Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Říjen 2015 na Veterán.auto.cz: Dvoutakty, osmiválce a klokani

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V říjnu 2015 jsme se na serveru Veterán.auto.cz věnovali závěrečným fázím historie Auto Unionu a naopak počátečním australského Holdenu. Tradičně nechyběla ani „amerika“.

Značku Auto Union máme spojenou hlavně s předválečnými monoposty Grand Prix Ferdinanda Porscheho, které měly motory uprostřed, zprvu vidlicové šestnáctiválce. Po krvavém válečném konfliktu, který Německo vyvolalo, z koncernu zbyly trosky. Byl obnoven v Ingolstadtu, od dodávek DKW Schnellaster vyráběných ovšem zprvu v Düsseldorfu přešel k produkci osobních vozů. Baculaté sedany, tudory, kombíky a kabriolety s dvou- a tříválcovými dvoutakty (ekvivalent východoněmeckých IFA F9, které vycházely ze stejného základu) doplnily koncem 50. let uzavřené a otevřené vozy 1000 Sp v americkém stylu, jen poněkud menší... Značky DKW a Auto Union zmizely poté, co koncern koupil od Daimler-Benzu (!) Volkswagen a obnovil Audi.

Název Buicku Century z poloviny padesátých let nepocházel od anglického výrazu pro století, tato auta byla totiž schopna dosáhnout rychlosti sta mil v hodině (161 km/h). Šlo vlastně už o druhou generaci, první toho názvu se vyráběla před druhou světovou válkou. Full-size klasiku poháněly vidlicové osmiválce 5,3 a 6,0 l. Poté se jméno opět odmlčelo, aby bylo reinkarnováno v roce 1972 a vydrželo v dalších čtyřech generacích až do poloviny minulé dekády.

Pokud bychom chtěli hledat australské automobilové kořeny, museli bychom se vypravit až na konec 19. století. Melbournský Australian Horseless Carriage Syndicate postavil svůj samohyb poháněný parou v roce 1897 a nazval jej logicky Pioneer. Na začátku hromadné výroby byli ovšem Američané, nejprve Ford s Modelem T a později General Motors. Z australských poboček se stali úhlavní konkurenti, například Britové s Leylandem jim čelili jen krátce. Věnovali jsme se prvním modelům Holdenu. Výroba v zemi klokanů však pomalu utichá, prodeje rapidně klesají a nové Holdeny budou vznikat mimo pátý kontinent...

Auto Union 1000/1000 Sp: Uzavřená historie

Pod značkou Auto Union jezdily před válkou úspěšné závodní vozy. Posledními Auto Uniony byly dvou a čtyřdveřové modely 1000 a kupé 1000 Sp s pohonem předních kol a dvoutaktním tříválcem. Německá automobilka Auto Union AG byla založena v červnu 1932 v saském Chemnitz (v letech 1953–90 se město jmenovalo Karl-Marx-Stadt). Vznikla sloučením čtyř menších německých výrobců DKW, Horch, Audi a Wanderer. Se znakem v podobě...

Celý článek: Auto Union 1000/1000 Sp: Uzavřená historie

audi buick mercedesbenz malevozy luxusni sportovni kupe kabriolet audi buick mercedesbenz malevozy luxusni sportovni kupe kabriolet

Buick Century (1954–58): Sto mil za hodinu

Americká automobilka Buick začala s výrobou modelu Century v roce 1936 a po válce, v letech 1954 až 1958, pokračovala druhou generací s motory V8. Jméno modelu Century pochází z doby, kdy Buick navrhoval první sériový automobil schopný dosáhnout rychlosti 100 mil za hodinu (160,9 km/h). V divizi Buick koncernu General Motors se hledalo nové působivé jméno. Jeden z představitelů Buicku se vrátil z cesty na britské ostrovy a svěřil se kolegům...

Celý článek: Buick Century (1954–58): Sto mil za hodinu

audi buick mercedesbenz malevozy luxusni sportovni kupe kabriolet audi buick mercedesbenz malevozy luxusni sportovni kupe kabriolet

Holden FX a FJ: První australské auto

Holden 48-215 (později známý jako FX) byl s pomocí Američanů prvním ryze australským automobilem. V letech 1953–57 se prodával ve vylepšeném provedení FJ. Na motorizaci Austrálie mají velký podíl americké značky. První byla kanadská Ford Motor Company, která získala práva na výrobu fordů v zemích britského impéria (později Commonwealthu). Už v roce 1925 založila v Geelongu (stát Victoria) společnost Ford Motors Australia a zahájila výrobu...

Celý článek: Holden FX a FJ: První australské auto

audi buick mercedesbenz malevozy luxusni sportovni kupe kabriolet audi buick mercedesbenz malevozy luxusni sportovni kupe kabriolet

Aleš Dragoun
Diskuze (0)