TEST Renault Grand Modus: první jízdní dojmy
Renault Modus je vcelku nenápadné malé MPV, které soupeří s vozy jako je například Honda Jazz či Opel Agila. U Renaultu usoudili, že přišel vhodný čas pro vytvoření jeho většího bratra. Ve Francii nám byla představena jeho o 16 centimetrů delší verze, která teď už definitivně míří do segmentu MPV, čili chce konkurovat vozům jako je Opel Meriva nebo Nissan Note.
Vevnitř prostorný a přesto kompaktní – to je heslo nového Grand Modusu. Vůz dlouhý 4034 mm má shodný rozvor jako Clio Grandtour: 2575 mm. Narozdíl od něj má ale Grand Modus minimální převisy karoserie a je tak o celých 168 mm kratší. Zato v interiéru lze provádět zajímavé věci.
Díky posuvné zadní lavici je možné zvětšovat či zmenšovat prostor pro dolní končetiny zadních pasažérů a s tím je pochopitelně spojena také další proměnná - velikost zavazadlového prostoru. V základním uspořádání, kdy mají zadní cestující prostor pro nohy 209 mm, činí objem širokého zavazadlového prostoru 305 litrů. Pokud se ale pasažéři na zadní lavici spokojí s místem na nohy velkým pouze 70 mm zvětší ze kufr na maximálních 410 litrů. Po sklopení sedaček se zavazadlový prostor zvětší na 1454 litrů, nakládací hrana leží ve stejné výšce jako u Clia Grandtour (605 mm).
Grand Modus je typickým zástupcem jednoprostorových rodinných vozů. Bohatě prosklený interiér je vzdušný (pocitu vzdušnosti napomáhají i dvě elektricky ovládaná velká střešní okna), vůz nabízí mnoho inteligentně umístěných odkládacích schránek, schránka před spolujezdcem dokonce nabízí nadprůměrný objem 9 litrů.
Dost teorie, je krásné slunečné ráno a nás čeká dopolední přesun z hotelu na letiště v Nice. Na okreskách se vůz chová agilně, i když vyšší stavba oproti Cliu je jednoznačně znát. V testovaném voze tlouklo čtyřválcové přeplňované srdíčko o objemu 1,2 l (obchodní označení 1,2 TCE), které je oblíbené pro svou kultivovanost, sílu a relativně nízké provozní náklady. Svým charakterem by se spíše hodilo do nižšího a sportovněji naladěného Clia, ani v Grand Modusu ale myslím ostudu neudělalo. Řízení je typicky gumové a podvozek spíše měkčí, vzhledem k charakteru vozu, který si zřejmě nikdo nekoupí s ambicí být mistrem okresu v driftování, ale není toto nastavení na škodu.
V čem ovšem spatřuji velké mínus je umístění sdruženého spínače tempomatu a omezovače rychlosti. Po zkušenosti z Clia, kde jsem jej našel v naprosto neergonomickém místě před levým kolenem (pro jeho dosažení je nutné popaměti šátrat kamsi pod volant), jsem čekal všechno ale tohle mi doslova vyrazilo dech. Umístit titěrný spínací element (je-li následně tempomat či omezovač rychlosti spuštěn, ovládání se děje klasicky zařízením pod volantem) tempomatu vedle ruční brzdy, naprosto mimo zorný úhel, mi přijde velmi, velmi nelogické. Naopak kvituji inteligentní adaptivní světlomety, které osvětlují jindy tmavý vnitřek zatáčky.
Interiér je shodný s tím z Modusu, sedadla jsou komfortní a jsou čalouněna příjemnou látkou. Páté dveře se zvedají do větší výšky než ty v předfaceliftové verzi Modusu, průměrně vzrostlý muž tak není při vykládce nákladu omezen. Zůstává taktéž poněkud nepříjemná nutnost navštívit servis pokaždé, když dojde k prasknutí žárovky. Svépomocí ji totiž vyměnit nelze.
Nabídku pohonných agregátů pro Českou republiku vidíte v tabulce. Dva dieselové agregáty jsou shodné s těmi ve starší verzi Modusu, přepracováno bylo pouze nové vstřikování nafty.
Renault Grand Modus | ||||||
Motor | 1,2 16V | 1,2 TCE | 1,6 16V | 1,5 dCi | 1,5 dCi (5st. přev.) | 1,5 dCi (6 st. přev.) |
Zdvihový objem [cm3] | 1149 | 1149 | 1598 | 1461 | 1461 | 1461 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 55/5500 | 74/5500 | 82/6000 | 50/4000 | 63/3750 | 63/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 105/4250 | 145/3000 | 151/4250 | 160/1700 | 200/1900 | 220/2250 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 182 | 188 | 158 | 171 | 172 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,7 | 11,4 | 10,5 | 15,7 | 13,4 | 13,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 5,9 | 6,8 | 4,7 | 4,5 | 4,8 |
Emise CO2 [g/km] | 140 | 140 | 163 | 125 | 119 | 127 |
Od uvedení Modusu na trhy v roce 2004 se prodalo zhruba 400 tisíc těchto vozů. Renault očekával větší nárůst poptávky, v segmentu malých MPV ale došlo ke stagnaci. Grand Modus, montovaný výhradně ve španělské továrně ve Valladolid, má prý nyní všechny trumfy v rukou: léty prověřenou konstrukci Modusu, větší zavazadlový prostor a přijatelnou cenu. Na oficiální ceníky čekáme, stejně jako v případě Clia Grandtour, ale určitou představu lze získat z příplatku 1000 eur za slovo Grand před názvem Modus na francouzském trhu.
Ekology taktéž potěší, že nové vozy jsou projektovány tak, aby byly co nejšetrnější k životnímu prostředí. Jak Grand Modus tak i Clio Grandtour jsou z 95 % recyklovatelné.