Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2019: Macík nechce zmatkovat a skákat

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Nejmladší český jezdec za volantem kamionu na Rallye Dakar 2019 Martin Macík má před sebou zajímavé výzvy. V dosud posledním dokončeném ročníku skončil na pátém místě.

V sezoně 2019 nemůže mít nižší cíl než pokusit se minimálně obhájit výsledek. Navíc má před sebou rodinnou výzvu a tu představuje čtvrté místo jeho otce z roku 2009, kdy se jel Dakar poprvé v Jižní Americe.

Ovšem nejenom kamion Big Shock Racing Teamu budou poutat pozornost. Druhým závodním subjektem týmu je motocyklový jezdec Jan Brabec, který nastoupí v černožlutých barvách za řídítky ke svému druhému Dakaru.

Fanoušci se mohou těšit

Tým Big Shock Racing odjel do peruánské pouště v silné sestavě čítající dvacet členů, z nichž většinu tvoří mechanici. Pořadatelé slibují, že během 10 etap závodníci ujedou přes 5000 kilometrů, 70 procent bude v písku. Očekává se, že Dakar 2019 rozhodně nebude patřit mezi snadné ročníky. Právě v dunových etapách skončilo mnoho jezdců v předešlém ročníku svou dakarskou misi. Martin Macík s Honzou Brabcem jedou závodit, rádi by překonali své předchozí výkony, ale současně si chtějí užít další dobrodružství a o všechny zážitky se podělit se svými fanoušky. Ti se mohou těšit na živé přenosy na sociálních sítích, videa, fotky, filmový dokument a také sérii besed „Posedlí Dakarem“, která se rozjede bezprostředně po jejich návratu z Peru v kinech CineStar.

Franta má větší výkon

Pilot kamionu Martin Macík dostal od pořadatelů pro rok 2019 cenné startovní číslo 504, které mu zajistí dobré pořadí na startu. Po africkém testování a úspěchu v Rallye du Maroc je na jízdu v písku dobře připraven. „Hlavně nezmatkovat. Neskákat. Jet plynule, bez stresu. Soustředit se. V písku není prostor pro chyby, za každou se platí dlouhými ztracenými minutami. Pomáhat si budeme podhuštěním pneumatik. Navigátor František Tomášek se rozcvičil v Maroku. Auto nás určitě také podrží,“ říká Macík.

Franta, jak všichni členové týmu říkají závodnímu kamionu, bude mít opět silnější výkon motoru 1100 koní (809 kW). Dakarský speciál prošel od předchozího ročníku dalšími úpravami „Pracovali jsme na vyvážení auta, brzdící soustavě a mechanici vylepšili také vrtuli, která loni v písku trochu zlobila. Franta bude mít větší palivové nádrže a úpravami prošla i kabina,“ doplňuje Martin Macík starší, šéf týmu a technický guru. Do kabiny tentokrát na místo mechanika zasedne Lukáš Kalanka, nový člen posádky, táta malého synka, který se kvůli práci v týmu Big Shock Racing neváhal s celou rodinou přestěhovat na Sedlčansko.

Surfovačka v dunách a tvrdá dřina

Motocyklista Jan Brabec během roku nezahálel, na motorce seděl téměř každý den, výrazně zapracoval na navigaci a podařilo se mu také podstatně zrychlit. Pořídil si nový dakarský speciál Husqvarna, kterému začal říkat Maruška. „Letošní model pro dálkové závody se hodně přiblížil motokrosové motorce, nádrže jsou níž, ovladatelnost je mnohem lepší. Navigační věž je užší, takže mám lepší výhled,“ popisuje Brabec.

„Už se těším na surfování v dunách s výhledem na moře, to jinde člověk nezažije. Co mě fakt nebaví, je ranní vstávání v půl páté ráno,“ říká Brabec. Ctí teorii, že na Dakar se nikdy nedá připravit na sto procent, ale bude odjíždět s pocitem, že udělal maximum možného. „Roli bude hrát spousta okolností, některé nemůžete ovlivnit, často zasáhne i náhoda. Chci v Peru zúročit letošní tvrdou práci. Ale zároveň si to jedu užít, do dun musíte jet s klidnou hlavou, lehkým stylem, plynule klouzat,“ popisuje svou taktiku „Brabčák“ a v týmu se mu jinak neřekne.

Líp než táta, to nikdo neudělá…

Martin Macík s Janem Brabcem se na Dakaru budou moci opět opřít o spolehlivou podporu týmu Big Shock Racing. Aby ne, když je z části tvořen rodinnými příslušníky. Ty doplňují ostřílení dakarští profíci, dlouholetí členové týmu, pro něž se stala jejich práce zábavou.

Tým tradičně povede Martin Macík starší, který dodnes drží (jak bylo řečeno v úvodu) nejlepší české umístění na Dakaru v Jižní Americe, 4. místo z roku 2009. „S tátou máme dost nevšední vztah, kamarádský, na férovku, ale má i profesní rovinu. Práci máme rozdělenou, každý děláme to, co nás baví. Zároveň se pošťuchujeme, občas logicky padají i ostrá slova. Každopádně, tolik dobrodružství si s tátou jen tak někdo neužije,“ říká Martin Macík mladší.

Jan Brabec je ve stejném tónu doplňuje: „Táta mi na Dakaru bude zase šroubovat motorku, nikomu jinému bych to nesvěřil. On je neskutečný dříč, maká na sobě, aby byl v pohodě i fyzicky a všechno zvládnul. Navíc si s sebou bere i svého bráchu. Strýc je top komik a perfektní mechanik, takže nám také hodně pomůže a postará se o dobrou náladu,“ popisuje Brabec rodinné dakarské konstelace.

Posedlí Dakarem

„Dakar je nejnáročnější motoristický závod na světě. Kdo ho nezažil, nedokáže si představit, co všechno se během dvou týdnů na trati i v bivaku odehraje. Jede se v tak náročných podmínkách, že je téměř nemožné průběžně dokumentovat, co musí týmy zvládnout, jaké těžkosti je třeba překonávat, jak obrovská je únava v posledních etapách,“ říká Martin Macík.

Tým Big Shock Racing se o to letos přesto pokusí. Jezdci týmu budou pro fanoušky na sociálních sítích připravovat živá vysílání přímo z Peru. Zároveň během Dakaru vznikne dokument, který nahlédne do zákulisí legendárního závodu. Martin Macík s Janem Brabcem se krátce po návratu z Jižní Ameriky budou potkávat se svými fanoušky na 14 živých besedách pojmenovaných Posedlí Dakarem. Většina z nich se odehraje v multikinech Cinestar. Martin s Honzou se podělí o bezprostřední dojmy ze soutěže a představí zbrusu nový dokument.

Na besedách se objeví dosud nezveřejněné záběry a videa ze zákulisí. Fanoušci budou mít možnost zeptat se na všechno, co je zajímá, a vyhrát originální suvenýry přímo z Peru. On-line se budou dražit také závodní přilby. První akce proběhne už 29. ledna v sídle Big Shock Teamu v Sedlčanech, následovat bude několikrát Praha. Dále pak Liberec, Mladá Boleslav, Jihlava, České Budějovice, Pardubice, Hradec Králové, Plzeň, Olomouc, Opava, Ostarva a Brno.

Startující Big Shock Racing

Startovní číslo 508 – Martin Macík (23. 4. 1989), František Tomášek (10. 8. 1982), Lukáš Kalanka (30. 4. 1989). Kamion LIAZ 111.154.

Startovní číslo 46 – Jan Brabec (23. 6. 1983). Motocykl Husqvarna WR 450 F.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)