Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Scénic RX4 1.9 dCi

5. 2. 2002 • 22:36
22
Zobrazit náhledy (22)
renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv renault testy mpv
Měli jsme štěstí, a mohli prověřit schopnosti SUV Renault Scénic RX4 zrovna v období sněhových kalamit těsně po Vánocích.

Bývá pravidlem, že vždy, kdy získáme na test vůz, u něhož je třeba vyzkoušet i připojitelný systém pohonu všech kol, počasí nám to neumožní. V nejlepším případě sem tam zaprší, ale jinak bývá krásně. To v případě Scéniku RX4 bylo vše úplně jinak a my málem neměli šanci svézt se po suché silnici. Objednávka sněhové nadílky byla uspokojena a my byli skutečně rádi, že "přerostlého" renaulta máme.

S atraktivně, možná až futuristicky ztvárněným RX4 jsme vás již seznámili dříve, tentokráte však pod jeho kapotou pracovala přeplňovaná vznětová devatenáctistovka s výkonem 75 kW při 4000/min a točivým momentem 200 N.m při 1500/min. Ta se rozhodně nechovala jako divoch a přední nápravě dodávala povětšinou pouze takovou dávku "točáku", že mohla ta zadní připojitelná v klidu odpočívat. Důraznější zátah se dostavil při 1800/min a vůz byl schopen svižnější jízdy až do 3700/min, poté už začínal pomalu vadnout. Dynamika však byla vzhledem k určení vozu, který rozhodně nemá omračovat akcelerací, dostatečná. Přestože jsme jezdili vcelku poklidně, příliš nás nepotěšila spotřeba, která za celý test činila průměrně 8,4 l na 100 km, čekali bychom ji spíše někde kolem 7,5 l. Jednotka mohla být také o něco lépe odhlučněna.

Interiér vozu je v podélném směru dostatečně prostorný a spoustu věcí pojme i zavazadelník, přístupný již po odklopení zadního okna, což ale využijí pouze osoby vyššího vzrůstu, protože již tak vysoký Scénik se v provedení RX4 ještě "vytáhl". Na šířku už prostoru na zadních sedadlech pro tři osoby příliš není, a překvapivě ani dvojice osob nebude zrovna nadšená. Sedáky i opěradla jsou totiž velmi krátké a úzké, takže je ocení nanejvýš děti menšího vzrůstu, a na to prostřední se bude dobrovolník shánět opravdu nelehko. Přední sedadla jsou, stejně jako ta zadní, měkká a bez výraznějšího bočního vedení, a na dlouhých trasách z nich bolí záda v bederní oblasti. Jako kompenzaci však má posádka k dispozici množství všemožných odkládacích prostorů, včetně dvou v podlaze vzadu, o nichž nejspíš většina případných nenechavců nebude mít ani zdání. Potěší také sklopné stolečky v opěradlech předních sedadel.

Sloupek řízení má "autobusový" sklon který je bližší vodorovné, než svislé poloze, což nebude vyhovovat každému, řazení mělo dlouhé dráhy a nebylo příliš přesné. Také řízení mohlo být přesnější a precizněji zprostředkovávat kontakt s koly a zpětnou vazbu na jejich chování.

Díky poměrně klidnému projevu pohonné jednotky nedocházelo na suchých, ani mokrých vozovkách k protáčení přední nápravy, takže systém pohonu 4x4 nebyl aktivován. Automobil se za těchto podmínek choval lehce nedotáčivě a v zatáčkách se citelně nakláněl. Jak ale RX4 jezdil na zasněžených, zledovatělých a jinak "oslizlých" silnicích?

K připojení zadní nápravy docházelo poměrně rychle, ale poněkud překvapivě za doprovodu výraznější hlukové kulisy. Na tuto skutečnost jsme si však rychle zvykli a přestali ji vnímat, a teprve po přesednutí do automobilu s předním pohonem jsme zjistili, jak často nám pohon 4x4 ve scéniku pomáhal. Pokud se na sněhu, či zledovatělé vozovce při rozjezdu nedržel vůz v přímém směru, docházelo vlivem připojení zadní nápravy ke značné přetáčivosti, což je u těchto systémů pohonu nevyhnutelné. V nízkých rychlostech to bylo pro okolí i spolujezdce efektní a kontrováním bylo velmi snadné vůz umravnit, v těch vysokých již bylo třeba při výjezdu ze zatáček dávkovat plyn s rozmyslem. Renault neznervózněl ani na ostrůvcích rozježděného sněhu a nebyl pro něho problém projíždět stopu "handicapovaným" vozům a vytahovat je i z hlubších závějí. Měl tedy na ostatními automobily s jednou poháněnou nápravou jasně navrch, dokázal ale bez obtíží držet krok i s plnohodnotnými čtyřkolkami. RX4 byl díky větší světlosti schopný projíždět i souvislou třiceticentimetrovou sněhovou pokrývkou, kterou byl silný vítr schopen nafoukat na silnici během pár minut, troufal si ale i na kratší, ale o to vyšší závěje. Jediné komplikace nám tak způsobovala opravdu výrazná citlivost na poryvy větru, kdy bylo čas od času nutné výrazně "kontrovat". Několikrát jsme se také zvenčí nedostali do zavazadlového prostoru, protože madlo i tlačítko otevírání jsou na dveřích na té straně, na níž zadní stěrač odhrnuje sníh a vodu.

Renault Scénic RX4 1,9 dCi ukazuje, jak užitečné jsou automobily SUV. Během roku odvedou stejnou práci jako vozy s předním či zadním pohonem, většinou dobře vypadají a umožňují dobrý rozhled všemi směry. Během těch nemnoha dní, kdy se v našich zeměpisných šířkách potýkáme se špatně průjezdnými vozovkami, navíc odvedou stejnou práci jako vozy 4x4. V případě RX4 jsme sice nebyli zrovna nadšeni spotřebou motoru dCi a nepřesným řazením, jinak se nám ale RX4 zamlouval. Pokud nebudete cestovat na dlouhé vzdálenosti, lze přehlédnout též podivnou ergonomii sedadel. Tento automobil lze pořídit od 820.000 Kč, což je o něco nižší cena, než za kterou se dají pořídit konkurenční SUV s off-roadovým vzhledem. Námi testované provedení bylo v luxusnější výbavě Privilege, které stojí 855.000 korun.

Témata
Cena základní sestavy 820 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, protiprokluzový systém, 2x airbag, boční airbagy, 3x tříbodový pás vzadu, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, mlhovky, el. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, imobilizér, el. otevírání skel předních dveří, tónovaná skla, disky z lehké slitiny, samočinná klimatizace, pylový filtr, centrální chlazený úložný prostor, kryt zav. prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, 3 individuální zadní sedadla se sklopitelnými opěradly, přední ochranný rám, audiosouprava. Kč
Cena testované sestavy 884 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalíza, střešní lišty, autorádio s přehrávačem CD Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.6 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1880
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1485 / 460
Rozměr pneu: 215/65 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4394
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1729
d) rozvor (mm): 2624
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 550
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku