Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Sardinie po 1. dnu: Vede Sordó, Kopecký těsně druhý ve WRC 2 Pro

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Španěl Daniel Sordó (Hyundai i20 Coupé WRC) vede po první dnu italsku Rallye Sardinia, osmý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Vedoucí jezdec šampionátu Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC) poškodil vůz a do boje o špičku již nezasáhne.

V kategorii WRC 2 Pro si počínají s přehledem jezdci továrního týmu Škoda Motorsport. Vede Fin Kalle Rovanperä, který je v absolutním pořadí desátý. Jen o šest desetin sekundy za ním je jeho český kolega Jan Kopecký, oba s vozy Fabia R5 evo.

Šampion si předpověděl osud

Obhájce titulu Sebastien Ogier začínal na Sardinii jako lídr a první den soutěže tak vyrážel na tratě rychlostních zkoušek jako první a čistil soupeřům trať. Již před startem prorokoval, že svoji pozici v šampionátu neudrží a ke své škodě se ukázal být dobrým prorokem. Po čtyřech rychlostních zkouškách byl devátý s odstupem 25 sekund na v té chvíli vedoucího Fina Latvalu (Toyota).

„Je strašně těžké jet první. Cesty jsou hrozně úzké a technické. Jde to bohužel podle našeho očekávání. Zatím jedeme dobře, ale jsme stejně hrozně vzadu,“ vysvětloval Francouz po čtyřech měřených testech. V RZ5 vážně poškodil zavěšení levého předního kola svého citroënu a přišel tak o šance na jakýkoliv bodový zisk.

Měl by pokračovat v soutěži a pokusit se zabodovat v závěrečné rychlostní zkoušce (Power Stage), aby minimalizoval své ztráty. Mezitím, bude zřejmě s napětím sledovat počínání svých dvou největších rivalů Estonce Otta Tänaka (Toyota Yaris WRC) a Belgičana Thierryho Neuvilla (Hyundai i20 Coupé WRC), kteří jsou bodově v jeho blízkosti.

Latvala na pokraji vyčerpání

Po čtvrteční podvečerní dvoukilometrové erzetě se začalo závodit zostra od pátečního rána a na posádky čekalo 124,20 kilometrů v osmi erzetách. Nejlépe začal Fin Teemu Suninen (Ford Fiesta WRC) a po nejrychlejších časech v RZ2 a RZ3 se dostal na první místo. Na RZ4 udělal hodiny a musel první místo opustit ve prospěch Jariho-Matti Latvaly (Toyota Yaris WRC). Fin byl po polovině pátečního programu v dobré pohodě: „Musím být spokojen. Kdyby nám to nechcíplo ve vracáku na páté erzetě, tak mohl být čas opravdu dobrý,“ říkal.

Sotva se však vydaly posádky k opakovanému průjezdu dopoledních úseků, měl Latvala po náladě. „Byla to moje hloupá chyba. Příliš brzo jsem zatáhl za ruční brzdu a šli jsme přes střechu. Nebyli tam žádní diváci, kteří by nám pomohli dát auto na kola. Nemám vůbec žádnou sílu,“ vyprávěl v cíli šesté zkoušky, kde si vyžádal lékařské ošetření. Bez předního okna dojel třetí v další erzetě, ale v poslední testu pátečního dne skončil mimo trať.

Video se připravuje ...

Opatrná cesta lídra

Sordó byl po čtvrteční speciálce osmý, ale v polovině pátečního programu se dělil s Tänakem o první místo. Počínaje sedmou erzetou se tam osamostatnil. Osmou zkoušku Španěl vyhrál a před startem sobotní etapy má náskok jedenáct sekundy. Šestatřicetiletý jezdec je na dobré cestě spravit si náladu po nepovedeném vystoupení před dvěma týdny v Portugalsku. Tam vedl po dvou zkouškách, ale problémy s tlakem paliva ho poslal mimo hru o dobré umístění.

„Možná to podle výsledku nevypadá, ale snažil jsem se jet více hlavou. Trať byla dost rozbitá, zejména při druhých průjezdech to nebylo vůbec jednoduché. V poslední dnešní zkoušce jsem neriskoval. Bylo lepší tam něco ztratit, než začínat v sobotu jako první,“ řekl Sordó.

Tlačenice v sekundách

Po devíti rychlostních zkouškách je prvních šest jezdců srovnáno v půl minutě v pořadí: Sordó (Hyundai), Suninen (Ford), Tänak (Toyota), Mikkelsen (Hyundai), Evans (Ford), Meeke (Toyota). Ze vzniklé situace nejvíce těží Tänak, který je při současném pořadí virtuálním lídrem šampionátu. „Místy to děsně klouzalo, připadal jsem si jako na ledě. Škoda, že odstoupil Ogier, mohl to být boj. Musel jsem pak jet první a čistit ostatním stopu. Navíc jsme odjeli o jednu erzetu navíc. Myslím tím tu sedmou, která byla zrušená. Patřil jsem k těm, kteří ji museli absolvovat, což se podepsalo na kvalitě penumatik,“ komentoval Tänak páteční dění.

Další z potenciálních uchazečů o první místo v mistrovství světa je Belgičan Neuville (Hyundai), který je aktuálně sedmý s mankem 57,7 sekundy na vedoucího jezdce. Po šesté zkoušce spravoval chladič, v osmé rychlostce přiznal dvě velké krizové situace, které naštěstí neskončily havárií. „Volba gum na dopolední zkoušky se nám nepovedla. Odpoledne se na oholených pneumatikách auto skoro nedalo řídit. V závěru jsem musel být opatrný, abych se v dalších dnech pokusil zabojovat o pódium,“ uvedl obrýlený Belgičan.

Rallye Sardinie (po 9 z 19 RZ):

1. Sordó, Del Barrio (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 1:36:01,5; 2. Suninen, Lehtinen (Fin./Ford Fiesta WRC) +10,8; 3. Tänak, Järveoja (Est./Toyota Yaris WRC) +11,2; 4. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +20,2; 5. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC) +20,3; 6. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +29,5; 7. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) +57,7; 8. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +1:03,5; 9. Hänninen, Tuomine (Fin./Toyota Yaris WRC) +2:38,0; 10. Rovanperä, Halttunen (Fin./Škoda Fabia R5 evo) +3:01,3; 11. Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5 evo) +3:01,9; 12. Gryjazin, Fedorov (Rus./Škoda Fabia R5) +3:12,5; 13. Katsuta, Barritt (Jap., Brit./Ford Fiesta R5) +3:48,7; 14. Tempestini, Itu Rum./Hyundai i20 R5) +3:58,1; 15. Kajetanowicz, Szczepaniak (Pol./Škoda Fabia R5) +4:24,8; … 20. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta WRC) +5:40,5; … 37. Ostberg, Eriksen (Nor./Citroën C3 R5) +13:36,4; … 49. Latvala, Antilla (Fin./Toyota Yaris WRC) +18:27,5; … 64. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) +35:07,4.

Výsledky jsou neoficiální

Další program Rallye Sardinie

Sobota – 8.08 RZ10 (14,97 km); 9.11 RZ11 (28,21 km); 10.03 RZ12 (28,03 km); 16.08 RZ13 (14,97 km); 17.11 RZ14 (28,21 km); 18.03 RZ15 (28,03 km).

Neděle – 8.15 RZ16 (14,06 km); 9.08 RZ17 (6,89 km); 11.15 RZ18 (14,06 km); 12.18 RZ19 (6,89 km) – Power Stage.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme