Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Avantime je mrtev!

Michal Razim
Diskuze (29)
Francouzská automobilka byla svým subdodavatelem donucena ukončit výrobu extravagantního kupé Avantime!

Francouzská automobilka byla svým subdodavatelem donucena ukončit výrobu extravagantního kupé Avantime.

Avantime, jeden z nejprovokativnějších vozů na současném trhu, se bohužel brzy přestane vyrábět. Tiskový mluvčí Renaultu UK prohlásil, že automobilka lituje tohoto kroku, neboť zákazníci vlastnící tento model jsou nadmíru spokojeni.

Problémem se ukázal fakt, že model Avantime, využívající high-tech kompozitních materiálů pro karosérii a podvozkové prvky z lehkých slitin, je vyráběn firmou Matra na základě kontraktu s Renaultem, který není technologicky schopen výrobu Avantimu zaštítit. Renault by si technologii osvojit pochopitelně mohl, pokud by chtěl, ale to by nedávalo smysl z ekonomického hlediska kvůli vysokým nákladům.

Firma Matra, která má zhruba 900 zaměstnanců, je dlouholetým partnerem Renaultu a podílela se například na výrobě karosérií pro několik generací vozu Espace. Jelikož je však poslední generace Espace vyráběna mateřskou továrnou, jediným kontraktem, který firmě Matra zůstal, byla právě smlouva na výrobu Avantimů.

Odvážný Avantime, který se podle managementu Renaultu měl prodávat v počtech zhruba 10.000 exemplářů ročně, se na trhu nedokázal v potřebné míře prosadit. V roce 2002 se prodalo pouhých 4661 kusů hlavně kvůli opožděnému příchodu na trh. Matra, která má výrobní a personální kapacity na výrobu 60 vozů denně, v prosinci vyráběla pouhých 15 aut za den. Po novém roce se sice poptávka podstatně zvýšila, ale stále je jednalo jen asi o 35 vozů denně.

Automobilky někdy udržují na trhu modely, které posilují jejich image a na které jsou vlastně z komerčního hlediska propadáky. Zde ale rozhodla firma Matra jinak, a to poměrně drasticky: její automobilová divize úplně skončí činnost a Renaultu tak nebývá nic jiného, než ohlásit ukončení výroby a počítat nemalé ztráty, které utrpěl vývojem vozu a nákladnými marketingovými kampaněmi.

V každém případě, vysekněme inženýrům Renaultu poklonu za jejich tvůrčí potenciál a odvahu jít na hranice možného.

Michal Razim
Diskuze (29)