Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Sardinia po 1. etapě: Vede Paddon, soupeři ztrácejí málo

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Novozélandská posádka Hayden Paddon a Sebastian Marshall vedou s vozem Hyundai i20 Coupé WRC po prvním dnu Rallye Sardinia, sedmý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Za ním je situace neuvěřitelně vyrovnaná, vždyť další tři jezdci od druhého do čtvrtého místa jsou srovnaní v rozpětí pouhých 1,6 sekundy.

Obhájce titulu Sebastien Ogier (Ford Fiesta WRC´17) doplatil na to, že jako lídr šampionátu musel startovat první a čistil soupeřům trať. Francouz je zatím sedmý s mankem 41 sekund na vedoucího Paddona.

Sordó obětním beránkem

„Bylo to hodně obtížné odpoledne, zejména s blížícím se koncem etapy. Příčinou problémů byly tlumiče, ale přesto mám za sebou dobrou etapu a příznivé vyhlídky na sobotu. Miluji druhý den na Sardinii, dobře to znám a těším se,“ rozplýval se v cíli prvního dne Paddon. Třicetiletý Novozélanďan jede druhou soutěž mistrovství světa s novým navigátorem Sebastianem Marshallem. Jeho předchozí dlouholetý kopilot John Kennard měl ve svých osmapadesáti letech zdravotní problémy s kyčlí a byl nucen ukončit své sportovní aktivity.

Video se připravuje ...

Jediné vrásky, které může mít šéf továrního týmu Hyundai Michel Nandan z pátečního dne, mu způsobil ne vlastní vinou Dani Sordo. Španěl měl problémy s výkonem motoru, které ho v závěrečné sekci dnešních zkoušek stály manko jedenáct a půl minuty. A k tomu nutno připočíst ještě půldruhé minuty manka za špatné příjezdy do časových kontrol. Sordó je aktuálně na devatenáctém místě.

Ogier byl smířený

Trojnásobný mistr světa, obhájce titulu a vedoucí jezdec šampionátu v jedné osobě Sebastien Ogier přijímal pozici „čističe“ tratě se stoickým klidem. Pravda, riskoval tím, že do auta naložil jen jednu rezervu, což byl riskantní krok s ohledem na zvýšené riziko defektů, které na Sardinii existuje.

„Tlačil jsem, co to šlo s ohledem na pneumatiky. Doufal jsem, že ztratíme méně, ale nemohu s tím nic dělat. Odpoledne to bylo lepší, ale méně šotoliny pod koly zase znamenalo ztrátu přilnavosti. V sobotu to nebude o moc lepší, protože před námi nepojede moc aut. Takové je ovšem mistrovství světa,“ hodnotil se sarkasmem v hlase Ogier páteční den na Sardinii.

Nováček mluvil nahlas

Spokojeni mohou být u Toyoty, protože všichni tři její tovární jezdci jsou mezi prvními osmi a vzhledem k mírným časovým rozestupům jsou stále ve hře o špičkové umístění. Nejlépe umístěným je zatím čtvrtý Jari-Matti Latvala, nejzkušenější pilot finské sestavy japonského továrního týmu.

Šestou příčku drží Juho Hänninen, který však v poslední zkoušce pátečního programu trefil svah a musel provizorně opravovat trubky chladiče, ze kterých tekla kapalina.

Nenápadným hrdinou byl nováček Esapekka Lappi, který jede druhou soutěž se speciálem WRC v kariéře a během pátku vyhrál tři rychlostní zkoušky. „První polovinu dnešního dne jsem měl problémy zařadit dvojku. Ovšem od druhé poloviny jsme změnili nastavení, vyměnili tlumiče a najednou jelo auto neskutečně skvěle,“ pochvaloval si Lappi.

Video se připravuje ...

Katastrofu zachraňuje Mikkelsen

Doslova debaklem byl úvodní den pro Citroën. Šéf továrního týmu prohlásil před startem, že pobídl své dva jezdce, aby dojeli do cíle soutěže mezi prvními pěti. To už se v žádném případě nepodaří. Irský pilot Craig Breen musel odstoupit po třetí rychlostní zkoušce, protože jeho C3 WRC dostal po skoku na spodek ránu, která poškodila převodovku. A z té začal vytékat olej. Jedná se o identickou závadu vinou níž musel Breen vzdát Argentinskou rallye.

Dramatickou vložku vděčnou pro diváky, zcela nepatřičnou pro tým, předvedl Brit Kris Meeke. Na třetím kilometru páté rychlostní zkoušky totiž havaroval. „Měl jsem tam vytočenou čtyřku a jen si ťukl pravým zadkem o skálu. Náraz nás poslal přes střechu. Stalo se to ve chvíli, kdy jsem si pochvaloval, že nedělám žádné hlouposti,“ řekl v servisní zóně Meeke. Technický komisař Mezinárodní automobilové federace (FIA) ovšem shledal poškozený rám citroënu a to znamenalo nemilosrdný konec v soutěži. Tak hovoří bezpečnostní pravidla.

Jediným, kdo může francouzské značce přivézt body, je svým způsobem nováček Andreas Mikkelsen. Loni třetí muž světového šampionátu letos debutuje za volantem speciálu WRC nové generace. Norský pilot nesehnal po odchodu Volkswagenu ze světové rallye stálé angažmá. Třikrát startoval v barvách továrního týmu Škoda s vozem Fabia R5 v kategorii WRC. Dvakrát vyhrál (Monte Carlo a Korsika), naposledy v Portugalsku otočil vůz z prvního místa na střechu v závěrečné rychlostní zkoušce. Pro rallye na italském ostrově se domluvil s tovární sestavou Citroënu, ale zatím nikdo nenaznačil, zda bude mít tato spolupráce pokračování.

Před soutěží na Sardinii absolvoval tři sta kilometrů dlouhý test, když seděl poprvé za volantem Citroënu C3 WRC. „Začali jsme pracovat na detailech nastavení, abychom vůz přizpůsobili mému stylu řízení. Na špičkový výsledek mohu myslet, když auto poznám více v těžkých situacích, abych věděl, jak bude reagovat a co budu dělat já,“ vysvětluje Mikkelsen. Po pátečních erzetách se cítil spokojený: „Byl to náročný den s novým autem, ale vím, jak se zlepšovat. Udělal jsem několik chyb v pomalých zatáčkách, ale stále je naše auto ve hře,“ konstatoval norský pilot v cíli dnešního dne.

Kopecký si chválí

Tovární pilot českého týmu Škoda Motorsport zatím vede po úvodní etapě hodnocení WRC2 na letošním ročníku Rallye Sardinia. Na italském ostrově se mu tradičně daří, vždyť zde v této kategorii dojel v předchozích dvou letech na druhém místě. „Byla to skvělá etapa. Rád bych bojoval s Francouzem Camillim, který jede přede mnou, ale neboduje do WRC2, ale musím myslet na mistrovské body. Náskok je fajn, ale do cíle zbývá ještě hodně kilometrů,“ řekl Kopecký.

Martin Prokop se postavil letos podruhé na start podniku mistrovství světa a opět s vozem Ford Fiesta WRC předchozí generace. Na shakedownu (veřejný trénink) položil vůz na levý bok, ale naštěstí bez následků.

V soutěži nakonec setrval pouze do třetí rychlostní zkoušky. „Při brzdění upadlo kolo, protože se ustřihl šroub na zavěšení. Nevím proč, možná to byl defekt nebo jen zradil materiál. Naposledy mi kolo na rovině upadlo ještě s Mitsubishi před několika lety v Argentině," uvedl Prokop na sociálních sítích.

Průběžné pořadí (po 9 z 19 RZ): 1. Paddon, Marshall (N. Zél./Hyundai i20 Coupé WRC) 1:31:02,6; 2. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyuindai i20 Coupe WRC) +8,2; 3. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) +9,5; 4. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +9,8; 5. Ostberg, Floene (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +14,7; 6. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +38,0; 7. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +41,0; 8. Lappi, Ferm (Fin./Škoda Fabia R5) +1:05,3; 9. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Citroën C3 WRC) +1:57,9; 10. Camilli, Veillas (Fr./Ford Fiesta R5) +4:08,2; 11. Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5) +4:10,9 (1. V kategorii WRC2).

Program Rallye Sardinia

Sobota – 7.45 RZ10 (14,95 km); 8.41 RZ11 (28,52 km); 9.20 RZ12 (28,11 km); 15.08 RZ13 (14,95 km); 16.04 RZ14 (28,52 km), 16.43 RZ15 (28,11 km).

Neděle – 8.33 RZ16 (14,06 km); 9.08 RZ17 (6,96 km); 10.54 RZ18 (14,06 km); 12.18 RZ19 (6,96 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)