Rallye Kanárské ostrovy na startu: Udrží Toyota letošní neporazitelnost?
Brit Elfyn Evans bude při premiéře Rallye Kanárské ostrovy v seriálu mistrovství světa hájit vedení v průběžném pořadí MS v automobilových soutěžích. Tovární jezdec Toyoty má po třech odjetých podnicích v čele náskok 36 bodů na obhájce titulu Thierryho Neuvillea z Belgie. Průběžně třetí je o další tři body zpět Estonec Ott Tänak, oba s vozy Hyundai.
Ostrov Gran Canaria, který se nachází v Atlantském oceánu u pobřeží severozápadní Afriky, poskytuje dějiště čtvrtého podniku sezony 2025. Půjde o první čistě asfaltovou událost letošního roku. Bude to také první španělská soutěž v kategorii WRC konané od sezony 2022.
Kudy vedou cesty
Akce je známá klikatými cestami, které neustále stoupají nebo klesají hornatým terénem a jsou často lemované svodidly na jedné straně a skálou na druhé. Abrazivní povrch, stavěný částečně ze sopečné lávy, by měl poskytovat vysokou a konzistentní úroveň přilnavosti, ale může také zohledňovat opotřebení pneumatik. Poloha ostrova má potenciál přinést proměnlivé povětrnostní podmínky.
Rallye se odehrává v hlavním městě ostrova Las Palmas na severovýchodě ostrova, přičemž servisní park se nachází v blízkosti stadionu Gran Canaria, zatímco rychlostní zkoušky se konají po celém ostrově. Po čtvrtečním slavnostním startu začíná rallye v pátek, kdy se po obou stranách poledního servisu pojede dvakrát po obou stranách trio rychlostních zkoušek napříč středem ostrova. Podobný formát proběhne také většinu sobotního dne, kdy se erzety koncentrují na sever a končí superspeciálkou, která se částečně odehrává uvnitř basketbalové arény. Rallye končí v neděli pěti rychlostními zkouškami na jih poblíž Maspalomas, kde se také koná ceremoniál na stupních vítězů.
Toyota jede vyhrát
Tovární tým TGR-WRT vede šampionát výrobců o 26 bodů po vítězstvích v každé ze tří úvodních soutěží a Elfyn Evans je na čele pořadí jezdců o 36 bodů po jeho vzájemných výhrách ve Švédsku a Keni. Osminásobný světový šampion Sébastien Ogier se vrací do akce poprvé od svého lednového vítězství v Rallye Monte-Carlo, aby vytvořil kompletní sestavu pěti vozů GR Yaris Rally1, přičemž trio Ogier, Evans a Kalle Rovanperä je nominováno do boje o body výrobců.
Juha Kankkunen (zástupce šéfa týmu): „Celý tým se těší na novou výzvu. Na Rally Islas Canarias jsem sám v minulosti jel šestkrát, naposledy před deseti lety a bude příjemné se tam vrátit. Silnice jsou velmi dobré a jsem si jistý, že si to naši jezdci užijí.”
Elfyn Evans: „Měli jsme dobré závody na začátku sezony, ale pro mě se nic nemění, pokud jde o přístup. Chceme dosáhnout nejlepšího možného výsledku. Můžeme očekávat, že zkoušky budou obecně velmi čisté s hodně zatáčkami. Nemyslím, že bude výhoda být první na trati.„

Kalle Rovanperä: „Je vzrušující jet novou asfaltovou rallye, která se zdá být docela odlišná od ostatních. Z toho, co jsem viděl na akci ERC, se zdá, že je to opravdu pěkná rallye s dobrými, stabilními podmínkami. Bude to také docela výzva.”
Sébastien Ogier: „Vždy je vzrušující jet novou rallye. Bude zásadní, abychom chytili správný rytmus a byli na této rallye rychlí. Je to situace, která mi v minulosti dobře vyhovovala, a doufám, že na těch nejvyšších pozicích stále umím vypadat dobře. Chci bojovat o vítězství.”
Škoda si dost věří
Před třemi lety si Emil Lindholm se spolujezdkyní Reetou Hämäläinenovou s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT dojeli pro titul v kategorii WRC2. Své působení v týmu zakončili v roce 2023 třetím místem v kategorii WRC2 na Chorvatské rallye s vozem Škoda Fabia RS Rally2. Na Rally Kanárské ostrovy se Finové s mladoboleslavským rallyeovým vozem setkají znovu. „Je to jako návrat domů. Jsem šťastný, že mohu opět řídit vůz Škoda Fabia RS Rally2,“ říká Lindholm, jehož cílem je navázat na úspěšnou minulost s vozem Škoda.
Jejich týmoví kolegové Nikolaj Gryazin a Konstantin Aleksandrov vyhráli s vozem Škoda Fabia RS Rally2 úvodní soutěž letošního mistrovství Evropy – asfaltovou Rally Sierra Morena na španělské pevnině. „Vím, jak dobře si Škoda Fabia RS Rally2 vede na asfaltu. Nemohu se dočkat, až se postavím výzvě hladkých cest a náročné konkurenci,“ vyhlíží Gryazin start své účasti v kategorii WRC2. Mezi 34 přihlášenými posádkami do kategorie WRC2 jich 14 spoléhá na vůz Škoda Fabia ve verzi Rally2. Patří mezi ně rovněž italská dvojice Roberto Daprà a Luca Guglielmetti (Delta Rally Team), která bojuje i o body do kategorie WRC2 Challenger. Čestnou cenu za nejdelší cestu na Kanárské ostrovy získávají Osamu Fukunaga a Misako Saida, kteří přivážejí svůj vůz Škoda Fabia RS Rally2 z Japonska.
Pro zisk bodů do kategorie WRC2 nejsou nominováni 24letý Robert Virves a spolujezdec Jakko Viilo. Estonci, kteří pojedou s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu RaceSeven, se chtějí před tím, než se budou snažit získávat body do kategorie WRC na šotolinových soutěžích, především zdokonalit v jízdě na asfaltu. Nejvýše postavení jezdci s vozy Škoda v celkovém pořadí kategorie WRC2, Angličan Gus Greensmith a Fabrizio Zaldivar z Paraguaye, Rally Kanárské ostrovy vynechávají. Tato nová rallye v rámci WRC není součástí jejich programu, který je předpisy omezen na sedm bodovaných podniků.

Nadávky jsou vyřešeny?
Závěr Švédské rallye, která byla druhým podnikem seriálu poznamenala pokuta pro jezdce Adriena Fourmauxe. Francouz použil slovo „f*****“ v televizním rozhovoru po závěrečné zkoušce . Dostal pokutu 30.000 eur, z toho dalších 20.000 eur bylo pozastaveno na 12 měsíců.
Světová asociace jezdců rallye (WoRDA) vydala prohlášení, ve kterém vyzvala k diskuzi a oboustranně přijatelnému řešení. Mezinárodní automobilové federace (FIA) však na výzvu nereagovala, a tak jezdci zaujali vlastní postoj. Před startem odpovídali do kamer v rodném jazyce a v průběhu soutěže neposkytovali žádná vyjádření.
Po setkáních mezi WoRDA a zástupci FIA v čele s osminásobným spolujezdcem světového šampiona Julienem Ingrassiou za WoRDA a ředitelkou silničního sportu FIA Emilií Abelovou bylo dosaženo kompromisu. Rallye bude nyní rozdělena do dvou zón. Jedna je kontrolovaná a jedna neřízená zóna. Druhá je založena na aktuální situaci jako jsou konce rychlostních zkoušek. Kontrolované sekce jsou například mediální zóny a nebo oficiální tiskové konference
„Jsme opravdu potěšeni, že jsme našli řešení. Stejně jako v případě formule 1 byly nutné úpravy, které zohledňují některé jedinečné aspekty naší disciplíny. Nyní bylo dosaženo společného cíle a to co nejpřesněji dodržovat předpisy a zároveň ponechat dostatek prostoru pro emoce a autentičnost, které fanoušci rallye očekávají. V této dohodě jsou zacíleny pouze nadávky. WoRDA souhlasí s tím, že se nejedná o žádné hrubé násilí,” vysvětlil Julien Ingrasia princip dohody.
Věděli jste, že...
- Premiérově se součástí WRC stal až 49. ročník Rally Kanárské ostrovy? Soutěž se poprvé jela v roce 1977 a několik let byla součástí mistrovství Evropy (ERC), Intercontinental Rally Challenge (IRC) a španělského mistrovství.
- Na listině vítězů této rallye jsou tři posádky Škoda? V době, kdy byla soutěž součástí IRC, zde zvítězila v roce 2010 posádka Jan Kopecký a Petr Starý, v sezoně 2011 posádka Juho Hänninen a Mikko Markkula a v roce 2012 posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler. Posledně jmenovaní přidali další vítězství v sezoně 2013 na cestě za titulem mistrů Evropy.
- Rychlostní zkoušky Rally Kanárské ostrovy nabízejí úchvatné scenérie od sopečných vrcholů až po výhledy na pobřeží?
Program Rallye Kanárské ostrovy 2025
Pátek 25. 4. - 9.03 RZ1 (26,32 km), 10.49 RZ2 (15,27 km), 12.25 RZ3 (17,83 km), 16.18 RZ4 (26,32 km), 18.04 RZ5 (15,27 km), 19.40 RZ6 (17,83 km). Etapa celkem 118,84 km.
Sobota 26. 4. - 9.05 RZ7 (24,09 km), 10.48 RZ8 (13,75 km), 11.58 RZ9 (23,30 km), 16.05 RZ10 (24,09 km), 17.49 RZ11 (11,75 km), 18.58 RZ12 (23,30 km), 21.35 RZ13 (1,80 km). Etapa celkem 124,08 km.
Neděle 27. 4. - 9.10 RZ14 (14,97 km), 10.05 RZ15 (13,47 km), 11.35 EZ16 (1,50 km), 12.21 RZ17 (14,97 km), 14.15 RZ18 (13,47 km). Etapa celkem 58,38 km.
Průběžné pořadí WRC (po 3 ze 14 soutěží)
Jezdci: 1. Evans (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 88 bodů; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 N Rally1) 52; 3. Tänak (Est./Hyundai i20 N Rally1) 49; 4. Katsuta (Jap./ToyotaGR Yaris Rally1) 35; 5. Ogier (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 33; 6. Fourmaux (Fr./Hyundai i20 N Rally1) 33; 7. Rovanperä (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 31; 8. Pajari (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 19; 9. Munster (Luc./Ford Puma Rally1) 14; 10. McErlean (Irl./Ford Puma Rally1) 11; 11. Sesks (Lotyš./Ford Puma Rally1) 8; 12. Serderidis (Řec./Ford Puma Rally1) 6; 13. Y. Rossel (Fr./Citroën C3 Rally2) 4; 14. Grjazin (Bul./Škoda Fabia Rally2) 2; 15. Solberg (Švéd./Toyota GR Yaris Rally2) 2; 16. Camilli (Fr./Hyundai i20 N Rally2) 1; 17. Korhonen (Fin./Toyota GR Yaris Rally2) 1.
Značky: 1. Toyota 158; 2. Hyundai 122; 3. Ford 43.
Vedení v soutěži: Evans 32; Ogier 13, Tänak 8, Katsuta 2, Neuville 1.
Vyhrané RZ: Evans 12, Tänak 12, Katsuta 7, Fourmaux 7, Ogier 6, Neuville 5, Rovanperä 5, Munster 2.
Zdroj: Autorský text, video: FIA