Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Roste počet prodaných ojetin, za které platí pokuty původní majitel

ČTK
Diskuze (14)

V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu vlastnický převod.

Za auto je tak stále odpovědný původní vlastník, po kterém mohou například úřady vymáhat pokuty. Takových aut jsou minimálně stovky. Vyplývá to z informací autobazarů.

Podle předsedy Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) Petra Přikryla je běžná praxe, že prodávající po zaplacení kupní ceny vybaví nového majitele plnou mocí k převodu a s vozidlem mu předá i velký technický průkaz, kde je stále napsaný jako vlastník. Kvůli chybě v pravidlech platných od roku 2015 potom pokud nový vlastník odmítne součinnost při převodu, zůstane původní majitel uveden v registru jako “provozovatel” bez jakékoliv možnosti tento stav změnit. Z úředního pohledu je přitom stále odpovědný za provoz vozidla, i když z občansko-právního hlediska již není vlastníkem.

V případě udělených pokut za přestupky nebo napáchaných škod novými vlastníky radí úřady původním vlastníkům došlé výzvy zaplatit a způsobenou škodu následně vymáhat na nepoctivém kupci občanskoprávní cestou. U prodejců ojetých aut jsou podle Filipa Kučery z velkého autobazaru Auto Esa takové situace poměrně časté.

Například jeden zákazník v Auto Esa za vůz zaplatil a odstavil jej na vyhrazeném parkovišti. Magistrát vůz odtáhl a začal účtovat parkovné. "Naše společnost byla žalována o 22.000 Kč parkovného. I když soud v první instanci rozhodl v náš prospěch, odvolací soud nás znovu odsoudil, a to na základě zápisu v registru, kde jsme stále uvedeni jako provozovatel. Jsme opakovaně vyzýváni k převzetí věci, přitom nemáme klíče ani doklady od vozidla. Je nám stále účtováno parkovné i přesto, že nejsme vlastníkem vozidla. Proti rozsudku jsme podali ústavní stížnost," dodal Kučera.

Asociace autobazarů APPAA, která iniciovala vznik pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně, který by měl rozpor mezi občanskoprávní a správně právní definicí vlastnictví k motorovému vozidlu odstranit. Ministerstvo dopravy se zároveň snaží prosadit prodloužení platnosti evidenční kontroly ze současných 30 dnů na dva roky, aby alespoň případnou snahu o nápravu zápisu v registru vozidel zjednodušilo.

V Česku loni změnilo majitele nebo bylo dovezeno přes 700.000 ojetých vozidel.

ČTK
Diskuze (14)

Doporučujeme

6. 4. 2021 17:38
Dát klíčky bez přepisu? To může udělat jen naivní blázen...
Nikdy jsem neprodal auto/moto na základě plné moci. Majitel se přijel podívat a já mu dal z ceny 1000kč slevu na to, aby si vše připravil a přijel podruhé pro věc a rovnou se přepsala. Pokud někdo má problém s tímhle, ani bych mu auto nevnucoval, protože půjde zjevně o vyčůránka... Prostě klíčky předám po přepisu, nehodlám někde řešit pokuty, nedej bože aby někoho cestou ode mě zabil apod.!!!
Avatar - lyon667
6. 4. 2021 17:25
Re: Nářek autobazarů
Tohle se přece týká soukromých osob úplně stejně.
Avatar - Roman Horký
6. 4. 2021 14:46
Re: Bílý kůň
Jo aha vlastně, to mě nenapadlo. Tak to je zamotaný kruh, v tom případě budou Češi i po dalších 5 generacích jen chudí exoti.
6. 4. 2021 14:04
Re: Bílý kůň
Protože i samotné zákony jsou většinou paskvil
Avatar - lordlord
6. 4. 2021 12:39
kup
koupil jsem auto z bazaru a za úkol jsem měl udělat evidenčku a poslat zpět + ověřenou moc k přepisu