Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover Sport – více silnice, méně terénu

Miroslav Kudělka
Novinka tradičního britského výrobce terénních vozů Land Rover, Range Rover Sport, je poprvé zaměřena především na silnici, ale zachovává si i terénní schopnosti tradičně spojované se značkou.

Zcela nový model Land Rover Range Rover Sport se sice velmi podobá svému staršímu a většímu sourozenci Range Roveru, ale podoba končí právě u vzhledu, který se snaží držet typické linie značky. Jinak byl celý vůz vyvíjen zcela nově. Hlavní technickou odlišností, jsou jeho menší rozměry. Při prakticky stejné šířce 2170 mm (přes zrcátka), je jeho rozvor 2745 mm o 135 mm kratší, délka 4788 mm je o 162 mm kratší a výška 1817 mm je o 69 mm nižší. Zde však srovnání končí a v dalším popisu se již budeme věnovat jen novince. Hlavním cílem konstruktérů Land Roveru bylo postavit automobil, který si zachová výborné vlastnosti v terénu a přitom bude určen především pro jízdu na dlouhé vzdálenosti, vysokou rychlostí po kvalitních silnicích. Tomu byla podřízena celá koncepce.

Konstrukce karosérie kombinuje to nejlepší ze světa terénních i silničních vozů. Základ tvoří tuhý nosný rám lisovaný technologií hydroform, která využívá tlaku kapaliny místo klasických ocelových nástrojů. Ta umožňuje menší výrobní tolerance. K tomuto rámu je přes miniaturní tlumiče omezující přenos vibrací, připevněna karosérie konstruovaná jako samonosná bezpečnostní klec. Sloupky A a B jsou vyrobeny z vysokopevnostní oceli. Kapota motoru a zadní výklopné dveře jsou hliníkové. Přední deformační zóna je vyrobená z hořčíkových odlitků, stejně jako příčná výztuha, která drží přístrojovou desku.

Design vozu je typický Range Rover s nádechem sportovního ducha. Pohled zepředu vyzařuje dynamiku každým coulem. Dominují mu mohutné členité světlomety pod společným krycím sklem a maska chladiče se třemi vodorovnými žebry, která jsou ještě perforovaná, aby neomezovala přívod chladícího vzduchu k motoru. Další mohutný otvor je v nárazníku a žebry rozdělený ve spoileru. Spoiler je vyroben z pryže, aby dokázal v terénu odolávat nárazům. V bočním pohledu vynikne na off-road velmi výrazně skloněné čelní sklo. Vzad se svažující střecha je zakončená výrazným spoilerem. Za předním kolem je v blatníku žebrovaný výdech horkého vzduchu z motorového prostoru. Vynikající aerodynamiku (cx=0,37) i ochranu proti znečištění podporují tvarované nástavce prahů. Land Rover se nepřipojil k dnešnímu trendu blikačů na zrcátkách, ale umístil je neobvykle na přední dveře. Také pohled zezadu jednoznačně určuje příslušnost ke značce. Originálně tvarované zadní svítilny lemují jednodílné výklopné zadní dveře, které jsou u Range Roveru Sport novinkou, protože větší model používá dvoudílné, horizontálně dělené dveře. Pro usnadnění nakládání drobnějších předmětů lze vyklápět samostatně pouze sklo dveří. Aby ostatní řidiči snadno poznali, co za rychlík je předjel, má Range Rover Sport na spodní hraně zadních dveří jasné označení.

To co dělá pořádný SUV zajímavým je bezesporu pohonné a podvozkové ústrojí. O pohon novinky se starají motory z produkce Jaguaru. Dva z nich jsou zážehové V8 a jeden je vznětový V6, který však není dodáván na některé trhy, např. USA. Všechny prodělaly další úpravy především s ohledem na jejich bezproblémové použití při jízdě v terénu. Na všech byly přepracovány těsnění a mazací systém, aby byl schopen spolehlivě pracovat i v extrémních pozicích. Vrcholný model je poháněn mechanicky přeplňovaným motorem V8 o objemu 4197 ccm. Ten vychází z nepřeplňovaného motoru, ale pro větší spolehlivost v náročných podmínkách mu bylo zmenšeno vrtání válců o 2 mm, aby byla zajištěna jejich větší tuhost. Stlačený vzduch je veden přes dvojici chladičů. Motor produkuje výkon 287 kW (390 k) při 5750 ot/min a točivý moment 550 Nm při 3500 ot/min. To dostačuje 2614 kg těžkému vozu ke zrychlení z 0-100 km/h za 7,6 sekundy a dosažení rychlosti 225 km/h. Poněkud slabší je atmosféricky plněný V8 o objemu 4394 ccm, který pracuje s plynule měnitelným časováním svých 32 ventilů. Stejně jako silnější sourozenec je osazen zařízením umožňujícím nouzový dojezd v případě poruchy hlavního systému elektronického ovládání škrtící klapky. Tento motor produkuje kulatý výkon 220 kW (300 k) při 5500 ot/min a točivý moment 425 Nm při 4000 ot/min. Dynamika s tímto motorem není o moc horší, zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 8,9 sekundy a nejvyšší rychlost má hodnotu 209 km/h. Turbodiesel 2,7 V6 je z rodiny nejnovějších šestiválců, které pohánějí vozy Jaguar, Ford, Peugeot a Citroen a po úpravách pro použití v terénu disponuje výkonem 140 kW (190 k) při 4000 ot/min a točivým momentem 440 Nm při 1900 ot/min.

Síla všech motorů je přenášena na všechna čtyři kola v poměru 50/50 přes šestistupňovou automatickou převodovku ZF a dvoustupňovou redukční převodovku ovládanou elektricky pomocí tlačítka na středovém tunelu. Převod pro silnici je 1:1, zatímco terénní redukce je 2,93:1. Patřičné jízdní vlastnosti zajišťují lichoběžníkové závěsy na obou nápravách a pneumatické pérování s klasickými tlumiči. Pérování je řízeno elektronicky a ve vyšších rychlostech se automaticky přitvrzuje. Proti naklánění v zatáčkách působí hydraulicky regulovatelné zkrutné stabilizátory, které naopak v terénu svou funkci omezují, aby umožnily kontakt i s velmi členitým povrchem. Pérování také umožňuje měnit světlou výšku v rozmezí 55 mm, přičemž ta může mít hodnotu 172 až 227 mm. Další v terénu důležité údaje podvozku jsou – úhel nájezdu vpředu až 34°, vzadu 29°, stoupavost 45° a boční náklon 35°. Range Rover Sport dokáže brodit až do 700 mm hloubky. K těmto vlastnostem mu napomáhají také vynikající brzdy. U modelu s přeplňovaným motorem jsou čtyřpístková Bremba na všech kolech s dutými kotouči 337x30 vpředu a 350x20 vzadu. Slabší modely mají dvoupístkové třmeny a kotouče 317x30 vpředu a 325x20 vzadu. Jejich účinnosti napomáhá čtyřkanálové ABS, EBD a jejich vlastností využívá také trakční kontrola ETC, stabilizační systém DSC a systém udržující stálou rychlost při jízdě z kopce HDC. Parkovací brzda je elektricky ovládaná a působí na buben o průměru 210 mm, který je na zadních kolech. Chloubou Land Roveru je systém Terrain Response, který je v novince také použit. Je to systém, který podle zvoleného režimu (normální; tráva či sníh; bláto; písek; skály) nastavuje jak vlastnosti pérování, tak i charakteristiku motoru, řazení převodovky a všech ostatních elektronických systémů podvozku.

Ve špičkově vypracovaném interiéru se snoubí sportovní duch s luxusem. Před čtyřramenným volantem jsou kruhové přístroje s hliníkovými rámečky, středová konzola je nakloněna směrem k řidiči a díky absenci klasické ruční brzdy je zde velká uzavíratelná schránka. Ovládání všech off-road funkcí je také soustředěno na středový tunel. Všechna sedadla, mimo zadního prostředního, jsou elektricky nastavitelná, řidičovo i s pamětí. Klimatizace je dvouzónová s velkými výdechy pro cestující na zadních sedadlech. Čalounění je vyvedeno v různých kombinacích kůže, dřeva a leštěného kovu. Ve výbavě nechybí navigační zařízení s napojením na telefon, tři LCD monitory (jeden 7“ vpředu, dva 6,5“ v opěrkách hlavy pro zadní cestující), přehrávač DVD, špičková aparatura Logic 7 se 14 reproduktory, zásobníkem na 6 DVD disků či přehrávačem MP3, který má kapacitu až 66 alb. Na systém lze napojit i hrací konsole.

Přesto, že nový Range Rover Sport byl plánován především na silniční použití a jeho vlastnosti byly testovány i na proslulém Nürburgringu, musel projít i všemi terénními testy výrobce. Z toho plynou i jeho vlastnosti mimo zpevněné komunikace. Podle údajů výrobce je tak více než dobře připraven na souboj s tvrdou, především německou konkurencí v oblasti sportovních SUV.

Miroslav Kudělka