Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reklamovat ojetý vůz je možné, s odbornou pomocí budete úspěšní!

Vitek Vitek 4. 3. 2013 • 12:38
19
Problematická koupě ojetého automobilu se kupujícímu přihodí velmi snadno. Jak v takovém případě postupovat, abyste nenaletěli?

V autobazarech a nejen tam se to stále hemží nepřeberným množstvím „stočených“ vozidel, tedy ojetin s neoprávněně sníženým počtem ujetých kilometrů. Další velmi problematickou záležitostí jsou vozidla opravená po větších haváriích, kupujícímu však nepřiznaných. V těch horších případech navíc s chybějícími airbagy, což je kromě finanční újmy i značné bezpečnostní riziko.

Všechny tyto podvody samozřejmě vedou k neoprávněnému obohacení prodávajícího na úkor kupujícího. Například i hrubě zanedbaná údržba vozidla před prodejem může pro kupujícího po jeho koupi znamenat nepřiměřeně vysoké náklady na jeho uvedení do provozuschopného stavu. Sečteme-li si výměnu brzd i s brzdovými kotouči, všechny tlumiče, rozvody, oleje a spojkovou sadu, může Vás čekat investice po koupi ve výši 50.000 korun i více. Optimální samozřejmě je, takové nevhodné koupi závadové ojetiny se vyhnout, třeba s pomocí odborníka přizvaného k důkladné prověrce vozu.

Pokud jste to tak neudělali a už jste si závadové ojeté vozidlo pořídili, pak je zcela zásadní postupovat při takzvané reklamaci, neboli vytknutí vad vozidla prodávajícímu správně! Je třeba si v první řadě uvědomit, co je možné podle zákona reklamovat a jakým způsobem. Zjednodušeně řečeno, uplatnit reklamaci lze pouze na vady, které měla ojetina již v době koupě a nejedná se o opotřebení odpovídající stáří a míře jejího opotřebení. Do šesti měsíců od koupě to není tak složité, protože zákon předpokládá, že vadu vzniklou v této lhůtě měla věc již v době prodeje. Ze zkušenosti to v podstatě znamená, že rozumně řešitelná je reklamace do půl roku od koupě ojetiny, poté leží důkazní břemeno na kupujícím a je v podstatě jisté, že to autobazar využije ve svůj prospěch.

Častou chybou kupujících je odstranění závady ještě před uplatněním reklamace. To dle zákona není možné a prodejci ojetin to dobře vědí. Při pokusu uplatnit reklamaci na již odstraněnou vadu budete mít jednoduše smůlu! Prodejce vozidla, je-li to právnická osoba (bazar, dealer vozů) má jednoznačně povinnost sepsat s vámi písemný protokol o uplatnění reklamace a vámi požadovaném způsobu reklamace.

Zde také mnoho kupujících chybuje a na precizním sepsání reklamačního protokolu netrvá. Tím však dává trumf do rukou prodejce, který poté může celou záležitost vyřídit v jeho neprospěch, i když reklamace byla oprávněná. Povinnost vyřídit reklamaci, opět písemně s jednoznačným zdůvodněním zvoleného postupu (uznání či odmítnutí reklamace) a návrhem řešení má prodejce do třiceti dnů. Pokud toto neučiní, má kupující teoreticky nárok od smlouvy odstoupit. V praxi však bývá reálně odstoupení od smlouvy z tohoto důvodu těžko řešitelné.

Další častou chybou již při koupi bývá nezájem kupujících o informaci, zda ojetý automobil prodávající autobazar vlastní nebo prodává v takzvaném komisním prodeji. V případě zprostředkovatelského prodeje (komise) totiž za vady odpovídá původní vlastník vozidla, nikoliv bazar jako zprostředkovatel. A to znamená dohadování s původním majitelem, kterého jste nikdy neviděli a nevíte co od něj můžete čekat. Někdy se dokonce stává, že na uvedené adrese takový člověk nebydlí a nikdy nebydlel. Proto se vždy v případě koupě automobilu formou komisního prodeje zajímejte o jasnou identifikaci původního vlastníka.

Velmi častou chybou bývá kupní smlouva napsaná v neprospěch kupujícího. Pozor zejména na formulaci „kupuje věc jak stojí a leží“, protože v tu chvíli prodávající neodpovídá skoro za nic, kromě vlastností věci (ojetého vozidla), které si kupující ve smlouvě „výslovně vymínil“. Nebo může být ve smlouvě napsáno, někde stranou nebo drobnějším písmem, že automobil je před GO a nefunguje na něm prakticky nic. Pokud tohle podepíšete, máte pak při případné reklamaci také smůlu.

Pokud tedy k vadě, kterou chcete reklamovat dojde, zjistěte si nezávisle na prodávajícím, co zakoupenému vozidlu je a kolik by stála případná oprava a uvedení do použitelného stavu. Někdy se však jedná o vady, které žádnou opravou odstranit nelze, jako je například neoprávněně snížený počet najetých kilometrů a tím podvodně navýšená prodejní cena vozu nebo deformace nosných částí karoserie. Předpokládaný rozpočet opravy vozidla nebo způsobené majetkové újmy hraje zcela zásadní roli při rozhodování o dalším postupu vůči prodejci.

Obecně lze z našich soudně znaleckých praktických zkušeností rozdělit reklamace takto:

- Při škodě do 15.000 korun se pokusit vyřešit všechno samostatně dohodou s prodávajícím. Vhodný postup konzultujte pokud možno se specializovanou firmou na reklamace ojetých vozidel disponující nejlépe soudním znalcem.

- Při škodě nad 15.000 korun už se rozhodně vyplatí konzultovat všechno s odborníkem a před zahájením jednání s prodávajícím si připravit potřebné „náboje“ formou precizního popisu vad ojetiny a jasného požadavku na jejich odstranění nebo poskytnutí přiměřené slevy.

- Při škodě nad 30.000 korun se může vyplatit i soudní spor v případě, že prodávající na vytknutí vad vozidla kupujícím nereaguje nebo je odmítá řešit. Sice je v tomto případě potřeba počítat s delším časovým úsekem v rámci měsíců, než se všechno podaří vyřešit, ale pokud je celá věc profesionálně zpracovaná, šance na úspěch je velmi vysoká.

Nedávno jsme například pomocí soudu úspěšně dotáhli do konce spor kupujícího s prodávajícím, který koupil prokazatelně stočené, havarované a špatně opravené vozidlo za cenu vozidla s kilometrovým proběhem o polovinu nižším, než který byl uveden na počítadle vozidla. Ani o havárii a chybějících airbagách nebyl kupující informován.

Soud v takovém případě pomůže dosáhnout nejen kompenzace ztrát z podvodné koupě, ale prodávajícímu vyměří i povinnost uhradit náklady účelně vynaložené na zajištění důkazů potřebných pro rozhodování soudu, tedy například znaleckého posudku apod. Z našich zkušeností vyplývá, že se rozhodně vyplatí se již při vzniku problému obrátit na specializovanou firmu nebo soudního znalce se zkušenostmi v reklamacích ojetých vozidel a to dříve než třeba na advokáta, který obvykle nemá na rozdíl od specialistů s touto specifickou oblastí dostatek zkušeností.

Ing. Aleš Zich

Autor je předním odborníkem na prověřování technického stavu ojetých automobilů a majitelem konzultační společnosti Auto AZ Consulting

Související články

Témata
5. 3. 2013 07:59
Re: kupovat jazdene auto je pri dnesnych cenach novych aut
Taky myslím, že takový auto nikdy nekupoval a nejezdil. Jinak by neplácal takový nesmysly. Tipnul bych si že jeho znalosti aut pramení z reklamních letáků prodejců aut, ale po technický stránce auto nikdy nestudoval. Pokud člověk trochu rozumí autům, ví na co se zaměřit a nejlíp si s sebou vezme ještě nějakýho zručnýho mechanika. Je minimální pravděpodobnost, že koupí past složenou ze dvou aut do který bude sypat kotle peněz. Vzhledem k tomu, že jsem jeden z těch blbců co si vždycky radši pořídil ježděnej kus auta než novou Dáčii, už s tím mám nějaký zkušenosti.

PS: Jinak moje auto skutečně byla 8 let stará Oktávka f TDI, ale můžu ti říct, že jsem jich viděl desítky než jsem našel jednu, která stála za koupi. Zbytek to byly vesměs při bližším ohledání šroty. ;-)
5. 3. 2013 07:43
Re: kupovat jazdene auto je pri dnesnych cenach novych aut
máš pravdu, že já na to vůbec reaguju. :-)
4. 3. 2013 23:19
Nerozumím autům => nekupuju ojetinu
Já si prakticky cokoliv na autě opravím sám, takže koupě levné ojetiny mě neruinuje. Ale i tak vybírám jednoduchá auta kde je co nejmíň věcí k pokažení. Moje minulé auto ještě nemělo ani posilovač brzd - a to byl rok výroby 1991 :-)
Ale třeba teta kupovala ojetiny, neustále z ní někdo tahal peníze za opravy. Auto ji na opravách přišlo za rok klidně na 30 tisíc. Potom si koupila nový Clio a je naprosto spokojená. Jen dolívá benzín, nic dalšího neřeší. Já už bych asi taky vzal příště funglovku. Třeba Panda je za 170 tisíc včetně klimy, elektrických oken, centrálu a otáčkoměru - skvělá nabídka. Víc převážně do města nepotřebuju a už nejsem v letech, kdy jsem potřeboval starou vraždu se silným motorem "na machrování".
Avatar - twistedTSD
4. 3. 2013 17:48
Re: kupovat jazdene auto je pri dnesnych cenach novych aut
Jo, každému se válí 10 000 éček po kapsách a každý touží po Sanderu social edition...To jsou zase moudra...
4. 3. 2013 15:59
Re: Prax
Přesně tak, je to jen z toho důvodu, aby se chránili před případnými reklamacemi. Páč na závady, se kterými byl kupující seznámen, se žádná reklamace nevztahuje. Je prostě v jejich zájmu si to maximálně ošéfovat. :-!
Články odjinud