Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rivian R1T se představuje světu. Elektrický pick-up se nezalekne rychlé jízdy ani terénu

Stanislav Kolman
Diskuze (3)

Ještě před výstavní premiérou na autosalonu v Los Angeles se elektrický pick-up Rivian R1T odhaluje na sérii prvních fotografií a videí.

Už v květnu nás mladá americká společnost Rivian informovala o tom, že ještě letos představí svůj první model – čistě elektrický pick-up. Tehdy ještě bez jakéhokoliv teaseru, takže jsme se museli spokojit jen s několika snímky z výrobny. Teď už je ale všechno jinak, model R1T se odhaluje v celé své kráse a jeho cíl je jasný: vyrovnat se konkurenční Tesle.

Pětimístný elektrický pick-up R1T ovšem není jediným produktem, který start-up v příštích dnech představí. Tím dalším je sedmimístné SUV s názvem R1S, které bude díky modulární platformě sdílet stejný technický základ.

Video se připravuje ...

Vraťme se ale k pick-upu, který už prozradil i některé technické specifikace. Nabízet se bude se třemi různými kapacitami baterií (105, 135 a 180 kWh), přičemž nejsilnější verze disponuje výkonem 522 kW a 1120 newtonmetry točivého momentu. O pohon se stará čtyřkolka s elektromotorem pro každé kolo a výrobce slibuje dojezd nejvyspělejší verze přes 640 kilometrů na jedno nabití. Právě varianta s 180kWh akumulátory zamíří do výroby jako první, krátce poté ji doplní prostřední verze a konečně základní provedení dorazí do 12 měsíců.

Působivé jsou i rozměry: pick-up je 5475 mm dlouhý (tedy o 135 mm delší než Mercedes třídy X), 1710 mm široký a 1815 mm vysoký, přičemž rozvor má hodnotu 3450 mm. V offroadu se může majitel spolehnout na světlou výšku až 360 mm a schopnost brodění se v jednom metru vody.

O co nejlepší jízdní vlastnosti na nejrůznějších površích se stará zavěšení na dvojitých ramenech vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Pick-up dostal vzduchové odpružení a z části dokonce umí jezdit sám, disponuje totiž autonomním systémem třetí úrovně.

Elektrický užitkáč má do sériové produkce vstoupit v roce 2020 a o rok později jej doplní i avizované SUV. Výrobu obstará bývalá továrna Mitsubishi v Illinois, do které Rivian před časem investoval a která by při plné zátěži mohla stvořit až 350.000 automobilů ročně. Plány společnosti zatím tak odvážné nejsou, do let 2025/26 chce produkci dostat na nějakých 50 až 60 tisíc kusů. A nebrání se ani sdílení vlastní platformy s jinými automobilkami.

Stanislav Kolman
Diskuze (3)
Avatar - Jerry.Gunman
29. 11. 2018 09:09
Re: Dojezd elektro-pikapu na jedno nabití
No, já Ti nějak nevím :((

Tesla S 90 (i X 100) mají deklarovanou spotřebu +- 20 a "reálnou" okolo 24 kWh/100 km - tj. 20% navíc
[odkaz]

Když si vezmu, že v reálu pickupy "baští" o nějakých +- 50% více, nežli sedany/kombíky podobné velikostní kategorie (horší aerodynamika na silnicích, většinou s nimi jezdíš po cestách s horším povrchem, mají o poznání vyšší hmotnost) - nevím nevím :-(
Kdybych to vzal tímto palcovým přepočtem (což nemusí znamenat, že mám pravdu), tak jsme s "prémiovou" baterií na nějakých +- 450 kilometrech a se základní baterií na +- 275 kilometrech dojezdu. A to za předpokladu, že nebude moc velká zima ani teplo, protože klimatizace a topení si taky ukrojí svůj díl z "paliva"
;-\ ;-\ ;-\ ;-\ ;-\

Nemohu si pomoci, ale mám takový pocit, že dokud nebudou vynalezeny a do reálného provozu uvedeny barerie s "energetickou hustotou" dojezdu alespoň okolo 600 km / 50 litrů objemu (+ masivní infrastruktura pro nabíjení), elektrodebilita má šanci se masově prosadit pouze za cenu VÝRAZNÝCH státních zásahů a podpor
29. 11. 2018 06:18
Re: Dojezd elektro-pikapu na jedno nabití
No když to vezmem seriózně tak 180 kWh na 640 km znamená spotřebu cca 28 kWh/100 km.
Což by asi s odřenýma ušima mohlo jít.
Avatar - Jerry.Gunman
28. 11. 2018 23:33
Dojezd elektro-pikapu na jedno nabití
Citát z článku: "O pohon se stará čtyřkolka s elektromotorem pro každé kolo a výrobce slibuje dojezd nejvyspělejší verze přes 640 kilometrů na jedno nabití. "

Bankovní dům SKALA a kampeličky v polovině 90. let také slibovaly úžasné výsledky, A.B. se se sloganem "ANO, bude líp" dokonce stal premiérem...

Nevím proč, ale mám pocit, že tento slibovaný dojezd rovněž patří do té kategorie "užasnyj" - česky hrozný, strašlivý, nebo také příšerný
:-)