Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce vydělává i přes evropskou automobilovou recesi

Rolls-Royce vydělává i přes evropskou automobilovou recesi

Rolls-Royce vydělává i přes evropskou automobilovou recesi Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
V Evropě panuje odbytová krize nových aut, ale prestižní Rolls-Royce si mne ruce, protože má stále vysoké zisky.

Luxusní britské automobilce pod křídly BMW se stále daří, zatímco ostatní pláčou nad výdělky, či spíše ztrátami. Jak je to možné. Inu, recept je jednoduchý: výroba na objednávku. Bohatí lidé po celém světě, kteří si mohou Rolls-Royce dovolit, mají stále hodně peněz a chtějí si dopřát značnou porci luxusu. Rolls-Royce má navíc mezi výrobci jediného, a to ještě nepřímého konkurenta: kdysi sesterskou značku Bentley, nyní součást koncernu Volkswagen. Daimleru experiment s oživením Maybachu nevyšel. Celoevropská recese se prostě Goodwoodu netýká, i omezená produkce zajišťuje úspěch díky vysokým maržím.

Na individualizaci a značné porci ruční práce si Rolls-Royce vždy zakládal. Skoro každý postavený vůz je tak v podstatě originálem a rozhodně se nejedná o spotřební zboží, které vydrží sotva záruku. Rolls-Royce je i v dnešní době elektronické autem na celý život a zájemců o něj je stále dost. U Phantomu současné druhé série představuje stavba na míru přes 90 % produkce, v případě Ghostu tento podíl dosáhl 65 %, ač původně program individualizace úplně chyběl. I když si klienti dnes objednávají své miláčky prostřednictvím dealerů po celém světě, stejně jsou nakonec pozváni přímo do továrny jihozápadně od Londýna, aby si vybrali například materiály, jejich barvu a další příslušenství. Rolls-Royce se nebrání ani dalším nápadům z jejich strany a součástí návštěvy je také prohlídka výrobních prostor.

Torsten Müller-Ötvös. současný výkonný ředitel automobilky, letos očekává další rekordní rok i přes problémy v Evropě a slabý růst v USA a Číně. Daří se jí totiž na jiných trzích: Blízkém východě, v Japonsku, Singapuru, Hong Kongu a Rusku. A že by arabští šejkové či opravdu movití Rusové v nejbližší době zchudli, se jaksi nedá očekávat. „Naší jasnou strategií je držet se cenového segmentu od 200 tisíc eur výše. Nejsme v situaci, kdy je potřeba vyplnit přebytečnou kapacitu v továrně,“ řekl Müller-Ötvös. I přes současný roční objem asi 3,5 tisíce vozů se tak nedočkáme SUV od Rolls-Royce coby soupeře Bentley EXP 9F. Těžištěm výrobního programu zůstanou superluxusní drahé limuzíny, kupé a kabriolety. A značka s okřídleným B ve znaku je beztak cenově níže, hladině dvou R odpovídá pouze nejdražší model Bentley Mulsanne.

„Nebudeme se soustředit tolik na objem produkce, ale na zisk před zdaněním,“ dodal šéf firmy. Nabídne někdy Rolls-Royce také zakázkové karoserie jak tomu bývalo v minulosti, byť většina jich vznikala u specializovaných firem? „Ne, jsou zde homologační problémy, na každou změnu karoserie musíme rozbít pět až šest aut při bariérových testech.“ A to si nemohou dovolit ani v Goodwoodu.

Müller-Ötvös se však podle serveru Autoblog.com nevzdává myšlenky na limuzínu s alternativním pohonem: „Nejsme imunní vůči požadavkům na čistší vozidla s nižší spotřebou.“ Elektrický projekt 102EX z loňské Ženevy se do produkce nedostane kvůli omezenému dojezdu a značnému času potřebnému pro opětovné nabití baterií. Klienti jej nepřijali. Nejpravděpodobnější sériovou možností je plug-in hybrid v horizontu několika let. Torsten Müller-Ötvös připustil i brzký příchod další novinky, zda jí bude Ghost Coupé, se dozvíme nejdříve na jaře v Ženevě.

Vstoupit do diskuze (5)