Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Modus 1,5 dCi - 3,7 metru sympatií

Ladislav Čermák
Nejstarší francouzská automobilka se prezentuje jako leader pokroku v automobilovém průmyslu a z jejích počinů je znát, že se ze všech sil snaží upevnit si toto lichotivé renomé. Patrně jen těžko bychom hledali jiného výrobce, kterému se...

Nejstarší francouzská automobilka se prezentuje jako leader pokroku v automobilovém průmyslu a z jejích počinů je znát, že se ze všech sil snaží upevnit si toto lichotivé renomé. Patrně jen těžko bychom hledali jiného výrobce, kterému se povedlo prošlapat tolik nových cestiček v automobilovém časoprostoru. Kromě jiného starý kontinent vděčí za svoje MPV a minivany právě Renaultu, který je sice nevynalezl, ale dal jim podobu, stravitelnou pro konzervativního evropského motoristu. Odvážný prolamovač designových tabu a sériový sběratel titulů „Auto roku“ nyní opět vstupuje do nové třídy, ačkoliv ji tentokrát výjimečně sám nestvořil.

Kategorie euroasijských minivanů, vypěstovaných z nižší střední třídy, vstupuje do devátého roku své existence, obsazená již téměř všemi významnými výrobci a velebená aktivními rodinami. Kromě štědré nadílky prostoru však mezi její charakteristiky patří i cena, mířící mezi limuzíny střední třídy; výrobci, okouzlení prodejním boomem, totiž bez skrupulí nasadili cenový standard poblíž 20.000 € s tím, že překročení této magické hranice u jiných, než zcela základních motorizací a výbav je spíš pravidlem, než výjimkou.

Ovšem více místa nad hlavou a variability si přejí i ti s menšími nároky a finančními konty; tak si loni Opel vypůjčil od Renaultu průkopnickou vlajku a vytvořil novou kategorii pro změnu zase on. Meriva, o půl roku později Fiat Idea a s odstupem i Ford Fusion, se vydaly lovit mezi méně objemné a majetné rodiny, vybaveny tentokrát subkompaktními podvozky. Necelé dva roky stará kategorie (Meriva se představila na pařížském autosalonu 2002), ve které se dá pořídit již za 13.500 €, zatím dokonce nemá vlastní pojmenování, vzhledem k poměrně nízké dosavadní účasti a nevyhraněnosti se jejím zástupcům říká také minivany, ačkoliv je toto označení zavádějící.

Přestože Renault vstupuje mezi „subminivany“ s bramborovou medailí, podařilo se mu vypálit rybník domácí konkurenci a navíc tradičně nepřichází s prázdnou; mezi poněkud otylé soupeře se vrhá s dokonale vypracovaným štíhlým tělem, elegantním šatem a především několika inovacemi. Na pozadí nápadité „piškvorkové“ reklamní kampaně vstoupil i na náš trh Modus, který se rozhodl poopravit sotva zaschlou knihu pravidel třídy. Hned tomu prvnímu, že praktičnost má navrch nad krásnem, se Modus vysmívá svou pohlednou tváří a vyváženými křivkami. Do skutečně omezeného prostoru vpravili designéři nečekané množství ladnosti a originality.

Klínovitým tvarem karoserie se Modus hlásí do řady mezi Twingo a Scénic, negativně zakloněným C-sloupkem pak uzavírá rodinu velkoprostorových Renaultů, vedenou matadorem Espace. Mistrovským kouskem je příď, nabízející fantasticky vyváženou kombinaci nasávacích otvorů, výrazných úhlů, ochranných lišt, obrovských světlometů a citlivě zakomponovaného loga. Na druhý pohled pak Modus v dosud nevídané míře evokuje rozesmátý obličej, dokonce i s nosem. Podrobnější prozkoumání si zaslouží světelné moduly; kromě blikače a obvyklých dvou parabol totiž obsahují ještě třetí, pro svícení do zatáček – první významnou inovaci v rámci třídy. Pocit vyvážené souměrnosti navozuje velké čelní sklo, ozdobené proti sobě uloženými jednodílnými stěrači.

Originalita nekončí ani při pootočení zkoumaného Moduse o 90 stupňů. Vějířovité linie okrajů dveří, na dnešní dobu neobvykle velká zasklená plocha a výrazné lemy blatníků spolu s neotřele zakončeným prolisem spoluutvářejí silnou individualitu, dokreslenou nápaditými detaily, jako bočními blikači v noze bočních zpětných zrcátek, hliníkovými klikami, originálními litými koly, či decentním motivem vlnek, několikrát zopakovaným na celém autě.

To nejlepší si ale Modus nechal nakonec. Zatímco konkurence vesměs nabízí pohled na fádní a odbyté zádě, Renault ukazuje elegantní a nápaditý zadeček, přímo hýřící nápady. Už jeho buclatý tvar je za daných okolností zjevením, originální a povedené koncovky hravý dojem eskalují (zejména za tmy vypadají ukazatele směru ve tvaru výsečí z mezikruží výborně) a vrcholem je spára navíc, naznačující, že něco je jinak. A skutečně, designéři vzali na paškál populární samostatně otevíratelné okno v pátých dveřích a rozhodli se odstranit několik zásadních nedostatků tohoto řešení. Poučili se u legendárního Mini a z velkých pátých dveří je nyní možné samostatně sklopit jejich část (podrobný popis tohoto zajímavého detailu najdete zde).

Přístup do interiéru je díky maximalizovaným dveřím a výše montovaným sedačkám snadný. Zejména dopředu se nastupuje lépe, než do některých „dospělých“ minivanů, ke druhé řadě je přístup trochu horší, to má ale na svědomí spíše dispozice interiéru, i když dole výrazně zúžené dveře nesou také svůj díl viny. Příkladný je ovšem přístup do zavazadelníku; nepoznat Moduse, nevěřili bychom, jak lehce je možné otevírat rozměrné zadní dveře. Jejich kinematika nemá chybu, oběma směry jdou lehce a s minimální silou, zavřou se jen s lehkým klapnutím; k dokonalosti se mohly jen výš vyklápět – 180 cm je hodnota pod úrovní většiny konkurence a většina průměrně vzrostlých mužů se nevyhne kontaktu s hlavou. Ovšem hlavní trumf teprve čeká – stačí pod lištou osvětlení sáhnout vlevo nebo vpravo od tlačítka velkých dveří a s klapnutím se odjistí malá vrátka (za příplatek 8500 Kč). Jsou tak akorát pro naložení příruční brašny nebo kabátu do zavazadelníku a při převážení delších předmětů je lze zatížit až 40 kilogramy. Už žádné kolize s krycí roletkou jako u výklopného okna. Prostor pro zavazadla je poměrně velký a zejména hluboký, radost kalí značně vysoký nakládací práh (640 mm), vynucený požadavky na tuhost malého skeletu.

Uvnitř je – jak jinak – překvapivé množství místa, zejména na výšku. I pod elektricky ovládaným obřím panoramatickým střešním oknem takřka dvoumetrovému řidiči zbývá místa na klobouk a bezproblémový výhled všemi směry. Na šířku si dva dospělí vpředu sice taktak nepřekážejí, ovšem jejich nohy jsou z obou stran tísněny, v případě dveřního panelu dost nepříjemně – do kontaktu s lýtkem se dostává hrana, znemožňující pohodlné opření. Vzadu čeká třetí velké překvapení – Modus předkládá další řešení konfliktu mezi subkompaktním rozvorem a prostorovými potřebami cestujících v druhé řadě. Dnes již samozřejmými posuvnými zadními sedačkami pouze začal, pak elegantně skloubil i pohodlný posez pro dva mezi podběhy a po přesunutí sedáku i místo pro třetího (viz několik fotografií dole). Žádné vyjímání sedačky, žádné šikmé kolejnice jako u Fordu C-max, u Moduse stačí roztáhnout od sebe díly sedáku a sklopit mezi ně třetí, předtím dělící opěradlo na dvě samostatná místa. Jednoduché a účinné.

Interiér odpovídá duchu současného renaultovského stylingu kombinací výrazných hran a kruhů. I když není moc fotogenický, v reálu nabízí uklidňující estetiku, podpořenou žlutým zbarvením plastů i čalounění, ladícím s barvou karoserie. Pohledná je i centrální část palubní desky s jakoby rozevřeným domečkem přístrojové desky, stylovou středovou konzolou a hezkým volantem. Punc dodaly chytře odměřené i tvarované hliníkové doplňky, nehodil se však typizovaný černý „kelímkový“ popelník. Řidičův posez je vysoký i mezi minivany, jedním z prvních dojmů je překvapení, že sedačka už „níž nejde“. Ovšem po chvíli zvyku zjišťujeme, že přední místa nabízejí neobvyklou míru pohodlí a optimální kompromis mezi tuhostí a pohodlím. Pohodlnou pozici si najde skoro každý, ovšem seřizovací rozsahy nejdou do takových extrémů jako u německých aut a řidič s dlouhými nohami by potřeboval blíže volant. Mínus píšeme za absenci loketní opěrky i u tohoto nejdražšího provedení, naopak tvar volantu i řadící páky se nadmíru povedl. Vzadu je pohodlí předem dané zcela rovnými sedáky i opěradly, částečnou kompenzací jsou skutečně účinné, rozměrné opěrky hlavy. Při odsunutém sedáku si pak lze vzadu téměř natáhnout nohy.

Skvělé je, že si Renault odpustil nešvar některých konkurentů (u PSA by mohli vyprávět) rozprostřít kontrolky a indikátory na různá místa, a všechny shromáždil na jediné místo – doprostřed palubní desky. Žádný důležitý údaj tak nezakrývá volant, malá plocha přístrojového panelu však způsobuje špatnou čitelnost zejména vedlejšího informačního displeje. Navigační systém v tomto provedení se pak dostává do přímého rozporu s jeho rozměry. Provozní údaje na hlavní obrazovce jsou ovšem čitelné dobře, trochu zvyku vyžaduje nezvyklé ovládání palubního počítače mikrotlačítky na konci pravé páčky. U našeho exempláře byl navíc – nevíme proč – v němčině. Ovládací síly na pedály nevyvolaly jediný otazník, zejména měkká spojka potěší každou ženu. Podobně korektně se chovala i řadící páka. Horší je to s mechanickými vlastnostmi a umístěním některých ovladačů. Zatímco multifunkční páčky padly prstům napoprvé (bohužel chyběl „trojblik“ ukazatelů směru), ovládání ventilace vyžadovalo nácvik a v případě nelogického otočného ovladače vnitřní cirkulace i zvýšenou sílu. Spínač varovných blikačů svými rozměry a mechanickými vlastnostmi nezklamal, mohl však být výše. Zato malý puntík centrálního zamykání bylo třeba hledat, o funkcích autorádia ani nemluvě. Nespokojeni jsme byli s nekvalitními reproduktory, které si neporadily ani s hlukem při dálniční stotřicítce. Potěšily naopak účinné jednodílné stěrače s dostatečnou účinnou plochou a výborně svítící světlomety s nepředstavitelně užitečným svícením do zatáčky, které při srovnávání kol nezhasíná naráz, ale postupně.

Motor našeho vozu byl zcela nezajetý (pod malou kapotou není prakticky vidět – mechanikům Renaultu moc nezávidíme případně větší opravy), při převzetí měl za sebou pouze 60 km, přesto nás po nastartování velmi příjemně překvapila míra jeho odtlumení i odhlučnění. I studený pouze decentně nýtoval, po zahřátí se akustický projev prakticky vyrovnal zážehové jednotce. Vibrace se pak omezily na jemné chvění při volnoběhu. Akustická pohoda patří k největším pozitivům Modusu – při jakékoliv rychlosti je uvnitř příjemné ticho a účinná izolace s detailní aerodynamikou chrání sluch posádky od nepříjemné zátěže. Trochu výrazněji je slyšet odvalování pneumatik – to v případě, že na voze nebudou namontovány kvalitní pneumatiky, patrně ještě zesílí. Měli jsme k dispozici silnější ze dvou verzí, ve kterých je nabízen moderní čtyřventilový vznětový čtyřválec common rail 1,5 dCi – 60 kW, která zároveň tvoří vrchol motorové palety (zážehová čtrnáctistovka má sice vyšší výkon, ale nižší kroutící moment), přesto jsme pocity z dynamických vlastností označili za zklamání. Ačkoliv moderní turbodiesel nabízí takřka vyhlazený turboefekt a rozšířený rozsah použitelných otáček, zůstaly zejména akcelerační schopnosti za očekáváním a při přímé komparaci během městských honiček mezi semafory se Modus stával snadnou kořistí papírově slabších vozů. Naprosté syrovosti pohonné jednotky jsme připsali pouze část viny, protože během cca 1000 km, které jsme s ní najezdili, se „rozjezdila“ pouze nepatrně. Co však décéíčku chybělo na brizanci, to částečně vynahradilo plynulostí, dobrým pružným zrychlením, kultivovaností a zejména minimálním vlivem zatížení vozu. Při klidné jízdě poskytovalo skvělé služby a dobře rozprostřený průběh kroutícího momentu takřka eliminoval případnou potřebu šestého rychlostního stupně. Agregát se totiž probouzel k plné práci již někde kolem 1.700 otáček a v nouzi se nechal vytočit až k rysce 4.800, ovšem již bez nárůstu síly – ten končil kolem 3.500. Při dálniční stotřicítce otáčkoměr indikoval na turbodiesel poněkud vyšší hodnotu 3.000 ot./min., ovšem až do cca 150 km/h dokázal svižně zrychlit a předjíždění oprostit od zbytečných stresů. Přes tuto hranici se mu však již moc nechtělo a reálné maximum ustavil někam poblíž 160 km/h.

Příjemné překvapení nám nachystal podvozek; Modus je úzké a vysoké auto, přesto se velmi dobře vyvážené odpérování a kolo v každém rohu postaraly o překvapivě přesné držení stopy a zejména znamenitou směrovou stabilitu. Minirenaultu nedělal problém ani slalom, z poněkud většího náklonu se ochotně vracel zpět a zvolenou stopu opustil nedotáčivým smykem až při skutečně brutálním otočení volantem a s dostatečným varováním. I tak však podvozek poskytuje velmi solidní komfort; i s nízkoprofilovými pneumatikami absolvoval většinu nerovností jen s hlukem poskakujících kol a mírným houpáním. Pochopitelným kamenem úrazu se staly pouze retardéry – ty Modus vyloženě nemá rád. Zatáčení usnadňovalo poměrně strmé a přesné řízení s degresivním servem, ten však při prudké změně smyslu otáčení volantem během divokého manévru na zlomky vteřiny vynechával, podobně jako ostatní elektrické posilovače. Nevalný rejd s velmi špatným výhledem na konce auta se pak postaral o nečekané komplikace při parkování. Očekávanou příjemnou tečkou byly dostatečně účinné brzdy, prakticky netečné k opakované zátěži.

Nakonec zbývá vyřešit otázku, je-li Modus drahý; základní cena naší verze, ležící těsně pod hranicí půl milionu, je samozřejmě vysoká, ovšem jen na první pohled. Kromě moderního a úsporného motoru totiž zahrnuje širokou výbavu včetně klimatizace. Na druhou stranu je třeba doplatit jak za panoramatické střešní okno, tak za stabilizační systém a ona dvířka v pátých dveřích. Téměř 150 tisíc lze ušetřit volbou základního provedení se zážehovou dvanáctistovkou, ovšem úspora není adekvátní úbytku výbavy a zejména dynamických vlastností. Když připočteme ještě spotřebu, oscilující při normálním ježdění kolem pětilitrové hranice, slušný vnitřní prostor a velmi dobrý komfort, jedná se o dobrou investici.

Ladislav Čermák
Renault Modus 1,5 dCi
Cena základní sestavy 492 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBV a asistenční systém brzd, airbag řidiče a spolujezdce, boční a okenní airbagy, adaptivní světlomety, autorádio s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem (oddělený displej), tříbodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed,centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový a světelný senzor, držák nápojů ve středové konzoli, elektrická zásuvka 12 V, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení, "follow-me home", hlavice řadicí páky potažená kůží, imobilizér, klimatizace manuální, mlhovky, možnost odpojení airbagu spolujezdce, multifunkční ukazatel: celkový počet km, servisní interval, výstraha, odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, odkládací schránky v podlaze vpředu, osvětlené, kryty kol 15", osvětlení zavazadlového prostoru, osvětlení zrcátek v protislunečních clonách, palubní počítač, příprava pro montáž rádia, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brždění, síť k uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, Isofix, tónovaná skla, ukazatel venkovní teploty, kožený volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vývody vzduchu pro zadní sedadla, zadní sedadlo TRIPTIC, podélně a příčně posuvné, sklopné, dělené 1/3 : 2/3, zadní stěrač s automatickou aktivací při couvání Kč
Cena testované sestavy 609 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+9.000,-), disky kol z lehké slitiny Riveo 16" (+16.000,-), dvojité otevíráni pátých dveří (výklopná dvířka) (+8.500,-), elektricky ovládané panoramatické střešní okno + pouzdro na brýle u řidiče (+26.000,-), elektricky sklopná zpětná zrcátka (+4.000,-), elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR (možnost odpojení) a s kontrolou nedotáčivosti (+20.000,-), koberečky (+1.500,-), navigační systém Carminat s monochromatickým displejem + Autorádio 4x15W s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem (oddělený displej) (+26.000,-), tempomat s omezovačem rychlosti (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.1 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 198 / 1283
Objem nádrže (l): 49
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1335 / 440
Rozměr pneu: 185/60 R15
Renault Modus 1,5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3792
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1589
d) rozvor (mm): 2482
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano