Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Velká Británie 2010 – Nejlépe se s dvoulitrovými wé-er-céčky rozloučil mistr světa Loeb (+fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (7)
Kdo jiný by měl zvítězit v poslední soutěži MS, která se jela za účasti vozů WRC s dvoulitrovým turbem přeplňovaným motorem než ten, který této éře rallysoutěží nekompromisně vládnul?!

Poslední soutěží letošního ročníku šampionátu WRC byla Wales Rally Great Britain, která se o víkendu uskutečnila v okolí města Cardiff. Této soutěži zároveň připadnul nelehký úkol – obstarat rozlučku s nynějšími vozy kategorie WRC (dvoulitrový turbomotor, náhon na všechna kola), která v MS soutěží od roku 1997 a touto soutěží končí. Od příštího roku budou nahrazeny “novými wé-er-céčky“ s turbomotorem o objemu 1,6 litru.

Ovšem v Cardiffu nešlo pouze o šampionát WRC, v tom už je o titulu mistra světa jasno . Své tituly přijeli dobít i účastníci šampionátu SWRC a PWRC, ve kterých bylo na rozdíl od juniorského JWRC stále o co bojovat.

Kategorie SWRC slibovala zajímavou podívanou. O titul bojovali tři jezdci – Pons 108 bodů, Ketomaa 101 a Sandell 100 bodů (Čech Martin Prokop 104 bodů – ve Walesu ale nestartoval, takže na titul nedosáhnul). Ani mezi produkčními vozy nebylo rozhodnuto – Araújo 108 bodů, Flodin 90. Soutěž byla tradičně rozdělena do tří etap, které měřily 344,7 ostrých kilometrů ve dvaceti rychlostních zkouškách.

Při předsoutěžním testu měl havárii Ken Block, který svůj Focus WRC zrušil tak, že do souěže (posádka byla v pořádku) musel nastoupit s náhradním vozem. Shakedown se jel netradičně již ve středu a asfaltový úsek dlouhý 1,7 km se stal kořistí dvou Sebastienů – vítězí Ogier, o desetinu pomalejší dojel Loeb. Úvodní čtvrteční večerní divácká speciálka dopadla přesně naopak – vítězí Loeb před Ogierem (0,7), třetí do cíle dorazil Sordo (+1,2).

První etapa: Defekt připravil Latvalu o vedení

V pátek na soutěžící čekalo šest rychlostních zkoušek resp. dva průjezdy trojicí testů o celkové délce bez 40 metrů 130 km v blátivé lázni s podporou deště a silného větru. Dobře do soutěže vstoupil Latvala na Focusu WRC, který ovládnul první erzetu dlouhou téměr 32 km před Petterem Solbergem (+1,2) a Loebem (+4,2). Ujal se tak i celkového vedení. Hned v zápětí ovšem kontruje Loeb dílčím vítězstvím před Sordem a Petterem a střídá Latvala ve vedení. Ten si to ovšem nenechal líbit a ve třetím testu vítězí (před Loebem +3,2 a Petterem +3,5) a sesazuje Loeba z vedoucí pozice. Následuje polední servis.

Odpoledne se o dílčí výhry dělily pouze Citroeny. Úvodní nejdelší test vyhrál Ogier (před Latvalou +0,3 a Petterem +3,6), Loeb zajel čtvrtý čas (+7,6), který v cíli okomentoval tak, že buď už neumí jezdit a nebo za to může voda v kolejích na trati, protože ze sebe vydal maximum. V následujícím krátkém testu (4,26 km) si Loeb spravil chuť vítězstvím (před Sordem a Ogierem), aby v tom posledním pátečním ukázal, že ještě umí – opět vítězí (před Petterem +0,5 a Ogierem +1,5). Latvalu postihnul defekt, takže z průběžného vedení padá na šesté místo a na stupních vítězů se řadí tři Citroëny C4 WRC – Loeb před Petterem Solbergem (+1,8) a Ogierem (+3,6).

SWRC a PWRC

Mezi vozy S2000 se o titul prali tři jezdci. Nejvlažněji do soutěže vstoupil největší kandidát Pons, který začal až šestým místem. Naopak Ketomaa a Sandell se hned od úvodu drželi v popředí, nestačili ovšem na Nora Mikkelsena, který od začátku vedl. A zatímco Pons se postupně tlačil vzhůru, výpadek posilovače postihnul Sandella a ten se postupně propadal až na sedmé místo. Po pátku vede Mikkelsen před Finem Katomaaou (+32,8) a Norem Brynildsenem (+2:10,0) a Španělem Ponsem (+2:36,6).

Mezi produkčními vozy po celou dobu vedl Flodin, který na posledním testu poškodil řízení a ztratil dvě minuty – propadl se tak na druhou příčku (42,4) za vedoucího Tanaka. Čech Semerád je při návratu po zranění třetí (+56,5), největší kandidát na titul Portugalec Araújo čtvrtý (+1:00,9).

Druhá etapa: Mladý Seb nebude vícemistr

Sobotní etapa byla ze všech nejdelší, měřila 138,6 měřených kilometrů a skládala se ze dvou průjezdů čtveřicí rychlostních zkoušek + divácká speciálka v Cardiffu. Sobotní dopoledne patřilo jednoznačně Petteru Solbergovi, který je od přechodu k Citroënu jako politý živou vodou. Kromě třetí sobotní erzety, kterou vyhrál Loeb před Latvalou (+6,4) a Petterem (+8,5) vyhrál zbylé tři testy (před Loebem, Latvalou nebo Hirvonenem), ale ani to nestačilo k sesazení Loeba z celkového vedení. V poledne tak stále vede Loeb před Petterem (2,5) a Hirvonenem (+1:02,5). Také vám ve výsledcích schází jméno Ogier? Mladý Seb se neudržel na uzdě a hned ráno havaroval – poslal svou C4 přes střechu a poškodil ochranný rám a tudíž v neděli nebude pokračovat. A přijde tak o titul vícemistra.

První tři odpolední zkoušky dopadly stejně – vyhrál Loeb před Petterem a Latvalou. První dva jmenovaní si tak vytváří v čele soutěže více než minutový náskok. Předposlední test ovládnul Petter před Loebem (+2,1) a Hirvonenem (+8,5) a na divácké zkoušce se vše vrátilo do starých kolejí – tedy Loeb před Petterem a Latvalou. Po sobotě tak soutěž vede staronový mistr světa Loeb před Norem Solbergem (+4,8), třetí Fin Hirvonen má již velkou ztrátu (+1:28,0), Latvala poskočil na čtvrtou příčku (+1:36,6).

SWRC a PWRC

Kategorii SWRC zcela jasně vede dvojice Mikkelsen – Ketomaa, přičemž prvně jmenovaný vede o 25 sekund. Třetí místo drží Pons se ztrátou 4:26,2, jede ale v pohodě, protože i tato příčka mu stačí na zisk mistrovského titulu mezi es-dvoutisícovkami. Nor Brynildsen odstupuje pro technickou závadu své Fabie S2000 ze třetího místa.

O titulu v PWRC je rozhodnuto – Patrik Flodin v předposledním sobotním testu urazil kolo své Imprezy a soutěž tak již nevyhraje. Armindo Araújo jedoucí na třetím místě tak může dojet do cíle v pohodovém tempu, titul mu už nikdo nesebere. Celkově vede Tanak před Semerádem (bojuje nejen se soupeři, ale i s chřipkou a hořečkou) a Araújem.

Třetí etapa: Loeb v poklidu do cíle, vrcholí boj o titul vícemistra

Na poslední den si organizátoři připravili čtyři měřené úseky, tedy dva průjezdy dvojicí rychlostních zkoušek dlouhé 76,1 km. Ani v neděli se nic nezměnilo – první průjezdy ovládnula opět dvojice Loeb – Petter Solberg, kterým sekunduje Latvala s Hirvonenem. Petter tak před odpolednem ztrácí 14,3 sekundy.

Odpoledne se dvojice kohoutů již zklidnila a upřednostnila bezpečné dojetí do cíle před soubojem. Z dílčích výher tak mohli mít radost Latvala (před Hirvonenem a Sordem) a Sordo (před Latvalou a Henningem Solbergem).

Z celkového vítězství se raduje sedminásobný mistr světa Sebastien Loeb, který spolu s Danielem Elenou letos prožili skvělou sezónu – v každé soutěži bodoval a průměrně si tak na své konto připsal 21 bodů z každé rally!

„Musel jsem bojovat nejen se soupeři, ale také s podmínkami na trati. Je sice pravda, že mi v roce 2003 Petter vyfoukl titul mistra světa, když mě v Margam parku porazil, ale necítil jsem touhu po odvetě. Budu muset být opatrný až do konce, on je velice rychlý."

„Byla to skvělá rally a my jsme si ji v C4 WRC užívali. Podobně jako ve Španělsku jsme mohli útočit a riskovat už bez tlaku z vítězství v mistrovství světa. Chtěl jsem ukončit sezonu ve velkém stylu, za což děkuji celému týmu a C4 WRC," svěřil se Sebastien Loeb, pro kterého je tohle vítězství již 62 v MS. Bez zajímavosti rovněž nemůžeme přejít fakt, že z 56 rally, na kterých s C4 WRC startoval, jich vyhrál 36!

„Měli jsme fantastickou sezonu s bezvadnými výkony Sébastiena Loeba, který dojel všechny podniky bez toho, že by kdy musel využít Superrally. Sébastien Ogier měl také dobré výsledky. Nehledě na jeho sobotní chybu, utkví mi v paměti jeho dvě vítězství v mistrovství světa. S deseti vítězstvími ve třinácti rally má Citroën Racing na kontě nejlepší sezonu od chvíle, kdy vstoupil do mistrovství světa. Pro tento rok jsme měli dva cíle - pokračovat ve vítězném tažení C4 WRC a připravovat budoucnost pro DS3 WRC. Uvidíme ve Švédsku, nakolik jsme odvedli dobrou práci, ale už nyní cítím důvěru v rok 2011," uvedl Olivier Quesnell, šéf týmu Citroën Racing.

Druhé místo po krásném výkonu ukořistil Petter Solberg (+19,1) a třetí příčku si připsal Jari-Matti Latvala (+1:35,3), který si tímto zajistil titul vícemistra pro rok 2010 o dva body právě před Petterem Solbergem. O všem ale rozhodla taktika, neboť Hirvonen byl v posledním testu rychlejší než Latvala, ale ke konci byl zpomalen vedením týmu.

„Je to pro mě opravdu velký den, cítím se fantasticky. Do sezóny jsem šel s tím, že chci skončit na stupních vítězů. Letos jsem vyhrál dvě soutěže a nikdy jsem si nepomyslel, že by to mohlo dopadnout takhle, když jsem týmová dvojka,“ řekl ke svému umístění mladý Fin Latvala.

„Je to tak skvělé. Do sezóny jsme šli s tím, že třetí místo je náš cíl. A to že se to splnilo je neuvěřitelné. Je to ohromná odměna pro celý tým za tvrdou práci, kterou odváděl. Opravdu jsem si myslel, že bych měl být schopný dostihnout Loeba, ale není to možné. Také bych rád poslal velký dík všem mým sponzorům, týmu i Philu Millsovi (bývalý navigátor). Phile, odjeli jsme spolu polovinu sezóny, takže jsi velkou součástí toho všeho!“ říká po poslední soutěži s nynějšími vozy WRC soukromník Petter Solberg.

Celkové výsledky Wales Rally of Great Britain 2010:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb/Daniel Elena Citroën C4 WRC 3:14:54,0
2. Petter Solberg/Chris Patterson Citroën C4 WRC +19,1
3. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila Ford Focus RS WRC +1:35,3
4. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen Ford Focus RS WRC +1:53,3
5. Dani Sordo/Diego Vallejo Citroën C4 WRC +2:12,2
6. Henning Solberg/Stephane Prevot Ford Focus WRC08 +6:26,5
7. Matthew Wilson / Scott Martin Ford Focus RS WRC +8:37,8
8. Kimi Raikkonen/Jak Lindstrom Citroën C4 WRC +10:27,9
9. Mads Ostberg/Jonas Andersson Subaru Impreza WRC +12:13,7
10. Andreas Mikkelsen/Ola Floene Škoda FAbia S2000 +14:01,2

Celkové pořadí šampionátu WRC 2010:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 276
2. Jari-Matti Latvala (FIN) 171
3. Petter Solberg (NOR) 169
4. Sébastien Ogier (FRA) 167
5. Dani Sordo (ESP) 150
6. Mikko Hirvonen (FIN) 126
7. Matthew Wilson (GBR) 74
8. Henning Solberg (NOR) 45
9. Federico Villagra (ARG) 36
10. Kimi Räikkönen (FIN) 25
11. Mads Östberg (NOR) 18
12. Khalid Al-Qassimi (SAE) 12
13. Per-Gunnar Andersson (SWE) 8

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2010:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 456
2. BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team 337
3. Citroën Junior Team 217
4. Stobart M-Sport Ford Rally Team 176
5. Munchi’s Ford World Rally Team 58

Pár dat o kariéře soutěžního vozu Citroën C4 WRC:

4 sezony (2007- 2010) – 56 rally – 210 dojezdů do cíle – 3 Poháry konstruktérů – 4 tituly mistra světa pilotů a spolujezdců – 36 vítězných rally (Sebastien Loeb 34, Sebastien Ogier 2) – 13 double – 5 kompletních stupňů vítězů – 1 x čtyři první místa (Bulharsko 2010 Sebastien Loeb, Dani Sordo, Petter Solberg a Sebastien Ogier) – 87 pódií – 143 bodovaných umístění – 1382 bodů do mistrovství světa pilotů – 1261 bodů do Poháru konstruktérů – 36 vypadnutí – 1088 rychlostních zkoušek – 610 nejlepších časů – 14 rally vyhraných stylem start - cíl

SWRC a PWRC

V první nedělní zkoušce přehnal svou snahu Fin Ketomaa na Fiestě S2000, kdy poslal svůj vůz přes střechu a daroval tím poklidný konec soutěže Španělu Ponsovi. Ten sice podlehnul v souboji o stříbro Irovi Breenovi, ale to mu vůbec nevadí. I díky bronzu totiž získává premiérový titul mistra světa v kategorii SWRC.

Celkové výsledky Wales Rally of Great Britain 2010 v kategorii SWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Andreas Mikkelsen/Ola Floene Škoda Fabia S2000 3:28:55,2
2. Craig Breen/Gareth Robarts Ford Fiesta S2000 +6:02,7
3. Xevi Pons/Alex Haro Ford Fiesta S2000 +6:15,5
4. Patrik Sandell/Emil Axelsson Škoda Fabia S2000 + 6:20,7
3. Michal Kosciuszko/Michal Szczepanek Škoda Fabia S2000 +8:18,9

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2010:

Pořadí Jezdec Body
1. Xavier Pons (ESP) 123
2. Patrik Sandell (SWE) 111
3. Martin Prokop (CZE) 104
4. Jari Ketomaa (FIN) 101
5. Michal Kosciuszko (POL) 73
6. Eyvind Brynildsen (NOR) 64
7. Nasser Al Attiyah (SAE) 34
8. Bernardo Sousa (POR) 32
9. P.G. Andersson (SWE) 25
9. Juho Hänninen (FIN) 25

Ve třídě produkčních vozů se udála pouze jedna událost a o to byla děsivější. Na druhé nedělní rychlostní zkoušce havaroval Martin Semerád – vylétnul z trati a narazil do stromu. Naštěstí je on i navigátor Michal Ernst v pořádku, kupodivu i soutěžní Mitsubishi je celkem v pořádku. Z vítězství se tak raduje Estonec Ott Tanak před staronovým mistrem světa PWRC Armindem Araújem (+3:15,8) a Haydenem Paddonem (+4:27,9) – všichni tři na Mitsubishi Lancer Evo X.

Celkově pořadí v šampionátu PWRC 2010:

Pořadí Jezdec Body
1. Armindo Araújo (POR) 126
2. Patrik Flodin (SWE) 100
3. Hayden Paddon (GBR) 97
4. Ott Tanak (EST) 78
5. Toshi Arai (JPN) 55
6. G. Linari (ITA) 41
7. Anders Grondal (NOR) 40
14. Martin Semerád (CZE) 18
Michal Otruba
Diskuze (7)
16. 11. 2010 14:30
Re: Group B
Souhlas :yes:
16. 11. 2010 14:28
Re: specifikace
Buď kvůli emisím a nebo kvůli tomu aby se snížil výkon aut a závody tak byly "bezpečnější" jako to dělá FIA v F1
15. 11. 2010 18:46
Re: specifikace
Kvůli emisím >:D

15. 11. 2010 13:50
Re: specifikace
a proč se vůbec snižuje objem na 1.6?
15. 11. 2010 13:25
specifikace
neví někdo jaký mají mít ty motory 1,6 turbo výkony? Popř. jestli budou i nějaký další restrikce (minimální hmotnost auta, elektronicky řízení diferenciály apod)?