Renault 8 byl takové francouzské embéčko. V 60. letech to byl u nás hit
Když se řekne vůz s motorem vzadu, naprostá většina našinců si vybaví vozy Škoda vyráběné v letech 1964 až 1990, ti trochu uznalejší přirozeně také Porsche 911. Ale co takový Renault 8? Vůz s charakteristicky hranatou karoserií je u nás také dobře znám, neboť v někdejším Československu se v letech 1963 až 1968 prodalo přibližně pět tisíc kusů.
Kdo si chtěl za dob minulého režimu pořídit západní automobil, musel disponovat bony, uměle vytvořenou měnou, za niž bylo možné nakupovat zboží ze Západu v podniku zahraničního obchodu Tuzex. Jenže k bonům se legální cestou dostali jen majitelé devizových účtů, kteří pracovali na Západě. Anebo méně legální cestou nákupem od veksláků. R8 byl zajímavý tím, že se neprodával pouze v tuzexu, ale rovněž v síti Mototechny, kde tak byl vůz dostupný i za československé koruny.
Není bez zajímavosti, že v roce 1964 se Renault 8 v Mototechně prodával za 44.000 Kčs, což byla nachlup stejná cena, za jakou se nabízela naše v mnoha směrech přelomová Škoda 1000 MB. Ta s R8 sdílela koncepci pohonu s motorem uloženým podélně za zadní poháněnou nápravou. Uvedená koncepce platila u takto velkých aut ještě v 60. letech za veskrze moderní. Když však v roce 1973 končila ve Francii výroba Renaultu 8, byla již považována za zastaralou, když prakticky všichni velcí výrobci tohle řešení opustili. Kdo u něj v polovině 70. let zůstal, byly kromě Porsche 911 naše Škoda a Tatra.
Pod tlakem
Renault 8, interně označený jako model R1130, nahradil v roce 1962 ve výrobním programu tehdy státní francouzské automobilky model Dauphine se stejnou koncepcí pohonu. Vývoj modelu začal na sklonku padesátých let, tedy dost pozdě. Původně se počítalo s oblými tvary ve stylu aut páté dekády, nakonec ale vše dopadlo jinak.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!