Rallye Korsika, 1. den: Evans lídrem, ale jen těsně
Britský pilot týmu Ford Elffyn Evans (Ford Fiesta WRC) vede po úvodním dnu francouzskou Korsika rallye, která je čtvrtým podnikem letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Pouhých 4,5 sekundy na něj ztrácí lídr šampionátu Estonec Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) a o 9,8 sekundy je zpět Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC). Obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC) je zatím na šestém místě s mankem 36,3 sekundy.
V programu pátku bylo naplánováno šest rychlostních zkoušek v celkové délce 121,82 kilometrů. Zajímavostí bylo, že je posádky musely absolvovat všechny bez možnosti navštívit servisní zónu. Po třetí erzetě pouze dotankovaly a teprve večer se dostaly do servisu v blízkosti letiště v Bastii.
Zdržení a opravený čas
Hlavní postavou úvodního byl pilot ve službách modrého oválu Elffyn Evans, jenž vyhrál tři rychlostní zkoušky z úvodních pěti. Na závěrečném měřeném úseku dne dojel Brita Krise Meeka (Toyota Yaris WRC), který měl poškozené pravé zadní kolo a zdržel svého soupeře asi deset sekund. „Před startem erzety jsme si spolujezdcem říkali, že snad pustí Elffyna za námi později. Nečekal jsem ho a nevěděl o něm,“ říkal Meeke, jenž se po dojezdu zkoušky šel okamžitě svému soupeři omluvit.
Třicetiletý Evans bral situaci s nadhledem. „Je mi naprosto jasné, že to Kris neudělal úmyslně, znám ho moc dobře. Takové věci se zkrátka mohou stát. Doufám, že nám opraví čas,“ prohlásil Brit. Sportovní komisaři prozkoumali situaci a promeškaný čas mu odečetli. „Od rána to bylo sice dobré, ale ještě ne zcela dokonalé. Dařilo se nám však jet čistě, takže jsme zbytečně neztráceli. Odpoledne to byl od nás ještě lepší výkon. Všechno fungovalo skvěle,“ pochvaloval si Evans. V kariéře se mu povedlo vyhrát zatím jenom jednou a to bylo ve Velké Británii v roce 2017.
Pronásledovatelé jsou blízko
Nejblíže lídrovi soutěže je Ott Tänak, estonský jezdec v barvách továrního Toyota Gazoo Racing, který se jako vedoucí muž mistrovství světa vydával v pátek na tratě rychlostních zkoušek jako první. Vyhrál jeden měřený test, po třetí erzetě vedl a teď je druhý. Jeho odstup je však minimální. „Měli jsme nový rozpis a místy byl příliš pomalý. Navíc jsme se dopoledne museli vyhýbat kravám na cestě. Dařilo se mi jet rychle, ale ne nadoraz. Ovšem v dobrém rytmu a bez jakýchkoliv výkyvů. Odpoledne se objevily menší problémy s tlumičem, takže bylo nutné si to hlídat a zbytečně neriskovat,“ zhodnotil Tänak svůj vstup do soutěže.

Estonec má zatím ztrátu na prvního 4,5 sekundy, ale jen o pouhých 5,3 je za jeho zády je Thierry Neuville, jednička tovární stáje Hyundai. Belgičan vyhrál poslední erzetu dne a přiblížil se svým sokům na „dostřel“. A co řekl v pátek večer? „Na prvních třech zkouškách jsem se necítil v autě moc dobře a bojoval s nejistotou na předku auta. Rozpis byl místy pomalý, v některých úsecích zase příliš optimistický. Odpoledne se to pocitově zlepšilo, ale stále to nebylo s přilnavostí moc dobré. Zatím nechceme zbytečně riskovat.“
Sébastienové nadšení nebyli
Začátek soutěže rozhodně nevyšel devítinásobnému mistru světa Sébastienu Loebovi (Hyundai), který hned v RZ1 ztratil 1:59,4 minuty a byl až na 49. místě. „Trefil jsem ve smyku obrubník a poškodilo se zavěšení a bylo nutné ho opravit. Pak už bylo auto v pořádku, ale vinou té chyby jsme se dostali hodně dozadu,“ říkal Loeb, který se nakonec vyšplhal v závěru dne až na osmou příčku. „Odpoledne to bylo pocitově opravdu hodně dobré a dařilo se nám jet lépe a lépe. Škoda toho začátku, ale s tím už teď nic nenaděláme,“ uvedl Francouz, který dosáhl v RZ6 čtvrtý čas.
Jeho krajan a pětinásobný šampion Sébastien Ogier (Citroën) také nebyl ze svého začátku před domácími diváky příliš nadšený. Dvakrát byl erzetách čtvrtý, ale to bylo jeho páteční maximum. „Hned na první zkoušce jsem udělal v pomalé zatáčce hodiny a měl problém zařadit zpátečku. Snažili jsme se v průběhu dne dělat na autě nějaké změny a místy se to zlepšilo. Přesto nešlo jet s autem rychleji, bylo stále nedotáčivé. Musíme ho naučit zatáčet. Nejsem si ovšem jistý, zda s tím v servisu něco uděláme,“ vrčel Ogier do novinářských mikrofonů.
Když se kolo polámalo
Největšími smolaři dne byli zřejmě Fin Jari-Matti Latvala a již zmíněný Brit Kris Meeke, oba z týmu Toyota Gazoo Racing. Zatímco jejich kolega Tänak bojuje o první místo, jeho parťáci se ocitli mimo hru o špičkové umístění.
„Trefil jsem něco v zatáčce, ale nevím, co to bylo. Asi jsem si měl více hlídat rozpis na nové erzetě. Musím to stáhnout,“ říkal Meeke po RZ1 a slovo dodržel. Další zkoušku vyhrál a okamžitě poskočil do první desítky. V předposledním měřeném úseku dne ovšem poškodil zavěšení pravého zadního kola a ztratil 36 sekund. Problém se ukázal být jako rozsáhlý a v poslední zkoušce dne nabral manko dalších 2:21 minuty, což ho srazilo až na šestnáctou pozici. Navíc se stal nechtěným středem pozornosti, když pravděpodobně neúmyslně, zdržoval rychlejšího krajana Evanse.
Třináctý v pořadí je zatím Latvala, pro kterého se ukázala být osudná pátá zkouška (25,94 km). „Po dvou kilometrech přišel pomalý defekt. Najeli jsme asi na nějaký ostrý kámen, to se bohužel stává,“ říkal Latvala. Ztratil 3:06 minuty, protože musel na erzetě zastavovat a poškozené měnil kolo. Jeho rozpoložení bylo v pátek večer pochopitelné. „Bylo to dnes celé takové divné. Na první zkoušce jsme až v cíli dojeli Loeba, který měl nějaké problémy. Několikrát jsem se přistihl, že náš rozpis je příliš opatrný a v mnoha místech se dalo jet rychleji,“ říkal Fin. V hodnocení značek zatím uzavírají Latvala a Meeke první desítku. Toyota bude mít tudíž ve zbývajícím průběhu rallye hodně starostí, aby uhájila vedoucí příčku v Poháru konstruktérů.
Průběžné pořadí (po 6 z 14 RZ):
1. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC) 1:09:39,6; 2. Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) +4,5; 3. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +9,8; 4. Sordó, Del Barrio (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +26,1; 5. Suninen, Salminen (Fin./Ford Fiesta WRC) +30,9; 6. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) +36,3; 7. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +46,3; 8. Loeb, Elena (Fr., Mon./Hyundai i20 Coupé WRC) +2:27,9; 9. Camilli, Buresi (Fr./Volkswagen Polo GTI R5) +2:46,4; 10. Bonato, Boulloud (Fr./Citroën C3 R5) +3:06,4; 11. Gryjazin, Fedorov (Rus./Škoda Fabia R5) +3:29,1; … 13. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +3:33,6; 14. Kajetanovicz, Szczepaniak (Pol./Volkswagen Polo GTI R5) +3:34,5; … 16. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +3:45,1; 17. Veiby, Andersson (Nor., Švéd./Volkswagen Polo GTI R5) +4:05,1; … 19. Rovanperä, Haltunen (Fin./Škoda Fabia R5) +4:07,4 (1. ve WRC 2 Pro); … 21. Katsuta, Barritt (Jap., Brit./Ford Fiesta R5) +5:45,4; … 61. Nešetřil, Černoch (ČR/Porsche 997 GT3 RGT) +18:31,9.
Výsledky jsou neoficiální.
Zbývající program Rallye Korsika
Sobota – 7.38 RZ7 (25,62 km); 9.08 RZ8 (14,45 km); 10.14 RZ9 (47,18 km); 14.38 RZ10 (25,62 km); 16.08 RZ11 (14,45 km); 17.14 RZ12 (47,18 km).
Neděle – 9.45 RZ13 (31,85 km); 12.18 RZ14 (19,34 km).