Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Sardinie: Ogier vyloučil výhru, Prokop startuje poprvé

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 13. 6. 2019
54
Zobrazit náhledy (54)
Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie Rallye Sardinie

Na italském ostrově Sardinia se zlomí do druhé poloviny letošní mistrovství světa v automobilových soutěžích. V pozici lídra nastupuje obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier.

Tovární jezdec Citroënu je však před startem osmého podniku MS 2019 dost pesimistou.

Na Sardinii se letos podruhé představí Jan Kopecký v barvách továrního týmu Škoda Motorsport s vozem nové generace Fabia R5 evo. Letos poprvé (a zřejmě také naposledy) nastoupí také Martin Prokop, který řídí Ford Fiesta WRC, ovšem ještě předchozí generace. Prokop se věnuje především dálkovým soutěžím typu Dakaru. Na Sardinii startuje počtrnácté. Jeho nejlepšími zdejšími výsledky je jedno páté (2013) a jedno šesté místo (2014).

Málo nových kilometrů

Ve srovnání s minulým rokem je zcela nových 22 kilometrů, na dalších doznaly rychlostní zkoušky jen drobných změn. Tratě mají svá specifika. Úzké cesty jsou pokryté jemnou vrstvou písčitého štěrku, lemované křovinami i stromy a nedávají žádný prostor pro chyby. Nejvyšším bodem trati je ve výšce 1028 metrů nad mořem ležící proslulý skok Monte Lerno.

Po čtvrteční zahajovací erzetě (2,00 km) čeká v pátek na účastníky soutěže osm rychlostních zkoušek měřících 124,20 kilometrů. Druhý den je na programu šest měřených testů naplánovaných do 142,42 kilometrů. Jsou v tom zahrnuty vždy dva průjezdy erzetami Monti di Ala (28,21 km) a Monte Lerno (28,03 km). Zejména při odpoledním programu by měly mít vozy obuté tvrdé michelinky. Mnohé původně skryté kameny budou zbaveny jemného prachu a riziko defektů se stane značným.

Poslední den rallye čekají čtyři měřené úseky v délce 41,90 kilometrů. Včetně závěrečné Power Stage (6,89 km), kde získává prvních pět jezdců bonusové body. Podle předpovědi počasí by se teplota vzduchu měla o víkendu pohybovat kolem 35 stupňů, 50 °C na zemi a přibližně 60 stupňů v kokpitu rallyeových speciálů. Do soutěže se přihlásilo celkem 94 posádek.

Kdo se stane lídrem?

Šestinásobný mistr světa Francouz Sébastien Ogier (Citroën C3 WRC) má náskok dvou bodů na nejbližšího pronásledovatele, kterým je Estonec Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) a deset bodů za Ogierem je Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC). Lídr mistrovství podle svých slov nevěří tomu, že svou pozici na Sardinii udrží. V pátek totiž bude vyrážet na trať jako první a v těžké šotolině středomořského ostrova bude soupeřům především on čistit trať.

„Pojedeme první, takže šanci na vítězství můžeme odepsat. Navíc to vypadá, že nám nepomůže ani počasí. Loňské deště se podle předpovědí nebudou opakovat. Očekávám náročný víkend, ale jsme připraveni odvést maximum. Uvidíme, kolik bodů budeme mít na konci. Naše auto se zlepšilo a v Portugalsku jsem z toho měl dobrý pocit,“ uvedl pětatřicetiletý Francouz. Na Sardinii pojede pojedenácté a čtvrtým triumfem by vyrovnal rekordmana a krajana Sébastiena Loeba.

Jubileum slaví v Itálii aktuálně druhý Tänak, jenž pojede stý podnik ve světovém šampionátu. „Čeká nás obtížná soutěž. Cesty jsou zde úzké, ale zároveň se po nich jede poměrně rychle. Navíc po stranách na nás číhá nebezpečí v podobě stromů, pařezů a skrytých kamenů,“ uvedl Tänak. „Je to výzva. Musíme být maximálně koncentrovaní a mít dokonalý rozpis,“ říká Estonec. V roce 2012 se zde postavil poprvé na stupně vítězů a 2017 tady vyhrál.

Na první místo v šampionátu by se mohl vyhoupnout také třetí Thierry Neuville z Belgie. „Sardinie dokonale vyhovuje mému stylu jízdy. V opravdu krásné krajině s řadou technických úseků je radost jet. Přesně tohle nás baví,“ podotkl Neuville, který zde vyhrál v letech 2016 a 2018.

Zajímavostí před startem Sardinii je změna v továrním týmu Ford. Na sedadle spolujezdce ve Fiestě WRC Fina Teemu Suninena už nebude sedět Marko Salminen. Vystřídal ho jejich krajan Jarmo Lehtinen. Padesátiletý matador má za sebou 169 startů v podnicích světového šampionátu a navigoval čtyřnásobného vicemistra světa Mikko Hirvonena. Poprvé od října 2017 se podniku MS objeví další Fin Juho Hänninen. Bude řídit čtvrtou Toyotu Yaris WRC ve startovní listině.

Rovanperä a Kopecký pojedou o výhru

Na poslední Portugalské rallye oslavila Škoda Fabia R5 evo velmi úspěšnou premiéru v mistrovství světa. Tovární posádky Kalle Rovanperä, Jonne Halttunen a Jan Kopecký, Pavel Dresler vybojovaly dvojité vítězství. Na portugalské šotolině, písečných a kamenitých cestách dále zdokonalený soutěžní vůz z Mladé Boleslavi ukázal mimořádnou rychlost a spolehlivost.

Pro úřadujícího mistra světa kategorie WRC 2 Jana Kopeckého je Italská rallye na Sardinii jednou z nejoblíbenějších soutěží v kalendáři mistrovství světa. „Se svými zdejšími vítězstvími v letech 2017 a 2018 jsem tu dokázal, že nejsem pouze asfaltový specialista. Šotolinové tratě na Sardinii mám opravdu rád, pro úspěch zde je zásadní najít správnou rychlost k tomu, abyste se vyvarovali defektů,“ řekl Jan Kopecký.

Zásluhou prvenství v Chile a Portugalsku vede Kalle Rovanperä průběžné pořadí kategorie WRC 2 Pro. Jeho výkony oceňuje šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek: „Vítězstvími v Chile a Portugalsku nám Kalle ukázal nejen rychlost, ale také předvedl, že dokáže udržet vedení a vyvarovat se rizikových situací. Na Sardinii na něj čeká speciální výzva. K vítězství na zdejších tratích totiž potřebujete zkušenosti, ale Kalle na tomto ostrově bude vůbec poprvé. Mnoho jeho soupeřů má více zkušeností než on.“

Rovanperä se přesto na Sardinii těší. „Ano, je pravda, že zdejší rychlostní zkoušky pro mě budou zcela nové. V letošní sezóně jsem ale již mnohokrát ukázal, že se umím s touto nevýhodou vypořádat. Věřím si i proto, že v Portugalsku Škoda Fabia R5 evo ukázala, jak výborně funguje na rozbitém šotolinovém povrchu,“ vysvětluje osmnáctiletý Fin.

V roce 2018 bylo na startovní listině italského podniku mistrovství světa 19 vozů specifikace R5. V letošním roce se toto číslo zvýšilo na rekordních 37 automobilů. Z nich připadá 21 na značku Škoda, která je nejsilnější v této kategorii.

Věděli jste, že...

  • Soutěž, dnes známá jako Italská rallye, se poprvé konala v roce 1928 pod názvem „Květinová rallye“ a součástí mistrovství světa (kromě roku 2010, kdy patřila do šampionátu IRC (Intercontinental Rally Championship) byla v každém ročníku od své inaugurace v roce 1973?
  • Italský podnik mistrovství světa se do roku 2003 konal v kontinentální Itálii, v okolí města Sanremo. Až následně se přesunul na ostrov Sardinie?
  • Michèle Moutonová byla první a dodnes jedinou ženou, která vyhrála nějakou soutěž mistrovství světa? Bylo to právě na Rally Sanremo v roce 1981.
  • Ikonickou rychlostní zkouškou Italské rallye na Sardinii je „Monte Lerno“, na níž je známý skok „Mickey“, který je srovnatelný pouze se skokem Fafe v Portugalsku?

Rallye Sardinie (po 1 z 19 RZ):

1. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) 2:00,7; 2. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +0,1; 3. Tänak, Järveoja (Est./Toyota Yaris WRC) +0,3; 4. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +0,4; 5. Suninen, Lehtinen (Fin./Ford Fiesta WRC) +1,6; 6. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC) +1,8; 7. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) +1,8; 8. Sordó, Del Barrio (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +2,0; 9. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +2,1; 10. Latvala, Antilla (Fin./Toyota Yaris WRC) +4,0; 11. Gryjazin, Fedorov (Rus./Škoda Fabia R5) +4,7; 12. Tempestini, Itu Rum./Hyundai i20 R5) +4,9; 13. Rovanperä, Halttunen (Fin./Škoda Fabia R5 evo) +5,6; 14. Ostberg, Eriksen (Nor./Citroën C3 WR5) +5,9; 15. Hänninen, Tuomine (Fin./Toyota Yaris WRC) +5,9; 16. Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5 evo) +6,6; … 32. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta WRC) +12,6.

Další program Rallye Sardinie

Pátek – 8.03 RZ2 (22,25 km); 9.20 RZ3 (14,72 km); 10.09 RZ4 (14,14 km); 11.18 RZ5 (10,99 km); 14.42 RZ6 (22,25 km), 15.59 RZ7 (14,72 km); 16.48 RZ8 (14,14 km); 18.04 RZ9 (10,99 km).

Sobota – 8.08 RZ10 (14,97 km); 9.11 RZ11 (28,21 km); 10.03 RZ12 (28,03 km); 16.08 RZ13 (14,97 km); 17.11 RZ14 (28,21 km); 18.03 RZ15 (28,03 km).

Neděle – 8.15 RZ16 (14,06 km); 9.08 RZ17 (6,89 km); 11.15 RZ18 (14,06 km); 12.18 RZ19 (6,89 km) – Power Stage.

Průběžné pořadí MS (po 7 ze 14 rallye):

Jezdci: 1. Ogier (Fr./Citroën C3 WRC) 142; 2. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 140; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) 132; 4. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 65; 5. Meeke (Brit./Toyota Yaris WRC) 56; 6. Suninen (Fin./Ford Fiesta WRC) 44; 7. Loeb (Fr./Hyundai i20 Coupé) 39; 8. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 38; 9. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) 36; 10. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 34; 11. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 28; 12. Rovanperä (Fin./Škoda Fabia R5) 12; 13. Guerra (Mex./Škoda Fabia R5) 8; 14. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 6; 15. Bulacia Wilkinson (Bolívie/Škoda Fabia R5) 6; 16. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5 evo) 4; 17. Tidemand (Švéd./Ford Fiesta WRC) 4; 18. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 4; 19. Ostberg (Nor./Citroën C3 R5) 4; 20. Loubet (Fr./Škoda Fabia R5) 2; 21. Veiby (Dán./Citroën C3 R5) 2; 22. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 R5) 2; 23. Berqvist (Švéd./Ford Fiesta R5) 1; 24. Tuohino (Fin./Ford Fiesta WRC) 1; 25. Triviňo (Mex./Škoda Fabia R5) 1; 26. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 27. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 1.

Značky: 1. Hyundai Shell Mobis WRT 202; 2. Toyota Gazoo Racing WRT 182; 3. Citroën Total WRT 158; 4. M-Sport Ford WRT 122.

Vedení v soutěži: Tänak 54; Ogier 26; Neuville 17; Evans 8, Meeke 5; Suninen 3, Mikkelsen 3, Latvala 2, Sordó 2, Lappi 1.

Vyhrané RZ: Tänak 38, Neuville 21, Ogier 18; Meeke 11, Latvala 8;  Evans 7; Loeb 6; Mikkelsen 6; Sordó 4, Suninen 3; Huttunen 1; Lappi 1.

360p720p1080p

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku