Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Espace vs. konkurence: Co koupit?

Ondřej Chamilla
Diskuze (37)
Nový Renault Espace změnil své zaměření a útočí trochu jinými zbraněmi, než dříve. Než vám přineseme redakční test, srovnali jsme vůz na papíře s nejbližšími konkurenty.

Pátá generace jednoho ze zakladatelů kategorie MPV, Renault Espace, se trochu překvapivě od této kategorie distancovala. Ačkoliv je automobil na délku stejně velký jako odcházející Grand Espace, střecha se snížila o pět centimetrů a zároveň narostla světlá výška automobilu. Nyní tedy vůz zapadá do módní kategorie crossoverů, ačkoliv se stále snaží být dobrým rodinným automobilem.

Jenže proti komu vlastně Espace stojí? I na to se budeme snažit odpovědět v tomto papírovém srovnání s ideově blízkými vozy. A za několik dní vám přineseme i tradiční redakční test automobilu, protože jej právě máme v redakci, a to s novým dvakrát přeplňovaným turbodieselem.

Nakonec jsme pro Espace vybrali tři konkurenty. Ačkoliv je Renault úplnou novinkou na trhu, existuje ještě jeden srovnatelný automobil, který je o kousek novější, a to druhá generace Fordu S-Max. Jedná se o MPV se sníženou střechou a obratnějšími jízdními vlastnostmi. Podle nás nejpřímější konkurent pro francouzský vůz je Fiat Freemont, protože rovněž nabízí sedm míst, ve srovnání s klasickými MPV sníženou střechu a hlavně zvýšený podvozek, který se nabízí i s pohonem všech kol. A nakonec je zde poslední zástupce, který spadá do kategorie SUV, Nissan X-Trail. Je sice o kus menší, ale s podobnou technikou (motor 1.6 dCi je stejný jako v Espacu) se jedná o variaci na téma sedmimístných rodinných vozidel.

Renault Espace vs. konkurence - Srovnání základních naftových motorů a ceny
Model Renault Espace Ford S-Max Fiat Freemont Nissan X-Trail
Motor 1.6 dCi 2.0 Duratorq TDCI 2.0 MultiJet 1.6 dCi
Převodovka 6 MT 6 MT 6 MT 6 MT
Výkon [kW/min-1] 96/4000 88/3500 103/4500 96/4000
Točivý moment [Nm/min-1] 320/1750 310/2000-2500 350/1750-2500 320/1750
Max. rychlost [km/h] 191 183 180 188
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10.7 13.4 12.3 10.5
Kombinovaná spotřeba [l] 4,5 5,0 6,4 4,9
Srovnávaná výbava Life Trend Plus Visia
Cena [Kč] 769.000 733.790 601.400 579.900

Z hlediska základní ceny vyhrává trochu překvapivě Fiat Freemont, který má již v základu sedm míst k sezení, za které se u Renaultu připlácí 30.000 Kč, u Fordu v rámci sady Travel Comfort 34.000 Kč a u Nissanu také 30.000 Kč. Jenže při pohledu na techniku se mnohé objasní, za cenu 524.900 Kč má totiž Freemont jednoduchý atmosférický čtyřválec o objemu 2,4 litru a výkonu 125 kW, byť s automatickou převodovkou. Turbodiesel 2.0 MultiJet se 103 kW a manuálem je za 601.400 Kč v základní výbavě Plus.

S naftovým motorem je tak nejlacinější Nissan X-Trail, ale jedná se o nejmenší vůz v dnešním srovnání. S pohonem předních kol a v základní výbavě Visia stojí 579.900 Kč. Není překvapivé, že novinky na trhu jsou nejdražší. Ford S-Max může být váš od 679.790 Kč ve výbavě Trend s motorem 1.5 Ecoboost 110 kW. Dvoulitrový diesel s 88 kW stojí 733.790 Kč, silnější varianta se 110 kW 775.790 Kč. Nový Renault Espace pak může být váš za 769.000 Kč se stejnou dieselovou šestnáctistovkou jako u X-Trailu.

Když se podíváme na nabídku motorů, pak Espace využívá pouze šestnáctistovky, dvě dieselové s výkony 96 a 118 kW a jednu benzinovou se 147 kW. Nejslabší jednotka je výhradně s manuální převodovkou, obě silnější zase jen a pouze s dvouspojkovým automatem. Ačkoliv má vůz trochu zvýšený podvozek, jak to u crossoverů bývá, pohon všech kol nedostanete, protože po něm prý většina zákazníků ani netouží. Naposledy byl k dispozici u druhé generace Espace. Naopak ale můžete mít řízení všech čtyř kol.

Nejméně motorizací má SUV Nissan X-Trail, a to pouze jednu. Dieselová 1.6 se ale nabízí s pohonem předních i všech kol, a rovněž ji můžete mít s bezstupňovým automatem Xtronic, a to jakožto předokolku.

Fiat Freemont na to jde postaru, protože jako jediný nabízí atmosférické benzinové motory, dokonce i se šesti válci. Jedná se o jednotku 3.6 V6 s 206 kW výkonu, pohonem všech kol a automatem, to vše za cenu od 811.400 Kč. Naftové dvoulitrové jednotky s výkonem 103 a 125 kW a pohonem předních kol můžete mít jen s manuální převodovkou, silnější varianta jakožto 4x4 je dostupná zase výhradně s automatem.

Nejobsáhlejší nabídku motorů nabízí nový Ford S-Max. Přeplňované benzinové jednotky EcoBoost zastupuje patnáctistovka se 118 kW a automatový dvoulitr, který nabízí 176 kW. K výhradně dvoulitrovým naftovým motorům je k dispozici vyspělejší dvouspojková skříň Powershift, sériově u výkonových variant 132 a 154 kW, na přání u 110 kW. Nejsilnější vznětový agregát pak má dvě turbodmychadla, druhá nejsilnější varianta dostala pohon všech kol.

Pokud se podíváme na objem zavazadlového prostoru, pak u Fiatu Freemont je to v sedmimístném uspořádání 145 litrů, v pětimístném 540 l a se sklopenou druhou řadou sedadel 1461 l. U Fordu ve stejném pořadí najdeme 285/956/2020 litrů. Renault Espace se v této disciplíně může pochlubit čísly 247/719/2035 l. A konečně ještě Nissan X-Trail, u kterého jsme nezjistili údaj pro plné sedmimístné uspořádání, a tak přinášíme pouze čísla 550/1982 l.

Z hlediska možnosti vybavení je na tom nejlépe Espace, který může mít adaptivní tlumiče, řízení všech čtyř kol, automatické parkování i podélně, masážní sedadla, vyhřívání zadních sedadel, adaptivní tempomat, head-up displej nebo elektrické sklápění sedadel. S-Max je na tom rovněž dobře, nechybí mu ventilovaná sedadla, adaptivní tempomat, masáž stehen a beder, nastavitelné tlumiče a tak dále. Fiat a Nissan v tomto ohledu ničím nevynikají.

Co se týče základní výbavy, tak Espace nabízí tempomat, diodové světlomety, panoramatické střešní okno, parkovací senzory okolo celého vozu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, hands-free kartu, multimediální a navigační systém R-link 2 či záruku na pět let či 150.000 km. Ford má rovněž automatickou dvouzónovou klimatizaci, funkci MyKey, sklápění druhé řady sedadel tlačítkem, či zadní diodové svítilny. Chybí však tempomat, lepší než halogenové světlomety nebo navigace – za to vše se připlácí. X-Trail má v základnu aktivní podvozek Nissan, litá sedmnáctipalcová kola, tempomat a barevný displej palubního počítače, ale chybí automatická klimatizace. Poslední Fiat nabízí rovněž sedmnáctipalcová litá kola, která Renault s Fordem v základu nemají, tempomat, jen manuální, avšak třízónovou klimatizaci, sedm míst k sezení, či bezklíčkový vstup.

Co se týče interiéru, tak nejprostornější je podle nás Ford a vzhledem k délce má dobře využitelný prostor Nissan. Vyšší podlaha vás nepotěší jak u Renaultu, tak Fiatu. U všech těchto vozidel je třetí řada sedadel určena spíše pro děti či na kratší trasy, nejvíce prostoru tam hledejte u Fordu.

Renault Espace vs. konkurence - srovnání rozměrů
Model Renault Espace Ford S-Max Fiat Freemont Nissan X-Trail
Délka [mm] 4857 4796 4888 4640
Šířka [mm] 1888 1916 1878 1820
Výška [mm] 1677 1655 1691 1710
Rozvor [mm] 2884 2850 2890 2705
Rozchod vpředu [mm] 1630 1571 1575
Rozchod vzadu [mm] 1621 1582 1575
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l] 247/719/2035 285/956/2020 145/540/1461 –/550/1982

Nechceme zatím vynášet konkrétní závěry, u vozidel je stále nejdůležitější to, jak se chovají na silnici a jak fungují v reálném světě. Proto berte tohle srovnání jen jako orientační. Novinka v podobě Renaultu Espace přináší mezi rodinné automobily nejen zajímavý styl, ale třeba i velmi dobrou základní či příplatkovou výbavu, což do značné míry kompenzuje vyšší cenu vozu. Bude to na konkurenci stačit? To se dočtete již brzy.

Druhá novinka má jméno Ford S-Max a ve srovnání s dnešními vozy nabízí zejména prostornější interiér, který je nejblíže klasickým MPV. Líbí se nám rozsáhlá nabídka motorů, cena ale rovněž nepatří k nejnižším a za mnoho prvků se musí připlácet.

Fiat Freemont uspokojí spíše individualisty, kteří chtějí neobvyklý pohodlný rodinný vůz vycházející z amerického Dodge, s atmosférickým benzinovým motorem či dostupným turbodieselem. Dobrá cena, ale nové vozy jsou v některých ohledech dále.

Nissan X-Trail to měl tentokrát těžké, postavili jsme jej proti větším automobilům. Nabízí jen jeden motor, ale zato v několika variantách s pohonem všech kol nebo automatem. Jako SUV funguje velmi dobře.

Renault Espace

Plusy

  • Stylový vzhled
  • Kvalitní interiér
  • Bohatá výbava
  • Zajímavé příplatkové prvky

Minusy

  • Nemá pohon všech kol
  • Uvnitř méně prostorný než dříve
  • Vyšší cena

Ford S-Max

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Široká nabídka verzí
  • Bohatá bezpečnostní výbava
  • Velký zavazadlový prostor

Minusy

  • V základu bez tempomatu
  • Vyšší cena

Fiat Freemont

Plusy

  • Nízká cena
  • Nechybí atmosférické motory
  • Komfortní interiér
  • Sedm míst bez příplatku

Minusy

  • Méně kvalitní palubní deska
  • Omezené možnosti výbavy

Nissan X-Trail

Plusy

  • Dobře využitý vnitřní prostor
  • Výhodná základní cena
  • Terénní schopnosti

Minusy

  • Pouze jediný motor
  • Omezené možnosti individualizace
Ondřej Chamilla
Diskuze (37)
Avatar - MGRR
11. 8. 2015 22:49
Toyota Sienna neni
Pritom stoji za hranicemi stejne, jde o obrovske auto s moznosti 4x4 a predelani na LPG
18. 4. 2015 19:12
A víťazom sa stáva...
Vyhrala škoda auto s jeho neexistujúcim modelom v tejto triede. Teda aspoň takto nejako by to vyzeralo, keby ho mala. V redakcii sa aj tak tešia, že škodofka je proste top naj mega... >:D
Avatar -
anonym
18. 4. 2015 13:51
Re: Fiat Freemont a jednoduchý atmosférický čtyřválec
Tak už znáš. Jezdím na LPG od roku 1990, první auto s vícebodovým vstřikováním jsem mněl od roku 1996 a žádné benzínové vstřikovače jsem neměnil. Taky není proč, když jsou při jízdě na LPG vypnuty. Ale znám pár lidí, co jezdí s autem čistě na benzín, a ty vstřikovače měnili. Ono se není čemu divit, stále se vyrábějí auta s vyšším tlakem paliva a tady u nás v ČR do toho tankují pančované nekvalitní "topivo", co má oficiální název automobilový benzín nebo motorová nafta.
Avatar - speedfred
18. 4. 2015 12:59
Re: Freemont
...a bol som Freemontom prekvapeny ake je to auto komfortne na tych nestandartnych 19,clovek nevedel o ziadnych vymoloch :yes:
Avatar -
anonym
18. 4. 2015 10:15
Fiat Freemont a jednoduchý atmosférický čtyřválec
A není to naopak výhoda, že má Fiat Freemont jednoduchý atmosférický čtyřválec? Až se během pár let zjistí, že kvůli normované spotřebě a emisní normě Euro 5 a 6 přiškrcené "downsizingované" motory méně vydrží a reálná konzumace paliva se od té udávané výrazně liší. I kdybychom uvěřili, že jim pokrok v materiálech umožňuje vyšší namáhání snášet bez snížení životnosti, trpí na karbonování sacích ventilů (v sacích kanálech se totiž usazuje karbon z recirkulovaných výfukových plynů, který není čím omývat, neboť zde neproudí směs vzduchu s palivem, ale jen čistý vzduch).Navíc stále hrozí riziko poškození vstřikovačů (které pracují pod stále vyšším tlakem) českým nekvalitním palivem.