Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rimac Nevera oficiálně: Chorvatská střela zrychlí z 0-100 km/h za 1,85 sekundy a ujede 550 km

David Bureš David Bureš 1. 6. 2021 • 14:49
62
61
Zobrazit náhledy (62)
Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera Rimac Nevera

Chorvatský výrobce supersportů postaví jen 150 kousků elektrického hypersportu Nevera, známého dosud jako C_Two. Unikátní na něm není jen jeho elektrický pohon.

Jestliže americká Tesla je hlavním propagátorem elektrického pohonu v osobních automobilech, chorvatský Rimac je průkopníkem tohoto řešení ve světě supersportů. Po Rimacu Concept One představeném v roce 2011 konečně přichází sériová verze nového modelu dosud známého jako Rimac C_Two. Nakonec se jmenuje Nevera a vůz ještě překonává očekávání, které do něj jeho tvůrci vkládali.

Rimac Nevera se totiž nakonec chlubí výkonem 1.408 kW a točivým momentem 2.360 N.m. Jestliže takový výkon byl předem avizován, točivý moment je nakonec ještě o 60 N.m vyšší, než se předpokládalo. Tato síla je přitom výsledkem spolupráce čtyř elektromotorů s permanentním magnetem s tím, že přední a zadní kola jsou propojena párem jednostupňových převodovek.

Tato ohromná síla znamená, že z 0-96 km/h Nevera zrychlí za 1,85 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 420 km/h. Z 0-300 km/h mimochodem akceleruje za pouhopouhých 9,3 sekundy, což je o 2,5 sekundy kratší doba, než se předpokládalo. Čtvrt míle tak překoná za 8,6 sekundy.

Taková síla si ale logicky žádá také pořádné baterie. A pořádné opravdu jsou, však dosahují kapacity 120 kWh, díky čemuž má vůz ujet 550 kilometrů na jedno nabití, podle metodiky WLTP. Baterie jsou umístěny v podlaze, svým tvarem tvoří písmeno H, přičemž se skládají z 6.930 článků. Lithium-mangan-niklový akumulátor je kapalinou chlazený. Tvoří integrální část vozu, díky čemuž přidává 37 % strukturální tuhosti karbonovému monokoku. Díky svému umístění přitom zajišťuje rozložení hmotnosti v poměru 48:52 mezi nápravy.

Právě monokok auta patří mezi technické speciality Nevery. Tvoří jej střecha, integrovaná sada baterií a zadní pomocný rám, což dohromady tvoří největší kus uhlíkových vláken v automobilovém průmyslu. Váží ani ne 200 kilogramů, přičemž se Rimac chlubí, že poskytuje nejpevnější strukturu auta v historii průmyslu. Torzní tuhostí totiž činí 70.000 N.m/stupeň.

Těch technických zajímavostí je tu každopádně vícero. Klasický elektronický stabilizační systém nahrazuje něco, čemu Rimac říká All-Wheel Torque Vectoring 2 (R-AWTV 2). Systém variabilně reaguje na dynamické odezvy i aktuální podmínky na silnici pomocí kalibrace točivého momentu, který je posílán na každé z kol. Prediktivně fungující systém provádí přes 100 výpočtů za sekundu, přičemž míra točivého momentu má vždy zajistit co největší stabilitu a agilitu.

O zpomalování se zase starají karbon-keramické brzdiče Brembo, kombinované s rekuperací brzdné energie. Auto přitom podle situace samo kombinuje oba brzdné systémy tak, že by řidič neměl poznat, který se zrovna stará o zpomalování. Specialitou je pak také elektronický posilovač řízení s funkcí „steer-by-wire“ umožňující upravit chování vozidla.

S tím souvisí i systém Driver Coach, který bude dostupný od roku 2022. Ten pomocí umělé inteligence pomáhá s řízením na závodních okruzích. Díky 12 ultrazvukovým čidlům, 13 kamerám a šest radarům si „přečte“ trať a pomocí zvukových i vizuálních pokynů ukáže nejlepší stopu. K dispozici přitom bude v rámci aktualizace infotainmentu, který bude moci probíhat přes internet.

Design automobilu už nějakou dobu známe, Rimac C_Two se totiž s odhalenou karoserií prezentoval už na ženevském autosalonu v roce 2018. Od té doby však došlo k některým úpravám. Pozměněný tvar difusoru, chladicích otvorů nebo některých panelů karoserie měly zajistit o 34 % lepší aerodynamickou účinnost proti prvním prototypům. Chlazení brzd a motoru v nízkých rychlostech se zase mělo vylepšit o 30 %.

Interiér v duchu dnešní doby sází hned na tři TFT displeje - jeden v kapličce přístrojů před řidičem, jeden na středovém panelu a jeden před spolujezdcem. Zobrazují všechny potřebné informace, přičemž je doplňují vybrané materiály jako hliníkové kruhové ovladače.

Rimac má v plánu postavit pouze 150 exemplářů Nevery, což sice na jednu stranu není moc, na druhou stranu produkce jejího předchůdce Concept One byla omezena na 88 kousků. Díky širokým možnostem individualizačních prvků nemají být dva kusy stejné. Každý nicméně bude vlastnoručně podepsán zakladatelem firmy Matem Rimacem.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Hammunasakra
3. 6. 2021 11:46
Re: Technologické okno do...
To je v pořádku = rozhodně LEPŠÍ než slepice. Jde o to ale V KOLIK ;-)
Avatar - Hammunasakra
3. 6. 2021 11:43
Re: Technologické okno do...
Oprava = mezi 3. a 4. si tu diskutoval a pak jel v kuse 300 km a dojel si v 7:30 což by mohlo bejt. Pak už to trochu dře = rozhodně by to byla celkem EXTRÉMNÍ ANOMÁLIE https://fdrive.cz/…ektromobily-6946 běžné nájezdy jsou HODNĚ jinde

A s EV není už dnes problém ani delší trasa = jedna pauza uprostřed http://www.hybrid.cz/…ch-do-chorvatska
Avatar - Emel
3. 6. 2021 11:16
Re: Technologické okno do...
No to se obávám že nemůžeš.
Avatar - Emel
3. 6. 2021 11:16
Re: Technologické okno do...
Se slečnama :-)
3. 6. 2021 09:44
Re: Nova doba
Jo když potřebuješ pomalu driftnout kolem patníku tak asi i to přibrzdění má význam.
Já to myslel spíše v rychlosti na okruhu
ale dal jsem ti palec nahoru :-)

A nemůžeme 4 motory porovnávat s přibrzďováním vnitřních kol u aut s diferenciálem, tam to neznamená že ty přibrzďované kola vždy brzdí. Často i přes přibrzdění stále vyvíjejí hnací sílu, jen trochu menší než vnější kola