Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Range Rover 1970-2012
Range Rover 1970-2012
Range Rover 1970-2012
Range Rover 1970-2012
146 Fotogalerie

Range Rover slaví 40 let, LRX přijde ještě letos

Range Rover v červnu oslaví 40 let. Za tu dobu vznikly tři generace, řadu doplnil Range Rover a ještě letos se představí nejmenší model, který bude sériovou podobou studie LRX.

Range Rover je prvním autem, které v sobě spojuje vlastnosti terénní a luxusní kategorie. Jeho vznik byl motivován úspěchem Land Roveru a podporován úsilím proniknout na americký trh. Automobilka Rover proto v závěru 60tých let usilovně pracovala na autě, které by spojovalo pohon 4x4 a osmiválcový motor.

Nový model se novinářům poprvé představil 17. června 1970. Range Rover měl původně jen třídveřovou karoserii se skromným rozvorem 2,54 metru. Většina karosářských dílů byla vyrobena z hliníku, jednalo se o samonosnou karoserii vyztuženou ocelovým rámem. Na svou dobu pokrokové bylo použití vinutých pružin a kotoučových brzd na všech kolech. Samozřejmostí byla redukční převodovka.

Motor byl v nabídce jediný – celohliníkový 3,5 V8 o výkonu 115 kW. Po 11 letech výroby se v roce 1981 představila také prodloužená pětidveřová verze. Místo generační obměny procházel Range Rover v průběhu 80tých let neustálou evolucí. Postupně se v nabídce objevily automatická převodovka, turbodiesel od VM Motori a průlomové prvky výbavy. Range Rover byl prvním autem, které spojilo pohon 4x4 a ABS (1989), kontrolu trakce (1992) a vzduchové odpružení (1992). V 90tých letech se objevily také výkonnější motory: první generace, již tehdy označovaná Range Rover Classic, končila kariéru s motorem 4,2 V8 o výkonu 149 kW.

Range Rover Classic si připsal také první vítězství v Rally Dakar roku 1979, v roce 1977 vyhrál 30.000km rally London-Sydney Maraton a má na kontě mnoho dalších vytrvalostních zkoušek. Získal si také oblibu u mnoha známých osobností, včetně královny Alžběty II. a Paula McCartneyho. Upravený Range Rover sloužil mimo jiné i jako „papamobil“.

Podvozek Range Roveru se stal také konstrukčním základem pro Land Rover Discovery z roku 1989.

Nástupce s kódovým označením P38A dnes nebývá považován za příliš úspěšný model. Konstruktéři a designéři stáli před nelehkým úkolem nahradit již tehdy legendárního předchůdce. Premiéra se nakonec uskutečnila v září 1994, nový Range Rover se stal první novinkou představenou po převzetí Roveru německým BMW. Osmiválcový motor byl představen v nových verzích: 3,9 l (140 kW) a 4,6 l (165 kW). Tuto dvojici doplnil šestiválec 2,5 TD (100 kW) od BMW. Druhá generace se vyráběla v letech 1994 až 2002.

Aktuální generace (L322) byla vyvíjena jako větší a luxusnější alternativa k BMW X5. Designéři použili retroprvky odkazující na původní model. Ačkoliv při premiéře v roce 2002 byl již majitelem automobilky Land Rover americký Ford, elektroinstalace i motory pocházely od BMW. Až do roku 2006 mohli zákazníci vybírat mezi 4,4 V8 (210 kW) a 3,0 Td6 (130 kW). Při modernizaci se pod kapotou zabydlely motory původem od Jaguaru: 4,4 V8 (225 kW) a 4,2 V8 s kompresorem (291 kW), doplnil je zcela nový turbodiesel 3,6 TDV8 (200 kW).

Loni se představil faceliftovaný Range Rover. Kromě nového designu přídě dostal plně digitální přístrojový štít tvořený velkoplošným TFT displejem a novou generaci osmiválcových motorů s objemem 5,0 litru – atmosférický s 276 kW a kompresorem přeplňovaný s 375 kW.

Kromě Range Roveru se od roku 2004 vyrábí také menší Range Rover Sport, který využívá platformu aktuální generace Land Roveru Discovery. S ním sdílí i motory, zatímco design se velmi podobá většímu Range Roveru.

U příležitosti 40. výročí Range Roveru automobilka oficiálně potvrdila premiéru nové, třetí řady, která je naplánována na podzimní autosalon v Paříži. Novinka bude vycházet ze studie Land Rover LRX. Bude novým samostatným modelem, který se zařadí jako luxusní alternativa po bok Land Roveru Freelander.