Renault-Nissan: 100 tisíc prodaných elektromobilů
Ačkoliv je elektromobil stejně starý jako motorismus sám, neměly to vozy poháněné elektřinou nikdy lehké. První století prožily ve stínu konkurentů se spalovacími motory a až v současné době se začínají výrazněji uplatňovat – díky technologickému pokroku, marketingu a také nejrůznějším formám úlev a finanční podpory ze strany státu.
Sázka na tyto trendy je riskantní, ale zřejmě se vyplácí. Aliance Renault-Nissan investovala do elektromobilů hodně a teď se může pochlubit důležitým milníkem – 100 tisíci prodanými elektromobily. Největší zájem je o Nissan Leaf, ten byl prvním, když si ho v prosinci 2010 koupil inženýr ze Silicon Valley, i stotisícím. Jubilejní vůz si tento měsíc pořídil studentka z Atlanty. Leafů se zatím celkem prodalo 71 tisíc kusů, Renaultů Twizy 13 tisíc a Renaultů Zoe 5 tisíc ks. Zbývajících 11 tisíc připadá na Kangoo Z.E. a Fluence Z.E.,elektromobily odvozené od konvenčních modelů.
Aliance se chlubí, že oněch 100 tisíc elektrických aut už ujelo 841 milionů bezemisních kilometrů. To je jistě úctyhodný údaj, prý se ušetřilo 53 milionů litrů ropných paliv a 124 milionů kg emitovaného CO2. O tom, kolik emisí bylo vypuštěno při výrobě elektřiny pro dobíjení baterií, Renault s Nissanem taktně mlčí…
Z obchodního hlediska se každopádně jedná o úspěch, zejména v případě Nissanu Leaf. Elektromobil je nositelem titulů Evropské auto roku 2011, Světové auto roku 2011 a Auto roku v Japonsku 2011/2012. V San Franciscu, Seattlu a Honolulu patří mezi deset nejprodávanějších aut, stejná je jeho tržní pozice i v Norsku, kde se prodalo už 4600 ks. Jak by ne, elektromobily jsou v této skandinávské zemi osvobozeny od DPH a silniční daně, mají parkování zdarma a mohou jezdit v pruzích pro autobusy.