Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde v Evropě milují diesely? Češi jim překvapivě tolik neholdují

Ondřej Šámal
Diskuze (62)

V minulých článcích jsme se podívali na počet aut v jednotlivých evropských zemích a jejich stáří. Tentokrát se zaměříme na dvě nejčastější paliva.

Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) si dominantní podíl v rámci paliv, respektive pohonů v Evropské unii zachovává benzin. Ten sám o sobě v 50,6 procentech všech zaregistrovaných aut v EU, přičemž další jednotky procent přidává v rámci pohonů na LPG, CNG, mild-hybridů, klasických hybridů a plug-inů.

Diesely jsou však v relativně těsném závěsu. Jejich podíl dosahuje 40,8 %. Jen pro srovnání: tolik diskutované elektromobily mají 1,2 procenta, což v rámci celkového čísla představuje „pouze“ nižší jednotky milionů exemplářů.

Podíl vznětových motorů v jednotlivých zemích EU
Pořadí Stát Podíl (%)
1. Lotyšsko 65,8
2. Litva 63,5
3. Portugalsko 58,8
4. Chorvatsko 56
5.  Irsko 55,8
6.  Španělsko 55,7
7.  Francie 53
8. Rakousko 51,5
9. Slovinsko 50,7
10. Lucembursko 45,4
11.  Slovensko 43,8
12.  Rumunsko 42,2
13.  Itálie 42,1
14.  Estonsko 41,5
15. Polsko 39,5
16. Norsko 38,5
17. Belgie 39,3
18. Česko 39,3
19. Spojené království 34,7
20. Švédsko 33,5
21. Island 33
22. Maďarsko 31,6
23. Německo 21,9
24. Švýcarsko 28,1
25. Dánsko 26,6
26. Finsko 26,3
27. Kypr 21,5
28. Nizozemsko 9,8
29. Řecko 8,7

Největšími milovníky dieselů jsou v Pobaltí a na jihu Evropy, Česko se pro někoho překvapivě drží v nižších patrech. Díky tomu naopak drží první desítku v rámci penetrace vozů s čistě zážehovými motory, které třeba v Norsku najdeme v necelých 29 % případů. Skandinávská země je ovšem známá svou láskou k (silně dotovaným a zvýhodňovaným) elektromobilům.

Podíl zážehových motorů v jednotlivých zemích EU
Pořadí Stát Podíl (%)
1. Řecko 89,6
2. Nizozemsko 78,2
3. Kypr 74,8
4. Finsko 67,6
5.  Švýcarsko 63,4
6.  Maďarsko 63,1
7.  Německo 62,7
8. Dánsko 61,7
9. Spojené království 58,1
10. Česko 57,1
11.  Rumunsko 54,9
12.  Estonsko 54,4
13.  Belgie 53,1
14.  Slovensko 50
15. Švédsko 49,9
16. Slovinsko 46,2
17. Island 45,6
18. Polsko 44,6
19. Itálie 44
20. Lucembursko 43,3
21. Rakousko 42,6
22. Francie 40,4
23. Španělsko 39,5
24. Chorvatsko 39
25. Portugalsko 36,5
26. Irsko 36,1
27. Lotyšsko 31,3
28. Norsko 28,7
29. Litva 24,8

Video se připravuje ...

Ondřej Šámal
Diskuze (62)

Doporučujeme

12. 3. 2024 17:03
Re: Díky bohu
Ano, primární problém nebude v přímém vstřiku, ale v ošizeném katalyzátoru a dalších emisních systémech. Spíše mi šlo o ten paradox, že novější motory mnohem více smrdí.
Avatar - Barrichello
12. 3. 2024 15:00
Re: Díky bohu
Komu smrdí benzín, necht jezdí tramvají a neleze na forum o autech. Naši otcové a dědové by ti řekli že benzín voní a za kecy ohledně smradu by tě sejmuli tyčí od heveru a pravili at vypadneš a jdeš otravovat jinám

Na světe za den unikne BILIONY tun emisí a jedů, nikdo to neřešeí a tady se furt točí emise aut. Komu smrdí auta ve městě, at se odstehuje a necpe se do města. Postaví si barák v krkonoších, tam je vzoušek, poloprázdný vesnice, samá louka, pole a les a můžete tam dýchat od rána do večera.

Včera sem tam zrovna byl
12. 3. 2024 14:03
Re: Díky bohu
MPI smrdi taky, nemyslim, ze by zpusob vstrikovani hral roli. Ten ovlivnuje akorat pevne castice.
Avatar - Barrichello
12. 3. 2024 11:32
Re: Díky bohu
Ale jo, na venkově frčí dieslové Oktávky a jedničkové Fabky a pak stará bawa a golfy, toho je tam mraky
Avatar - Barrichello
12. 3. 2024 10:58
Re: ja mam rad diesel
co by dělalo v 30 let starém dieslu DPF, tam žádný není :-) :-) :-)