Registrace nových aut v Evropě za únor: Benzin s naftou stále kralují
Nových automobilů se v Evropě minulý měsíc prodalo o deset procent více než ve stejném období roku 2023. Elektrická auta drží zhruba osminový podíl, na konvenční vozy stále hledí z povzdálí.
V rámci Evropské unie bylo letos v únoru registrování 883.608 automobilů, což představuje 10,1procentní meziroční nárůst. Spolu se státy EFTA (Velká Británie, Švýcarsko a Norsko) číslo narostlo na 995.059 vozů (+10,2 %).
Navzdory stále silnému tlaku na elektromobilitu si tahle technologie udržuje poměrně stabilní 12procentní podíl, přičemž registrace nových aut s lokálně bezemisním pohonem meziročně vzrostly o devět procent (tedy méně než celý trh) na 106.187 exemplářů. Naproti tomu plug-in hybridy si připsaly 11,6% růst na 64.351 kusů (podíl 7,3 % na únorových registracích).
V přehledu podílů jednotlivých paliv zaujme druhé místo hybridů. Ty však zahrnují jak klasické hybridy, tak zážehové a vznětové mild-hybridy, které k samotnému pohonu slouží jen minimálně. Jejich role je spíše podpůrná (při startování, akceleraci, dojíždění do křižovatky a kolony). Poměr třetích dieselů se tím razantně zvýší, čímž elektromobilům s dvanácti procenty výrazně odskočí.
Podíl jednotlivých paliv na registracích v únoru 2024 | |
Typ | Podíl (%) |
Benzin | 35,5 |
Hybridy (mild + full) | 28,9 |
Diesel | 12,9 |
Elektromobily | 12 |
Plug-in hybridy | 7,3 |
Ostatní (LPG, CNG, vodík, ethanol) | 3,4 |
Mezi trojici značek s nejvyšším meziročním nárůstem patří Mitsubishi (+143,5 %), které těží z modelů Colt a ASX, což jsou vlastně přeznačkované Renaulty Clio a Captur, SAIC Motor neboli MG se 108,7 procenty a Suzuki, jež zaznamenalo o 50,8 procent vyšší registrace.
Meziročně se naopak nedařilo Fordu (-16,7 %), který přední pozice vyklízí dlouhodobě, Mercedesu s dvěma procenty minus a Mazdě (-1,8 %).
V rámci srovnání koncernů si nejlépe vede Volkswagen s podílem 25,7 % (+8,7 procent) a 255.962 vozy, následovaný francouzsko-německo-italsko-americkou skupinou Stellantis (18,3 procent a plusových 11,2 %) a skupinou Renault s 9,4procentním podílem.