Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Twingo: První jízdní dojmy

Miro Mihalik
Diskuze (72)
Jestli je malý i hezký, měl by být nový Renault Twingo magnetem na zamilované pohledy. Byli jsme se za ním podívat ve Slovinsku a víte co? Nějaké sympatické výrazy vám budou ukradené, když zjistíte, jak „projekt X44“ jezdí.

Ve světě čtyř kol plyne čas jinak. Téměř patnáctiletý vůz je za normálních okolností zralý na rezervaci místa v muzeu, přesto si málokdo myslí, že první Renault Twingo je kočár připravený na balzamování. V době svého vzniku vypadal francouzský klon Mini revolučně a jeho upřímný a hravý design působí moderně i dnes.

Byli jsme ohromeni jednoduchostí, fantastickým využitím vnitřního prostoru a posuvnou zadní lavicí, která umožnila, aby si do vozu s délkou 3,43 m bez problému sedli dozadu i skoro dvoumetroví pasažéři – to není legrace, ale vlastní zkušenost. A dodnes nikdo spolehlivě nevysvětlil, jak je možné, že se tento vůz prodával tak dobře i bez naftového motoru. Nejsem sám, komu to vrtá hlavou. Chci znát odpověď na tuto záhadu, tak se na večeři, uspořádané při příležitosti prezentace nového Twinga, obracím na Bernarda Chretiena, generálního ředitele Renault ČR. Zamračí se, nahodí výraz, jak to umí jen Francouzi a tajemně procedí mezi zuby: „Podivné, že?“

Přestože dokázalo Twingo zpomalit čas, nadešla doba generační výměny. O této novince jsme vám už napsali lány stránek, ale teď máme příležitost nechat teoretizování stranou a poprvé vyzkoušet nejmenší Renault ve skutečném světě – přesněji na slovinských silnicích. Stojíme na parkovišti Hotelu Mons v Lublani a přemýšlíme, které nové Twingo protáhneme jako první. Můžeme si vybrat prakticky jakékoliv, jen musí mít modrou barvu a dvanáctistovku s turbodmychadlem.

Na to, jak málo čtverečních metrů plechu měli designéři na vyjádření, vypadá nové Twingo opravdu dobře. Vytažené lemy blatníků, správné proporce karoserie a výrazná přední i useknutá zadní část vozu opět zařadí tuto novinku na první příčky žebříčku touhy mladých lidí a žen po novém automobilu. Detaily jsou dobré (až na nevkusný stříbrný spoiler na víku zavazadlového prostoru), silueta malého Renaultu se však trochu podobá na Citroën C2 a už není takovým originálem jako kdysi. Staré Twingo mělo miniaturní kola, jednoprostorovou karoserii a působilo jako angličák v měřítku 43:1. Nováček je prostě dospělejší, což, s ohledem na automobilovou kategorii a věkovou skladbu potenciálních majitelů, být nemusel. Na tiskové konferenci nás nicméně přesvědčovali o opaku, když nám tvrdili, že zákazníci považovali delší přední kapotu a dvouprostorový koncept karoserie za důvěryhodnější.

První kilometry sedím na sedadle spolujezdce, takže mám chvíli na rozhlédnutí se po interiéru. Dvoubarevná palubní deska je francouzsky svěží, spáry se zdají být v pořádku a plasty, které svou strukturou napovídají, že by mohly být měkčené, jsou ve skutečnosti tvrdé. Nechte je být a bude se vám zdát, že sedíte v daleko dražším voze. Twingo si zachovalo hlavní přístroje v kapličce uprostřed, rychloměr je však díky většímu digitálnímu displeji lépe čitelný. Verze Dynamique a GT (tu druhou jsme si vzali na projížďku) mají standardně otáčkoměr – umístěný za volantem, který lze nastavovat pouze výškově. Ve schránce nacházím přípojku USB a podle nápisů umí CD přehrávač rozlišovat i formát MP3, což se v současnosti stává vítanou samozřejmostí.

Cokoliv budete považovat na Renaultu Twingo za překvapivé, nepředčí dojem z jízdy. Obratnost by měla být od městského automobilu očekávaná, ale s vysíláním sportovních signálů většinou nepočítáte. Jenže tady se dají opravdu zachytit. Sešlápněte důrazně plynový pedál a malý čtyřválec TCE o objemu 1,2 l se díky přeplňování dere do otáček jako splašený a téměř bez turboefektu. Ve srovnání se slabšími verzemi (atmosférické dvanáctistovky s dvou nebo čtyřventilovým rozvodem, respektive naftová patnáctistovka) má navíc zkrácené převody 5stupňové manuální převodovky a turbodmychadlo nabízí na druhý, třetí a čtvrtý stupeň funkci overpower. Nad 4500 ot./min. tak máte k dispozici ne 74 kW (100 k ) ale 78 kW (106 k) a místo hodnoty 145 poskočí newtonmetry na číslo 151. Jediným nedostatkem doprovázejícím působivé změny rychlosti se tak zdá být pouze hlučnost, která se projevuje od 3000 ot./min. Renault uvádí kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km.

Podobně talentované jako motor je také řízení. Twingo pomáhá řidiči elektrickým posilovačem, který zrovna není vyhlášeným vzorem preciznosti, ale tady se ho povedlo naladit tak dobře, jak to jen šlo. Je přesné, a i když má kolem středové polohy němou zónu, již malým natočením volantu se vám rychle vrací důvěra.

Jakoby té chvály nebylo dost, zaslouží si ji i podvozek. Není tajemstvím, že Twingo má až 130 dílů podvozku převzaté z Renaultu Clio druhé generace, což byl dobrý tah jak ušetřit náklady na vývoj a zároveň vštěpit novému vozu předem odhadnutelný charakter. Pevnější spodní ramena a silentbloky, plus tlumiče plněné vyšším tlakem, verze GT jsou tu od toho, aby místo komfortu dávaly důraz na jistější vedení stopy. Závěsům McPherson vpředu a torzní příčce vzadu se to daří nadmíru, přesto nemáme dojem, že by auto bylo přehnaně tvrdé natož odskakovalo. Samozřejmě, na souhrnné posuzování jízdních vlastností musíme počkat až do chvíle, kdy se Twingo popere s našimi silnicemi.

K zásadním rozdílům mezi předchůdcem a novinkou je přítomnost naftového motoru, předem však upozorňujeme, že české zastoupení zatím nepočítá s prodejem dieselové varianty na našem trhu. My jsme se k němu dostali. S výbavou Initiale a výrazným akcentem na ženskou část klientely (světlé kožené čalounění, make-up box na ukládání kosmetických serepetiček a nálepky na karoserii s květinovými motivy). Notoricky známý čtyřválec 1.5 dCi o výkonu 47 kW (65 k ) má kolem sebe dostatek izolačních materiálů, aby nebyl příliš dotěrný, a s točivým momentem 160 Nm budete mít jen minimum práce s řadicí pákou.

Zatím to vypadá, že jsme na voze nenašli jedinou chybičku, ale bez ztráty bodu to nebude. Nejvíce zarazí, že Twingo nemá výškově stavitelné bezpečnostní pásy. Podle Renaultu kvůli tomu, že jejich pevné ukotvení by teď mělo vyhovovat každé postavě, což je, po mojí zkušenosti, nesmysl (stejný názor vyslovilo i několik dalších lidí). Stěžovat se dá také na prostor nad hlavami cestujících vpředu, který hodně omezuje velké střešní okno.

Abychom neskončili první seznámení s Twingem smutně, prozradíme vám, že verze GT nebude posledním a nejvyšším výkonovým stupínkem této modelové řady. Na pár vteřin jsme měli možnost podívat se na fotografie detailů připravovaného Renaultu Twingo RS. Auto s SPZkou C 44 RS mělo viditelně větší kola (odhadem 16palcová), výraznější spoilery a těšit se můžeme na příští Ženevu, kde bude stát sériová verze.

Renault Twingo
Motor 1,2 1,2 16V 1,2 TCE 1,5 dCi
Zdvihový objem [cm3] 1149 1149 1149 1461
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 43/5250 55/5500 74/5500 47/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 93/2500 107/4250 145/3000 160/1900
Max. rychlost [km/h] 150 169 (173) 185 164
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15 12 (13,6) 9,8 14,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6 5,7 5,9 4,3
Emise CO2 [g/km] 132 135 140 113
Miro Mihalik
Diskuze (72)
25. 6. 2007 06:35
Re: TWINGO GO GO GO
Tak to by som rad videl tych drevorubacov, co s tym jazdia takym sposobom, ze odpisu motor. Ono totiz treba aj vediet jazdit a starat sa o tie auta. Takym by som nedal do ruky ani 20-rocny traktor tyzden pred zosrotovanim...a tebe asi tiez nie... :-|
Avatar - Dylan McKay
23. 6. 2007 07:59
Re: Jsem renaultista
Děkuji, ale žiju s tím už 32 let... ;-)
22. 6. 2007 13:40
Re: Proč se tak dobře prodávalo i bez dieslu??? Je to miniau
Kravina je predavat miniauto s dieslom za cenu o triedu vacsich aut...
22. 6. 2007 13:38
Re: TWINGO GO GO GO
Preco myslis ze podla stylu? Ani podla krajiny povodu. Ale proste podla znacky. Mozno vel Satis nie je pekny, ale nikdy si ho s nicim nepomylis, je svojsky a nezamenitelny. To je to, co Renault ma a mnohi ini zial nie. Ze mu to s velkymi autami nevychadza no co uz, kazdy spas nieco stoji a kazdy priekopnik musi ratat aj s neuspechom. Niektore auta sa nerobia v prvom rade pre zisk, ale pre budovanie mena a pozicie znacky. ;-)
22. 6. 2007 13:34
Re: /ok
Vysvetlovat nieco Danielovi je zbytocne...