Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce - Phantom Extended Wheelbase ve Frankfurtu 2005

Ondřej Láník
Komu nestačil Rolls-Royce Phantom dlouhý 5835 mm bude s letošní novinkou, kterou jsme viděli již v Ženevě, spokojen. Nový Phantom s prodlouženým rozvorem má za B-sloupkem dalších 250 mm prostoru..

Dva roky po premiéře nového Rollse, vyvinutého pod taktovkou BMW, je připravena jeho prodloužená verze. Největší hliníková karosérie na světě se tak prodloužila o dalších deset palců, ale hmotnost narostla jen o 75 kg.

Prodloužený Phantom je ještě velkorysejší k privilegovaným cestujícím na zadních sedadlech. Původní rozvor 3570 mm se prodloužil o další čtvrtmetr, který je celý věnován ve prospěch prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Celková délka vozu narostla na 6084 mm, šířka (1990 mm) a výška (1634 mm) zůstávají nezměněny. Pohotovostní hmotnost dlouhého Phantoma činí 2670 kg, povolené zatížení 500 kg.

Rolls-Royce ve svých materiálech uvádí, že s prodlouženou verzí se počítalo již od počátku vývoje nového Phantomu. Delší rozvor je realizován použitím delších protahovaných nosníků z hliníkové slitiny a podle výrobce tedy nedochází ke snížení tuhosti karosérie, které zpravidla provází prodloužení původních karosérií na dlouhé limuzíny, často realizované rozřezáním původní karosérie a přivařením nových ocelových mezikusů. Rolls-Royce s prodlouženou hliníkovou karosérií nese jen minimum nových dílů (hliníková střecha a dveřní panely). Zadní dveře se otevírají proti směru jízdy do velkorysého úhlu §80°. Protože všechny Phantomy vznikají v Goodwoodu ručně, není zavedení nového modelu spojeno s dalšími velkými investicemi do výrobních technologií a obě verze tak mohou být bez problému vyráběny vedle sebe.

Dvanáctiválcový motor vyvinutý pod dohledem motorářů BMW má zdvihový objem 6749 §cm3, nejvyšší výkon 338 kW při 5350 ot./min a maximum točivého momentu 720 Nm při 3500 ot./min. Koeficient odporu vzduchu cx=0,383 je ovlivněn aristokratickými hranami na přídi, maximální rychlost ani přes velkou sílu motoru nedosahuje magických 250 km/h a činí 240 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 s bude zřejmě stačit na únik před nechtěnými záběry fotografů stíhajících celebrity.

Největší poptávka se očekává ze Středního Východu a Asie. Cena je stanovena na 385.000 amerických dolarů. Výroba bude zahájena letos na podzim, nový kabriolet příjde v roce 2007.


Ondřej Láník