Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Suite N°4: Elektrická čtyřka k narozeninám jako hotelový pokoj

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 25. 10. 2021 • 23:24
11
Zobrazit náhledy (11)
Renault e-Plein Air Renault e-Plein Air Renault e-Plein Air Renault e-Plein Air Renault e-Plein Air Renault e-Plein Air

Renault 4 je nejprodávanějším francouzským vozem historie a neustále přitahuje pozornost. Automobilka jej přestavuje na elektřinu, ale nezůstává zdaleka jen u změny pohonu...

Renault 4 letos slaví šedesátiny od zahájení výroby. Tenhle zatraceně praktický dříč měl čtyři dveře na bocích a výklopnou zadní stěnu v době, kdy se o ní většině ostatních výrobců ještě ani nezdálo. Ač šlo o malé osobní auto, dokázalo převézt hodně věcí a neztratilo se ani mimo asfalt. Čtyřka vznikala v mnoha podobách, standardní hatchback je však nejznámější a nejpopulárnější.

Duchovním otcem R4 byl Pierre Dreyfus, šéf automobilky v letech 1955-1975. Už za svého předlouhého aktivního života se oblý renault stal kultem a ikonou. Ve 28 zemích se jich zrodilo přes osm milionů, až do roku 1992 se vyráběl ve Slovinsku, u Jadranu je také ještě dnes občas potkáte. V roce 1994 smontovali poslední kusy v Maroku ze stavebnic. Tohle auto dostalo do vínku nezaměnitelné tvary, které si s žádným jiným prostě nespletete. A prodávalo se ve více než stovce států světa.

Mnohým nedá spát ani dnes. Ani samotnému výrobci, který se obrátil na návrháře Mathieua Lehanneura. Tento muž spolupracoval s týmem designérů barev a čalounění Renaultu, vede jej François Farion. A výsledkem je Suite N°4. Čtyřka inspirovaná elegantními hotely. Místo benzinového řadového čtyřválce ji pohání elektromotor. To není nic nového, elektrickou R4 Plein Air jsme viděli už v červenci 2019 a aktuálně nechala automobilka přestavět několik historických exemplářů pro novinářské jízdy. Jenže o poháněcí soustavu v tomto případě tak úplně nejde.

Čtvrtá suita“ je zkrátka chic. Základem pro přestavbu byl původní Renault 4L (Francouzi mu říkají „La Quatrelle“). Kompletně se ale změnila záď za předními sedačkami. je prakticky celá včetně boků průhledná – z polykarbonátu, nabídne tak cestujícím uvnitř dostatek světla. Na to designéři moderních aut tak nějak zapomínají... Kvůli pevnosti jsou však „okna“ vsazena do rámu, který dokonce kopíruje původní kulatý tvar zadní části střechy. Tu mimochodem pokrývají průhledné solární panely, pomáhají nabíjet baterie elektrického hnacího ústrojí.

Čtyřce zůstaly původní koncové reflektory, vypadají neotřele, když je obklopují transparentní plochy. Přední mřížky není třeba, nahradil ji leštěný hliníkový plech, který vypadá „tekutě“, Asymetricky umístěný emblém diamantu (nebo kosočtverce, chcete-li) je rovněž stále na svém místě, Třívrstvý lak připomíná beton, odkazuje na moderní architekturu. Totéž platí o krytech kol.

Palubní desku a sedačky pokryl žlutý samet. Jen přední, místo zadních jsou uvnitř polštáře z tlusté žebrované tkaniny. Na podlaze zase našla místo látka z přírodních vláken. Pod pátými, taktéž průhlednými dveřmi najdeme praktický výsuvný dřevěný stolek, může sloužit i jako posezení, unese dva dospělé.

Chtěl jsem spojit světy automobilů a architektury, vytvořit hotelový pokoj pod širým nebem. Je lepší než luxusní apartmá, protože si ho můžete vzít všude tam, kam chcete. K moři, na venkov, nebo do města,“ řekl Lehanneur. Akorát se budete muset trochu uskrovnit. Ne, samozřejmě, tenhle Renault 4 je primárně uměleckým dílem na kolech, byť pojízdným. Ale upřímně, vypadá hodně neotřele a zajímavě.

Představena byla v pátek 22. října 2021 na výstavě Maison & Objet v Paříži. Od listopadu se stane součástí tovární sbírky L’Atelier Renault na Champs-Elysées. Už od 8. října je si tam možné prohlédnout třicítku dalších R4.

Zdroje: Renault Media, Carscoops, Wikipedia

Doporučujeme

Témata