Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ceny ojetých aut v Česku: Vybrali jsme prodejní hity i ležáky!

David Šprincl
Diskuze (121)

Není auto jako auto: u stejného modelu některé varianty vystojí díru do sněhu a pak i do betonu. Na jiné se píšou pořadníky. Podívali jsme se na nejžádanější vozy.

Poslední měsíce zahýbaly automobilovým trhem jako celé roky předtím ne. Rapidní pokles se týkal nejvíce prodeje nových aut, ale logicky zasáhl i ojeté vozy.

U nových kousků byl příčinou zejména lockdown, k tomu nucené přerušení výroby a následně výpadky v dodavatelských řetězcích a také uzavření autosalonů.

Postrádáme vozy!

Důsledky na trhu s ojetinami? Chybějí zánovní auta. A nejen ta, značně klesl i dovoz samotných ojetin ze zahraničí. Výměnu vozů brzdily rovněž uzavřené bazary, které musely přejít na online prodej.

„Takto silný pokles nabídky jsme naposledy zažili po krizi v roce 2008. Loni jen ve střední Evropě chybělo skoro půl milionu ojetých aut ve srovnání s rokem zpátky,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti Aures Holdings. V Česku klesla nabídka téměř o 90.000 aut, v Polsku o 185.000, na Slovensku o 55.000, v Maďarsku chybělo 150.000 kusů. „Převis poptávky nad nedostatečnou nabídkou s sebou celkem očekávatelně přinesl i vyšší ceny.

V Česku meziročně stoupla o deset tisíc korun,“ dodává Vaněček.

Z ležáků hity?

S nadsázkou se tak dá říct, že i z někdejších ležáků se brzy mohou začít stávat hity. „V rámci online prodeje se houfně daří vyprodávat i auta, po nichž i déle než půl roku neštěkl pes,“ prozrazuje Jindřich Topol z AAA Auto.

„Zřetelně jsem to na vlastní oči viděl třeba na Volkswagenu Passat B8. Před rokem se jich nahromadilo plno, dováželi jsme je ve velkém od západních leasingovek. Už je skoro nebylo kam zaparkovat. Ceny ale postupně padaly a na přiškrceném trhu se z této verze stalo velmi dobře prodejné auto,“ doplňuje Topol.

Svět motorů 04/2021 Svět motorů 04/2021

Čtyři roky = maxivýběr

V tématu jsme se zaměřili na čtyřleté vozy. Jde o vůbec nejvíce nabízené ojetiny v Česku, s největší možnosti výběru.

Přinášíme průměrnou cenu deseti nejžádanějších modelů a pak cenovky kusů, které mají po čtyřech letech najeto jen šedesát, nebo naopak plných dvě stě tisíc kilometrů.

Podrobně jsme se pak podívali na čtyři nejprodávanější škodovky: octavii, fabii, superb a rapid.

Škoda Fabia

Hitem a naší radou u čtyřletých kousků je motor 1.2 TSI. Od roku 2017 ho nahradil 1.0 TSI – za tu dobu Svět motorů i jeho čtenáři zjistili, že přeplňovaný litrový tříválec vydrží víc než jakýkoliv starší motor bez turba, který kdy ve fabii byl (výjimkou je původní škodovácký 1.4 MPI 44 kW či 50 kW, vyráběný jen do roku 2003). Litr nemá prakticky žádné problémy a předchozí čtyřválec 1.2 TSI využívá stejnou technologii, je taky k neutahání, dokonale tichý, bez spotřeby oleje či problémů s jeho ředěním benzinem.

Naše rada: Fabia je velmi zdařilé auto, občasné vrzání příčného stabilizátoru řešitelné dvojicí silentbloků za tři stovky nestojí ani za řeč. To se spíš podívejte, zda kolem osvětlení registrační značky vzadu nebují rez. Vybrousit v tom místě dokonale nejde, takže řešením je výměna pátých dveří. Samotný díl stojí 17.000 Kč, ovšem s přestrojením, voskováním dutin a lakováním jste běžně na 36.000 Kč. Proto kupujte zejména takové fabie, které neprošvihly žádnou pravidelnou prohlídku a platí jim dvanáctiletá záruka na neprorezavění.

Škoda Fabia Motorizace Najeto Cena
Nejnižší cena 1.4 TDI kW Ambition hatchback 200 000 km 130 000 Kč
Prodejní hit 1.2 TSI Monte Carlo Combi 50 000 km 280 000 Kč
Ležák 1.4 TDI Ambition Combi v bílé/modré barvě 150 000 km 180 000 Kč

Plusy

  • Spolehlivost všech zážehových jednotek
  • Dynamické a úsporné motory TSI
  • Na malé auto skvělý komfort a odhlučnění

Minusy

  • Osekávání palety motorizací v průběhu výroby
  • Velké náklony v zatáčkách
  • Komplikované výměny žárovek

Škoda Rapid

U starých kusů ceny padají pod sto tisíc. U čtyřletých startují na 150.000 Kč. Hitem jsou čtvrtmilionové kousky, které mají najeto jen kolem padesáti tisíc kilometrů a pohání je motor 1.2 TSI, tedy stejný jako ve fabii. Krasavcem jako zbylé tři škodovky v rámečcích rapid není, ale v pohodě pojme čtyři dospělé a 550 litrů zavazadel. Přitom neváží víc než malá auta, takže i se slabšími motory jezdí dynamicky a úsporně.

Naše rada: Podobně jako u fabie není moc věcí, proč se bát starého TSI. V tomto modelu má už vždy z výroby širší a daleko odolnější rozvodový řetěz, jehož krátké zarachocení po startu neznamená, že se motor chystá kleknout. Po 120.000 kilometrech nechte ve značkovém servisu změřit úroveň natažení řetězu, mají na to přípravek i data a je to rychlé a levné. Jediné, čeho se z více důvodů vyvarujte, jsou dieselové tříválce 1.4 TDI 66 kW – ceny mají nižší, ale není divu, že patři mezi typické ležáky.

Škoda Rapid Motorizace Najeto Cena
Nejnižší cena 1.4 TDI Ambition 200 000 km 150 000 Kč
Prodejní hit 1.2 TSI 81 kW Style Plus 50 000 km 260 000 Kč
Ležák 1.4 TDI Ambition v bílé/modré barvě 150 000 km 180 000 Kč

Plusy

  • Robustní podvozek a celkově odolná mechanika
  • Živé motory 1.2 TSI
  • Velká palivová nádrž (51 l)

Minusy

  • Laciný interiér
  • Sklony k vibracím
  • Automatické převodovky se suchými spojkami, u ojetin rizikové

Škoda Octavia

Třetí octavia byla přelomová tím, že si poprvé dovolila delší rozvor náprav než Volkswagen Golf. Už se tedy nedá mluvit o autě s nadprůměrným kufrem, ale nepoměrně menším interiérem. Plně vybavených kusů s původní cenou přes 800.000 Kč je na trhu minimum. Mnohem častější jsou služební vozy ve středních výbavách Ambition s dieselem 1.6 TDI, které výrobce ztrestal jen pětistupňovou převodovkou. Hledejte jinde. Jinak platí, že všechny Octavie III jsou velmi spolehlivé. Žádný z motorů se nepotýká s nadměrnou spotřebou oleje ani selháváním rozvodů jako v předchůdci.

Naše rada: Při koupi si ohlídejte, aby expanzní nádobka dieselů byla jasně fialová a bez hnědého šlemu. Ten vznikal z přepálené chladicí kapaliny či fluoridových lepidel v mezichladiči a uměl napáchat rozličnou neplechu od zalepeného vypínání vodní pumpy po ucpané radiátory topení. Proplach je náročný, výměna drahá. Také si nechte diagnostikou načíst chybovou paměť. Pokud v ní svítí „F319 – spínač volicí páky zablokovaný v poloze P“, hrozí vám výměna celého voliče od ATF za 29.000 Kč. Ten od ZF se dá opravit za 2500 Kč.

 

Škoda Octavia Motorizace Najeto Cena
Nejnižší cena 1.6 TDI 66 kW Active 200 000 km 180 000 Kč
Prodejní hit 2.0 TDI 110 kW Style 80 000 km 300 000 Kč
Ležák 1.6 TDI 77 kW Ambition v bílé/modré barvě 150 000 km 220 000 Kč

Plusy

  • Vnitřní prostornost a obří kufr
  • Stabilita a přesné řízení
  • Široká paleta motorizací, verzí a výbav

Minusy

  • Velký výskyt nezajímavých chudých specifikací
  • Dunění na nerovnostech u levnějších verzí
  • Jen pětistupňová převodovka u 1.6 TDI

 

Škoda Superb

Čtyřleté superby už koupíte pod tři sta tisíc, na dlouhé cesty jde o skvělou
volbu, hlavně na dálnicích se projevuje úžasná aerodynamika. I s obyčejným
dieselem 2.0 TDI auto zvládá v pohodě 1400 km bez tankování. Přes
1000 km na nádrž ujedete i s motorem 1.4 TSI. S rozměrnými sedadly
a dostatkem úložných prostor jde o dostavník. A když máte na to zaplatit
půlmilion a budete mít štěstí, prodejní hit 2.0 TDI 140 kW ve vrcholné
výbavě Laurin & Klement a s pohonem všech kol vám bude sloužit léta.

Naše rada: Pozor hlavně na kilometry, superby najíždějí po evropských dálnicích extrémní porce. Diesely řady EA 288 nejsou špatné, ale po ujetí půl milionu mohou mít porézní hlavu, netěsný mezichladič i propálený chladič. Superbům taky vůbec nesedí velká kola s nízkým profilovým číslem pneumatik. Ovšem protože šestnáctky a sedmnáctky jsou v karoserii škaredě zalezlé, osmnáctky představují rozumný kompromis. Devatenáctkám se však vyhněte, to byste si na českých cestách odtrpěli každý metr. A hlídejte si tlak v pneumatikách. Kdo hustí pro jistotu na tři bary, nemůže se divit, že kola odskakují a mlátí.

Škoda Superb Motorizace Najeto Cena
Nejnižší cena 1.6 TDI 77 kW Ambition 200 000 km 280 000 Kč
Prodejní hit 2.0 TDI 140 kW Laurin & Klement 4x4 80 000 km 530 000 Kč
Ležák 2.0 TDI 110 kW Ambition liftback 150 000 km 350 000 Kč

Plusy

  • Jednoduchý a účinný pohon všech kol
  • Prostorný interiér, rozměrné všechny sedačky
  • Obrovské dojezdy benzinu 1.4 TSI i dieselu 2.0 TDI

Minusy

  • Hrubé chování převodovek DSG do roku 2017
  • Mírně hlučnější než auta prémiového segmentu
  • Špatné jízdní vlastnosti na 19“ kolech
Deset nejinzerovanějších vozů
Pořadí Česko Slovensko Polsko Maďarsko
1. Škoda Octavia Škoda Octavia Opel Astra Opel Astra
2. Škoda Fabia Škoda Fabia Audi A4 Ford Focus
3. VW Passat VW Passat VW Passat BMW 3
4. VW Golf VW Golf BMW 3 VW Passat
5. Škoda Superb Škoda Superb VW Golf VW Golf
6. Ford Focus BMW 3 Ford Focus Škoda Octavia
7. BMW 3 Audi A4 Škoda Octavia Suzuki Swift
8. Škoda Rapid Audi A6 Ford Mondeo Opel Corsa
9. Ford Mondeo BMW 5 Opel Corsa BMW 5
10. VW Touran Ford Focus BMW 5 Audi A4

Víte, že…

… rostoucí podíl na trhu ojetin zaznamenávají hybridy a elektromobily? Loni bylo v Česku v nabídce na 4500 hybridů (meziročně +46 %) a na 2000 plně elektrických vozů (+30 %).

… nejvíce ojetin bylo inzerováno v Praze a Středočeském kraji? ... nejméně pak v krajích Karlovarském a Libereckém?

Ceny deseti nejprodávanějších čtyřletých aut
Model Průměrná cena při stáří čtyř let Obvyklá cena s 60 000 km Obvyklá cena s 200 000 km
Škoda Octavia 270 677 Kč 280 000 Kč 210 000 Kč
Volkswagen Passat 334 755 Kč 400 000 Kč 300 000 Kč
Škoda Superb 412 232 Kč 430 000 Kč 330 000 Kč
Škoda Fabia 217 804 Kč 220 000 Kč 160 000 Kč
Škoda Rapid 227 274 Kč 230 000 Kč 170 000 Kč
Volkswagen Touran 345 154 Kč 400 000 Kč 300 000 Kč
Hyundai i30 242 923 Kč 250 000 Kč 160 000 Kč
Volkswagen Golf 281 758 Kč 290 000 Kč 200 000 Kč
Hyundai Tucson 413 805 Kč 430 000 Kč 330 000 Kč
Kia Sportage 397 516 Kč 420 000 Kč 320 000 Kč

Rozhovor: Češi slyší na kilometry, dají jim přednost i před lehce bouraným autem

Aktuální nedostatek nových a zánovních aut způsobený nejen výpadkem výroby kvůli covidu, ale i kolotočem emisních homologací se už stihl projevit i na trhu ojetin. „V posledním roce ceny většiny z nich neklesaly, naopak cenová hladina se v průměru o pár procent zvýšila a celkový počet nabízených ojetin na inzertních portálech viditelně klesl,“ říká Jindřich Topol z AAA Auto.

Jaká auta si drží cenu?

Obecně si dobře drží cenu kategorie malých aut a také levnější zástupci nižší střední třídy. Důvod je jasný: na trhu těchto cenově dostupných modelů v posledních letech rychle ubývá, protože výrobcům se už přestává vyplácet je nabízet. Dále si dobře drží cenu módní SUV, zejména z levnějších kategorií.

Pomohl pomalejšímu poklesu cen ojetin koronavirus?

Pokles spíš souvisí s tím, jak se kvůli přísnějším emisním limitům, respektive pokutám pro výrobce, rychle zvyšovaly ceny nových aut. Koneckonců trh nových a ojetých aut jsou spojené nádoby.

Nejvíc se obchoduje se škodovkami. Jaké hity a ležáky najdeme u nich?

Ze škodovek si obecně dobře drží cenu levné modely. Třeba trojková Fabia Combi. Nebo zajímavé specifikace octavií jako RS nebo Scout. Ale kupodivu si cenu dobře drží drahá SUV typu Kodiaqu RS. Ten byl hitem už jako novinka, přesto se přestal vyrábět.

Kterým variantám cena naopak rychle padá?

Obyčejnějším a na trhu početně rozšířeným verzím jako Octavia 1.6 TDI. Častým příkladem jsou i tuctové specifikace superbů, u nichž tlačí cenu dolů množství letištních taxíků, které se ve velkých počtech průběžně dostávají na trh.

Jak Češi slyší na počet ujetých kilometrů?

Dají kvůli nižšímu nájezdu třeba přednost i lehce bouranému vozu? Lehce havarovaný vůz je v naší hodnotící škále auto, které má například vyměněný nárazník, světlomety, blatník či dveře. Takováto nijak zásadně havarovaná ojetina s šedesáti tisíci kilometry by podle našich zkušeností byla jistě lépe prodejná než nehavarované auto se 100.000 kilometry.

Průměrný pokles ceny
Stáří vozu 1 rok 2 roky 3 roky 4 roky 5 let
Nájezd 20 000 km 40 000 km 60 000 km 80 000 km 100 000 km
Škodovky
Fabia 19 % 29 % 39 % 45 % 50 %
Rapid 23 % 30 % 38 % 45 % 51 %
Spaceback 19 % 27 % 34 % 40 % 47 %
Octavia 20 % 36 % 49 % 59 % 61 %
Superb 25 % 36 % 45 % 53 % 61 %
Yeti     36 % 40 % 43 %
Karoq 15 % 26 %      
Kodiaq 19 % 27 % 37 %    
Další značky
Dacia Duster 4 % 15 % 29 % 35 % 46 %
Hyundai i30 22 % 30 % 38 % 46 % 52 %
Kia Cee´d 21 % 29 % 37 % 44 % 50 %
Peugeot 2008 20 % 32 % 36 % 41 % 51 %
Renault Mégane 20 % 37 % 46 % 55 % 64 %
Volkswagen Golf 29 % 34 % 40 % 46 % 49 %
Volkswagen Passat 31 % 39 % 46 % 54 % 62 %
Volkswagen Tiguan 24 % 29 % 37 % 42 % 60 %
David Šprincl
Diskuze (121)

Doporučujeme

19. 2. 2022 20:26
Re: Ojetina
Jojo, je to tak. Opravdu se díky němu dá o autě zjistit hodně věcí. Když jsem si kupoval své současné auto z https://autobazar.biginzerce.cz/ tak jsem si také pro jistotu nechal VIN kód projet, abych zjistil jaká je vůbec historie auta. Naštěstí prodejce nelhal v tom, že je druhý majitel a všechno bylo v pořádku.
11. 8. 2021 22:49
Ojetina
Tak to díky moc za tento návod. Já jsem si nedávno také chtěl pořídit nějaké to ojeté auto, ale vůbec jsem netušil, že se dá zjistit něco podle nějakého vin kod. O tom jsem se poprvé dozvěděl zde - https://napovime.cz/…rolovat-vin-kod/ a pak až u vás... To je ale opravdu velice užitečná věcička, ten vin kod :)
Avatar - Barrichello
1. 2. 2021 10:46
Re: Bazarové kolbiště
Právě že to jde porovnat krásně, ty auta jdou pořídit za stejnou cenu víš :-) Jak to nové Citygo tak ten 14 let starý Sklasse :-) :-) :-)
1. 2. 2021 09:15
Re: Po čtyřech letech nikdo auto s kterým je spokojený
Pokud to mohu komentovat ze svých zkušeností, tak normální nastavení pro farmaceutické firmy bývalo 3 roky nebo 120 000 km, podle toho co nastane dříve. Teď se rozmáhá (hlavně pro soukromé osoby) omezení na třeba 10 000 km ročně, což jsou pak ty "levné" leasingy Škoda bez starostí a podobně. U firmy může být i natvrdo doba používání a pak za nedojeté kilometry dostáváš nějakou malou částku (třeba 0.05 Kč) a za přejeté platíš (třeba 0.20 Kč). Benzínové auto z firmy je určitě dobrá možnost, jak se dostat k zajímavému autu. Když jsme pouštěli z firmy Mercedes E500 byl s 150 tisíci km a 4 lety užívání za 550 tisíc (pořizovačka cca 3 miliony), Phaeton 4.2 byl dlouho v nabídce leasingovky za 700 tisíc a nevím za kolik následně "vystřelil". To v diskuzi zmíněné Volvo S80 s 3.2 bylo za 220 tisíc v rámci aukce.
1. 2. 2021 08:45
Re: Po čtyřech letech nikdo auto s kterým je spokojený
co mi nesedí - ty operáky jsou omezené najetými kilometry, jak píšeš, kolik to tak bývá? a berou si to firmy, které kupují diesely... to se dopředu počítá s tím, že se to smotá? vždyť to už ani nejde, ne - myslím v kontextu výměny oleje atd...
každopádně jako soukromá osoba bych se dieselu po firmě vyhnul obloukem resp. chtěl bych benzín... a ten u VW nemají tak bych asi nechtěl ani VW:)