Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Spider: Jak může vypadat nástupce ultimativního sporťáku z 90. let?

Renault Spider Monholo Oumar
Renault Spider Monholo Oumar
Renault Spider Monholo Oumar
Renault Spider Monholo Oumar
41 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Nezávislí designéři se povětšinou zamýšlejí nad tím, jak by mohli vypadat moderní následníci jejich oblíbených modelů. Co třeba takový Renault Spider?

Francouzský Renault má u nás mnoho odpůrců. Jenže není možné zapomenout na to, že divize Sport umí velmi dobré hot-hatche, možná jedny z nejlepších na trhu. Tady jasně mistr svého řemesla ukazuje mnohé konkurenci, jak se takové auto dělá - v malém i kompaktním balení.

V minulosti potěšil mnoho fanoušků, protože nabídl opravdu ultimativní nářadí pro běžný provoz. Vzpomenete si třeba na Sport Spider se zážehovým atmosférickým dvoulitrem uprostřed, který vážil ani ne tunu a vyráběl se ve druhé polovině 90. let v Dieppe místo alpin?

Jezdil se s ním třeba značkový pohár, ale měl silniční homologaci a původní verze postrádala čelní sklo. Nejen to, také žádné auto nemělo ani posilovač řízení, elektronické asistenty, rádio a střechu. Ta se dodávala jen na přání. Pro tyhle zbytečnosti nebylo v opravdovém sporťáku prostě a jednoduše místo. Zkrátka takový lotus s kosočtvercem, posádce se doporučovalo jezdit v přilbách.. I když jich v letech 1996-1999 nevznikly ani dva tisíce a u nás se prodaly nové jen dva, leckomu v současné nabídce francouzského výrobce chybí.

A vzhledem k tomu, že už zase obnovil Alpine, asi chybět bude. Jenže designér Monholo Oumar z francouzského Amiens se nad návratem Spideru do sportovní arény zamyslel. Svůj virtuální s kódem Z32SR představil už loni v listopadu v kombinaci modré a žluté s tmavou zádí. Nejspíše se inspiroval provedením monopostů stáje F1 v době, kdy zde sbírala své největší úspěchy.

Nyní prezentuje počítačovou studii znovu, v atraktivní žluté a kombinuje ji s černou. Není divu, odpovídá aktuální paletě týmu v královně motoristického sportu. Oumar se evidentně inspiroval v obou případech studiemi novodobé Alpine, které vyvrcholily v reinkarnaci kupé A110, dále také závoďákem RS 01. Hlavně na přídi. Stejně jako originál, i moderna postrádá střechu, čelní sklo, pojme pouze dva pasažéry je situována hlavně na závodní tratě. Světla má současná diodová, v jinak minimalistickém kokpitu nesmějí chybět velké obrazovky. Záď pak dostala obří křídlo a neméně masivní difuzor, pořádná a funkční aerodynamika přijde na okruhu vhod.

Jistě, jsou to jen vize, funkční prototypy neexistují. Ale nezapomínejme na to, že Renault Sport know-how k vytvoření následníka Sport Spideru má dost. A spustit zákaznický program včetně závodní série by nebyl až zas takový problém. Takové věci sice dnes zůstávají výsadou malých výrobců a nikoli těch, kteří chrlí auta v milionových sériích, ale nakonec proč ne?

Foto:: Monholo Oumar/Behance.net