kontě má celkem 0 vítězství jako spolujezdec
AUTOMOBILES CITROËN TOTAL
Týmová adresa: 3 rue Latecoere BP68, 78143 Velizy, FRANCE
Team Manager: Michel Perin
Sportovní ředitel: Guy Frequelin
Rally Engineer: Jean-Claude Vaucard
Vůz: Citroën Xsara WRC
Sponzor: Total, Telefonica, OZ, AIS
Pneu: Michelin
Jezdci:
Colin McRae / Derek Ringer
Startovní číslo: 17
Narozen: 05.08. 1968 Skotsko
Stav: ženatý, dcera
Hobby: vodní sporty motocykly
Rally debut: Talbot Sumbeam
Starty MS: 129, 25 vítězství (první vítězství v roce 1993 Rally Nový Zéland, poslední Rally Safari 2002)
Mistr Světa : 1995
Spolujezdec: Derek Ringer *11.10. 1956 jezdí spolu od roku 1987-96 a opět od roku 2002
Na svém kontě má celkem 8 vítězství jako spolujezdec
Sebastien Loeb / Daniel Elena
Startovní číslo: 18
Narozen: 26.02. 1974 Francie
Stav: svobodný
Hobby: motorismus
Rally debut: Peugeot 106
Starty MS: 24, 2 vítězství (první vítězství Německá rally 2002, poslední rally Monte Carlo 2003)
Mistr Světa : 0
Spolujezdec: Daniel Elena *26.10. 1972 jezdí spolu od roku 1999
Na svém kontě má celkem 2 vítězství jako spolujezdec
Carlos Sainz / Marc Marti
Startovní číslo: 19
Narozen: 12.04. 1962 Španělsko
Stav: ženatý, 3 děti
Hobby: fotbal
Rally debut: 1980 Renault 5 TS
Starty MS: 165, 24 vítězství (první vítězství v roce 1990 Řecká rally, poslední vítězství Argentinská rally 2002)
Mistr Světa : 1990, 1992,
Spolujezdec: Marc Marti *01.10. 1966 jezdí spolu od roku 2003
Na svém kontě má celkem 1 vítězství jako spolujezdec