Tahle Fabia zatím skoro neztrácí hodnotu. Některé ojeté kusy dokonce stojí podobně jako nové auto
Škoda Fabia asi není autem, u něhož byste předpokládali něco jako sběratelský potenciál. Přesto existuje verze, která z hlediska hodnoty času vzdoruje pozoruhodným způsobem. Zatím.
Jde o Fabii Edition R5, kterou česká automobilka na trh uvedla v únoru roku 2018. Edice, která byla omezena na 1.300 exemplářů, z toho 300 pro české zákazníky, měla připomenout škodovácké úspěchy v motorsportu.
Všechny vozy byly lakovány bílou barvou (odkaz na tovární rallyeovou Fabii R5), kterou doplňují černé detaily, a dostaly také loga edice. Specialitka vycházela z provedení Monte Carlo, což znamená ostřejší vizáž díky zvýrazněnému „lízátku“ na předním nárazníku nebo střešnímu spoileru na zádi. Bez příplatku si zákazníci mohli vybrat sedmnáctipalcová litá kola.
Pro Edition R5 vlastně ani příplatková výbava neexistovala, výzbroj totiž až na kola byla pevně daná. Fabia nabídla například navigaci, zadní parkovací senzory, automatickou klimatizace nebo vyhřívaná přední sedadla.
To nejzajímavější se ovšem ukrývá pod kapotou, kde pracuje turbodmychadlem přeplňovaný motor 1.4 TSI o výkonu 92 kW a točivém momentu 200 N.m. Spojený je výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Jedna-čtyřka přišla už v době, kdy jste si do Fabie po konci jednotky 1.2 TSI (2017) mohli objednat jen tříválce. Edition R5 je také jedinou verzí třetí generace českého supermini s motorem 1.4 TSI.
Jeho výkon pak stačí na zrychlení z klidu na stovku za 8,8 sekundy a maximální rychlost 203 km/h. Limitka dostala také o 15 mm snížený podvozek, tlumiče jsou sériové.
Asi vás nepřekvapí, že v době uvedení na trh byla tato edice nejdražší variantou Fabie, stála 474.900 korun.
A zajímavé je, že relativně vysokou cenu si drží i dnes, po třech letech od zahájení prodeje. V české inzerci lze narazit jen na několik kusů na prodej, jejich cena se však vždy drží nad 415 tisíci korun - a přitom nejde o neježděné kousky, na tachometru mají i desítky tisíc kilometrů.
Pohled do evropské inzerce pak odhalí exempláře s nízkými nájezdy, za něž prodejce dokonce aktuálně žádá víc peněz, než kolik činila česká cena za nový vůz v roce 2018. Za jednu Fabii Edition R5 s 4.295 km na tachometru chce například jistý německý prodejce půl milionu korun.
Tak co, koupili byste si tři roky starou Fabii za víc než 400 tisíc? Anebo je ještě na posuzování hodnoty brzy?