Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
64
Fotogalerie

Ceny ojetých aut v Česku: Vybrali jsme prodejní hity i ležáky!

Není auto jako auto: u stejného modelu některé varianty vystojí díru do sněhu a pak i do betonu. Na jiné se píšou pořadníky. Podívali jsme se na nejžádanější vozy.

Poslední měsíce zahýbaly automobilovým trhem jako celé roky předtím ne. Rapidní pokles se týkal nejvíce prodeje nových aut, ale logicky zasáhl i ojeté vozy.

U nových kousků byl příčinou zejména lockdown, k tomu nucené přerušení výroby a následně výpadky v dodavatelských řetězcích a také uzavření autosalonů.

Postrádáme vozy!

Důsledky na trhu s ojetinami? Chybějí zánovní auta. A nejen ta, značně klesl i dovoz samotných ojetin ze zahraničí. Výměnu vozů brzdily rovněž uzavřené bazary, které musely přejít na online prodej.

„Takto silný pokles nabídky jsme naposledy zažili po krizi v roce 2008. Loni jen ve střední Evropě chybělo skoro půl milionu ojetých aut ve srovnání s rokem zpátky,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti Aures Holdings. V Česku klesla nabídka téměř o 90.000 aut, v Polsku o 185.000, na Slovensku o 55.000, v Maďarsku chybělo 150.000 kusů. „Převis poptávky nad nedostatečnou nabídkou s sebou celkem očekávatelně přinesl i vyšší ceny.

V Česku meziročně stoupla o deset tisíc korun,“ dodává Vaněček.

Z ležáků hity?

S nadsázkou se tak dá říct, že i z někdejších ležáků se brzy mohou začít stávat hity. „V rámci online prodeje se houfně daří vyprodávat i auta, po nichž i déle než půl roku neštěkl pes,“ prozrazuje Jindřich Topol z AAA Auto.

„Zřetelně jsem to na vlastní oči viděl třeba na Volkswagenu Passat B8. Před rokem se jich nahromadilo plno, dováželi jsme je ve velkém od západních leasingovek. Už je skoro nebylo kam zaparkovat. Ceny ale postupně padaly a na přiškrceném trhu se z této verze stalo velmi dobře prodejné auto,“ doplňuje Topol.

Svět motorů 04/2021Svět motorů 04/2021 | Svět motorů

Čtyři roky = maxivýběr

V tématu jsme se zaměřili na čtyřleté vozy. Jde o vůbec nejvíce nabízené ojetiny v Česku, s největší možnosti výběru.

Přinášíme průměrnou cenu deseti nejžádanějších modelů a pak cenovky kusů, které mají po čtyřech letech najeto jen šedesát, nebo naopak plných dvě stě tisíc kilometrů.

Podrobně jsme se pak podívali na čtyři nejprodávanější škodovky: octavii, fabii, superb a rapid.

Škoda Fabia

Hitem a naší radou u čtyřletých kousků je motor 1.2 TSI. Od roku 2017 ho nahradil 1.0 TSI – za tu dobu Svět motorů i jeho čtenáři zjistili, že přeplňovaný litrový tříválec vydrží víc než jakýkoliv starší motor bez turba, který kdy ve fabii byl (výjimkou je původní škodovácký 1.4 MPI 44 kW či 50 kW, vyráběný jen do roku 2003). Litr nemá prakticky žádné problémy a předchozí čtyřválec 1.2 TSI využívá stejnou technologii, je taky k neutahání, dokonale tichý, bez spotřeby oleje či problémů s jeho ředěním benzinem.

Naše rada: Fabia je velmi zdařilé auto, občasné vrzání příčného stabilizátoru řešitelné dvojicí silentbloků za tři stovky nestojí ani za řeč. To se spíš podívejte, zda kolem osvětlení registrační značky vzadu nebují rez. Vybrousit v tom místě dokonale nejde, takže řešením je výměna pátých dveří. Samotný díl stojí 17.000 Kč, ovšem s přestrojením, voskováním dutin a lakováním jste běžně na 36.000 Kč. Proto kupujte zejména takové fabie, které neprošvihly žádnou pravidelnou prohlídku a platí jim dvanáctiletá záruka na neprorezavění.

Škoda FabiaMotorizaceNajetoCena
Nejnižší cena1.4 TDI kW Ambition hatchback200 000 km130 000 Kč
Prodejní hit1.2 TSI Monte Carlo Combi50 000 km280 000 Kč
Ležák1.4 TDI Ambition Combi v bílé/modré barvě150 000 km180 000 Kč

Plusy

  • Spolehlivost všech zážehových jednotek
  • Dynamické a úsporné motory TSI
  • Na malé auto skvělý komfort a odhlučnění

Minusy

  • Osekávání palety motorizací v průběhu výroby
  • Velké náklony v zatáčkách
  • Komplikované výměny žárovek

Škoda Rapid

U starých kusů ceny padají pod sto tisíc. U čtyřletých startují na 150.000 Kč. Hitem jsou čtvrtmilionové kousky, které mají najeto jen kolem padesáti tisíc kilometrů a pohání je motor 1.2 TSI, tedy stejný jako ve fabii. Krasavcem jako zbylé tři škodovky v rámečcích rapid není, ale v pohodě pojme čtyři dospělé a 550 litrů zavazadel. Přitom neváží víc než malá auta, takže i se slabšími motory jezdí dynamicky a úsporně.

Naše rada: Podobně jako u fabie není moc věcí, proč se bát starého TSI. V tomto modelu má už vždy z výroby širší a daleko odolnější rozvodový řetěz, jehož krátké zarachocení po startu neznamená, že se motor chystá kleknout. Po 120.000 kilometrech nechte ve značkovém servisu změřit úroveň natažení řetězu, mají na to přípravek i data a je to rychlé a levné. Jediné, čeho se z více důvodů vyvarujte, jsou dieselové tříválce 1.4 TDI 66 kW – ceny mají nižší, ale není divu, že patři mezi typické ležáky.

Škoda RapidMotorizaceNajetoCena
Nejnižší cena1.4 TDI Ambition200 000 km150 000 Kč
Prodejní hit1.2 TSI 81 kW Style Plus50 000 km260 000 Kč
Ležák1.4 TDI Ambition v bílé/modré barvě150 000 km180 000 Kč

Plusy

  • Robustní podvozek a celkově odolná mechanika
  • Živé motory 1.2 TSI
  • Velká palivová nádrž (51 l)

Minusy

  • Laciný interiér
  • Sklony k vibracím
  • Automatické převodovky se suchými spojkami, u ojetin rizikové

Škoda Octavia

Třetí octavia byla přelomová tím, že si poprvé dovolila delší rozvor náprav než Volkswagen Golf. Už se tedy nedá mluvit o autě s nadprůměrným kufrem, ale nepoměrně menším interiérem. Plně vybavených kusů s původní cenou přes 800.000 Kč je na trhu minimum. Mnohem častější jsou služební vozy ve středních výbavách Ambition s dieselem 1.6 TDI, které výrobce ztrestal jen pětistupňovou převodovkou. Hledejte jinde. Jinak platí, že všechny Octavie III jsou velmi spolehlivé. Žádný z motorů se nepotýká s nadměrnou spotřebou oleje ani selháváním rozvodů jako v předchůdci.

Naše rada: Při koupi si ohlídejte, aby expanzní nádobka dieselů byla jasně fialová a bez hnědého šlemu. Ten vznikal z přepálené chladicí kapaliny či fluoridových lepidel v mezichladiči a uměl napáchat rozličnou neplechu od zalepeného vypínání vodní pumpy po ucpané radiátory topení. Proplach je náročný, výměna drahá. Také si nechte diagnostikou načíst chybovou paměť. Pokud v ní svítí „F319 – spínač volicí páky zablokovaný v poloze P“, hrozí vám výměna celého voliče od ATF za 29.000 Kč. Ten od ZF se dá opravit za 2500 Kč.

 

Škoda OctaviaMotorizaceNajetoCena
Nejnižší cena1.6 TDI 66 kW Active200 000 km180 000 Kč
Prodejní hit2.0 TDI 110 kW Style80 000 km300 000 Kč
Ležák1.6 TDI 77 kW Ambition v bílé/modré barvě150 000 km220 000 Kč

Plusy

  • Vnitřní prostornost a obří kufr
  • Stabilita a přesné řízení
  • Široká paleta motorizací, verzí a výbav

Minusy

  • Velký výskyt nezajímavých chudých specifikací
  • Dunění na nerovnostech u levnějších verzí
  • Jen pětistupňová převodovka u 1.6 TDI

 

Škoda Superb

Čtyřleté superby už koupíte pod tři sta tisíc, na dlouhé cesty jde o skvělou
volbu, hlavně na dálnicích se projevuje úžasná aerodynamika. I s obyčejným
dieselem 2.0 TDI auto zvládá v pohodě 1400 km bez tankování. Přes
1000 km na nádrž ujedete i s motorem 1.4 TSI. S rozměrnými sedadly
a dostatkem úložných prostor jde o dostavník. A když máte na to zaplatit
půlmilion a budete mít štěstí, prodejní hit 2.0 TDI 140 kW ve vrcholné
výbavě Laurin & Klement a s pohonem všech kol vám bude sloužit léta.

Naše rada: Pozor hlavně na kilometry, superby najíždějí po evropských dálnicích extrémní porce. Diesely řady EA 288 nejsou špatné, ale po ujetí půl milionu mohou mít porézní hlavu, netěsný mezichladič i propálený chladič. Superbům taky vůbec nesedí velká kola s nízkým profilovým číslem pneumatik. Ovšem protože šestnáctky a sedmnáctky jsou v karoserii škaredě zalezlé, osmnáctky představují rozumný kompromis. Devatenáctkám se však vyhněte, to byste si na českých cestách odtrpěli každý metr. A hlídejte si tlak v pneumatikách. Kdo hustí pro jistotu na tři bary, nemůže se divit, že kola odskakují a mlátí.

Škoda SuperbMotorizaceNajetoCena
Nejnižší cena1.6 TDI 77 kW Ambition200 000 km280 000 Kč
Prodejní hit2.0 TDI 140 kW Laurin & Klement 4x480 000 km530 000 Kč
Ležák2.0 TDI 110 kW Ambition liftback150 000 km350 000 Kč

Plusy

  • Jednoduchý a účinný pohon všech kol
  • Prostorný interiér, rozměrné všechny sedačky
  • Obrovské dojezdy benzinu 1.4 TSI i dieselu 2.0 TDI

Minusy

  • Hrubé chování převodovek DSG do roku 2017
  • Mírně hlučnější než auta prémiového segmentu
  • Špatné jízdní vlastnosti na 19“ kolech
Deset nejinzerovanějších vozů
PořadíČeskoSlovenskoPolskoMaďarsko
1.Škoda OctaviaŠkoda OctaviaOpel AstraOpel Astra
2.Škoda FabiaŠkoda FabiaAudi A4Ford Focus
3.VW PassatVW PassatVW PassatBMW 3
4.VW GolfVW GolfBMW 3VW Passat
5.Škoda SuperbŠkoda SuperbVW GolfVW Golf
6.Ford FocusBMW 3Ford FocusŠkoda Octavia
7.BMW 3Audi A4Škoda OctaviaSuzuki Swift
8.Škoda RapidAudi A6Ford MondeoOpel Corsa
9.Ford MondeoBMW 5Opel CorsaBMW 5
10.VW TouranFord FocusBMW 5Audi A4

Víte, že…

… rostoucí podíl na trhu ojetin zaznamenávají hybridy a elektromobily? Loni bylo v Česku v nabídce na 4500 hybridů (meziročně +46 %) a na 2000 plně elektrických vozů (+30 %).

… nejvíce ojetin bylo inzerováno v Praze a Středočeském kraji? ... nejméně pak v krajích Karlovarském a Libereckém?

Ceny deseti nejprodávanějších čtyřletých aut
ModelPrůměrná cena při stáří čtyř letObvyklá cena s 60 000 kmObvyklá cena s 200 000 km
Škoda Octavia270 677 Kč280 000 Kč210 000 Kč
Volkswagen Passat334 755 Kč400 000 Kč300 000 Kč
Škoda Superb412 232 Kč430 000 Kč330 000 Kč
Škoda Fabia217 804 Kč220 000 Kč160 000 Kč
Škoda Rapid227 274 Kč230 000 Kč170 000 Kč
Volkswagen Touran345 154 Kč400 000 Kč300 000 Kč
Hyundai i30242 923 Kč250 000 Kč160 000 Kč
Volkswagen Golf281 758 Kč290 000 Kč200 000 Kč
Hyundai Tucson413 805 Kč430 000 Kč330 000 Kč
Kia Sportage397 516 Kč420 000 Kč320 000 Kč

Rozhovor: Češi slyší na kilometry, dají jim přednost i před lehce bouraným autem

Aktuální nedostatek nových a zánovních aut způsobený nejen výpadkem výroby kvůli covidu, ale i kolotočem emisních homologací se už stihl projevit i na trhu ojetin. „V posledním roce ceny většiny z nich neklesaly, naopak cenová hladina se v průměru o pár procent zvýšila a celkový počet nabízených ojetin na inzertních portálech viditelně klesl,“ říká Jindřich Topol z AAA Auto.

Jaká auta si drží cenu?

Obecně si dobře drží cenu kategorie malých aut a také levnější zástupci nižší střední třídy. Důvod je jasný: na trhu těchto cenově dostupných modelů v posledních letech rychle ubývá, protože výrobcům se už přestává vyplácet je nabízet. Dále si dobře drží cenu módní SUV, zejména z levnějších kategorií.

Pomohl pomalejšímu poklesu cen ojetin koronavirus?

Pokles spíš souvisí s tím, jak se kvůli přísnějším emisním limitům, respektive pokutám pro výrobce, rychle zvyšovaly ceny nových aut. Koneckonců trh nových a ojetých aut jsou spojené nádoby.

Nejvíc se obchoduje se škodovkami. Jaké hity a ležáky najdeme u nich?

Ze škodovek si obecně dobře drží cenu levné modely. Třeba trojková Fabia Combi. Nebo zajímavé specifikace octavií jako RS nebo Scout. Ale kupodivu si cenu dobře drží drahá SUV typu Kodiaqu RS. Ten byl hitem už jako novinka, přesto se přestal vyrábět.

Kterým variantám cena naopak rychle padá?

Obyčejnějším a na trhu početně rozšířeným verzím jako Octavia 1.6 TDI. Častým příkladem jsou i tuctové specifikace superbů, u nichž tlačí cenu dolů množství letištních taxíků, které se ve velkých počtech průběžně dostávají na trh.

Jak Češi slyší na počet ujetých kilometrů?

Dají kvůli nižšímu nájezdu třeba přednost i lehce bouranému vozu? Lehce havarovaný vůz je v naší hodnotící škále auto, které má například vyměněný nárazník, světlomety, blatník či dveře. Takováto nijak zásadně havarovaná ojetina s šedesáti tisíci kilometry by podle našich zkušeností byla jistě lépe prodejná než nehavarované auto se 100.000 kilometry.

Průměrný pokles ceny
Stáří vozu1 rok2 roky3 roky4 roky5 let
Nájezd20 000 km40 000 km60 000 km80 000 km100 000 km
Škodovky
Fabia19 %29 %39 %45 %50 %
Rapid23 %30 %38 %45 %51 %
Spaceback19 %27 %34 %40 %47 %
Octavia20 %36 %49 %59 %61 %
Superb25 %36 %45 %53 %61 %
Yeti  36 %40 %43 %
Karoq15 %26 %   
Kodiaq19 %27 %37 %  
Další značky
Dacia Duster4 %15 %29 %35 %46 %
Hyundai i3022 %30 %38 %46 %52 %
Kia Cee´d21 %29 %37 %44 %50 %
Peugeot 200820 %32 %36 %41 %51 %
Renault Mégane20 %37 %46 %55 %64 %
Volkswagen Golf29 %34 %40 %46 %49 %
Volkswagen Passat31 %39 %46 %54 %62 %
Volkswagen Tiguan24 %29 %37 %42 %60 %