Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Royal Enfield Himalayan 450: Se šerpou na střechu světa

Royal Enfi eld poprvé zkonstruoval vodou chlazený motor, který se časem objeví i v jiných modelech. Jednoválec s výkonem 29,4 kW je mnohem silnější než agregát v předchozí generaci a splňuje požadavky na moderní pohonnou jednotku.
Přední refl ektor je složený z diod a uprostřed má pěkný detail v podobě loga značky.
Vzadu chybí centrální světlo a jeho funkci přebírají směrové blikače
Kulatý 4“ přístrojový displej také zatím žádný jiný Royal Enfi eld neměl. Je hezky podsvícený, dobře čitelný a ukazuje všechny důležité údaje.
10 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (2)

Pracantem, který dopraví do základního tábora všechny zásoby, byl již předchozí Royal Enfield Himalayan. Jenže nebyl tak efektivní, protože mu chyběla síla a rychle se zadýchal. Nová generace má být mnohem užitečnější.

U nás se dostanete po vyasfaltované cestě téměř kamkoliv, ale jinde ve světě to není samozřejmostí. V takové Asii je neupravených štěrkových cest požehnaně. Ani proto nepřekvapí, že britsko-indický výrobce Royal Enfield má ve svém portfoliu i bytelné cestovní enduro Himalayan, které k nám zavítalo ve své druhé generaci. Ale řekněme si upřímně. První generace představená v roce 2016 mnoho z moderních motocyklů nepochytila a svým pojetím či konstrukcí odpovídala spíše strojům ze sedmdesátých let minulého století. Bude tedy nový himalayan konkurenceschopný?

Kombinace přístupů

První zmínky o novém stroji vypustil Royal Enfield již v roce 2022 a z dlouhého vývoje by se mohlo zdát, že si na něm dal hodně záležet. A je to tak! Vytvořil zcela nový stroj, který přináší řadu inovací. Poprvé tak Royal Enfield do motocyklu zapracoval vodou chlazený motor a vybavil ho elektronickým plynem, aby mohli fungovat všichni elektroničtí pomocníci. A že to vzali konstruktéři z gruntu, je vidět na první pohled. Elegantní silueta působí odlehčeně, všude nacházíme pěkně zpracované detaily i kvalitní sváry a hezky je uklizený motorový prostor. Přitom si zachová i retroprvky v podobě oválné nádrže, kulatých ovládačů na rukojetích nebo viditelných šroubů či tradičního reflektoru využívajícího výhradně diody. Hezkými detaily jsou rámy kolem nádrže (s úchyty pro zavěšení bagáže) a motoru, motokrosový přední blatník i malý průhledný štítek, který ale příliš účinný není. Moderně vypadá kombinace zadní světlo se směrovkami a hlavně kulatý, plně digitální 4“ přístrojový panel. Displej je krásně probarvený, písmo je ostré a dobře čitelné za všech podmínek. U řídítek nacházíme také USB vstup pro nabíjení mobilu, který lze přes aplikaci TripperDash spojit s multimediálním systémem a na displeji přístroje promítat navigační pokyny nebo mapu.

Posun vpřed

Otevřený trubkový rám je štíhlý, takže i 174 cm vysoký jezdec ze sedla 825 cm nad zemí lehce dosáhne na zem. A to lze výšku sedla jezdce změnit. Jednoduše se sejme, změní se přední a zadní úchyt a ukotví se o 20 mm níže. Pro někoho menšího by to jistě bylo fajn, ale potom už máme zbytečně moc zalomená kolena. Hlavní je, že osa mezi řídítky, sedlem a stupačkami zajišťuje příjemnou pozici při řízení.

Zásadní změnu představuje vodou chlazený jednoválec. Z objemu 452 cm³ dává výkon 29,4 kW a maximální točivý moment 40 Nm dostupný v 5500 otáčkách. A je pořádný rozdíl, zda máte pod zadnicí čtyřicet koní, nebo původních dvacet čtyři. Dynamika jízdy je proti předchozí generaci o dimenzi lepší a lze ji směle přirovnat ke všem moderním jednoválcovým „čtyři-pade“ i dvouválcovým pětistovkám. Čtyřtaktnímu jednoválci se jen příliš nelíbí nízké otáčky. Do tří tisíc je nejen línější, ale i hrubější. Poklidně si ve městě na čtyřku couráme padesátkou a otáčkoměr ukazuje 2500 min-1. Obec končí, otáčíme rukojetí plynu, najednou se od motoru začne ozývat zvuk podobný velkorážnému kulometu a celá motorka se ve stejné kadenci rozklepe. Nad 3000 je vše v pořádku, jednoválec běží kultivovaně a díky krátkému výfuku má i příjemný zvukový doprovod. Nejvíce síly má mezi pěti a osmi tisíci, ale většinou je zbytečné ho v horním spektru nechávat trápit. Při pohodové jízdě se himalayan odmění i příjemnou spotřebou. Nám palubní počítač ukázal průměr 3,2 l/100 km, takže na 17litrovou nádrž by šlo procestovat Himaláje křížem krážem.

V rytmu doby

A cestování by to bylo pohodlné. Podvozek využívá obrácené přední vidlice Showa s průměrem 43 mm a zadní centrální tlumič je mnohem více položený, což se pozitivně projevuje na pružící progresi. Zdvihy vpředu i vzadu jsou 200 mm a tlumiče jsou příjemně měkké. Po silnici je jízda nadmíru komfortní a himalayan dobře vede stopu. I při vyšší rychlosti je stabilní a hbitě se sklápí do zatáček – je znát nízké těžiště díky výfuku dole a plochému olejovému managementu, který umožnil posadit motor níže do rámu. Šotolinovou cestu spolkne jako malinu a v těžším terénu se jistě bude hodit možnost zcela vypnout ABS pro zadní kolo. Také si jezdec může zvýšit předpětí zadního monoshocku, pokud dozadu usadí spolujezdce nebo zavěsí kufry. Himalayan dostal i větší brzdy, takže nyní vpředu spoléhá na kotouč o průměru 320 mm, do nějž se zakusuje axiálně ukotvený dvoupístkový plovoucí třmen, a vzadu na 270mm kotouč. Už jsme zažili lépe brzdící stroje, ale rozhodně jde o výrazný kvalitativní posun. Himalayan se proměnil k nepoznání. Už nejde o archaický stroj s řadou nedostatků, ale o moderní slušně vybavenou motorku, která uspokojí většinu jezdců hledajících dobrodružství v přírodě. A potěší i příznivou cenou, startující pod 150 tisíci korunami.

Plusy

  • Slušný výkon motoru a spotřeba
  • Jednoduchost celého stroje
  • Design spojující moderní a retro prvky
  • Dobrá ovladatelnost
  • Komfort podvozku

Minusy

  • Hrubý projev motoru pod 3000 min-1
  • Malý plexištítek
  • Nenastavitelná páčka spojky
Royal Enfield Himalayan 450
Motorčtyřtaktní jednoválec DOHC
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem (cm3)452
Vrtání a zdvih (mm)84 x 81,5
Kompresní poměr11,5:1
Výkon (kW/min-1)29,4/8000
Točivý moment (Nm/min-1)40/5500
Převodovka6° manuální
Sekundární převodřetěz
Startováníelektrické
Brzda předníjeden kotouč 320 mm s ABS
Brzda zadníjeden kotouč 270 mm s ABS
PneumatikyP a Z 90/90 R21 a 140/80 R17
Rozvor (mm)1510
Výška sedla (mm)805-825
Pohotovostní hmotnost (kg)196
Objem nádrže (l)17
Základní cena146 990 Kč
Testovaná kombinace154 990 Kč

Vstoupit do diskuze (2)