Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Září 2015 na Veterán.auto.cz: Nejen Alfy Romeo od Pininfariny

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Zářijovým článkům na Veterán.auto.cz dominovala značka Alfa Romeo, ale podívali jsme se i na jednu krátkou kapitolu z historie amerického Fordu.

Alfa Romeo Spider je dnes naprostou klasikou. Pochopitelně máme na mysli tu první, která vydržela ve výrobě neuvěřitelných sedmadvacet let. Za nejcennější je považováno první Duetto s oblým zadečkem. Naopak nejkritizovanější je „gumová“ třetí série z osmdesátých let minulého věku. Ovšem i poslední čtvrtá už se dnes stala youngtimerem, vždyť od ukončení její produkce uběhly více než dvě dekády. Všechny nabídly místo pouze dvoučlenné posádce a ještě ho příliš mnoho nebylo, ale to se od sportovního vozu jaksi očekává. V současnosti už se auta tak dlouho v Evropě vyrábět nemohou, což je určitě škoda. Alfa Romeo od té doby představila ještě další dva různé Spidery.

Za návrhem krásné alfičky stála společnost Pininfarina. Ta už dříve ukázala postupně celkem čtveřici konceptů pojmenovaných Super Flow. Docela se na extravagantní a futuristické stroje zapomnělo, takže jejich krátká historie za připomenutí jistě stála. Vznikly v letech 1956-1960 a sdílely podvozkové skupiny sportovního prototypu 6C 3000 CM, který uspěl i při Mille Miglia. Šestiválec ovšem neměl třílitrový objem, jak by se z názvu mohlo zdát, nýbrž celých 3,5 l. Některé tvarové linky byly později použity právě na Spideru.

Američané uměli domácím zákazníkům nabídnout velká auta za relativně málo peněz. První generace Fordu Fairlane byla přesně taková. Název pocházel od rezidence tehdy již nežijícího Henryho Forda. Vyráběla se pouze v letech 1955 a 56, přesto se podrobila tradičnímu faceliftu. Vidlicové osmiválce byly klasikou, modrý ovál zpočátku ovšem nabídl i řadový šestiválec. Fairlane se za oceánem dočkal během patnácti let sedmi (!) generací, ta šestá se pak přesunula do Argentiny. U protinožců v Austrálii se začalo s montáží amerických modelů, jméno na těch svébytných však vydrželo až do sezóny 2007. V USA se k němu Ford vrátil u konceptu z Detroitu 2005.

Alfa Romeo Spider (1966-93): Stylový padesátník

Již brzy oslaví čtyřválcová Alfa Romeo Spider (Tipo 105/115) padesátiny. Za 27 let výroby ve čtyřech sériích jich vzniklo necelých 124 tisíc. Tradice otevřených Pininfarinových karoserií na podvozcích Alfy Romeo sahá až do doby brzy po skončení druhé světové války. V roce 1947 vytvořil Farina krásný kabriolet na šasi velkého šestiválcového modelu 6C 2500 SS předválečné konstrukce. Ještě úspěšnější byla dvoumístná Giulietta Spider, které se v...

Celý článek: Alfa Romeo Spider (1966-93): Stylový padesátník

alfaromeo ford sportovni kupe roadster alfaromeo ford sportovni kupe roadster

Alfa Romeo Super Flow: Čtyři Farinovy koncepty

V letech 1956 až 1960 postavila turínská karosárna Pinin Farina čtyři studie na podvozku závodní Alfy Romeo 6C 3000 CM. Na začátku padesátých let minulého století omezila Alfa Romeo svoje závodní aktivity a řadu svých závodních vozů vyřadila. Pár jich bylo prodáno soukromým jezdcům a některé byly předány karosárnám Pinin Farina a Boano, aby si na nich postavily svoje koncepty. Battista Farina zvaný „Pinin" (1893–1966) dostal závodní kupé Alfa...

Celý článek: Alfa Romeo Super Flow: Čtyři Farinovy koncepty

alfaromeo ford sportovni kupe roadster alfaromeo ford sportovni kupe roadster

Ford Fairlane (1955–56): Velké auto za polovic

Před šedesáti lety přišel Ford s modelem Fairlane, který se s šestiválcem nebo motorem V8 a délkou přes 5 metrů prodával za cenu kolem 2 000 dolarů. Americký Ford vstoupil v modelovém roce 1955 do souboje s největším konkurentem Chevrolet s novými karoseriemi a výkonnějšími motory. Nový model Fairlane nahradil Crestline v roli špičkového provedení s nejvyšší úrovní výbavy. Název pocházel od rezidence Henryho Forda Fair...

Celý článek: Ford Fairlane (1955–56): Velké auto za polovic

alfaromeo ford sportovni kupe roadster alfaromeo ford sportovni kupe roadster

Aleš Dragoun
Diskuze (0)