Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rotační motor Omega 1 slibuje téměř nulové emise. Wankel to není

Filip Melich Filip Melich 12. 9. 2022 • 06:50
11
16
Zobrazit náhledy (11)
Rotační motor Omega 1 Rotační motor Omega 1 Rotační motor Omega 1 Rotační motor Omega 1 Rotační motor Omega 1 Rotační motor Omega 1

Americká společnost Astron Aerospace vyvinula rotační motor, který má s Wankelem pramálo společného. Omega 1 slibuje nízkou hmotnost, vysoký výkon a minimální emise.

Silný tlak na elektrifikaci dopravy ještě neznamená, že byly ukončeny všechny snahy o vývoj a vylepšení spalovacího motoru. Vznikají dokonce i zcela nové konstrukce, jakou je například rotační motor Omega 1 od americké společnosti Astron Aerospace. A přestože jsme použili slovo „rotační“, s Wankelovým motorem má pramálo společného.

Tvůrci motoru Omega 1 slibují vysoký výkon, kompaktní rozměry, nízkou hmotnost a takřka nulové emise. Jednotka by teoreticky mohla být použita nejen v autech, ale také v motorkách či letadlech. Motor sestává ze čtveřice rotorů rozdělených do dvojic. Každá dvojice je pak uspořádána tak, že jsou rotory nad sebou a spojeny ozubenými koly. Při práci se díky tomu otáčí v opačných směrech.

První pár rotorů hraje roli jakéhosi přeplňování, konkrétně nasává a stlačuje vzduch, který následně skrze předkomoru putuje do druhé dvojice rotorů. Nasátý vzduch je stlačen na 13,7 – 20,7 bar, tedy na několikanásobně vyšší tlak ve srovnání s klasickým přeplňovaným motorem. Astron Aerospace uvádí, že běžné přeplňování spalovacího motoru pracuje s tlakem až kolem 2,4 bar. Druhá dvojice rotorů pak obstarává spalování paliva a výfuk.

Video se připravuje ...

Podle společnosti Astron Aerospace dokáže Omega 1 produkovat kolem 160 koní a 230 Nm. Otáčkové maximum leží na hodnotě 25.000 ot/min. Hmotnost motoru je přitom pouhých 15,9 kilogramů. Srovnatelně výkonný klasický motor váží násobně více. Jednotky Omega 1 se zároveň dají spojovat do větších celků, kdy se jejich hodnoty sčítají. Například soustava dvou motorů Omega 1 produkuje 320 koní, 460 Nm a váží 31,8 kilogramů.

Vysoce úsporný provoz téměř bez emisí (výrobce neuvádí konkrétní hodnoty) je mimo jiné umožněn jednodušší konstrukcí, která nedává tolik prostoru ztrátám. U tradičního spalovacího motoru dochází ke ztrátám například při chodu ventilů, tření dílů o sebe, chlazení a podobně. Jednotka Omega 1 je chlazená vzduchem, vyžaduje minimální mazání a jedinými pohyblivými částmi jsou rotační elementy.

Spotřebu paliva dále snižuje funkce „skip fire“, která by se dala volně přeložit jako přeskočení zážehu či spalování. Jde v podstatě o obdobu deaktivace válců v tradičních spalovacích motorech. Když je motor ve vysokém zápřahu, Omega 1 zapaluje směs při každé otáčce. Při nižších požadavcích na výkon ke spalování dochází jen dle potřeby, například při každé desáté otočce.

Výrobce jednoduchost motoru přirovnává ke komplexnosti čtyřdobého jednoválce ze zahradní sekačky. Díky jednoduché konstrukci má být Omega 1 nenáročná a levná na údržbu, přičemž nějaká zásadní přestavba motoru má být potřeba nejdříve po 100.000 hodinách provozu.

Asteron Aerospace na svých webových stránkách slibuje, že licence na použití této technologie jsou mimořádně levné. Kromě toho se výrobce chlubí, že uzavřel smlouvu s dodavatelem Ministerstva obrany Spojených států amerických, takže začne motory dodávat americké vládě.

Co si na základě prozatím dostupných informací myslíte vy, půjde o budoucnost spalovacích motorů?

Doporučujeme

Témata
26. 11. 2022 12:22
Peklostroj
To je ale peklostroj. :-! :yes:
13. 9. 2022 09:44
Re: Před pár lety
No právě - v realitě to moc přesvědčivě nevypadá https://www.youtube.com/watch?…
13. 9. 2022 07:12
Re: Teorie a praxe
Vyšší spotřeba musí znamenat vyšší emise zcela jistě. Proto oni neuvádějí žádné konkrétní číslo.
13. 9. 2022 07:12
Re: Teorie a praxe
:yes: :-)
13. 9. 2022 06:57
Před pár lety
V principu to vypadá elegantně, ale v praxi to bude asi ještě problematičtější, než Wankel. Před lety jsem s nadšením četl o benzínové turbíně, kterou vyvíjí nějaká univerzita. Nedaly se u ní moc regulovat otáčky, ale pro výrobu elektřiny v hybrydech vypadala ideálně. Malá, lehká, úsporná, jednoduchá. A po letech není po turbíně ani vidu ani slechu a to byla konstrukčně jednodušší, než tohle. Přes všechnu skepsi držím vývojářům Omegy palce, v počítači se to točí krásně :yes: