Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Grand Modus: první jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (68)
U Renaultu usoudili, že přišel vhodný čas pro vytvoření většího bratra Moduse. Ve Francii nám byla představena jeho o 16 centimetrů delší verze, která teď už definitivně míří do segmentu plnohodnotných MPV.

Renault Modus je vcelku nenápadné malé MPV, které soupeří s vozy jako je například Honda Jazz či Opel Agila. U Renaultu usoudili, že přišel vhodný čas pro vytvoření jeho většího bratra. Ve Francii nám byla představena jeho o 16 centimetrů delší verze, která teď už definitivně míří do segmentu MPV, čili chce konkurovat vozům jako je Opel Meriva nebo Nissan Note.

Vevnitř prostorný a přesto kompaktní – to je heslo nového Grand Modusu. Vůz dlouhý 4034 mm má shodný rozvor jako Clio Grandtour: 2575 mm. Narozdíl od něj má ale Grand Modus minimální převisy karoserie a je tak o celých 168 mm kratší. Zato v interiéru lze provádět zajímavé věci.

Díky posuvné zadní lavici je možné zvětšovat či zmenšovat prostor pro dolní končetiny zadních pasažérů a s tím je pochopitelně spojena také další proměnná - velikost zavazadlového prostoru. V základním uspořádání, kdy mají zadní cestující prostor pro nohy 209 mm, činí objem širokého zavazadlového prostoru 305 litrů. Pokud se ale pasažéři na zadní lavici spokojí s místem na nohy velkým pouze 70 mm zvětší ze kufr na maximálních 410 litrů. Po sklopení sedaček se zavazadlový prostor zvětší na 1454 litrů, nakládací hrana leží ve stejné výšce jako u Clia Grandtour (605 mm).

Grand Modus je typickým zástupcem jednoprostorových rodinných vozů. Bohatě prosklený interiér je vzdušný (pocitu vzdušnosti napomáhají i dvě elektricky ovládaná velká střešní okna), vůz nabízí mnoho inteligentně umístěných odkládacích schránek, schránka před spolujezdcem dokonce nabízí nadprůměrný objem 9 litrů.

Dost teorie, je krásné slunečné ráno a nás čeká dopolední přesun z hotelu na letiště v Nice. Na okreskách se vůz chová agilně, i když vyšší stavba oproti Cliu je jednoznačně znát. V testovaném voze tlouklo čtyřválcové přeplňované srdíčko o objemu 1,2 l (obchodní označení 1,2 TCE), které je oblíbené pro svou kultivovanost, sílu a relativně nízké provozní náklady. Svým charakterem by se spíše hodilo do nižšího a sportovněji naladěného Clia, ani v Grand Modusu ale myslím ostudu neudělalo. Řízení je typicky gumové a podvozek spíše měkčí, vzhledem k charakteru vozu, který si zřejmě nikdo nekoupí s ambicí být mistrem okresu v driftování, ale není toto nastavení na škodu.

V čem ovšem spatřuji velké mínus je umístění sdruženého spínače tempomatu a omezovače rychlosti. Po zkušenosti z Clia, kde jsem jej našel v naprosto neergonomickém místě před levým kolenem (pro jeho dosažení je nutné popaměti šátrat kamsi pod volant), jsem čekal všechno ale tohle mi doslova vyrazilo dech. Umístit titěrný spínací element (je-li následně tempomat či omezovač rychlosti spuštěn, ovládání se děje klasicky zařízením pod volantem) tempomatu vedle ruční brzdy, naprosto mimo zorný úhel, mi přijde velmi, velmi nelogické. Naopak kvituji inteligentní adaptivní světlomety, které osvětlují jindy tmavý vnitřek zatáčky.

Interiér je shodný s tím z Modusu, sedadla jsou komfortní a jsou čalouněna příjemnou látkou. Páté dveře se zvedají do větší výšky než ty v předfaceliftové verzi Modusu, průměrně vzrostlý muž tak není při vykládce nákladu omezen. Zůstává taktéž poněkud nepříjemná nutnost navštívit servis pokaždé, když dojde k prasknutí žárovky. Svépomocí ji totiž vyměnit nelze.

Nabídku pohonných agregátů pro Českou republiku vidíte v tabulce. Dva dieselové agregáty jsou shodné s těmi ve starší verzi Modusu, přepracováno bylo pouze nové vstřikování nafty.

Renault Grand Modus
Motor1,2 16V1,2 TCE1,6 16V1,5 dCi1,5 dCi (5st. přev.)1,5 dCi (6 st. přev.)
Zdvihový objem [cm3]114911491598146114611461
Válce/ventily4/44/44/44/24/24/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]55/550074/550082/600050/400063/375063/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]105/4250145/3000151/4250160/1700200/1900220/2250
Max. rychlost [km/h]163182188158171172
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,711,410,515,713,413,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,96,84,74,54,8
Emise CO2 [g/km]140140163125119127

Od uvedení Modusu na trhy v roce 2004 se prodalo zhruba 400 tisíc těchto vozů. Renault očekával větší nárůst poptávky, v segmentu malých MPV ale došlo ke stagnaci. Grand Modus, montovaný výhradně ve španělské továrně ve Valladolid, má prý nyní všechny trumfy v rukou: léty prověřenou konstrukci Modusu, větší zavazadlový prostor a přijatelnou cenu. Na oficiální ceníky čekáme, stejně jako v případě Clia Grandtour, ale určitou představu lze získat z příplatku 1000 eur za slovo Grand před názvem Modus na francouzském trhu.

Ekology taktéž potěší, že nové vozy jsou projektovány tak, aby byly co nejšetrnější k životnímu prostředí. Jak Grand Modus tak i Clio Grandtour jsou z 95 % recyklovatelné.

Aleš Jungmann
Diskuze (68)
9. 4. 2008 21:36
Re: Otázniky
Ked sa ludia na prednych sedadlach trochu uskromnia, tak, ak su vzadu iba dvaja a na kratsie trasy, v pohode. Treba mat len troska roztiahnute nohy :-) Sam som to skusal a to meriam 187 cm...
Avatar - Ronault.
3. 1. 2008 19:25
Re: Auto není určeno primárně pro náš trh
Tak jsem hledal a europaleta se tam vleze, jen se špatně nakládá vysokozdvižným vozíkem díky prahu zadních dveří. A užitečné zatížení je až 640 kg, což není málo
Avatar - Ronault.
3. 1. 2008 19:08
Re: Auto není určeno primárně pro náš trh
Tak ještě jednou. Kangoo tady jezdí tuším od roku 1997, čili je o 10 let starší. Kdyby v roce 1997 vyráběli Roomstera, tak by měl podvozek z Felicie a jízdní vlastnosti jako Kangoo, ne-li horší. A europaleta se podle mě do Roomstera Praktik vleze. Musím si to ověřit, ale tuším, že je to tak...
3. 1. 2008 16:07
Re: Auto není určeno primárně pro náš trh
presne tak nedaju sa porovnať roomster tromfne kangoo jazdnými vlastnostami,do kanga zas naložiš vpohode europaletu čo do roomstra asi ne...
3. 1. 2008 16:04
Re: Škoda ?!
malím kombíkom môžu konkurovať len malím kombíkom...to znamena ž,e vo svojom segmente su tri auta fabia,clio a 207 ,ktore maju karoseriu kombi...daciu logan MCV tam neradim predsalen nechcem uraziť 3kvalitne auta ahadzať ich s nim do jedneho vreca.