Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Den s celníky - Služba není družba

Petr Barták
Diskuze (11)
Padá sníh, je trochu pod nulou a fouká. Žádná letní idyla, prostě ideální počasí k bližšímu pohledu na práci celníků.

Směna dvěma usměvavým celníkům začíná krátce po sedmé, bude trvat celkem dvanáct hodin. Přesně v celou nenastupují proto, že by zaspali, ale aby se služby překrývaly. To znamená, aby každou minutu byl v terénu někdo s plackou celní správy. Přebírají si úkoly, vyzvedávají zbraně, donucovací prostředky (obušek, pouta a slzotvorný sprej) a vyrážíme. Je mráz a začíná padat sníh. Vyjíždíme na dálnici D1.

Kontroly dálničních kuponů
Rok Počet zjištěných případů Správní řízení Vybrané pokuty *
2012 26 314 108 20,4
2011 23 827 83 20,0
2010 18 162 70 15,8
2009 18 421 87 15,5
2008 9 833 24 7,5
2007 8 366 21 8,3
* V milionech Kč, zaokrouhleno, zdroj: Generální ředitelství cel

8.41 První zastávka je na odpočívadle při výjezdu z Prahy směrem na Brno. Protože zde parkují hlavně odpočívající řidiči kamionů na povinných přestávkách, pomalu je objíždíme služebním Volkswagenem Transporter. Velký bílý maják, ve skutečnosti ovšem směrová anténa (elektronický přístroj na kontrolu palubních jednotek), tiše skenuje údaje z jednotek Premid. Monitor počítače hlídce hlásí: Všechny „spící“ kamiony

jsou v pořádku. Za stolkem v prostoru obvyklé druhé řady sedadel se následně vyhodnocují údaje z monitoru malého přenosného počítače, kde jsou data ze všech mýtných bran. Podle fotografií z nich se hledají kamiony, jejichž palubní jednotky na zpoplatnění mýtného nekomunikují. Zabírají auto celkově z tříčtvrtečního pohledu i čelně. Podle nich se určují znaky, na jejichž základně se pak vozidlo na té které komunikaci hledá. Například scania s tmavým pruhem na bílé plachtě a nápisem X Trans jela z Liberce po silnici směr Pardubice.

9.12 Vyrážíme ve větru a přibývajícím sněžení dál. Protože reportážní den absolvujeme s příslušníky Celního úřadu pro Středočeský kraj, míříme po dálnici směrem na Brno. Cestou míjíme kamiony a směrovou anténou monitorujeme funkčnost jejich palubních jednotek na elektronické mýto. Funguje stejně jako u stojících aut před chvílí na odpočívadle. Všechny „přečtené“ soupravy byly v pořádku.

9.31 Dorazili jsme k motorestu Naháč u Chocerad, na místo našeho kontrolního stanoviště. Tady už sněží docela hustě. Zatímco jedna posádka chystá odstavnou kontrolní zónu z teleskopických v noci svítících kuželů, druhá hlídka si už vytipovala ke kontrole první kamion. Jde o český náklaďák výrobce pneumatik. Po odstavení probíhá klasická kontrola dokladů od vozu a jednotky Premid k otázkám typu, kam a odkud řidič jede. Je to rychlé a náklad pneumatik už za chvíli frčí na Prahu.

9.59 Následujícím zastaveným autem, které pro změnu převzala hlídka mobilního dohledu, je bílá dodávka Citroën se slovenskou espézetkou. Překvapeně zjišťujeme, že se jedná o přepravu psů ze slovenského útulku do podobného zařízení v Německu. Tady už celníci kontrolují také veterinární doklady všech devíti psích pasažérů.

10.23 Dalším vozidlem, které na stanoviště přivedlo světelné vyzvání „Následuj mě“ (střídavě ještě v angličtině, němčině a ruštině, psané latinkou) v zadní části celního transporteru, je maďarský kamion. Velkým překvapením pro řidiče je, že na něj člen hlídky spustí plynulou maďarštinou. „Naši zaměstnanci se většinou domluví německy, anglicky, ti starší i rusky,“ říká mluvčí středočeských celníků ppor. Yvona Matějková.

A když není maďarsky mluvící celník ve službě? Je alespoň na telefonu a tlumočí na dálku.

10.54 Velmi zajímavým úlovkem je bulharské Iveco Daily s pravostranným řízením. Mladík s kapucí na hlavě a v lehkých sportovních botách převáží v nákladovém prostoru různorodé zboží – v přední části za kabinou řidiče jsou ve velkých papírových pytlích bylinky. Celníci propichují pytle s heřmánkem speciálním bodcem, aby nepoškodili obal. Bodec má ve špičce ouško jako jehla, v něm se zachycují částečky bylin. Drogy můžeme vyloučit. A kdyby pytel praskl? Přelepili by je páskou s logem celní služby. Tomuto autu ještě kontrolují podvozek a řidiči i osobní věci. Vše bez problémů. Postup od otevření nákladového prostoru až do konce kontroly snímají celníci kamerou a foťákem.

16.11 Na závěr služby pár postřehů. Bylo zajímavé pozorovat, jak se celníci jistí. Když jeden prohlíží doklady nebo náklad, druhý člen hlídky kontrolovaného neustále sleduje. Je to proto, aby mohl rychle reagovat při nenadálém agresivním jednání. Také jsme si všimli, že celníci nikdy neobcházejí nastartovaný vůz před čelním sklem. „Je to preventivní opatření. Nechceme, aby při případném útěku naše lidi takový řidič zranil,“ vysvětluje mluvčí středočeských celníků Yvona Matějková.

V průběhu „naší“ směny hlídka zjistila celkem jedenáct porušení a uložila pokuty ve výši 6300 korun. Sedm prohřešků se týkalo dálničních kuponů, zbylé čtyři vozidel v mýtném systému.

Zachycený kontraband

Mezi zabavovaným zbožím jsou nejčastěji cigarety – přicházejí především z Polska, původem jsou z Ukrajiny, Běloruska nebo ruské enklávy Kaliningrad. Zabavují se i drogy a další omamné a psychotropní látky, a to nejen ve stavu k okamžitému použití. „Už několikrát jsme například zastavili vozidla, která převážela do nelegálních pěstíren v zahraničí velké množství malých rostlin marihuany,“ říká major Stanislav Švidek z Celní správy ČR. Mezi neobvyklé předměty patří třeba záchyt kostry tygra.

Jakými vozy jezdí

Většinu aut mobilního dohledu tvoří bílé dodávky Renault Trafic a Volkswagen Transporter se zvukovým a světelným majákem. Nejstarší z těchto technologických vozidel vznikla v roce 2004. Celní správa ale má i osobní modely, v jejích barvách jsme viděli například Seat Ibiza. Používají se však také automobily v normálních barvách, jež obvykle slouží ke speciálním činnostem. „Můžeme například stíhat rychle jedoucí auta, tento vůz je vlastně takovým pomyslným dvojčetem policejních passatů,“ říká nám celník. Jezdí rovněž fabiemi a octaviemi, ale i Dacií Logan. Ve vozovém parku celní správy však najdeme také auta starší deseti let. Budou fungovat, dokud budou schopná provozu, jsou servisovaná. V případě, že mají majáky,

jezdí na STK pravidelně každý rok.

Víte, že…

… celní dohled kvůli tomu, že jsme tranzitní země uprostřed EU, funguje na celém území státu celých 24 hodin každý den v roce?

… dálniční nálepky mohou kromě policie kontrolovat také celníci? A to jak u vozidel na parkovištích, tak jedoucích, jež vyzvou k zastavení. Nejčastějšími prohřešky jsou mimo jejich celkovou absenci nesprávně vylepený nebo nevyplněný kupon či kontrolní ústřižek, dále zcela chybějící kontrolní ústřižek. Výše pokuty je individuální. Kdo ale bude chycen vícekrát, může počítat se sankcí vyšší.

… pokuta v blokovém řízení u dálničních kuponů a mýtného může dosáhnout až 5000 korun? U případů projednávaných ve správním řízení potom až 100 000 korun.

… celní hlídka může kontrolovat jak ve stejnokroji, tak v civilu? Každá služební uniforma je opatřena identifikačním číslem celníka. V případě, že příslušník nenosí při kontrolní činnosti služební stejnokroj, prokazuje se služebním průkazem a ústním prohlášením „Celní správa“.

Co také dělají celníci?

  • pátrání po protiprávně dovezeném nebo vyváženém zboží.
  • dohled nad zbožím CITES (ohrožené druhy zvířat a rostlin).
  • kontrola přepravy vybraných výrobků (mohou odebírat i vzorky)
  • značení lihu (mohou odebírat vzorky)
  • ochrany práv duševního vlastnictví a ochrany spotřebitele
  • přepravy odpadů
  • přepravy nebezpečných věcí
  • mýtné a dálniční známky
  • přepravy radioaktivního materiálu
  • předmětů kulturní hodnoty, kulturních památky a sbírek muzejní povahy
  • přepravy vojenského materiálu
  • přepravy chemických látek a chemických přípravků.
  • vážení vozidel
Petr Barták
Diskuze (11)
Avatar - KubikCv
3. 3. 2013 21:25
Re: Profesionální novináři!!!
do odborného článku hovorová čeština - "foťák" nepatří :no:
Avatar - KubikCv
3. 3. 2013 00:07
Re: Profesionální novináři!!!
pokud čtu článek od "profesionála" - novináře..neočekávám hovorovou češtinu :yes:
Obzvlášť když se článek hemží cizími termity >:D
Avatar - vabis
2. 3. 2013 23:08
velký bratr
"tiše skenuje údaje z palubních jednotek" - skvělé, ať žije velký bratr. Ale že dálnice je 2x dražší než němci a musí se do roka opravovat, to neprověří nikdy nikdo.

ps: technika vs technologie se v dnešním motorismu zaměňuje běžně ;-)
2. 3. 2013 22:24
Re: Co je "technologické vozidlo"?
Nemyslel jste spíš "technickými zařízeními"? Když se řekne technologie, vybavím si spíš nějakou továrnu nebo vývojový ústav, ale určitě ne "technologické vozidlo".
Avatar - m.z.
2. 3. 2013 12:22
Re: Co je "technologické vozidlo"?
Jsou vybaveny technologickými zařízeními.