Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Trucks připomíná 100 let výroby v Lyonu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Renault Trucks v letošním roce oslavuje 100. výročí zahájení výroby v Lyonu. Tehdy se sídlila značka Berliet, na níž současná firma navazuje.

Marius Berliet sestrojil první motor v roce 1894, první osobní automobil o rok později a v roce 1906 zahájil výrobu nákladních vozidel, jimž čistě osobní vozy postupně ustoupily.

Společnost Renault Trucks pak v letošním roce připomíná počátky výrobního závodu ve Venissieux, pro jehož výstavbu zakoupil Marius Berliet pozemky ve východní části Lyonu v roce 1915 a již v roce následujícím zde byla spuštěna výroba.

S ohledem na právě probíhající první světovou válku se produkce nového závodu zaměřila na nákladní automobily, které mířily do služeb francouzské automobily. Nejslavnějším typem tohoto období se stal model CBA 22 HP s užitečnou hmotnosti 3,5 až 4,0 tuny a čtyřválcem o objemu 5,3 litru, jehož výroba probíhala až do roku 1931. V následujících desetiletích produkovala značka Berliet v Lyonu širokou paletu svých nákladních vozidel.

V polovině sedmdesátých let se Berliet stal součástí Régie Nationale des Usines Renault, kde byl v roce 1978 spojen s dříve konkurenční firmou Saviem do podniku Renault Véhicules Industriels. Za další dva roky se značky Berliet a Saviem stávají minulosti, protože je nahrazuje značka Renault, kterou pak vedle osobních, lehkých, středních i těžkých nákladních vozidel nesou i autobusy, jejichž výrobu ovšem na konci dvacátého století převzalo Iveco.

Renault pak jen o dva roky později prodal celou svou divizi užitkových vozidel švédskému koncernu Volvo Group a v roce 2003 se začíná psát historie současné společnosti Renault Trucks, pro níž je Lyon stále sídlem jejího nervového centra.

V současnosti zde v závodech ve Venissieux a Saint-Priest na ploše 180 hektarů pracuje 4000 zaměstnanců ve výrobě a vedle toho sídlí v Lyonu i ústředí Renault Trucks s výzkumným a vývojovým centrem, v němž je zaměstnáno 1300 pracovníků.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)